داروی سیس آتراکوریوم بسیلات

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی سیس آتراکوریوم بسیلات (Cisatracurium besilate)

نام تجاری

Nimbex

کاربرد

کمک به بیهوشی عمومی – مسدود کننده عصب عضله – شل کننده عضلانی

اشکال دارویی

تزریقی

اطلاعات دارویی سیس آتراکوریوم

سیس آتراکوریوم یک مسدود کننده عصب عضله است که برای استفاده در مراحل جراحی و  مراقبت‌های ویژه در بزرگسالان و کودکان بیشتر از ۱ ماه مفید است. این دارو می‌تواند به عنوان یک کمک بیهوشی عمومی یا آرام بخش در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) برای به استراحت درآوردن عضلات اسکلتی (شل کننده عضلانی) و تسهیل لوله گذاری برای تهویه مکانیکی استفاده می‌شود.

تفاوت آتراکوریوم و سیس آتراکوریوم  

سیس آتراکوریوم یکی از ایزومرهای آتراکوریوم می‌باشد.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه مشورت نمایید.

روش مصرف و دوز سیس آتراکوریوم 

  • دوز و مقدار داروی Cisatracurium ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ پزشک دوز مناسب و زمان تزریق این دارو را در مراحل درمان و جراحی تشخیص می‌دهد.

موارد منع مصرف سیس آتراکوریوم

قبل از تجویز این دارو، چنانچه بیمار شرایط یا بیماری خاصی دارد، باید پزشک از آنها مطلع شود، به ویژه شرایط زیر:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد (مانند حساسیت به داروهای مسدود کننده عصب عضله)
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات ریوی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • بیماری عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات الکترولیتی خون

موارد هشدار و احتیاطات ویژه داروی سیس آتراکوریوم

  • از آنجایی که داروی سیس آتراکوریوم یک مسدود کننده عصب عضله است، بعد از مصرف این دارو عضلات بیمار شل می‌شوند و وضعیت جسمانی مناسب رانندگی نیست. چند روز بعد از جراحی طول می‌کشد تا تأثیر این دارو از بدن خارج شود.

سیس آتراکوریوم

تداخلات دارویی سیس آتراکوریوم

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، باید لیست تمام داروهایی که بیمار مصرف می‌کند اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) در اختیار پزشک قرار گیرد.

از جمله داروهایی که ممکن است با سیس آتراکوریوم تداخل داشته باشند، عبارتند از:

عوارض سیس آتراکوریوم

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

اگر بیمار علائم دیگری دارد که ممکن است به خاطر استفاده از داروی Cisatracurium می‌باشد، باید به پزشک داروساز اطلاع داده شود.

عوارض مصرف بیش از حد Cisatracurium ( مسمومیت با سیس آتراکوریوم )

  • این دارو زیر نظر پزشک تزریق می‌شود و احتمال مسمومیت بسیار پایین است اما اگر بیمار علائم مسمومیت دارویی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) داشت، سریعاً باید با اورژانس تماس گرفت.

شرایط نگهداری داروی سیس آتراکوریوم 

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.rxlist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا