مراقبت های بعد از جراحی گوش را جدی بگیرید!

جراحی گوش یکی از اقدامات پزشکی حساس است که با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. با اینکه میزان مهارت جراح در موفقیت آمیز بودن عمل تاثیرگذار است، اما بخشی از موفقیت درمان‌های جراحی بستگی به مراقبت های بعد از جراحی گوش دارد و درصورتی‌که بیمار به آن توجه نکند نتایج جراحی رضایت‌آمیز نخواهد بود. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب شما را با مراقبت‌های بعد از جراحی گوش آشنا کنیم. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید و با مراقبت‌های بعد از جراحی گوش آشنا شوید.

تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش

سوال اغلب کسانی که عمل گوش میانی یا عمل زیبایی لاله گوش انجام داده‌اند این است که بعد از عمل چه خوراکی را می‌توانند بخورند یا اینکه خوردن چه مواد غذایی برای آن‌ها مضر است. واقعیت این است که هیچکدام از گروه‌های غذایی برای سلامتی کسی که جراحی گوش انجام داده است مضر نیست، اما میزان سفتی و نرمی غذا اهمیت زیادی دارد.

با این حساب یکی از اولین و مهم‌ترین مراقبت های بعد از جراحی گوش این است بیمار نباید غذای سفت یا جویدنی بخورد. زیرا جویدن غذا باعث می‌شود حرکت‌های فک شدید شود و به گوش فرد فشار وارد شود. در نتیجه با فشار زیادی که به گوش وارد می‌شود درد و تورم در ناحیه‌ی عمل بیشتر می‌شود. بهترین غذاها سوپ‌ حاوی سبزیجات تازه و روان یا غذاهای آبکی مانند فرنی است.

به این نکته هم توجه کنید که بهتر است روز عمل فقط مایعات بخورید، درصورتی‌که تهوع و استفراغ نداشتید از روز بعد از عمل می‌توانید غذا خوردن را شروع کنید.

کسانی که درگیر افت شنوایی می‌شوند باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا پزشک بر اساس وضعیت فرد روش مناسب برای بهبود شنوایی را به کار ببرد.

تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش
تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش

نحوه صحیح خوابیدن بعد از جراحی گوش

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل اتوپلاستی که پزشک به بیمار تاکید می‌کند رعایت نحوه صحیح خوابیدن است. کسی که در ناحیه‌ی گوش جراحی انجام داده است نباید روی گوش عمل شده بخوابد. زیرا این کار باعث می‌شود وزن سر روی گوش فشار بیاورد و نتیجه‌ی جراحی تحت تاثیر قرار بگیرد یا اینکه منجر به خونریزی بعد از عمل گوش شود.

بهترین شیوه خوابیدن بعد از جراحی گوش به صورت طاق‌باز است. همچنین لازم است بعد از عمل‌های جراحی گوش هنگام خوابیدن سر بیمار بالاتر از بدن قرار بگیرد و مایعات میان بافتی با سرعت بیشتری از زیر پوست تخلیه شود.

مصرف داروها بعد از جراحی گوش

برای پیشگیری از عوارض ناخواسته و آسیب رسان جراحی گوش لازم است داروهایی که پزشک تجویز می‌کند مرتب مصرف شود. آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده از بروز عفونت جلوگیری می‌کند و داروهای مسکن درد و تورم گوش را التیام می‌دهد. حتی ممکن است پزشک برای بهبود وضعیت بیمار مکمل‌های خوراکی و مولتی‌ویتامین تجویز کند. اما این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که اجازه‌ی استفاده‌ی خودسرانه از دارو ندارید و حتماً باید داروهایی که مصرف می‌کنید تحت نظر پزشک باشد.

ترک مصرف سیگار و الکل

مراقبت های بعد از جراحی گوش میانی شامل ترک مصرف سیگار و الکل تا زمان بهبودی کامل بعد از جراحی هم می‌شود. زیرا سیگار و الکل ترمیم بافت‌ها را به تاخیر می‌اندازد و باعث می‌شود بهبودی بعد از عمل گوش کندتر شود.

برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی می‌توانید با استفاده از سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ نوبت مشاوره کنید و سوالات خود را در مورد عمل اتوپلاستی بپرسید. با استفاده از این شیوه در مدت زمان کوتاه و با صرف هزینه‌ی کم می‌توانید سوالات خود را از پزشک بپرسید.

محدود کردن فعالیت‌های بدنی

بعد از جراحی گوش به مدت ۳ روز لازم است فعالیت‌های بدنی فرد محدود شود و استراحت کند. زیرا افزایش تحرک موجب بیشتر شدن میزان گردش خون می‌شود که ممکن است برای گوش آسیب‌رسان باشد. به همین دلیل به کسانی که جراحی گوش انجام داده‌اند توصیه می‌شود تا دو هفته بعد از عمل تحرک زیادی نداشته باشد، اجسام سنگین بلند نکنند و تا حد امکان کنند. همچنین انجام ورزش‌های سنگین هم باید تا زمان بهبودی نسبی به تعویق بیفتد.

جراحی گوش
جراحی گوش

مراقبت از بخیه‌ها بعد از عمل گوش

یکی از موارد با اهمیت بعد از جراحی گوش مراقبت‌ از محل جراحی و ضدعفونی کردن آن است. لازم است محل بخیه‌ها روزانه سه مرتبه ضدعفونی شود. هیدوژن پراکسید برای شستشوی روزانه بخیه‌ها مناسب است. بعد از شستشو و ضدعفونی محل بخیه‌ها می‌توانید با یک حوله تمیز محل را خشک کنید و کمی وازلین روی آن بزنید تا محل بخیه نرم شود.

درصورتی‌که بخیه‌های گوش از نوع جذبی نباشد و لازم باشد کشیده شود، باید به مدت ۷ روز صبر کنید و بعد از این مدت برای کشیدن بخیه‌ها نزد پزشک اقدام کنید و به هیچ وجه نباید محل بخیه‌ها را دستکاری کنید.

برای برداشتن پانسمان گوش بعد از عمل استخوانچه هم باید نزد پزشک مراجعه کنید و نباید در منزل اقدامی برای برداشتن آن انجام دهید. بعد از برداشتن بانداژی که روی گوش قرار دارد لازم است بیمار از تورکشی استفاده کند. این اقدام می‌تواند ریسک آسیب به گوش بعد از جراحی را کاهش دهد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید، تا زمانی که پانسمان روی گوش قرار دارد و مایع خونی در گوش وجود دارد، ممکن است دچار افت شنوایی شوید. پس با بروز آن نگران نشوید و تا زمان برداشتن پانسمان صبر کنید.

انتخاب جراح گوش یکی از موارد با اهمیتی است که بر نتیجه عمل تاثیر می‌گذارد. زیرا مهارت و تجربه‌ی جراح باعث ایجاد رضایت حداکثری می‌شود.

تماس گوش با آب بعد از جراحی

مراقبت های بعد از عمل زیبایی گوش علاوه بر ضد عفونی کردن و مراقبت از محل شامل تماس نداشتن با آب هم می‌شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا زمانی که بعد از عمل لاله‌ی گوش بخیه‌ کشیده یا جذب نشده است، از حمام رفتن یا شستن محل جراحی پرهیز شود. زیرا این کار باعث می‌شود درگیر عفونت گوش بعد از عمل جراحی شوید. حتی لازم است استخر رفتن یا سونا هم به طور کامل تا زمان بهبودی زخم و جراحت ناشی از عمل به تعویق بیفتد.

بیمار تا زمانی که پانسمان روی گوش قرار دارد نمی‌تواند دوش بگیرد اما بعد از برداشتن پانسمان هم لازم است از آب خیلی داغ برای دوش گرفتن استفاده نکند و حمام خیلی گرم نباشد. همچنین بعد از حمام با یک دستمال نرم یا حوله گوش خود را به طور کامل خشک کنید. بهتر است از یک شامپوی ملایم یا شامپو بچه استفاده کنید تا آسیبی به گوش وارد نشود. برای خشک کردن موها هم نباید از سشوار استفاده کنید، زیرا گرمای آن برای گوش آسیب‌رسان است.

استفاده از هدبند بعد از عمل گوش

پزشک صبح بعد از جراحی یک هدبند روی گوش بیمار قرار می‌دهد که بیمار باید در دو هفته اول بعد از عمل آن را روی گوش قرار دهد. هدبند باعث می‌شود وضعیت بیمار در موقعیت جدید تثبیت شود و تورم ناشی از جراحی گوش تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

درصورتی‌که بیمار در دوران نقاهت بعد از عمل گوش دچار افت شنوایی شود جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این عارضه موقتی و در اثر استفاده از هدبند است. با این حساب بعد از اینکه هدبند برداشته شود قدرت شنوایی هم بهبود پیدا می‌کند. حتماً شب‌ها موقع خواب هدبند را روی گوش قرار دهید تا گوش به عقب و جلو کشیده نشود.

پوشش مناسب بعد از جراحی گوش

به منظور مراقبت بعد از جراحی گوش میانی لازم است به نکاتی در مورد لباس پوشیدن هم توجه شود. کسی که جراحی گوش انجام داده است نباید از پیراهن‌های یقه‌دار یا تنگ استفاده کنید زیرا این مدل از لباس‌ها به پانسمان فشار می‌آورند. در عوض توصیه می‌شود برای راحتی بیشتر از لباس‌های گشاد که یقه گرد دارند یا دکمه‌خور هستند، استفاده شود. ملافه بالشتی که زیر سر بیمار قرار می‌گیرد هم باید روزانه تعویض شود تا کثیف شدن آن سلامت فرد را به خطر نیندازد.

فشار نیاوردن به گوش

مراقبت بعد از جراحی گوش با لیزر ساده‌تر از مراقبت‌ بعد از عمل سنتی است. با این‌حال باید دقت داشته باشید به دلیل اینکه مجرای گوش و بینی به هم ارتباط دارند، لازم است بیمار تا چند هفته بعد از عمل از فشار آوردن به بینی خودداری کند. به این ترتیب یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی گوش این است که فرد هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را باز کند تا هوا به راحتی خارج شود و فشاری به گوش وارد نشود. همچنین بیمار تا مدتی که گوش بهبود پیدا نکرده است باید از فین کردن پرهیز کند.

به جز این موارد سفر کردن با هواپیما تا ۳ یا ۴ هفته بعد از عمل گوش ممنوع است. حتی کسی که عمل گوش انجام داده برای مراقبت بهتر از سلامت گوش لازم است از آسانسور سریع السیر هم استفاده نکند.

معاینه گوش بعد از جراحی گوش
معاینه گوش بعد از جراحی گوش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز برخی از علائم و نشانه‌ها بعد از جراحی طبیعی است و خطرناک نیست. به طور مثال هر چقدر هم مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش یا جراحی‌های گوش میانی کامل باشد باز هم ممکن است کمی درد و تورم در گوش احساس شود یا سرگیجه بعد از گوش احساس شود. این عوارض بعد از عمل گوش طبیعی هستند و بعد از چند روز با مصرف دارو یا خود به خود از بین می‌روند.

بیماری که مراقبت بعد از جراحی گوش میانی را به خوبی انجام داده است به احتمال کمی درگیر عوارض خطرناک بعد از جراحی مانند عفونت، درد یا مشکلات شنوایی می‌شود. اما درصورتی‌که در دوران نقاهت بعد از جراحی هر کدام از نشانه‌های زیر بروز کرد لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

  • زیاد شدن درد یا تورم که با خروج خونابه از گوش همراه باشد.
  • سرگیجه بعد از عمل گوش عارضه‌ی شایعی نیست به خصوص اگر شدید باشد.
  • احساس پری یا شنیدن صداهایی داخل گوش که بعد از گذشت چند هفته از جراحی همچنان باقی مانده است.

سوالات متداول مراقبت‌های بعد از جراحی گوش

  • بهترین سن برای انجام عمل زیبایی گوش چه زمانی است؟

برای انجام عمل زیبایی لاله گوش لازم است فردی که متقاضی جراحی است بالغ باشد. زیرا انجام عمل زیبایی گوش در کودکان امکان‌پذیر نیست و به طور معمول تا بعد از ۵ سالگی به تعویق می‌افتد.

  • هزینه جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی چقدر است؟

هزینه اتوپلاستی ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر میزان مهارت جراح، محل جراحی و نوع عمل و میزان عارضه است.

  • آیا جراحی گوش درد دارد؟

در تمام عمل‌های جراحی که لازم باشد برشی روی پوست ایجاد شود با درد و ناراحتی همراه است. البته پزشک برای کنترل درد از بیهوشی، بی‌حسی موضعی یا داروهای مسکن استفاده می‌کند.

۳.۳/۵ (۱۵ نظر)

منبع
nationwidechildrens.orgmy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
30 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب
زینب
3 روز قبل

سلام وقت بخیر من ۲بار پرده گوشمو عمل کردم حالا باردارم میتونم نامه از دکترم بگیرم برای سزارین ؟؟

مریم
مریم
12 روز قبل

سلام خسته نباشید۲۵ سال پیش دخترم عمل میانی گوش داشته بعداز عمل خیلی اذیت شد داروهاشو به وقت استفاده کرد اما نتیجه ای نگرفتیم خیلی دکتر بردمش اما بی فایده بود الان گوش چپش شنوایی نداره آیا راهی داره برای درمان یا نه ممنون.. مریم هستم ازتهران

انصاری
انصاری
25 روز قبل

سه هفته پیش جراحی گوش میانی انجام دادم امروز متوجه ترشحات چرکی و بد بو از گوشم شدم ،خیلی نگرانم

امیر
امیر
1 ماه قبل

سلام من عمل پرده گوش و سیاه شدن استخوان ها رو انجام دادم تقریبا هشت روزه ولی بغل سرم سمت گوشم باد کرده
و اینکه میخوابم خیلی فشار میاد

لیلا
لیلا
3 ماه قبل

سلام من ۴ ماه که گوشم عمل کردم عفونت کرد رفتم دکتر دوتا قطره داد سر ساعت قطر ها رو ریختم خوب شده ولی پشت گوشم درد میکنه دیروز رفتم پیششون یک قطر ه دیگه داد قطره به اسم اوتیسپت که هر ۱۲ ساعت استفاده کنم وقتی داخل گوشم می ریزم گوشم درد می کنم گو شم هم سنگین شده قطره رو می ریزم بعد ازآن درد میکنه پس من حالا چه کار کنم قطره رو بر یزم یا نه بعداز آن چطوری ازگوشم مراقبت کنم خواهش مکنم جواب بدین خیلی ممنون

مهدی میری
مهدی میری
3 ماه قبل

سلام من ۱ سال پیش گوشم رو عمل پروتز کردم الان ۲ هفته ای میشه که گوشم به صدا های زیاد حساسیت پیدا کرده و اذیتم میکنه و بعضی وقت ها خود به خود مثل تیک تیک ساعت میزنه

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط مهدی میری
سارا
سارا
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید منم ۴ سال میشه عمل گوش میانی انجام دادم الان هم استخوان پشت گوشم بعضی وقتا هم داخل گوشم بد جور درد میکنه به دکترم نشون دادم گفتن ک پیوند گوشت خیلی خوب گرفته چرا درد داره هوا سرد باشه هم بازم درد میکنه سرم خیلی ضربه خورده نمیدونم از ضربه هست یا چی ممنون میشم جواب بدین

احمد رضا
احمد رضا
4 ماه قبل

وقت بخیر سه هفته میشه عمل گوش میانی انجام دادن سوالم اینه کوهنوردی بعد این عمل ضرر دارد؟

طاهره
طاهره
پاسخ به  احمد رضا
3 ماه قبل

سلام دوست عزیز عمل گوش سخته منم باید هر دوتا گوشم عمل بشه ولی میترسم چند ساعت زمان میبره عمل تموم بشه

مبینا
مبینا
پاسخ به  طاهره
2 ماه قبل

من خودم ۱۴ سالمه و عمل پرده گوش انجام دادم اولاش خیلی ترسیدم ولی خب مقابله کردم باهاش و اصلا اونروز عمل فکر نکردم ک من قراره گوشم رو عمل کنم و خدا رو شکر الان حالم خوبه بعد عمل هم هیچگونه دردی نداشتم و اذیتم نکرد نگران نباش

فخار
فخار
پاسخ به  طاهره
1 ماه قبل

سلام.من هم عمل کردم.ا ول فکر میکردم سخته.ولی خدا را شکر خوب بود خیلی اذیت نشدم

سومن
سومن
پاسخ به  فخار
1 ماه قبل

ببخشید تاثیر داشت شنوایی تون بهتر شد؟

سومن
سومن
پاسخ به  احمد رضا
1 ماه قبل

سوالهارو اصلا جواب ندادن الکی پرسش و پاسخ نوشته

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

من سه روز هست که عمل استخوانچه گوش انجام دادم .آیا از هفته دوم میتوانم فلوت تمرین کنم یا نه ؟

شیدا
شیدا
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

سلام در کدام بیمارستان عمل کردین؟

Soo
Soo
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

سلام میشه بگید عمل گوشتون چطور بود الان آروم شده یا نه؟کدوم دکتر مراجعه کردید؟

زهرا .ق
زهرا .ق
5 ماه قبل

سلام.من یک ماهه عمل گوش کردم.همچنان گوش م ورم دارد و درد و چرک داره گوشم.بنظرتون طبیعیه؟؟

آیت
آیت
پاسخ به  زهرا .ق
3 ماه قبل

ایا بعد از عمل جراحی گوش آمیزش جنسی خطر دارد

فریدون هادی
فریدون هادی
پاسخ به  زهرا .ق
1 ماه قبل

سلام، عمل گوش(تمپانوماستوییدکتومی) انجام دادم، الان ۱۸روزاست، بعدعمل تادوروزشنواییم خوب بودبعددوروزشروع به افت فشار الان هیچ نمی شنوم ضمناالان گوشم موقعی که آب دهانم راپایین میکنم یاغذا میخورم شروع به تلق وتلوق میکندآیاممکن است عمل موفق نبوده باشه

مهدیه احمدی
مهدیه احمدی
6 ماه قبل

بعداز عمل

اصغر
اصغر
6 ماه قبل

سلام من ۶روز هست گوش میانی رو عمل کردم داخلش پانسمان خونی هست کی دیگه گوش ترمیم پیدا میکنه و اون پانسمان برداشته میشه با تشکر

عبدالواسع نظامی
عبدالواسع نظامی
پاسخ به  اصغر
6 ماه قبل

سلام. گوش شما شنوایی بهتر پیدا کرد داداش من هم ۱۳ روز میشه جراح میانی گوش انجام دادم تا الان نمیتونم قشنگ بشنوم

یوسف
یوسف
پاسخ به  اصغر
5 ماه قبل

یک ماه طول میکشد جذب می‌شود

طاهره ذاکری
طاهره ذاکری
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر،من جراحی پرده گوش انجام،دادم،حدودا۱۷روز هست،هنوز توی گوشم صدا میاد،وتمام خونابه ها خشک،شدن،درمجرای گوشم،خواستم،بدونم،میشه خشکی خونآبه رو،خارج کنم،خودم؟واینکه،این،صداها،طبیعیه؟

زینت جعفری
زینت جعفری
پاسخ به  طاهره ذاکری
5 ماه قبل

زینت جعفری ۱۷ روزه عمل کردم هنوز از گوشم خون میاد

عبدالرضا
عبدالرضا
1 سال قبل

سلام وقت بخیرببخشیدتاچندهفته بعدازعمل گوش بروش لیزری نبایدروی گوش عمل شده خوابید

غلامحسین محمدشریفی
غلامحسین محمدشریفی
1 سال قبل

سلام:بنده حدود ۱۲ روز است که بعلت سوراخ بودن هردو گوش تحت عمل جراحی دو گوش قرار گرفته ام ولی هنوز ترشح دارم و یکی از گوشم بوی عفونت میدهد و شنوایی انها کم شدهاسگت ، لطفا مرا راهنمای کنید

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من ۱۵ روزه عمل استخوانچه انحام دادم الان چون محل کارم سرو صدا زیاده از گوشی خلبانی استفاده میکنم میخواستم ببینم ضرر نداره استفاده ازش؟

دارا
دارا
1 سال قبل

سلام .من پسری ۶ ساله دارم که حدود دو هفته است که عملvtبرای هردوتا گوشش انجام شده الان وقتی به گوشش نگاه می کنم کمی عفونت دیده میشه ایا خطرناک است باید چکار کنم.با تشکر

نظر
نظر
پاسخ به  دارا
10 ماه قبل

سلام پسرم ۸سال داره کیست گوش یا همون فیستول داشت عمل جراحی انجام داده
مراقبت های لازم بعد از عمل چیه آیا میتونم حمام ببرمش دکتر بهش پماد تتراسایکلین داده روزی سه بار برای محل بخیه ها
من یه بار زدم حجم پماد زیاد بود حالا چکار کنم چطوری پماد رو از محل بخیه ها پاک کنم
آیا ضرر نداره
باتشکر

دکمه بازگشت به بالا