۱۰ ضرر استفاده زیاد از هدفون و هندزفری + ۴ توصیه استفاده درست

فهرست مطالب

این روزها همه درگیر گوشی‌هایشان هستند. به خصوص نسل جوان تمام وقت خود را صرف گوش‌دادن به آهنگ یا صحبت با استفاده از هدفون و هندزفری می‌کند. افراد بسیاری حتی هنگام کار کردن یا درس خواندن از هدفون استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد از هدفون‌ها و هندزفری‌ها می‌تواند عوارضی داشته باشد که باید از آن‌ها آگاه باشید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری صحبت کنیم. پس اگر شما هم می‌خواهید در مورد استفاده از هدفون‌ها، اطلاعات داشته باشید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هدفون چگونه به گوش شما آسیب می‌رساند؟

هدفون‌ها امواج صوتی تولید می‌کنند که به گوش ما می‌رسد و پرده گوش را به لرزش در می‌آورد. این ارتعاش به گوش داخلی سرایت می‌کند و به حلزون گوش می‌رسد که محفظه‌ای در گوش داخلی بوده و پر از مایع است و از هزاران تار موی کوچک تشکیل شده است. هنگامی که این ارتعاش به حلزون گوش می‌رسد، مایع به لرزه درمی‌آید و تار موهای کوچک نیز حرکت می‌کنند. هرچه صدا بلندتر باشد، ارتعاشات قوی‌تر و حرکت تار موهای کوچک بیشتر می‌شود.

قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض موسیقی با صدای بلند باعث می‌شود که سلول‌های گوش در نهایت حساسیت خود را نسبت به لرزش از دست بدهند. گاهی اوقات صدای بلند موسیقی باعث خم‌شدن یا تاشدن سلول‌ها می‌گردد که منجر به احساس کم شنوایی موقت می‌شود. سلول‌های گوش ممکن است از این ارتعاشات شدید بهبود یابند یا دچار مشکل دائمی شوند. با این حال، حتی زمانی که این سلول‌ها بهبود می‌یابند، اغلب نمی‌توانند به طور طبیعی به عملکرد خود ادامه دهند که می‌تواند باعث از دست دادن دائمی شنوایی یا ناشنوایی شود و تقریباً غیرممکن است که بتوان آن‌ها را بازیابی کرد.

هدفون ها چه آسیب هایی به گوش و شنوایی وارد می کنند؟

برخی از عوارض استفاده از هدفون عبارت‌اند از:

۱. کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL)

گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون‌ها می‌تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) شود. این عارضه ممکن است موقتی یا دائمی باشد که یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

۲. تینیتوس (tinnitus) یا وزوز گوش

سلول‌های مویی آسیب‌دیده در حلزون گوش می‌توانند منجر به شنیدن صدای زنگ، وزوز یا غرش در گوش یا سر شوند. این عارضه تینیتوس(tinnitus) یا وزوز گوش نامیده می‌شود.

۳. هایپراکوزیس (Hyperacusis) یا بیش شنوایی

بیش از ۵۰ درصد افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند، دارای حساسیت بالا به صداهای طبیعی محیطی نیز هستند. این وضعیت به عنوان Hyperacusis یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری شناخته می‌شود.

۴. کم شنوایی از عوارض هدفون‌ها

همان‌طور که در بالا ذکر شد، گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند و در طولانی مدت می‌تواند باعث خمیدگی بیش از حد و شدید سلول‌های مویی گوش شود که ادامه یافتن آن می‌تواند از دست دادن شنوایی موقت یا دائمی را در پی داشته باشد.

سرگیجه از عوارض استفاده زیاد از هندزفری
سرگیجه از عوارض استفاده زیاد از هندزفری

۵. سرگیجه از عوارض استفاده زیاد از هندزفری

در بسیاری از مواقع افزایش فشار در مجرای گوش به دلیل صدای بلند می‌تواند منجر به سرگیجه شود که یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

۶. عفونت گوش در استفاده مداوم از هدفون

از آنجایی که هدفون مستقیماً در مسیر مجرای گوش قرار می‌گیرد، عبور هوا را مسدود می‌کند که احتمال عفونت در گوش را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده منظم و طولانی مدت از هدفون باعث افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود. این باکتری‌ها روی هدفون باقی می‌مانند و در استفاده بیشتر گوش را آلوده می‌کنند. هنگامی که هدفون مشترک است، همان باکتری از گوش یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و فرد را در معرض عفونت‌های جدی گوش قرار می‌دهد.

۷. ازدیاد موم گوش با استفاده از هدفون (ear wax cerumen)

یکی دیگر از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، ازدیاد موم گوش است که احتمال وزوز گوش، مشکلات شنوایی، گوش درد و عفونت‌های مکرر گوش را افزایش می‌دهد.

۸. درد در گوش با استفاده طولانی مدت از هدفون

استفاده طولانی مدت از هدفون و همچنین استفاده از هدفون‌های نامناسب می‌تواند باعث دردی شود که اغلب به گوش داخلی نیز کشیده می‌شود و منجر به درد در مجاورت گوش یعنی از فک به بالا خواهد شد.

۹. تأثیر مصرف زیاد هدفون و هندزفری بر مغز

یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، تأثیر بر مغز است. امواج الکترومغناطیسی که هدفون ایجاد می‌کند، در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی برای مغز می‌شود. سطوح بالای صدای دسی بل، عایق رشته‌های عصبی که سیگنال‌ها را از گوش به مغز منتقل می‌کنند، از بین می‌برد. عفونت گوش نیز می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

۱۰. عدم تمرکز در استفاده بلندمدت از هدفون‌ها

هدفون‌ها بسیار کوچک هستند؛ اما صداها می‌توانند تأثیر منفی زیادی بر پرده گوش شما داشته باشند. صدا از گوش به مغز می‌رسد و بر سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد و باعث عدم تمرکز می‌شود. قدرت تمرکز ممکن است یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری باشد.

مدت زمان استفاده از هندزفری

به طور کلی برای جلوگیری از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری می‌توانید به صورت روزانه ۶۰ دقیقه و با حداکثر صدای ۶۰ درصد از هدفون استفاده کنید. هرچه میزان صدا را بلندتر کنید، باید مدت زمان گوش‌دادن به آهنگ را کمتر کنید. گفتنی است که با میزای صدای ۱۰۰ درصد فقط روزانه ۵ دقیقه اجازه گوش‌دادن به آهنگ با هدفون را دارید.

عوارض استفاده از هندزفری بلوتوث کمتر از هدفون سیمی است یا بیشتر؟

این روزها استفاده از هندزفری بلوتوث بسیار زیاد شده است؛ اما این سؤال پیش می‌آید که آیا آن‌ها خوب هستند یا بد؟! هدفون‌های بلوتوث به طور قابل توجهی بهتر از هندزفری‌های سیمی هستند، زیرا با دور شدن تلفن همراه از ما، تشعشعات ساطع‌شده از آن‌ها کمتر می‌شود. با این حال سطح صدایی که گوش در معرض آن قرار می‌گیرد، همیشه نگران‌کننده است.

چگونه از مضرات هدفون برای کودکان جلوگیری کنیم؟

اگر کودک شما می‌خواهد با هدفون به آهنگ گوش دهد، نکات زیر به جلوگیری از اثر هندزفری بر گوش و عوارض هندزفری برای مغز کمک می‌کند:

  • صدای آهنگ را خیلی کم کنید و اجازه ندهید کودک شما خودش میزان صدای آهنگ را تغییر دهد.
  • مدت زمان گوش‌دادن به آهنگ را محدود کنید.
  • یک هدفون‌ه بی‌سیم به کودک خود بدهید.
  • برای جلوگیری از لرزش مستقیم پرده گوش و همچنین تماس مستقیم با مجرای گوش از هدفون‌ها به جای هندزفری استفاده کنید.
  • هدفون کودک را به طور مرتب ضدعفونی کنید تا از تجمع باکتری جلوگیری کنید.

۴ نکته برای استفاده صحیح از هدفون

روش صحیح استفاده از هدفون
روش صحیح استفاده از هدفون

اگر می‌خواهید از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری در امان بمانید و در عین حال، با هدفون و هندزفری به آهنگ گوش دهید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. تمیز نگه داشتن هدفون

هدفون خود را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع و رشد باکتری‌ها جلوگیری شود. اگر هدفون شما سر اسفنجی دارد، می‌توانید ماهی یک‌بار آن‌ها را تعویض کنید. از هدفون به صورت مشترک با شخص دیگری استفاده نکنید.

۲. عدم استفاده از هدفون در مکان‌های پرسروصدا

هنگام سفر با قطار، اتوبوس و حتی راه رفتن، استفاده از هدفون را فراموش کنید. استفاده از هدفون در مکان‌های پرسروصدا، درجه صدا را افزایش می‌دهد که برای گوش‌های شما اصلاً خوب نیست.

۳. استفاده از هدفون

برای دوری از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، به جای هندزفری، از هدفون‌ استفاده کنید.

۴. تنظیم درجه صدا

روزانه به مدت ۶۰ دقیقه و با درجه صدای ۶۰ درصد از هدفون استفاده کنید. اگر مجبور به استفاده طولانی مدت از هدفون هستید، پس از گذشت هر ۶۰ دقیقه، به مدت ۵ دقیقه به گوش‌های خود استراحت دهید و هدفون را از روی گوش بردارید.

۴. هندزفری استاندارد

از هندزفری‌هایی که به طور مستقیم با مجرا گوش در تماس هستند، استفاده نکنید تا از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری دور بمانید. این هندزفری‌ها مستقیماً موسیقی را به داخل گوش پخش می‌کنند و درجه صدا را تا ۷ الی ۸ دسی بل افزایش می‌دهند. استفاده از هدفون‌ها بسیار توصیه می‌شود، زیرا به طور مستقیم با مجرای گوش در تماس نیستند.

اگر با رعایت تمام این نکات، به مشکلاتی از قبیل عفونت گوش دچار شدید، بهتر است به دکتر پرده گوش مراجعه کنید. شما می‌توانید در پذیرش ۲۴ دکتر گوش درد مورد نظر خود را انتخاب کرده و نوبت خود را رزرو کنید. همچنین اگر نیاز به مشاوره آنلاین یا تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی داشته باشید، پذیرش ۲۴ می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند. پس وقت را از دست ندهید و در هر ساعتی از شبانه روز از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره ببرید.

سؤالات متداول درباره استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری

۱. آیا می‌توانیم از هندزفری بلوتوث در طولانی مدت استفاده کنیم؟

هندزفری بلوتوث، تشعشعات ساطع‌شده از تلفن همراه را کمتر می‌کند، زیرا تلفن همراه از ما دور خواهد بود؛ اما همچنان مشکلات گوش‌دادن به آهنگ با صدای بلند و در طولانی مدت وجود دارد.

۲. هدفون استفاده کنیم یا هندزفری؟

بهتر است از هدفون استفاده کنید تا آسیب کمتری به گوش شما وارد شود.

۳. مدت زمان استفاده از هندزفری به صورت روزانه چقدر است؟

به طور کلی، می‌توانید روزانه ۶۰ دقیقه با حداکثر صدای ۶۰ درصد از هدفون استفاده کنید.

سخن پایانی

تکنولوژی ضروری‌ترین ریسک در دوران ماست و یکی از این ضروریات در حال حاضر هدفون است. بدون شک در طول روز با چندین نفر روبرو می‌شوید که هندزفری به گوش دارند و در حال آهنگ گوش‌دادن یا صحبت‌کردن با تلفن هستند؛ هنگام پیاده‌روی، عبور از خیابان، سوار شدن به مترو، سفر در اتوبوس یا نوشیدن قهوه در یک کافه. این استفاده بیش از حد از هدفون و هندزفری می‌تواند به گوش‌های شما آسیب بزند و عوارضی در پی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم در مورد این عوارض صحبت کنیم و روش‌های پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی هنگام استفاده از هدفون را بیان کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از این مقاله، بدون آسیب‌زدن به گوش‌های خود، از هدفون استفاده کنید.

۴.۴/۵ (۱۲ نظر)

منبع
manipalhospitalsonlymyhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام من روزی پنج شیش ساعت از ایرپاد استفاده میکنم ولی موسیقی نه از مسیریاب نشان استفاده میکنم که مسیرو بهم بگه بعد کلاه کاسکت هم میزارم گوشم درد میکنه آیا مضره برای گوش؟

هادی
هادی
10 ماه قبل

سلام من چند مودت صدا بلند با هندز فری گوش میدادم الان گوش سمت چپ ام درد میکنه چطور درمان کنم

ویهان
ویهان
11 ماه قبل

هدفون رو روزانه میتونم تا چه زمای استفاده کنیم

یک نفر
یک نفر
پاسخ به  ویهان
3 ماه قبل

۶۰ دقیقه نوشته

....
....
1 سال قبل

چرا هدفون تسکو یک باند روشن میشه ویکی خاموشه
فقط اتصال شبکه میشه ولی با اون سیم نمیشه اتصال کنم اتصالش ضعیفه
لطفا به سوالم جواب بدین

زهرا
زهرا
1 سال قبل

من هد فون بخرم یا نه

ترور
ترور
1 سال قبل

اال

دکمه بازگشت به بالا