تمام اطلاعات در مورد سردرد جنسی برای زوج‌های جوان 

سردرد جنسی و روش های درمان

سردرد جنسی چیست؟

سردرد جنسی نوعی از سردرد است که معمولا حین رابطه‌ی جنسی، هنگام به ارگاسم رسیدن و یا بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی بروز می‌کند. این سردردها اغلب خودبه‌خود رفع می‌شوند و مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند مگر در مواردی که علت سردرد مشکل زمینه‌ای دیگری باشد.

علائم و نشانه‌های سر درد جنسی

طیف دردی که در افراد مختلف تجربه می‌شود از سردرد خفیف تا شدید است. محل این سردرد هم یک ناحیه‌ی مشخص نیست؛ ممکن است مثل میگرن در یک طرف سر باشد، یا این‌که در پشت سر و منطقه‌ی بینایی باشد یا تمام سر را فرا بگیرد. زوج‌هایی که این سردرد را تجربه کرده‌اند درد آن را به درد چاقو تشبیه می‌کنند. سر دردهای جنسی  با نشانه‌های زیر همراه است.

  • مدت زمان سردردهای جنسی ۵ تا ۱۵ دقیقه است و خودبه‌خود رفع می‌شود.
  • بعد از رفع سردرد، احساس ضعف در سر برای فرد ممکن است به مدت چند ساعت یا چند روز احساس شود.
  • تعداد دفعات بروز آن مشخص نیست و ممکن است یک بار در ماه و یا چند بار باشد.
  • درد به صورت مبهم شروع می‌شود.
  • ممکن است با سفتی و یا گرفتگی ماهیچه‌های گردن و فک همراه باشد.
  • سردرد به آرامی شروع می‌شود و معمولا قبل از اوج لذت جنسی است.
  • وقتی هیجان جنسی فرد افزایش می‌یابد درد هم شدیدتر می‌شود.

علت سردرد جنسی چیست؟

سردرد جنسی بعد از انجام انواع فعالیت جنسی رخ می‌دهد و شامل سردرد بعد از خودارضایی و یا آمیزش جنسی می‌شود. علت سردرد در رابطه زناشویی یک مورد نیست و مجموعه ای از عوامل مثل خستگی، استرس، نارضایتی جنسی، هیجان زیاد باعث آن می‌شود. این نوع سردردها را سردرد اولیه می‌گوییم چون علت آن رابطه‌ی زناشویی است. اما وقتی فرد به یک بیماری مبتلا باشد و آن بیماری سبب سردردهای بعد از رابطه‌ی جنسی شود به آن سردرد ثانویه گفته می‌شود.

انواع سردرد جنسی

انواع سردرد جنسی بر اساس عواملی که موجب آن می‌شود تقسیم می‌شود. سردرد شروع رابطه و سردرد ارگاسم از نوع اولیه سردرد جنسی است و سردردهای ثانویه به علت‌های دیگر غیر از رابطه‌ی زناشویی ایجاد می‌شود.

سردرد شروع رابطه‌ی جنسی

این نوع سردرد با شروع رابطه جنسی (Sexual bening headache) و به صورت خفیف و به آرامی بروز می‌کند. علت سردرد بعد از نزدیکی افزایش تنش عضلانی است. معمولاُ در روابطی که با استرس همراه است بروز می‌کند و کسل کننده است باعث درد روی گردن هم می‌شود. این سردردها با داروهای بدون نسخه تسکین می‌یابد و نیاز به درمان نزد پزشک ندارد.

علل ایجاد سردرد جنسی

سردرد ارگاسمی  (orgasm headache)

این نوع سردرد با به ارگاسم رسیدن فرد به‌صورت ناگهانی و شدید بروز می‌کند. افزایش هیجان جنسی و فعالیت فیزیکی فرد  باعث این سردرد عروقی می‌شود. یعنی با افزایش ضربان قلب، رگ‌های خونی اطراف مغز گشاد می‌شود، همچنین آدرنالین آزاد شده هنگام رابطه‌ی جنسی باعث افزایش فشار مغز می‌شود و در نهایت گرفتگی عضلات گردن ، سردرد بعد از رابطه جنسی را ایجاد می‌کند. سردرد ارگاسمی همراه  درد شدید در پشت چشم و یا اطراف چشم احساس می‌شود.

سردرد ثانویه

سردردهای ثانویه به دنبال شروع رابطه‌ی جنسی بروز می‌کند ولی علت آن افزایش جریان خون به مغز و یا هیجان نیست بلکه بیماری‌های دیگر سبب بروز این سردرد می‌شود. فردی که دچار این سردرد در رابطه جنسی می‌شود استفراغ، از دست دادن هوشیاری سفتی گردن و درد شدیدی را تجربه می‌کند و معمولا این دردها ۲۴ساعت یا بیشتر هم ممکن است طول می‌کشد.

این سردردها به دلیل یک بیماری و یا عارضه اتفاق می‌افتد و با استراحت کردن خوب نمی‌شود. به همین جهت به آن‌ها سردردهای ثانویه گفته می‌شود. مواردی که سبب این سردرد می‌شود شامل موارد زیر است:

داروهایی که موجب سردردهای جنسی می‌شود؟

  • مواد مخدر مثل حشیش
  • داروهایی که برای درمان یا کاهش نعوظ تجویز می‌شود مانند ویاگر
  • داروهای ضربان قلب نامنظم مانند آمیودارون
  • داروهای گرفتگی بینی مانند یزدوافدرین

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و دچار سردرد جنسی می‌شوید، مشاوران دارو در پذیرش ۲۴ آماده‌اند تا به صورت تلفنی یا اینترنتی به سوالات شما در زمینه‌ی ارتباط داروها و سردردهای جنسی پاسخ دهند.

مشاوره آنلاین دارو

چه کسانی در معرض سردردهای جنسی هستند؟

هر فردی در معرض ابتلا به سردرد جنسی است و همه می‌توانند مبتلا به آن شوند اما برخی عوامل ریسک دچار شدن را بالا می‌برد. این عوامل را نام می‌بریم .

جنسیت

زنان کمتر از مردان در معرض ابتلا به سردردهای جنسی هستند. چون معمولا هیجان‌های ناگهانی حین رابطه‌ی جنسی در بین مردان بیشتر است. علت سردرد بعد از ارضا شدن زنان به نوع ارتباط جنسی و آرامش زنان بستگی دارد.

سابقه سردرد

کسانی که میگرن دارند، یا انواع دیگری از سردرد مثل سردردهای ناشی از ورزش دارند خیلی بیشتر از افراد دیگر به سردرد حین رابطه جنسی دچار می‌شوند.

وزن

کسانی که وزن بالایی دارند، معمولاُ فعالیت جنسی برای آن‌ها همراه با سردرد است.

نوع رابطه‌ی جنسی

کسانی که با خستگی و یا استرس رابطه‌ی جنسی را شروع می‌کنند و یا چند بار پشت سرهم ارضا می‌شوند ممکن است دچار سردرد جنسی شوند.

تشخیص علت سردرد جنسی چگونه است؟

در سردرد جنسی با مراجعه به پزشک اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد گرفتن شرح حال بیمار است و سپس برای کشف علت سردردها سوالات زیر را می‌پرسد.

  • اولین زمان سردرد بعد از سکس کی بوده است؟
  • سردرد چقدر طول کشید؟
  • آیا در تمام روابط جنسی این سردرد همراه شما هست؟
  • آیا در خانواده‌ی شما سردرد، یا میگرن و یا سردرد جنسی شیوع دارد؟

بعد از مرحله‌ی معاینه فیزیکی اگر پزشک تشخیص دهد برای کشف علت سردرد و یا بیماری‌هایی که مسبب این سردرد هستند نیاز به آزمایش‌های پاتولوژی یا تصویربرداری دارد، آن‌ها را درخواست می‌کند. متداول‌ترین آزمایش‌هایی که درخواست می‌شود به شرح زیر است.

تصویربرداری رزونانس مغزی (MRI)

برای انجام این نوع از تصویر برداری از  امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای تهیه و ثبت تصاویر از ساختار مغز استفاده می‌شود و درصورتی که عارضه یا مشکل جدی وجود داشته باشد تشخیص داده می‌شود.

توموگرافی یا سی تی اسکن مغز

این روش با استفاده از اشعه‌ی ایکس تصاویر مقطعی از مغز می‌گیرد و در مواردی که سردردها کمتر از ۷۲ ساعت طول بکشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنژیوگرافی مغزی

این آزمایش به‌منظور بررسی شریان‌های گردن و مغز انجام می‌شود. روش انجام آن به این صورت است که یک لوله‌ی انعطاف‌پذیر به داخل رگ خونی فرستاده می‌شود. این رگ معمولا یک سرخرگ در گردن یا کشاله‌ی ران است و با وارد کردن لوله، ماده‌ی حاجب هم به لوله تزریق می‌شود و با اشعه‌ی ایکس از گردن و مغز تصویری ثبت می‌شود که پزشک را برای تشخیص کمک می‌کند.

نوار نخاعی (Spinal tap)

در این روش مقداری از مایعات اطراف مغز و نخاع برای نمونه‌برداری به منظور تشخیص احتمال عفونت و خونریزی برداشته می‌شود. این مورد به‌خصوص در مواردی که سردرد ناگهانی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص سردرد جنسی

درمان سردرد جنسی

درمان سردرد جنسی با طب سنتی و درمان دارویی امکان پذیر است.

درمان سردرد جنسی با طب سنتی

در طب سنتی علت سردردهای جنسی را افت قند خون می‌دانند و مصرف مواد قندی را برای درمان سردرد بعد از ارضا شدن توصیه می‌کنند.

عسل برای درمان سردرد جنسی

یکی از خوراکی‌های مورد توصیه عسل است. عسل خاصیت آنتی اکسیدان دارد و سرشار از مواد معدنی و املاح است. همچنین می‌تواند قند خون را تنظیم کند. پس توصیه می‌شود بعد از بروز سردرد عسل و آب را باهم ترکیب کنید و میل کنید. اگر چند دقیقه دراز بکشید قند خون تنظیم می‌شود و سردرد رفع می‌شود.

خواص عسل برای سردرد جنسی

نعناع برای درمان سردرد جنسی

نعناع با دارا بودن متان و منتول سردرد را تسکین می‌دهد. به‌خصوص در افرادی که سردردهای میگرنی باعث بروز سردرد هنگام رابطه‌ جنسی می‌شود نعناع می‌تواند مسکن دردهای میگرن هم باشد. نعناع را چند شکل می‌توانید مصرف کنید.

استفاده از چای نعناع: مقداری نعنای تازه یا خشک شده را با آب جوشیده که کمی سرد شده دم کنید و با نبات ترکیب کنید.

استفاده از کمپرس نعنا: مقداری نعنای تازه را خرد کنید و روی پیشانی قرار دهید، یا این‌که بعد از خرد کردن آب آن را بگیرید و روی پیشانی بمالید،  تا از طریق جذب موضعی درد تسکین یابد.

کمپرس سرد برای درمان سردرد جنسی

در مواردی که سردرد به علت گشاد شدن عروق خونی باشد استفاده از کمپرس سرد عروق را جمع می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. این نوع درمان برای درمان سردردهای میگرنی هم توصیه می‌شود. راه‌های استفاده از این روش به‌صورت زیر است.

  • بعد از بروز سردرد چند بار صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • یک کیسه‌ی محتوی یخ را روی پیشانی خود قرار دهید و چند دقیقه بگزارید ۵ دقیقه روی پیشانی بماند.
  • می‌توانید سبزیجات فریز شده مثل نعناع آماده داشته باشید تا هنگام درد روی پیشانی و سر بگزارید.

درمان سردرد جنسی با دارو

در مواردی که علت سردرد حین رابطه‌ی جنسی بیماری دیگری نباشد و فقط ناشی از افزایش هیجان و گشاد شدن عروق خونی باشد دو نوع دارو برای فرد تجویز می‌شود.

  • داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ایندومتاسین که بدون نسخه هم می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید همراه با استراحت سردرد را تسکین می‌دهد .
  • در مواردی که دردها شدیدتر است و زندگی و فعالیت جنسی فرد را مختل می‌کند پزشک تشخیص می‌دهد فرد قبل از شروع رابطه‌ی جنسی از داروهای مسدودکننده بتا یا ایندومتاسین‌ها، تریپتان‌ها و بتابلاکرها استفاده کند.

اما هنگامی که علت سردرد جنسی وجود یک بیماری دیگر است، اول باید آن بیماری تشخیص داده شود سپس با توجه به نوع بیماری اقدام راهبردی مناسب آن، شامل دارودرمانی، پرتودرمانی و یا جراحی انجام شود.

آیا می‌توان از بروز سردرد جنسی پیشگیری کرد؟

اگر قصد دارید از بروز  سردرد بعد از رابطه زناشویی پیشگیری کنید باید بدانید اقدامات رفتاری نمی‌تواند از بروز آن جلوگیری کند مگر این‌که رفتار منفعلانه حین رابطه جنسی داشته باشید و به ارگاسم نرسید که این مورد را به دلیل عدم رضایت و سرد شدن از رابطه‌ی جنسی پیشنهاد نمی‌کنیم. چون در صورت تداوم باعث تخریب ارتباط بین شما و همسرتان می‌شود.

اما چند راهکار دارویی  برای پیشگیری از سردردهای اولیه که به‌علت بیماری‌های خاص نیست را می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم.

  • مطابق نظر پزشک به صورت منظم و روزانه از داروهای کنترل کننده فشار خون بالا و میگرن و بیماری عروق کرونر مثل داروهای بتا، پروپرانولولیا متوپرولول استفاده کنید.
  • از قرص‌های ایندومتاسین‌ یک ساعت قبل از شروع رابطه‌ی زناشویی استفاده کنید تا سردرد پس از رابطه زناشویی نداشته باشید. به یاد داشته باشید بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید.

پیشگیری از سردرد جنسی

درصورت بروز سردرد جنسی چه کار باید بکنیم؟

  • اولین کار بعد از بروز سردرد جنسی مطلع کردن همسرتان از این قضیه است. با توجه به این‌که در اثر سردرد ممکن است کیفیت رابطه‌ی شما تحت تاثیر قرار بگیرد و همسر شما را از این قضیه ناراضی کند بهتر است علت رفتار خود را برایش توضیح دهید تا واکنشی مناسب در مقابل شما داشته باشد.
  • با توجه به علت سردرد که معمولا برانگیختگی جنسی است بهتر است بعد از سردرد استراحت کنید و آرامش داشته باشید و حتی اگر سردرد شدید است از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • در صورتی که شدت دردها و تعداد دفعات تجربه سردرد بیشتر شد حتما با یک پزشک مشورت کنید شاید یک بیماری دیگر باعث این سردردها شود. پس بهتر است هر چه زودتر تشخیص داده شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سردردبعدازنزدیکی که علت آن افزایش جریان خون و هیجان است نگران کننده نیست و معمولاُ بعد از چند دقیقه از بین می‌رود اما اگر

  • اینقدر شدید باشد که فرد تحمل نداشته باشد.
  • همراه با سرگیجه باشد.
  • همراه با سفتی گردن باشد.
  • هوشیاری فرد دچار اختلال شود یا حتی بی‌هوش شود.
  • فرد با سردرد جنسی استفراغ داشته باشد.

حتما برای پیگیری علت سردردها باید به پزشک عمومی یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کند. درصورتی‌که در زمینه‌ی این سردردها سوالی دارید می‌توانید با پزشکان پذیرش ۲۴ در میان بگذارید و از بهترین مشاوره برخوردار شوید.

مشاوره آنلاین متخصص مغز و اعصاب

۳.۷/۵ (۹ نظر)

منبع
www.activcore.comwww.treehugger.comwww.medicalnewstoday.combreakthroughstofitness.comhealxapp.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بابک
بابک
30 روز قبل

سلام در زمان نزدیکی هنگام ارضا شدن سمت راست سرم در شدید میگیره یک هفته ای هست که این طور شدم لطفاراهنمایی کنید چکارکنم؟

علی اصغر
علی اصغر
2 ماه قبل

سلام وقتی میخوام ارام ارام به اوج لذت برسم سر درد یهویی میگیرم بعد به اندازه ای زیاد میشه که دیگه از ارضا شدن منصرف میشم ضربان قلبمم بالا میاد و مجبور به دراز کشیدن میشم لطفا راهنماییم کنید

شمسی
شمسی
7 ماه قبل

سلام زمان ارضا شدن درعمل جنسی سردردشدید درسمت چپ سرم وبعدازآرام شدن جای درد وقتی فشارمیدم دردمیگیره علت چیست

یاسمن
یاسمن
11 ماه قبل

چرا بعد از رابطه سر درد میگیرم بدنم بی حس میشه و حالت تهوع دارم

علی اصغر امیدی نیا
علی اصغر امیدی نیا
1 سال قبل

چرا من شب که نزدیکی میکنم فرداصبح سردرد دارم

اصغراقاجانی
اصغراقاجانی
1 سال قبل

سلام من بعدازارضاشدن سردردشدیدمیگیرم تواین ۱۵روزدوبارسردردشدیدگرفتم چیکارکنم تاسردردنگیرم

دکمه بازگشت به بالا