جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟ درمان خانگی و طب سنتی

جرم گوش یا سرومن به ترشحات گوش گفته می‌شود که در حفظ سلامت گوش اهمیت دارد، اما اگر میزان آن بیشتر از حد باشد و داخل گوشت سفت و ضخیم شود می‌تواند میزان شنوایی را کم کند یا موجب ایجاد درد شود. این عارضه مختص بزرگسالان نیست و ممکن است جرم گوش کودکان پنج ساله یا کوچکتر را هم را درگیر کند. به همین دلیل قصد دارم در این مطلب بررسی کنیم جرم گوش کودکان از چیست و برای جرم گوش کودکان چه باید کرد.

اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات دقیقی داشته باشید تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

علت ایجاد جرم گوش در کودکان چیست؟

بین نرمه‌ی گوش و لاله میانی گوش مجرایی است که با نام کانال بیرونی گوش شناخته می‌شود. جرم گوش در کانال میانی گوش ترشح می‌شود و باعث می‌شود جرم گوش مانند محافظی عمل کند که از ورود گرد و غبار و حشرات به داخل گوش جلوگیری کند.

جرم گوش در نوزاد تازه متولد شده و کودکان هم مانند بزرگسالان همین کارکرد را دارد. اما عواملی وجود دارد که باعث می‌شود جرم گوش در نوزادان و کودکان زیاد شود و مشکلاتی را برای آن‌ها و والدین ایجاد کنند؛ این عوامل به شرح زیر است.

  • فرو کردن انگشت در گوش کودک

یک علت زیاد شدن جرم گوش در نوزادان این است که والدین انگشت خود را داخل گوش فرو می‌کنند تا مجرای گوش را تمیز کنند. اما این کار به جای اینکه گوش را تمیز کند باعث جرم گیری گوش کودکان می‌شود. در واقع با این کار جرم گوش سفت و فشرده می‌شود و حتی ممکن است در مجرای گوش عقب‌تر برود و مشکلاتی را در سلامتی و شنوایی کودک ایجاد کند.
اگر تاپیک جرم گوش کودک نی نی سایت نتوانست اطلاعات کافی در مورد این عارضه و راه‌های درمان آن در اختیار شما قرار دهد، می‌توانید از طریق وب سایت آنلاین پذیرش۲۴ با متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کنید.

یک علت زیاد بودن جرم گوش در کودکان استفاده‌ی طولانی مدت از سمعک است. کودکانی که در طول روز چندین ساعت متوالی از سمعک استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض جرم گوش هستند. چون سمعک مجرای گوش را مسدود می‌کند و باعث می‌شود جرم گوش در یک جا جمع شود.

  • استفاده از گوش پاک کن

یکی از راه‌های معمول برای پاک کردن جرم گوش استفاده از گوش پاک کن است. اما بهتر است بدانید این شیوه اشتباه است و موجب نفوذ جرم گوش به عمق کانال گوش می‌شود و تمام کانال گوش را تحریک می‌کند.

متخصص گوش توصیه می‌کند برای تمیز کردن جرم گوش نوزادان و کودکان از گوش پاک کن استفاده نشود.

درمان جرم گوش در کودکان
درمان جرم گوش در کودکان

آیا تجمع جرم گوش کودک نشانگر عفونت گوش است؟

عفونت گوش در اثر ملتهب شدن قسمت میانی گوش و جمع شدن مایعات در پشت پرده گوش اتفاق می‌افتد. با این حساب عامل ایجاد کننده عفونت در گوش باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا هستند. کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار این عارضه می‌شوند چون مجرای گوش آن‌ها باریک است و باکتری‌ها به راحتی در این محل تجمع پیدا می‌کنند و موجب ایجاد عفونت می‌شوند.

اما آنچه مسلم است این است که عفونت گوش در اثر تجمع جرم گوش ایجاد نمی‌شود. چون عامل ایجاد کننده عفونت باکتری‌ها هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است کودک به طور مستقیم درگیر عفونت گوش نشود و در اثر ابتلا به سرماخوردگی یا التهاب گلو عوامل بیماری‌زا وارد گوش شوند و علامت‌های التهاب بروز کنند.

در تاپیک جرم گیری گوش کودکان نی نی سایت می‌توانید شیوه‌های مختلفی که والدین امتحان کرده‌اند را بخوانید. اما ما به شما توصیه می‌کنیم از یک شیوه‌ی مطمئن‌تر استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از لیست پذیرش۲۴ از دکتر متخصص گوش و حلق و بینی وقت بگیرید و از اطلاعات تخصصی پزشک استفاده کنید.

علائم تجمع جرم گوش در کودکان چیست؟

آشنایی با علائم جرم گوش در کودکان برای والدین قابل اهمیت است. چون باعث می‌شود متوجه درد و ناراحتی شوند و هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنند.

پس بهتر است بدانید نوزاد یا کودک نوپا دست خود را به سمت گوش می‌برد و بی‌قراری می‌کند یا گوش خود را می‌کشد باید به این کار توجه شود. چون معمولاً نشان دهنده‌ی درد و ناراحتی است و مشخص می‌کند کودک از بیماری یا عارضه‌ای رنج می‌برد.

همچنین از علائم دیگر جرم گوش در کودکان و نوزادان این است که نمی‌توانند به خوبی بشنوند و مشکلات شنوایی دارند. حتی در مواقعی که میزان جرم گوش زیاد باشد، ممکن است از گوش کودک بیرون بریزد.

در نهایت اینکه سردرد، سرگیجه یا بهانه گیری کودک، وزوز کردن گوش از علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهند جرم در گوش کودکان و نوزادان تجمع پیدا کرده است.

دکتر گوش درد کودکان برای تخلیه جرم گوش کودکان دقت زیادی می‌کند تا پرده گوش کودک آسیب نبیند.

جرم گوش در نوزادان
جرم گوش در نوزادان

راه تشخیص وجود جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟

بهترین راه تشخیص تجمع جرم گوش در کودکان و نوزادان توجه به علائم بالینی است. به همین دلیل پزشک ابتدا در مورد علائمی مانند درد یا بی‌قراری کودک سوال می‌کند و در ادامه کانال گوش را از لحاظ وجود چرک یا عفونت بررسی می‌کند. رنگ و غلظت جرم گوش از موارد با اهمیتی است که پزشک به آن توجه می‌کند.

دکتر گوش حلق بینی کودکان برای درمان کودکانی که گوش درد و بی‌قراری دارند، قبل از هر چیز معاینه‌ی دقیق انجام می‌دهد و سپس داروی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت تجویز می‌کند یا اینکه اقدامات لازم برای خارج کردن جرم گوش را انجام می‌دهد.

درمان جرم گوش در نوزادان و کودکان
درمان جرم گوش در نوزادان و کودکان

درمان جرم گوش در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

با اینکه موم یا جرم گوش ماده‌ای طبیعی است که برای محافظت از بدن ترشح می‌شود اما مقادیر بالای آن باید درمان شود تا در شنوایی کودکان مشکلی را ایجاد نکند.

درمان پزشکی تجمع جرم گوش در کودکان

یکی از راه‌هایی که برای تخلیه جرم گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد شستشوی جرم گوش در کودکان است. اما ممکن است تصور کنید این شیوه برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست و بپرسید آیا شستشوی گوش برای کودکان ضرر دارد؟

واقعیت این است که تخلیه جرم گوش کودکان با شستشو امکان‌پذیر است. اما نکته‌ی با اهمیت این است که بافت گوش کودکان حساس‌تر است و کار شستشو باید با دقت بیشتری انجام شود. زیرا ممکن است در اثر دقت نکردن پرده گوش سوراخ شود و موجب ایجاد یک آسیب دائمی در کودکان شود.

خارج کردن جرم گوش کودکان با اشیای نوک تیز یا انگشت کار خطرناکی است و بهتر است از دکتر شستشوی گوش کمک بگیرید.
اگر می‌خواهید از چگونگی شستشوی گوش کودکان مطلع شوید، می‌توانید فیلم شستشوی گوش کودکان را در اینترنت جستجو کنید.

درمان پزشکی به جز شستشوی گوش شامل استفاده از قطره‌های گوش هم هست. قطره گوش می‌تواند جرم گوش را نرم کند تا خارج کردن آن راحت‌تر شود. قطره گلیسیرین فنیکه هم خاصیت ضد میکروبی دارد و هم در نرم کردن جرم گوش تاثیر دارد.

درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی
درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی

درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی

جرم گیری گوش در کودکان در طب سنتی شیوه‌های مختلفی دارد. موارد زیر بهترین شیوه‌های درمان در طب سنتی است.

تمیز کردن جرم گوش کودکان در طب سنتی با روغن‌های گیاهی

یکی از راه‌های آسانی که در طب سنتی برای درمان جرم گوش استفاده می‌شود روغن‌های گیاهی هستند. روغن‌ها باعث می‌شوند جرم راحت‌تر از گوش خارج شود.

  • روغن زیتون برای تمیز کردن جرم گوش کودکان

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای اینکه جرم گوش کودکان راحت‌تر تخلیه شود، چند قطره روغن زیتون را گرم کنید و داخل گوش کودک بریزید. البته باید اطمینان داشته باشید که روغن خیلی داغ نشود، چون باعث سوزاندن گوش می‌شود.

بعد از اینکه دو یا سه قطره روغن زیتون را داخل گوش کودک ریختید، ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس سر را به سمت دیگر بچرخانید و به آرامی با یک دستمال تمیز جرم گوش را که نرم شده خارج کنید. بهتر است بدانید برای تمیز کردن جرم گوش کودکان نباید از گوش پاک کن استفاده کنید. زیرا این کار باعث می‌شود جرم به داخل گوش هدایت شود و مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

روغن زیتون به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد هم جرم را خارج می‌کند و هم اینکه احتمال بروز عفونت گوش را کم می‌کند.

  • روغن بادام برای تمیز کردن جرم گوش کودکان

در طب سنتی علاوه بر روغن زیتون استفاده از روغن بادام هم می‌تواند جرم گوش را تمیز کند. شیوه استفاده از آن هم تفاوتی با روغن زیتون ندارد و به همان شیوه انجام می‌شود. کافی‌ست چند قطره روغن بادام را داخل گوش بریزید تا جرم گوش نوزاد تمیز شود.

تمیز کردن جرم گوش در طب سنتی با جوش شیرین

یکی از راههای درمان جرم گوش کودکان با استفاده از طب سنتی تمیز کردن گوش با جوش شیرین است. البته بهتر است بدانید که جوش شیرین را باید در آب رقیق کنید و چند قطره از محلول را داخل گوش کودک بریزید. محلول جوش شیرین جرم‌های گوش را حل می‌کند و تا به راحتی از مجرای گوش به بیرون بریزد.

چند دقیقه بعد از ریختن جوش شیرین داخل گوش با یک دستمال تمیز داخل گوش کودک را پاک کنید و جرم‌ها را پاک کنید.

درمان خانگی جرم گوش کودکان

روش‌های خانگی مختلفی برای درمان جرم گوش وجود دارد که می‌تواند درد و عارضه را از بین ببرد و قدرت شنوایی کودکان را بهبود بخشد. البته باید بدانید درمان خانگی جرم گوش در نوزادان و کودکان زمان‌بر است و نیازمند صبر و حوصله است. اما مزیت استفاده از درمان خانگی جرم گوش این است که هزینه بالایی ندارد و اگر به درستی استفاده شود هیچ عارضه‌ی جانبی برای کودکان یا نوزادان ایجاد نمی‌کند.

اگر می‌خواهید با روش‌های مختلف درمان خانگی جرم گوش آشنا شوید به مقاله‌ی کاملی که در این باره در سایت پذیرش۲۴ وجود دارد مراجعه کنید و از جزئیات این روش‌ها به طور کامل مطلع شوید.

عوارض تجمع جرم گوش در کودکان چیست؟

بسیاری از افراد نگران عوارض و خطرات تجمع جرم گوش هستند و می‌پرسند آیا تجمع جرم گوش در شنوایی کودک اختلال ایجاد می‌کند؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم، بی توجهی به درمان جرم گوش می‌تواند منجر به زیاد شدن آن و کم کردن قدرت شنوایی در کودکان شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کودکانی که درگیر این عارضه می‌شوند این است که هر چه زودتر بهترین درمان را بکار ببریم و جرم را تخلیه کنیم.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از والدین با اولین نشانه‌های درد و ناراحتی در گوش کودکان از درمان‌های طب سنتی یا درمان خانگی برای از بین بردن جرم گوش تجمع‌یافته در گوش استفاده می‌کنند، اما اگر با وجود استفاده از این شیوه‌ها جرم گوش خارج نشد یا میزان درد و خارش کمتر نشد لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

سوالات متداول درباره تجمع جرم گوش در کودکان:

آیا بعد از خارج کردن جرم گوش توسط پزشک لازم است برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز شود؟

در مواقعی که کودک مبتلا به عفونت گوش باشد و جرم گوش زیاد باشد، پزشک بعد از برداشتن جرم گوش برای از بین بردن عامل عفونی برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. پس تجویز آنتی‌بیوتیک برای همه کودکان نیست.

کودکانی که سمعک استفاده می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به جرم گوش چه اقداماتی باید انجام دهند؟

کسانی که از سمعک استفاده می‌کند بیشتر از افراد دیگر در معرض جرم گوش قرار دارند. به همین دلیل لازم است این کودکان هر ۶ یا ۱۲ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند و وضعیت سلامت گوش‌ها را بررسی کنند.

جرم گوش از چه موادی تشکیل شده است؟

جرم گوش ترکیبی از چربی‌های ترشح شده از غده‌های چربی گوش، سلول‌های پوستی مرده و ترشحات غدد سرومن است که در کانال خارجی گوش تجمع پیدا می‌کند.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
healthlinekidshealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملکا
ملکا
9 ماه قبل

آیا برای پسر ۹ ساله که یک بار گوش شو شستشو داده برای بار دوم ضرر داره

مهرسا
مهرسا
10 ماه قبل

سلام من دخترم دوماه دارد بردمش دکتر قطره داد گفت جرمش خیلی زیاده بعد یک هفته بیار براش ساکشن کنم نظرتون چون سنش کمه خطر ناک نیست توصیه شما چیه لطفا کمکم کنید

لیلا مسعودی
لیلا مسعودی
1 سال قبل

سلام من پسر م سه سالش هست سرما خورد کتر بردمش انتی بیوتیک هم داده بهش از یک گوشش جرم بیرون امد نگرانم ایا طبعی هست

دکمه بازگشت به بالا