داروی افلوکساسین (قطره گوش) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Ofloxacin ear drops

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره گوش افلوکساسین (Ofloxacin ear drops)

نام تجاری قطره گوش افلوکساسین

Floxin

کاربرد قطره گوش افلوکساسین

عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی

اشکال دارویی قطره گوش افلوکساسین

قطره گوش

اطلاعات دارویی قطره گوش افلوکساسین   

قطره گوش افلوکساسین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آنتی بیوتیکهای کینولون است که برای درمان عفونت گوش خارجی (گوش شناگران یا عفونت کانال گوش) و عفونت گوش میانی استفاده می‌شود.

قطره گوش افلوکساسین با توقف رشد باکتری‌ها، عفونت گوش را درمان می‌کند.

توجه: قطره گوش افلوکساسین فقط برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوش به کار می‌رود و در درمان سایر عفونت‌های گوش اثری ندارد. استفاده غیرضروری یا بیش از حد از هر آنتی بیوتیکی می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

قطره گوش افلوکساسین

مقدار و روش مصرف قطره گوش افلوکساسین

  • قبل از شروع درمان با قطره گوش افلوکساسین (Ofloxacin ear drops)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قطره گوش افلوکساسین را دقیقاً همانگونه که پزشک برایتان تجویز کرده است، مصرف کرده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار یا مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  • قطره گوش افلوکساسین را به طور منظم و در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف نمایید.
  • دوره درمان را کامل کنید حتی اگر علائم شما پس از چند روز مصرف دارو از بین برود. قطع خودسرانه این دارو ممکن است باعث ادامه رشد باکتری‌ها شود که ممکن است منجر به عود عفونت شود.
  • اگر طی یک هفته مصرف دارو، وضعیت شما بهبود نیافت، با پزشک خود مشورت کنید.
  • چنانچه پس از اتمام دوره درمان، گوشتان ترشحاتی داشت به پزشک خود اطلاع دهید.
استفاده از قطره گوش افلوکساسین برای دوره‌های طولانی مدت یا به صورت مکرر ممکن است منجر به عفونت قارچی گوش شود. لذا بیش از مدت زمان تجویز شده از این دارو استفاده نکنید و در صورت مشاهده علائم جدید یا بدتر شدن وضعیت، با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف قطره گوش افلوکساسین

  1. قبل از استفاده از قطره گوش افلوکساسین، دستهایتان را بشویید.
  2. محفظه قطره را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه در دست‌ خود نگه دارید تا گرم شود. قطره سرد ممکن است باعث سرگیجه شود.
  3. درپوش قطره را بردارید.
  4. دراز بکشید یا سر خود را کمی خم کنید به طوری که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.
  5. قطره چکان دارو را نزدیک گوشتان برده و با فشار دادن بطری، میزان داروی تجویزی را در گوش خود بریزید. برای جلوگیری از آلودگی دارو، سعی کنید سر قطره چکان به گوش یا دیگر سطوح برخورد نکند.
  6. به مدت ۵ دقیقه در همین حالت بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد و به قسمت آسیب دیده برسد. ممکن است برای جلوگیری از بیرون ریختن دارو از گوش، نیاز باشد یک تکه پنبه استریل را به آرامی بر روی گوش قرار دهید.
  7. اگر قطره برای هر دو گوشتان تجویز شده است این فرآیند را برای گوش دیگر نیز تکرار کنید.
  8. درپوش قطره را ببندید.

موارد منع مصرف قطره گوش افلوکساسین

  • به تاریخ انقضای قطره گوش افلوکساسین (Ofloxacin ear drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره افلوکساسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید. و چنانچه دچار احساس ناراحتی در گوش خود شدید حتماً با پزشک مشورت نمایید و از خوددرمانی، مراجعه به داروخانه و تقاضای قطره گوش برای عفونت یا قطره گوش درد اجتناب کنید. پزشک گوش، حلق و بینی با تشخیص علت بیماری شما و در نظر گرفتن شرایطتان، داروی موردنظر را برایتان تجویز می‌نماید.

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

قبل از تجویز دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا تصمیم به باردار شدن
  • شیردهی
  • مشکلات گوش
  • چنانچه در ۶ ماه گذشته سابقه عفونت گوش داشته‌اید

فرآورده‌های متنوعی از قطره‌های گوش با خاصیت ضد باکتریایی از جمله قطره گوش افلوکساسین، قطره گوش جنتامایسین، قطره سیپروفلوکساسین برای گوش، قطره گوش اوتیسپت و … در بازار دارویی موجود است جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این داروها، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره گوش افلوکساسین

  • قطره گوش افلوکساسین ممکن است باعث ایجاد سرگیجه در شما شود لذا تا زمانی که از هوشیاری خود مطمئن نشدید از رانندگی و کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، اجتناب کنید.

قطره گوش افلوکساسین

تداخلات دارویی قطره گوش افلوکساسین

 تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. به ویژه اگر قطره دیگری برای گوشتان استفاده می‌کنید حتماً به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی قطره گوش افلوکساسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. اگر هریک از علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا شدیدتر شد، با پزشک خود مشورت نمایید:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • سوزش یا ناراحتی خفیف در گوش
  • درد گوش
  • تغییر چشایی

در صورت بروز عوارض جانبی بعید اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • گزگز
  • بی حسی
  • تغییرات شنوایی
  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک شامل: سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، بثورات پوستی، خارش، تورم (به خصوص صورت، زبان، گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

چنانچه هر علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف قطره گوش افلوکساسین است، با پزشک خود مشورت نمایید.

شرایط نگهداری قطره گوش افلوکساسین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • اگر از قطره‌های تک دوز استفاده می‌کنید، بعد از هربار استفاده، محفظه قطره را حتی اگر مقداری دارو در آن باقی مانده باشد دور انداخته و دوباره از آن استفاده نکنید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

 

۲/۵ (۲ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

برای عفونت گوش دخترم مصرف کردم بجای از بین بردن عفونتشو خیلی بدت. و ترشحاتشو هم زیاد کرد آخه چرا انقدر عارضه!!!

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

پس خودسرانه میخوای معجزه بشه

ونوس
ونوس
1 سال قبل

سلام سوالی داشتم دکتر متخصص بعد از ساکشن برای دخترم .این قطره رو تجویز کردن من قطره رو میریزم پایین نمیره و ابتدای گوش باقی میمونه

دکمه بازگشت به بالا