تست شنوایی ASSR چیست؟ + تفاوت آن با ABR

تست شنوایی ASSR کمک می‌کند تا برای کسانی که نمی‌توانند، یا مایل به شرکت در تست‌های رفتاری سنتی نیستند، شنوایی نگار معتبر آماری ایجاد کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل آن بپردازیم

تست شنوایی ASSR به چه معناست ؟

کلمه assr مخفف Auditory steady-state response به معنی پاسخ حالت پایدار شنوایی است.

پاسخ حالت پایدار شنوایی یا تست شنوایی ASSR، یک پتانسیل برانگیخته شنوایی است که با صداهای تعدیل‌شده برانگیخته می‌شود. و می‌تواند برای پیش‌بینی حساسیت شنوایی در بیماران در تمام سنین استفاده شود. پاسخ به خودی خود یک پتانسیل عصبی برانگیخته است. که از محرک پیچیده‌ای پیروی می‌کند. با مدولاسیون دوره ای، یا روشن و خاموش کردن یک آهنگ، برانگیخته می‌شود.

پاسخ عصبی یک پتانسیل مغزی است که از نزدیک دوره زمانی مدولاسیون را دنبال می‌کند. پاسخ را می‌توان به طور عینی در سطوح نزدیک به آستانه رفتاری تشخیص داد. داده‌ها نشان می‌دهند که تست شنوایی ASSR یک پیش‌بینی قابل قبول بالینی و فرکانس خاص از آستانه‌های رفتاری در بیماران، بدون در نظر گرفتن سن، وضعیت موضوع، یا درجه کاهش شنوایی ارائه می‌دهد.

تست شنوایی ASSR برای چه کسانی استفاده می‌شود؟

  • نوزادانی تازه متولد شده، برای غربالگری
  • نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان
  • کودکان که در تست‌های سنتی همکاری نمی‌کنند
  • متمارضین (افرادی که خود را به مریضی می‌زنند برای فریب بیمه و…)
  • بیماران غیر پاسخ‌دهنده و یا کما

تست شنوایی ASSR یا ABR ؟

پاسخ شنوایی ساقه مغزABR ، که حدود ۳ دهه پیش کشف شد، در حال حاضر به عنوان استاندارد طلایی برای پیش بینی آستانه ایستا است. مصونیت آن در برابر حالت سوژه، آن را به گزینه‌ای عالی برای پیش بینی شنوایی در نوزادان خوابیده یا کودکانی که آرام بخش دریافت کرده‌اند، تبدیل می کند.

با این حال، دو محدودیت مهم برای ABR نسبت به تست شنوایی ASSR وجود دارد. اول، فقط امکان تخمین در محدوده وسیعی از فرکانس‌های بالاتر را فراهم می‌کند. بنابراین، ABR پیش‌بینی خوبی از شنوایی با فرکانس بالا به معنای وسیع و اغلب ایده‌ای از شکل شنوایی‌گرام ارائه می‌دهد.

دومین محدودیت ABR محدوده کاهش شنوایی است که می‌توان تخمین زد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر میانگین تن خالص فرکانس بالا، از ۷۰ دسی بل بیشتر شود، ABR ممکن است وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، گوش با افت شنوایی ۷۰ دسیبل همان ABR را ندارد. که گوش با افت ۸۰ دسی بل، ۹۰ دسی بل، ۱۰۰ دسی بل و غیره دارد. این محدوده نسبتاً وسیعی از افت است که توسط ABR وجود ندارد.

نحوه انجام تست ASSR

محرک یک تن خالص است. در کاربردهای بالینی معمولاً دکتر شنوایی از فرکانس‌های ۵۰۰ هرتز، ۱۰۰۰ هرتز، ۲۰۰۰ هرتز و ۴۰۰۰ هرتز استفاده می‌شود. تن خالص یا در حوزه دامنه مدوله می‌شود یا در هر دو حوزه دامنه و فرکانس مدوله می شود. استراتژی‌های مدولاسیون بهینه همچنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ۱۴-۱۶ الکترودها روی پوست سر در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که معمولاً برای ثبت سایر پتانسیل‌های برانگیخته شنوایی استفاده می‌شوند. فعالیت الکتریکی مغز از قبل تقویت می‌شود، فیلتر می‌شود، نمونه‌برداری می‌شود و سپس تحت آنالیز طیفی قرار می‌گیرد. فرکانس مورد توجه در امواج مغزی مطابق با نرخ مدولاسیون است.

تست شنوایی ASSR برای کودکان

تست ASSR در کودکان، در نوزادان تازه متولد شده و نوزادانی که برای انجام تست آرام بخش دریافت می‌کنند. به راحتی قابل اندازه گیری است.

آیا آزمون زمان زیادی می برد؟

دکتر گوش و حلق و بینی برای تشخیص آستانه دقیق در فرکانس‌های شنوایی سنجی در هر دو گوش احتمالاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد. سرعت این رویکرد قابل قبول به نظر می‌رسد و احتمالاً با پیشرفت فناوری بهبود می‌یابد.

چرا افراد بیشتری از ASSR استفاده نمی کنند؟

با وجود تمام پتانسیل ASSR در پیش بینی کم شنوایی، تکنیک های در حال ظهور نیاز به اصلاح دارند. پیش‌بینی آستانه‌های شنوایی طبیعی و آستانه‌های فرکانس پایین جای بهبود دارد. علاوه بر این، سیستم‌های ثبت بالینی ASSR به تازگی به صورت تجاری در دسترس هستند.

سوالات متداول تست شنوایی ASSR

تست شنوایی ASSR چیست؟

تست شنوایی ASSR یا پاسخ حالت پایدار شنوایی، یک پتانسیل برانگیخته شنوایی است که با صداهای تعدیل شده تحریک می‌شود.

تست شنوایی ASSR برای چیست؟

دکتر شنوایی برای پیش‌بینی حساسیت شنوایی در بیماران در تمام سنین استفاده می‌کند.

تست شنوایی ASSR برای چه کسانی است؟

برای نوزادان، کودکان، متمارضین و افراد در کما که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند برای انجام تست سنتی همکاری کنند.

جمع بندی

تست شنوایی ASSR یا پاسخ حالت پایدار شنوای می‌تواند سوالات مربوط به شنوایی، کم شنوایی و توانبخشی شنوایی را پاسخ دهد. متخصص گوش و حلق و بینی این تست را برای تشخیص مشکلات شنوایی و پیش‌بینی حساسیت شنوایی در بیماران در تمام سنین می‌تواند تجویز کند. البته تست شنوایی assr برای کودکان، متمارضین، بیماران غیرپاسخ‌دهنده و یا کما به دلیل اینکه همکاری لازم را در تست سنتی ندارند، بیشتر توصیه می‌شود. مدت زمان حدودی برای انجام این تست بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.

شما می‌توانید برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و انجام تست شنوایی ASSR، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
interacoustics.comjournals.lww.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا