۹ علت سیاهی زیر چشم کودکان +درمان‌ خانگی سیاهی

سیاهی زیر چشم یکی از عوارضی است که معمولا به دلایل مختلفی در بزرگسالان اتفاق می‌افتد. در موارد کمی نیز شاهد این عارضه در کودکان هستیم. مادرانی که شاهد سیاهی دور چشم در کودکان خود هستند معمولا دچار نگرانی و استرس می‌شوند که دلیل گودی و سیاهی زیر چشم در کودکان آنها، چه چیزی می‌تواند باشد؟

این عارضه تا چه زمانی و چند سالگی ادامه دارد؟ آیا در کودک آنها، کبودی زیر چشم و کم خونی ارتباطی با یکدیگر دارند و در کل آیا می‌تواند نشانه کمبودی در بدن کودک باشد.

در این محتوا قصد داریم در مورد سیاهی و کبودی اطراف چشم کودکان اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم و نیز راه‌های درمان این عارضه در منزل را بگوییم با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث به وجود آمدن سیاهی زیر چشم کودکان می‌شود؟ ۹ علت سیاهی زیرچشم کودکان

موارد زیادی وجود دارند که باعث ایجاد سیاهی زیر چشم کودکان Dark Circles Under Eyes in Kids می‌شود که در اینجا به معرفی نمونه‌هایی از علت سیاهی زیر چشم در کودکان می‌پردازیم:

۱. کمبود خواب و استراحت ناکافی چشم

کمبود خواب کافی و یا اختلال در روند خواب در کودکان می‌تواند باعث ایجاد حلقه سیاهی دور چشم کودک شود. همچنین استفاده زیاد از گوشی، تبلت و تماشای زیاد تلویزیون می‌تواند چشم را خسته کند و باعث ایجاد سیاهی در اطراف آن شود. بنابراین لازم است کودک در طول شبانه‌روز خواب مناسب و کافی داشته باشد و همچنین برای مدت زمان زیادی به چشم خود استراحت دهد.

۲. مشکلات ژنتیکی

در مواردی نیز ایجاد حلقه سیاه در اطراف چشم کودک می‌تواند از یک مشکل ارثی خانوادگی و ژنتیکی باشد. در چنین شرایطی، اگر کودک، چشمان خود را بمالد و یا گریه کند، شاهد ایجاد یک حلقه به دور چشمان او هستید.

۳. تاثیر کمبود آهن و کم خونی در سیاهی زیرچشم کودک

در بعضی موارد، کبودی زیر چشم و کم خونی نیز با هم مرتبط هستند. زمانی که در رژیم غذایی کودک، از غذاهای حاوی آهن استفاده نشود، بدن او با کمبود آهن مواجه می‌شود و در نتیجه دچار کم خونی می‌شود که این امر باعث تیره شدن رگ‌های خونی در قسمت‌های ظریف پوست او می‌شود.

۴. سیاهی زیرچشم کودک به دلیل کمبود ویتامین در بدن کودک

گاهی ممکن است از خود بپرسید که سیاهی دور چشم کودکان کمبود چه ویتامینی است؟

کمبود ویتامین A در بدن کودک ممکن منجر به بروز سیاهی زیر چشم او شود. برای جلوگیری از این امر در رژیم غذایی او از سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، اسفناج و هویج و همچنین انواع میوه‌های مختلف و جگر استفاده کنید.

۵. حساسیت، آسم، آلرژی و سیاه شدن زیر چشم کودک

داشتن حساسیت‌های مختلف و همچنین داشتن بیماری آسم نیز می‌تواند باعث مسدود شدن و یا باریک شدن لوله‌هایی می‌شود که هوا را به ریه‌ها هدایت و از آنجا خارج می‌کنند و به این ترتیب با فشاری که به رگ‌های خونی وارد می‌شود باعث می‌شود در قسمت‌هایی مثل اطراف چشم که پوست نازک‌تری دارد، رگ‌ها متورم و لخته‌های خونی ایجاد شود.

H:\نویسش\How-To-Get-Rid-Of-Dark-Circles-Under-Eyes-In-Kids1-624x702.jpg

۶. قرار گرفتن در معرض آفتاب

یکی دیگر از لدایل ایجاد سیاهی زیر چشم کودکان، قرار گرفتن آنها در زیر آفتاب است. کودکان به دلیل اینکه پوست ظریف و حساس‌تری دارند، اگر زمان زیادی را زیر آفتاب قرار بگیرند، بدن آنها، ملانین بیشتری تولید می‌کند و همین باعث ایجاد کبودی در نقاط حساس‌تر پوست آنها می‌شود.

۷. کم آبی بدن دلیل سیاهی زیرچشم کودکان

کم آبی بدن نیز باعث بروز این عارضه در کودکان می‌شود. بنابراین لازم است کودکان، به دلیل تحرک بالایی که دارند ، در طول روز، به اندازه کافی آب مصرف کنند تا بدن آنها دچار کم آبی نشود

۸. خر و پف کردن در خواب

در کودکان نیز مثل بزرگترها، ممکن است در خواب خرناس داشته باشند. این اتفاق زمانی می‌افتد که غده لنفاوی که پشت مجرای بینی آنها قرار دارد، ایجاد می‌شود. در این شرایط راه بینی کودک مسدود شده و باعث ایجاد لخته‌های خون در اطراف چشم کودک می‌شود.

۹. جراحت و سیاهی زیرچشم کودکان

ممکن است کودک در حین بازی، دچار سانحه‌ای شده باشد و به این ترتیب به صورت او آسیب وارد شده باشد. دکتر پوست و مو در این شرایط میتواند به شما کمک کند.

درمان سیاهی زیر چشم در کودکان

برای درمان سیاهی زیر چشم در کودکان، روش درمان خاصی ارائه نمی‌شود و برای هر علتی، یک راه درمان خاص در نظر گرفته می‌شود. بنابراین لازم است برای درمان، با مشاور پوست و مو و همچنین متخصص اطفال در ارتباط باشید.

معمولا کبودی دور چشم، به مرور زمان از بین می‌رود و در بیشتر مواقع، هیچ نیازی به درمان ندارد. در موارد بسیار معدودی با یک تغییرات کوچک در سبک زندگی کودکان می‌توان این عارضه را از بین برد که در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

درمان سیاهی چشم به دلیل آلرژی

اگر عارضه در اثر آلرژی به وجود آمده است، سعی کنید با حذف دلایل و علت حساسیت، درمان و همچنین حذف مواد حساسیت‌زا از زندگی کودک به درمان سیاهی دور چشم او کمک کنید.

تهیه رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب که حاوی انواع ویتامی‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد می‌تواند به رفع این عارضه کمک کند. نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که مصرف غذاهای شور نیز می‌تواند باعث این عارضه شود بنابراین غذاهای شور را از برنامه غذایی کودک حذف کنید.

تنظیم خواب کودک برای درمان سیاهی زیرچشم

مطمئن شوید که کودک در طول شبانه روز مدت زمان لازم و کافی به استراحت می‌پردازد.

درمان خانگی سیاهی دور چشم در کودکان

علاوه بر موارد بالا می‌توانید با استفاده از داروهای گیاهی در منزل به درمان سیاهی اطراف چشم کودک خود بپردازید. برای مثال با روغن‌های گیاهی مثل روغن آرنیکا، روغن نارگیل و یا روغن زیتون، بر روی پوست اطراف چشم کودک بمالید و برای چند دقیقه‌ای آن را به ارامی مالش دهید تا رطوبت کافی به پوست کودک برسد و سیاهی و کبودی دور چشم را کاهش دهد.

چند سوال مهم

سوالات متداولی در زمینه سیاهی دور چشم در کودکان، برای والدین پیش می‌اید از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. چه زمانی برای سیاهی زیر چشم کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سیاهی اطراف چشم کودک، مدت زمان طولانی بر جای ماند و علائم دیگری مثل خستگی، رنگ پریدگی، دست و پاهای سرد، ضربان قلب بالا و مواردی از این قبیل را در کودک خود مشاهده کردید، بهتر است او را سریعتر به پزشک نشان دهید.

سیاهی دور چشم کودک
سیاهی دور چشم کودک

آیا سیاهی دور چشم بر روی بینایی کودک تاثیر دارد؟

خیر، سیاهی اطراف چشم در اکثر مواقع، یک عارضه زودگذر است و هیچ خطری را متوجه چشم کودک نمی‌کند. اما گاهی اوقات و در موارد بسیار کمی، این کبودی ممکن است وجود مشکل بزرگی باشد که با علائم زیادی نیز همراه است بنابراین در این موارد باید با دکتر اطفال آنلاین در ارتباط باشید و از او مشاوره بگیرید.

دلیل کبودی زیر چشم نوزاد هشت ماهه چه چیزی می‌تواند باشد؟

عارضه کبودی زیر چشم در کودکان ۸ ماهه نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و در بیشتر مواقع از مواردی مثل: عفونت چشم، نرسیدن اکسیژن به خون کودک( به دلیل روی شکم خوابیدن او)، کم خوابی، انگل و عفونت دستگاه گوارشی، کمبود آهن و املاح معدنی و … است که بهتر است برای درمان به دکتر اطفال مراجعه کنید.

در پایان

گاهی مشغله زیاد و همچنین همراه داشتن کودک در بیرون، برای مادران و والدین شرایطی را به وجود می‌آورد که درمان بسیاری از بیماری‌های کودک را به زمان دیگری موکول کنند و این امر می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های دیگر شود. این روزها پیشرفت تکنولوژی تمامی مشکلات را برای ما حل کرده است به گونه‌ای که می‌توانید در کمترین زمان ممکن و بدون بیرون رفتن از منزل، توسط بهترین پزشکان، اکثر بیماری‌ها را درمان کنیم. گروه پذیرش ۲۴ ، با ویزیت کودکان شما، این امکان را فراهم کرده است تا در کمترین زمان ممکن بتوانید توسط بهترین پزشکان د به درمان سیاهی دور چشم در کودکان خود بپردازید.

شما می‌توانید برای درمان این عارضه در کودکان و نوزادان خود به سایت مربوط به مجموعه پذیرش ۲۴ مراجعه کرده و با ویزیت بهترین پزشکان برای درمان بیماری کودک خود اقدام کنید.

۳.۲/۵ (۱۶ نظر)

منبع
healthlinewebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هستیار جان
هستیار جان
20 روز قبل

سلام پسر من یک ساله است زیر چشم هایش سیاه شده چی کار کنم که خوب شود

سمیرا
سمیرا
24 روز قبل

سلام بچه من پنج ماهه اس دور چشماش کبود شده

پریا
پریا
1 ماه قبل

سلام دختر من ۱۰سالش هست دور چشماش کبود شده خیلی نگران هستم خیلی میترسم ممنون میشم راهنمای کنید

امیر
امیر
پاسخ به  پریا
1 ماه قبل

سلام پسر من۱۱ سالشه زیر چشمش گودو کبوده یه بار میگفت نصف شب قلبم یجوری میزد
نمیدونم چیکار کنم

اعظم
اعظم
4 ماه قبل

سلام من ۴۶ سال سن دارم دور چشمم حلقه سیاه داره باید چه کار کنم ممنون

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام من ۱۰ سالمه دور چشمام کمی داره سیاه میشه گوده چی کار کنم لطفا بگین

مهدیه
مهدیه
5 ماه قبل

دخترم ۱۰ سالش دورچشماش سیاه باید چکارکنم

براهویی
براهویی
7 ماه قبل

سلام من پسر ۱۴ ماهه دارم دور چشماش کبود شده امروز بردمش دکتر گفت اینجوری معلوم نمیشه باید سی تی از سرش بگیری ولی من ترسیدم نگرفتم آخه میگن واسه بچه خطرناکه. خیلی نگرانشم لطفا راهنماییم کنید

فیضی
فیضی
پاسخ به  براهویی
2 ماه قبل

سلام دخترم۱۲ماهش دورچشمش کبود میشه اضهاله عصبانی می شود وتمامی اشیاء حتی دیوار هم گاز میگیره

امیر علی
امیر علی
10 ماه قبل

سلام بچه من زیر چشماش کبود شده چند وقته

زری
زری
1 سال قبل

باسلام مدتی است که فرزندانم تک سرفه می‌کنند زیر چشم آنها هم کمی گود رفته است علت چیست

حلما
حلما
1 سال قبل

سلام ودرود بر شما دختر۴ ساله دارم
زیر چشمش کبودی مایل به آبی وبعضی وقتا همراه با پف داره لطفا بهم بگین چیکار باید بکنم ممنونم از شما

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حلما
2 ماه قبل

سلام درست شد چشمای فرزندتون

رضا سیلاوی
رضا سیلاوی
1 سال قبل

با سلام پسرم سه سال ونیمشه و چندماهه دورچشماش کبوده کمبود آهن داشت که قطره بهش میدم وتجویز دکتره اما نمیدونم دیگه باید چیکار کنم نگرانم که مورد دیگه ای نباشه و چه غذاهایی باید تهیه کنم که در کنار دارو آهن بدنش جبران بشه ممنون از لطفتون

آرتین اختری
آرتین اختری
1 سال قبل

باسلام پسرم دوازده سالشه ودوساله که فقط درفصل تابستان چشماشومیخارونه وزیادمیماله الان خیلی دورچشماش سیاه شده آیا امکان بهبودی هست؟

فاطمه صیدجانی
فاطمه صیدجانی
1 سال قبل

با سلام،چند وقته زیر چشم دختر حالت تیرگی داره،بعضی روزا پررنگه بعضی روزا کم رنگ،دخترم ۶ سالشه

هانا
هانا
پاسخ به  فاطمه صیدجانی
5 ماه قبل

دوست عزیز دقت کنید ببینید ایا اون روزها اب کمتر و ادرار کمتری دارن چون خودم دقت کردم علتش برای دخترم این بود بعضی وقتا سیاهی هست بعضیوقتا نیست و خیلی کم اب میخوره دوسال و نیم اشه

هستی
هستی
پاسخ به  هانا
4 ماه قبل

دخترم ۳سالشه زیرچشاش نقطه نقطه سیاهه علتش چیه

تاتی
تاتی
پاسخ به  هستی
1 ماه قبل

تاتی

دکمه بازگشت به بالا