آشنایی با تفاوت‌های ساختار مغز کودکان اوتیسم

اوتیسم یکی از اختلالات عصبی است که اولین تظاهرات آن در دوران کودکی بروز می‌کند و موجب ایجاد مشکلاتی در تعاملات و رفتارهای کودکان می‌شود. با اینکه علت دقیق این اختلال مشخص نیست، اما پزشکان سعی می‌کنند با بررسی ساختار مغز کودکان اوتیسم عواملی را که موجب بروز آن می‌شود را تشخیص دهند.

در این مطلب به بررسی تفاوت مغز کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) با افراد سالم می‌پردازیم. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق در مورد داشته باشید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

عملکرد مغز کودکان اوتیسم

مبتلایان به اختلال اوتیسم در یک طیف دسته بندی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها در شدت علائم با یکدیگر تفاوت دارند.

به طوری‌که حدود ۴۰ درصد مبتلایان اتویسم خفیف دارند و عملکرد بالایی دارند. همچنین به طور تقریبی ۶۰ درصد مبتلایان، اوتیسم متوسط و شدید و عملکرد پایینی دارند. این افراد ارتباط کلامی محدودی دارند و درصد پایینی از آن‌ها هیچوقت نمی‌توانند حرف بزنند.

برای ارتباط با دکتر آنلاین مغز و اعصاب می‌توانید از سامانه نوبت‌گیری پذیرش ۲۴ وقت بگیرید و با صرف هزینه‌ی کم و بدون اتلاف وقت ویزیت شوید.

ساختار مغز کودکان مبتلا به اوتیسم چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساختار مغز مبتلایان به اوتیسم برای مهارت‌های ابتدایی و حرکت‌های ساده، اداراک حسی جملات ساده و پردازش اطلاعات ساده‌ی تصویری توانایی لازم را دارد.

اما ساختار مغز کودکان اوتیسم برای مهارت‌های پیچیده‌تر که نیاز به پردازش اطلاعات یکپارچه وجود دارد، توانایی کافی را ندارد و نمی‌تواند درک درستی از تصاویر، زبان و احساسات داشته باشد.

بنابراین اختلالات ساختار مغز کودکان اوتیسم به سازمان عصبی و ارتباط نورون‌ها با هم و پردازش اطلاعات ارتباط دارد. متناسب با شدت بروز اوتیسم مدارهای مغزی رشد کمتری دارند و به همین دلیل بروز علائم در افراد مختلف با هم تفاوت دارد.

دکتر اوتیسم به والدین کودکان بیمار توصیه می‌کند اقدامات درمانی کار درمانی، گفتار درمانی، را جدی بگیرند تا از نتیجه‌ی مطلوبی از درمان دریافت کنند.

بررسی دقیق ساختار مغز کودکان اوتیسم نشان می‌دهد منطقه پردازش معنایی در کودکان اوتیسم نسبت بروکای مغزی فعالیت بیشتری دارد. از طرف دیگر زبان در ناحیه‌ی زبانی نیمکره چپ مطابق با سن و ضریب هوشی است و با کودکان غیر مبتلا فرقی ندارد. همچنین نواحی فرونتال و خلفی مغز در مبتلایان به اوتیسم عملکرد ارتباطی ندارد.

برای تشخیص دقیق کودکان اوتیسمی باید دکتر متخصص مغز و اعصاب آن‌ها را معاینه کند و از شیوه‌های درمانی مناسب و حمایتگرانه استفاده کند.

ساختار مغز کودکان مبتلا به اوتیسم
ساختار مغز کودکان مبتلا به اوتیسم

سوالات متداول

  • در مغز کودک دارای اوتیسم چه میگذرد؟

رشد شبکه عصبی شامل میلیون‌ها نورون رشته عصبی از دوران جنینی شروع می‌شود. با تکمیل شبکه‌های عصبی کودک مهارت‌های مختلفی یاد می‌گیرد. پس اختلال در یادگرفتن مهارت‌ها در کودکان اوتیسم به عدم تکمیل شبکه‌های عصبی برمی‌گردد.

  • میزان رشد مغز کودکان اوتیسم چقدر است؟

رشد مغز کودکان مبتلا به اوتیسم در سنین کمتر از ۳ سال بیشتر از قد آن‌ها است. اما با رسیدن به پایان دوران کودکی به سمت عادی شدن می‌رود.

  • میزان ماده خاکستری در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم چقدر است؟

افزایش ماده خاکستری مغز موجب بزرگ شدن اندازه‌ی آن نسبت به قد می‌شود. با بالارفتن سن میزان ماده خاکستری کاهش پیدا می‌کند و علائم اوتیسم کمتر می‌شود.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
spectrumnews.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا