راه‌های درمان عفونت سوختگی

عفونت سوختگی Burn infection

زخم‌هایی که بر اثر سوختگی ایجاد می‌شوند، در صورتی که بهداشت فردی رعایت نشود و باکتری‌ها به داخل زخم وارد شوند، رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت در زخم می‌شوند. در مواردی که تاول ایجاد می‌شود نیز در صورتی که تاول بترکد، خطر عفونی شدن ناحیه بسیار زیاد است. عفونت ناشی از سوختگی، در بیشتر موارد به وسیله مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود اما در بعضی اوقات، فرد برای درمان باید به بیمارستان، پزشک متخصص و دکتر درماتولوژی مراجعه کند. بنابراین ما در این محتوا قصد داریم علائم و بعضی از راه‌های درمان گیاهی عفونت سوختگی( Burn infection) را برای شما بیان کنیم تا بتوانید به راحتی به درمان عفونت سوختگی در خانه بپردازید و در صورت لزوم به صورت آنلاین، از طریق مشاوره تخصصی زیبایی پوست، به درمان عارضه به .ج.د آمده بر روی پوست خود بپردازید. با ما همراه باشید.

دلایل بروز عفونت سوختگی

عفونت یکی از خطرناک‌ترین عوارض سوختگی است که در بعضی موارد به مرگ و میر نیز منجر می‌شود. زمانی که فرد دچار سوختگی می‌شود، باکتری‌های موجود در ناحیه سوختگی بر اثر حرارت، نیز می‌میرند اما در نواحی اطراف زخم، که دچار سوختگی نشده‌اند، باکتری‌ها زنده می‌مانند و ممکن است به محل زخم وارد شده و آن قسمت را دچار عفونت کنند.

از مهمترین دلایل عفونت سوختگی درجه ۳ نیز می‌توان به این اشاره کرد که در این نوع سوختگی، به دلیل عمق زیادی که دارد خون رسانی به بافت آنها دچار اختلال می‌شود. به همین علت سلول‌هایی که حاوی آنتی باکتریال هستند، برای ورود به این نواحی دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در این ناحیه زنده بمانند. بنابراین به راحتی در بافت زخم نفوذ می‌کنند و باعث عفونت زخم سوختگی می‌شوند.

نشانه‌ها و علائم عفونت سوختگی

ممکن است برای افراد این سوال پیش بیاید که عفونت سوختگی به چه صورت است؟ لازم است بدانید این عارضه دارای علائم و نشانه‌هایی است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • تغییر رنگ پوست در قسمت‌های سوخته و اطراف آن که از مهمترین علائم عفونت سوختگی درجه دو محسوب می‌شود.
  • افزایش ضخامت سوختگی که در مواردی، زخم سوختگی عمیق‌تر می‌شود و در لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند.
  • ورم، تب و ترشحات چرکی در زخم سوختگی
  • بروز درد و یا بوی بد در محل زخم
  • و …

درمان عفونت زخم سوختگی

درمان عفونت زخم سوختگی
درمان عفونت زخم سوختگی

درمان گیاهی عفونت سوختگی، اغلب برای عفونت سوختگی درجه ۲ است که میزان عمق کمتری دارد و کمتر باعث ایجاد زخم بر روی پوست می‌شود. بنابراین در صدرتی که زخم سوختگی از نوع درجه ۳ و یا بالاتر باشد بهتر است برای درمان به پزشک متخصص پوست و یا دکتر درماتولوژی مراجعه کنید. برای درمان عفونت سوختگی ابتدا باید مراحل زیر را به طور کامل رعایت کنید:

  • ناحیه سوختگی که دچار عفونت شده را به مدت ده تا پانزده دقیقه در زیر آب سرد قرار دهید و یا به وسیله کمپرس آب سرد، آن را خنک کنید.
  • به هیچ عنوان برای خنک کردن محل سوختگی از یخ استفاده نکنید چرا که باعث آسیب و درد بیشتر می‌شود.
  • در صورتی که زخم سوختگی، تاول زده باشد، به هیچ عنوان آن را نترکانید تا باعث رشد عفونت‌ها در محل زخم نشوید.

وقتی که قسمت‌هایی از بدن دچار سوختگی می‌شود، بروز عفونت بر روی آن باعث اختلال در روند التیام و بهبود سوختگی می‌شود. بنابراین در این قسمت قصد داریم به روش‌های درمان گیاهی عفونت سوختگی در منزل بپردازیم:

درمان عفونت سوختگی با عسل

یکی از بهترین روش‌های درمان عفونت سوختگی در خانه، استفاده از عسل است. این ماده غذایی فرایند بهبود زخم را تسریع می‌بخشد و به دلیل خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد از رشد عفونت‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین وجود گلوکز در ترکیب آن باعث می‌شود که سلول‌های پوستی که در اثر سوختگی از بین رفته‌اند به سرعت ترمیم شوند.

 

آنتی بیوتیک برای عفونت سوختگی

آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از بهترین داروها برای درمان عفونت سوختگی محسوب می‌شوند که معمولا توسط پزشک تجویز می‌شوند، دوره درمان عفونت را تسریع می‌بخشند. یکی از آنتی بیوتیک‌های بسیار قوی که به درمان عفونت بعد سوختگی کمک می‌کند داروی سفیکسیم است. این دارو بر روی گروه زیادی از میکروب‌ها تاثیر می‌گذارد و باکتری‌های عفونی را به سرعت از بین می‌برد و مانع از ساخت دیواره‌های باکتریایی بر روی زخم می‌شود. لازم است بدانید مصرف سفیکسیم برای عفونت سوختگی باید با مجوز پزشک باشد.

بهترین پماد برای درمان عفونت سوختگی

برای درمان عفونت سوختگی می‌توانید از کرم‌ها و پمادهای موضعی استفاده کنید. از بهترین کرم و پمادهای موضعی برای درمان عفونت سوختگی می‌توان به کرم مفناید استات، کرم سیلوادن یا سولفادیازین نقره،پماد آلفا، پماد نئوسپورین و همچنین پماد باسیتراسین اشاره کرد.

استفاده از داروهای مسکن برای درمان عفونت سوختگی

بیشتر زخم‌های ناشی از سوختگی، زمانی که عفونی می‌شوند با درد همراه هستند بنابراین برای درمان عفونت و تسکین در می‌توانید از مسکن استفاده کنید. مصرف داروهای استروئیدی ضد التهاب و داروهای استامینوفن برای التیام درد و عفونت ناشی از سوختگی مناسب است.

عفونت ناشی از سوختگی چه عوارضی به دنبال دارد؟

عفونت سوختگی اگر به طور کامل درمان نشود ممکن است زمینه ساز بیماری‌های جدی‌تری در بدن فرد باشد و در مواردی به سرعت منجر به مرگ افراد می‌شود. این عارضه اگر به طور کامل درمان نشود، باعث رشد باکتی‌ها بر روی زخم شده و به سرعت وارد خون فرد می‌شود و منجر به عفونت خون در اثر سوختگی شود.

تحقیقات و پژوهش‌های متخصصان و پزشکان درماتولوژی نشان داده است که در افرادی که دچار عفونت ناشی از سوختگی هستند خطر ابتلا به سرطان و همچنین حمله‌های قلبی بسیار زیاد است بنابراین بهتر است در زمان سوختگی، با مشاوره پزشکان و متخصصین به درمان عفونت سوختگی بپردازید.

سوالات متداول در مورد عفونت سوختگی

عموما افرادی که دچار سوختگی و همچنین عفونت زخم سوختگی می‌شوند سوالات بسیار زیادی برای آنها پیش می‌آید که به دنبال پاسخی برای آنها هستند. برای مثال:

آیا عفونت سوختگی خطرناک است؟

معمولا زخم‌هایی دچار عفونت می‌شوند که لایه‌های بیشتری از پوست را درگیر کرده باشند؛ به این معنی که سوختگی‌های سطحی با طی پروسه زمانی بسیار کمی درمان می‌شوند و دچار عفونت و رشد میکروب و باکتری‌ها نمی‌شوند. اما زخم‌های درجه ۲ و درجه ۳ به دلیل اینکه تا عمق لایه‌های زیرین پوست را درگیر می‌کنند به نسبت بیشتری دچار عفونت می‌شوند که در صورت اینکه به خوبی درمان نشوند ممکن است برای فرد ایجاد خطر کند و در مواردی ممکن است به مرگ و میر ختم شود.

بارزترین علائم عفونت سوختگی کدام است؟

عفونت در هر نوع سوختگی با نشانه‌های مختلفی است. اما مهمترین . بارزترین علائم عفونت در سوختگی عبارتند از:

  • التهاب، درد و سوزش
  • تاول
  • ایجاد حلقه‌های قرمز در اطراف زخم
  • خونریزی از زخم
  • کبودی و سیاهی اطراف زخم
  • تب

چه عواملی باعث بهبودی سریع عفونت ناشی از سوختگی می‌شوند؟

برای اینکه روند بهبود و التیام عفونت سوختگی را تسریع کنید باید:

  • به صورت مرتب به شستشوی زخم عفونی بپردازید.
  • پانسمان‌زخم را در زمان مناسب عوض کنید
  • از مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد عفونت استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان زخم را دستکاری نکنید.

ویزیت آنلاین مشاوره تخصصی زیبایی پوست

از قدیم گفته‌اند بزرگترین نعمت، سلامتی است. پس باید به خوبی مراقب سلامتی خودمان باشیم و در صورتی که دچار عارضه و یا بیماری شدیم، به سرعت به درمان آن بپردازیم تا دچار عارضه‌های شدیدتر نشویم. اگر از روش درمان خانگی عفونت سوختگی، نتیجه خوبی نگرفتید. علاوه بر آن، مشکل رفت و آمد و کمبود وقت دارید، دیگر نگران درمان بیماری خود نباشید می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین توسط بهترین پزشک و پروفسور متخصص پوست و مو، در هر ساعت از شبانه‌روز ویزیت دریافت کنید و به صورت آنلاین به مشاوره و درمان بیماری خود بپردازید.

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

منبع
nhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا زمانی
زهرا زمانی
25 روز قبل

سلام من ۵ ماه با لوله باز کن اسیدی سوختم و با اینگه گرافت انجام دادم خیلی سوزش وخارش دارم چکار کنم لطفا کمکم کنید

امین
امین
1 ماه قبل

آقا من چند ماه پیش تصادف کردم الان دستم بازهم زخم شده وگوشت اضافی آورده باید چیکار کنم

امین
امین
1 ماه قبل

ععع

سعید
سعید
2 ماه قبل

سلام کپسول۵۰۰خشک کننده است؟

یاراحمدی
یاراحمدی
2 ماه قبل

سلام
آیا پمادآلفا برای سوختگی درجه۳ مناسبه
پنج روز پیش باآب جوش سوختم

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام بر اثر چرخ سنگ وضربه ناشی از چرخش سوخته وبا وجود گذشت پنج روز سوزش ودرد شدید دارم وچرک خشکن وژلفن استفاده میکنم هر روز به سوزش اضافه شده .ملتهب .سفید چرک کرده چی استفاده کنم خیلی درد وسوزش دارم

ریحانه
ریحانه
3 ماه قبل

سلام ران پای من آب جوش ریخت خیلی بد شده اصلا وحشتناک همش آب میده و قرمز میشه هرچی زدم هم تاثیر نداشته میترسم چیکار کنم؟

میلاد
میلاد
3 ماه قبل

سلام پای من با اب جوش از مچ پا تا انگشتانم سوخته دکتر رفتم چند تا پماد دادو شستشو داد الانم هر روز خودم با سرم وشسته شو میدم و پانسمان میکنم سه روزه ولی از امروز کف پام یکم ورم کرده و جای زخمش میخاره چیکار کنم

خوافی
خوافی
4 ماه قبل

سلام پای من سیم جوش خیلی داغ توکفشم افتاده مچ پا وقسمت پت پا سوخته وعفونت کرد یک هفته است پماد ریکاو واسپری برن ایزژل سوختگی مصرف می کنم ولی عفونت کرده پام رو زمین نمی توونم بگذارم خیلی درد دار چه پمادی استفاده کنم

خوافی
خوافی
4 ماه قبل

سل

خوافی
خوافی
4 ماه قبل

حسین

معصومه
معصومه
4 ماه قبل

سلام
دستم در اثر آتیش سوخته و روی زخم بسته نمیشه خیلی میسوزه ومیخاره

محمد غیاثوند
محمد غیاثوند
7 ماه قبل

بسلام پشت دستم سوخته الان خوب شده جای سوختهاش که باقی مانده تاول ریز میزنه بد تبدیل میشه به خارش و بد خارش تبدیل میشه به زخمهای کوچک دلیلش چیه ممنون

محمد غیاثوند
محمد غیاثوند
7 ماه قبل

سلام دکتر ۷ماه پیش بنده دچار سوختگی شدم باگاز الان خوب شدم ولی جایی که رو دستام یا پاهم باقی مانده تاول میزنه بد تبدیل میشه به زخم.

زهرا امینی
زهرا امینی
1 سال قبل

سلام من مادر ۱۰ روز پیش بخاری اتاق خواب ترکید و درچار سوختگی درجه ۲ وودرجه ۳ شده قرار بود پیوند بشه که امروز گفتن بخاطر عفونت عمل چند روز عقب افتاد الان ما نمیدونیم چکار کنیم

صفدری
صفدری
پاسخ به  زهرا امینی
2 ماه قبل

سلام .دکترمحلی هست که الان ۲۰ساله کارش همینه حتی سوختگی ۷۰درصدراخوب کرد واقعا یکی از نوابغ سوختگی هست کسی خاست ۰۹۱۶۴۰۱۴۳۸۸
من الان پای راستم سوخته وبیماراونم .کسی خاست زنگ بزنه تاراهنماییش کنم

سجاد
سجاد
پاسخ به  زهرا امینی
1 ماه قبل

سلام دکتر پشت پای من ذوب آهن ریخته شد همراه با درد و افونت الان چی کار باید بکنم

دکمه بازگشت به بالا