طلاق و تاثیرات آن در زندگی شخصی و اطرافیانش

 طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین تصمیم بگیرند تا از یکدیگر جدا شوند. زمانی‌که تفاهم از بین رفته و زوجین دارای رابطه‌ای پر تنش و ناسازگار باشند، آنها تصمیم به جدایی و یا همان طلاق می‌گیرند.

اما فقط طلاق به معنای جدا شدن کامل یک زوج نیست. ما دارای دو نوع طلاق هستیم. این دو نوع طلاق شامل طلاق اجتماعی و دیگری طلاق روانی است. اما تفاوت این دو نوع طلاق چیست؟

طلاق روانی

طلاق روانی زمانی اتفاق خواهد افتاد، که زوجین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما از نظر عاطفی به هم وابسته نیستند.

طلاق اجتماعی

طلاق اجتماعی، یعنی زمانی که زوجین از نظر قانونی از یکدیگر جدا شوند. زمانی که دو نفر تصمیم می‌گیرند تا از یکدیگر جدا شوند، آسیب‌های فراوانی بر زوجین تحمیل خواهد شد. اگر زوجین دارای فرزند و یا فرزندانی نیز باشند، این جدایی آسیب‌ها را بیشتر خواهد. زیرا فرزندانی که در این رابطه قرار دارند، آسیب‌های فراوان اجتماعی و روانی بر آنها تحمیل می‌شود.

آسیب‌های طلاق

طلاق آسیب‌های فراوانی را بر زن و مرد تحمیل می‌کند. آسیب‌هایی که می‌تواند تبعات آن تا سال‌ها ادامه یابد. به همین دلیل، قبل قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، بهتر است تا حتما از یک مشاور راهنمایی بگیرید.

  • ترس از تنها شدن

یکی از مهمترین آثار طلاق بر روی زنان و مردان، خصوصا در ابتدای جدایی، ترس از تنها شدن است. جدا شدن بعد از یک دوره وابستگی عاطفی برای هر دوی آنها ترسناک است. برخی از زنان که از نظر اقتصادی نیز وابسته مردان خود هستند، با این جدایی دچار مشکلات اقتصادی شده و ترس از تنها شدن را بیشتر تجربه می‌کنند.

  • داشتن احساس گناه

گاهی اوقات وقتی زنان و مردان تصمیم به جدایی می‌گیرند، دچار ترید می‌شوند. احساس گناه داشتن هم یکی‌دیگر از همان آثاری است که بر روی زن و یا مرد خواهد گذاشت. احساس گناه برای کسی که در این رابطه نقش پررنگ‌تری را داشته، بیشتر نمایان است. زیرا فرد احساس مسئولیت کرده و خود را مقصر این جدایی می‌داند.

  • افسرده شدن

یکی دیگر از سخت‌ترین آسیب‌های طلاق، افسردگی زوجین است. پس از جدایی به خصوص اگر رابطه عاطفی طولانی مدت باشد؛ احساس گناه، غم و اندوه را زوجین تجربه خواهند کرد. گاهی این احساسات عمیق شده و منجر به افسردگی خواهد شد.

  • کاهش اعتماد به نفس

زمانی‌که زوجین از یکدیگر طلاق می‌گیرند، برچسب‌هایی مانند مطلقه و بیوه را به زنان نسبت می‌دهند. کاهش اعتماد به نفس یکی از دیگر از مخرب ترین آثاری است که به ویژه بر روی زنان تاثیرگذار است.

همان طورکه طلاق بر روی زنان و مردان آثار مخربی دارد، بر روی فرزندان آنها نیز آثار منفی چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

آثار طلاق بر فرزندان

مهمترین و مخرب‌ترین آثاری که طلاق بر روی فرزندان دارد، شامل موارد ذیل است:

  • ایجاد حس ناامنی در فرزندان

زمانی‌که طلاق بین زوجین اتفاق می‌افتد، بیشترین آثار مخرب را بر روی فرزندان دارد. زیرا آنها احساس تنهایی کرده و احساس عدم امنیت می‌کنند.

 

  • پرخاشگری در فرزندان

اگر فرزند کوچک داشته باشید، او برای اینکه بخواهد مخالفت خود را اعلام کند، پرخاشگری می‌کند. اما اگر فرزندان بزرگ دارید، آنها آشکارا والدینشان سرزنش می‌کنند.

خشم در کودک به صورت لجبازی و عدم انجام وظایفش در خانه بوده و یا ممکن است که با سایر کودکان درگیر شوند.

  • احساس گناه در فرزندان

معمولا فرزندان هنگام دعوای والدین، طرف یکی از والدین را گرفته و بعد دچار عذاب وجدان می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا آن کودک آسیب ببیند. به همین منظور کودک احساس شدید کناه کرده و این احساس تبدیل به استرس و یا اضطراب در او خواهد شد.

  • گوشه گیر شدن فرزندان

هنگام طلاق والدین، فرزندان ممکن است که احساس شرمساری کرده و نسبت به همسالان خود گوشه گیر شوند.

  • افت تحصیلی در فرزندان

فرزندان طلاق معمولا در زندگی خود دچار آشفتگی و سردرگمی می‌شوند. به همین دلیل آنها ممکن که در تحصیل خود به شدت دچار افت خواهند شد.

  • افتادن در دام دوستان ناباب

اگر والدینی که از هم جدا شده‌اند، درگیر مشکلات خودشان شوند و توجهی به فرزند خود نداشته باشند، آنها ممکن است تا در دام دوستان ناباب افتاده و مشکلات و ضربات شدید روحی و گاهی جسمی برایشان ایجاد شود. دوستان ناباب ممکن است، تا از وی سوءاستفاده مالی کرده و یا حتی او را در دام مواد مخدر گرفتار کنند.

به زوجین توصیه میشود که قبل از هرگونه تصمیم گیری برای جدایی، از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرند..

مشاوره پیش از طلاق

مشاوره پیش از طلاق به زوجین کمک می‌کند تا قبل از هرگونه تصمیمی برای جدایی، ابتدا بتوانند تا احساسات خود را مدیریت کنند، دلایل اصلی تصمیم‌گیری برای طلاق را بررسی کرده و از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرند.

دلایل اصلی برای گرفتن مشاوره طلاق

در ادامه به بررسی مهمترین دلایل اصلی برای مشاوره طلاق می‌پردازیم:

  • مشاور طلاق به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را مدیریت کنید.
  • مشاور طلاق بهترین پشتیبان در برابر چالش‌هایی است که در طول مدت طلاق با آن روبه رو هستید.
  • مشاور طلاق فرزندان شما را در برابر تصمیمی که گرفته اید، آماده کرده و به آنها آموزش‌های لازم را در برابر مدیریت احساسات‌شان می‌دهد.
  • مشاوره طلاق به شما یاد می‌دهد که چگونه با فرزندان خود رفتار کنید، تا آنها کمتر دچار احساس خشم، اندوه و افسردگی شوند.
  • مشاوره طلاق به شما یاد می‌دهد که چگونه برای یک زندگی بهتر خود را آماده کنید.

 

همانطور که مشاوره پیش از طلاق به شما کمک می‌کند که غم، اندوه و استرس خود را کنترل کنید و با تعارضات و تفاوت‌های یکدیگر بیشتر آشنا شوید، همچنین به شما می‌گوید تا چگونه با فرزندان خود رفتار کنید که کمترین آسیب را ببیند. مسلما بعد از طلاق نیز نیاز دارید تا جلسات مشاوره خود را ادامه دهید.

مشاوره بعد از طلاق

مشاوره بعد از طلاق به افراد کمک می‌کند تا به زندگی دوران مجردی خود برگردند و از آن لذت ببرند. تنها ماندن برای بعضی افراد بسیار سخت است، از این رو آنها نیاز دارند تا هرچه سریع‌تر روحیه خود را به دست آورده و وارد رابطه جدیدی شوند.

رسیدگی به فرزندان هم مهمترین مسئله‌ای است که باید والدین به آن اهمیت دهند. ایجاد محیطی امن و به دور از هرگونه تعارض و کشمکش، از جمله وظایف اصلی آنها است. معمولا جلسات مشاوره بعد از طلاق هفته‌ای یکبار تشکیل می‌شود و به زن و مرد کمک می‌کند تا بهتر با این موضوع کنار آمده و آن را مدیریت کنند.

متخصص روانشناس

متخصص روانپزشک

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانپزشکی

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
www.familymeans.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا