اختلال بلع یا دیسفاژی در بارداری

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری بروز می‌دهد باعث ایجاد تغییرات مختلفی در بدن می‌شود. یکی از این تغییرات کندی دستگاه گوارش و ضعف اسفنکتر معده است. از سوی دیگر به دلیل وجود جنین در رحم، به معده فشار آمده و ممکن است اسید معده به مری پس داده شود. تمامی اتفاقات گفته شده باعث ضعف سیستم گوارشی و عدم عملکرد مناسب دهان یا مری شده و در نتیجه مواد غذایی مصرف شده با صرف زمان و زحمت بیشتری وارد معده می‌شوند. بسیاری از مادران که به اختلال بلع دچار شده‌اند ممکن است در خوردن غذا کم کاری کنند. از آنجایی که مصرف مواد غذایی سالم و کافی در سلامت جنین اثر مستقیم دارد، یک مادر باردار که اختلال بلع دارد حتماً بایستی به یک دکتر بارداری یا دکتر بلع مراجعه کرده و بیماری خود را درمان کند. در این مقاله ضمن بررسی اختلال بلع در بارداری برای چیست؟ به علائم و علل ایجاد آن و روش‌های درمانی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

اختلال بلع در بارداری چه علائمی دارد؟

بعضی از بیماران بدون اینکه مطلع شوند دچار دیسفاژی در بارداری می‌شوند، در این موارد ممکن است بیماری بدون تشخیص باشد و درمانی صورت نگیرد در این حالت خطر مبتلا شدن به پنومونی آسپیراسیون یعنی عفونت ریه‌ای که در اثر استنشاق بزاق یا ذرات غذا به طور تصادفی ایجاد می‌شود افزایش می‌یابد. اختلال بلعی که ناشناخته باشد ممکن است موجب کم آبی و سوء تغذیه شود. از این رو اگر فرد باردار نشانه‌های زیر را در خود دید بایستی به یک دکتر زنان مراجعه کند تا در صورت ابتلا به اختلال بلع مورد درمان قرار بگیرد:

– حس خفتگی در زمان غذا خوردن

– سرفه کردن یا حس گرفتگی در زمان بلع

– ریختن بی اختیار آب دهان

– برگشت اسید معده به گلو

سر دل – سوزش مکرر

– گرفتگی صدا

استفراغ

و… – مشکل در کنترل غذا داخل دهان

ازآنجایی که بسیاری از جست و جوی‌های اینترنتی در مورد موضوع احساس لقمه در گلو نی‌نی سایت و احساس چیزی در گلو در بارداری نی‌نی سایت است، می‌توان نتیجه گرفت که علائم اختلال بلع بیشتر در ناحیه دهان و گلو رخ می‌دهند.

چرا بارداران به اختلال بلع دچار می شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند سبب ایجاد اختلال بلع در دوران بارداری شود که از جمله از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عادت‌های نادرست غذا خوردن
  • فشار رحم به معده
  • تغییرات هورمونی در بارداری
  • بی میلی به غذا خوردن
  • به هم خوردن سیستم گوارشی
  • و…

برای دور ماندن از اختلال بلع در بارداری می وانید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. اگر به خاطر شرایط بارداری نمی‌توانید به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید از یک دکتر زنان آنلاین بهره بگیرید.

انواع مختلف اختلال بلع در بارداری

انواع مختلفی از اختلال بلع در بارداری وجود دارد که مادر بارداری می‌تواند به یکی از آن‌ها مبتلا شود. از جمله از انواع مختلف این بیماری عبارت‌اند از:

  • پنومونی و عفونت‌های ایجاد شده در دستگاه تنفسی فوقانی :عارضه‌ی پنومونی آسپیراسیون، زمانی رخ می‌دهد که چیزی ندانسته بلعیده و وارد ریه‌ها شود.
  • سوء تغذیه:این حالت در افرادی دیده می‌شود که از بیماری خود در بارداری آگاه نبوده و تحت درمان قرار نمی‌گیرند.
  • بی آبی: اگر فرد باردار نتواند به درستی و به میزان کافی آب بنوشید، مصرف مایع او ممکن است کم بوده و باعث کم آبی (کمبود آب در بدن) شود.

چگونه در دوره ی بارداری از اختلال بلع پیشگیری کنیم

با آنکه اختلال بلع در بارداری درمان دارد اما بسیاری از والدین دوست دارند از این بیماری پیشگیری کرده و به آن گرفتار نشوند. این افراد می‌توانند با رعایت نکات زیر تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند:

  • جویدن کامل غذا
  • آهسته و آرام خوردن غذا
  • خوردن غذاهای نرم و نوشیدنی‌های گرم
  • تأمین مواد غذایی لازم بدن
  • و…

شایان ذکر است که بهترین راه پیشگیری از اختلال بلع در بارداری آن است که مرتباً به پزشک زنان خود مراجعه کرده و فعالیت‌های بدنی خود را چک آپ کنید.

روش‌های درمانی اختلال بلع در بارداری

اختلال بلع در بارداری با روش‌های مختلفی قابل درمان است که بسته به شرایط مادر و جنینش بهترین روش انتخاب می‌شود. از جمله از روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

توان‌بخشی

این روش درمان به‌وسیله یک گفتار درمان انجام می‌شود. دراین حالت فرد روش‌های جدید بلع صحیح را یاد می‌گیرد و تمرینات به بهبود عضلات و نحوه عملکردشان کمک می‌کند.

رژیم غذایی

بلع و خوردن برخی مواد غذایی مایعات ساده‌تر است. اما باید توجه کرد درحالی‌که غذاهای قابل بلع را می‌خورید، رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید. .

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که برای درمان اختلال بلع در بارداری با طب سنتی پیشنهاد شده است. در این نوع درمان فرد باردار با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و یا جایگزینی غذاها می‌تواند تا حدودی مشکل بلع خود را رفع کند. همچنین استفاده از گیاهانی که برای درمان اختلال بلع در بارداری در طب سنتی پیشنهاد شده‌اند، توصیه می‌شوند.

سخن پایانی

اختلال بلع در بارداری یکی از بیماری‌های شایعی است که هر مادر بارداری می‌تواند به آن گرفتار شود. روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد اما باید توجه کنید که به خاطر وجود جنین در رحم نمی‌توان از روش جراحی و یا مصرف دارو برای درمان این بیماری استفاده کرد. اگر شما نیز علائم اختلال بلع در دوران بارداری را در خود مشاهده می‌کنید بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در صورت عدم توانایی برای مراجعه حضوری می‌توانید از مشاوره آنلاین گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

سؤالات متداول

اختلال بلع در بارداری چگونه است؟

این اختلال باعث صرف زمان و انرژی بیشتر برای رساندن غذا از دهان یا مری به معده می‌شود.

اختلال بلع در بارداری قابل درمان است؟

بله – با روش‌های مختلف قابل درمان است.

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
journals.lww.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیه
مهدیه
1 ماه قبل

حس میکنم چیزی توگلوم گیرکرده ازچیه

مهدیه
مهدیه
1 ماه قبل

منم اینجورم شما خوب شدین یان

مهدیه خاوری
مهدیه خاوری
3 ماه قبل

من باردارم ودوروزی هست که غذامیخورم فک میکنم غذاتوگلوم مونده واذیت میشم ازاین موضوع

ندا
ندا
پاسخ به  مهدیه خاوری
3 ماه قبل

منم همین مشکل دارم هفته ۸ هستم احساس میکنم یه چی تو گلوم مونده سایقه تیروئید هم ندارم

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  مهدیه خاوری
1 ماه قبل

خوب شدین یان

ترانه
ترانه
7 ماه قبل

من غذا میخورم توگلوم هست

نیل
نیل
پاسخ به  ترانه
4 ماه قبل

منم

دکمه بازگشت به بالا