مزایای نوبت دهی نظام ارجاع در پذیرش۲۴ برای بیمارستان ها

طبق تصمیم وزارت بهداشت و درمان کشور مبنی بر پیاده سازی طرح تحول سلامت با محوریت نظام ارجاع و پزشک خانواده و نیازمندی این طرح به سامانه های نوبت دهی یکپارچه و کارآمد، پذیرش۲۴ با اختصاص زیرساخت های نرم افزاری مرتبط با این طرح به بیمارستان ها و مراکز درمانی تلاش می‌کند تا در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح و بهبود نوبت دهی  نظام ارجاع قدم بردارد.

پذیرش۲۴ با پیاده سازی نظام ارجاع در زیرساخت نوبت دهی خود تلاش می‌کند بهترین و باکیفیت ترین خدمات در دسترس نیازمندان قرار بگیرد. در عین حال با توجه به محدودیت های اقتصادی ، مالی و اجرایی مراکز درمانی بهترین برنامه ی مدیریت و زمان‌بندی پزشکان را ارائه دهد.

پذیرش۲۴ و نظام ارجاع در بیمارستان ها چگونه عمل می‌کنند ؟

طبق سازوکار اجرایی نظام ارجاع، مراکز سطح۱ موظفند با به کارگیری پزشکان خانواده و عمومی و گروه پرستاری با ارائه خدمات پیشگیری و درمان اولیه در سطح منزل و جامعه، تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، بیماران را در صورت نیاز به سطوح بالاتر درمانی ارجاع دهند.

فرآیند ارجاع به این شکل صورت می‌گیرد که پس از تشخیص دقیق پزشک خانواده ، در صورت لزوم به معاینه ی بیمار توسط یک متخصص و یا فوق متخصص، پزشک تعیین می‌کند که بیمار باید به چه متخصصی و در کدام مرکز برای ادامه درمان مراجعه کند و اقدام به اخذ نوبت برای بیمار می‌کند.

عموما مشکلی که در این میان پیش می‌آید عدم هماهنگی و نظم در تعیین و تشخیص ساعت های کاری پزشکان و همچنین عدم رعایت نظم در مدیریت نوبت دهی مراکز درمانی است.

کاری که پذیرش۲۴ در راستای اجرایی شدن نظام ارجاع انجام می‌دهد مدیریت فرآیند نوبت دهی به شیوه ای که کمترین اتلاف وقت ، نیرو و انرژی برای پزشکان و بیماران اتفاق بیفتد است.

به عبارت دقیق‌تر در حین ارجاع بیمار به سطوح دیگر مرکز درمانی به راحتی می‌تواند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی پذیرش۲۴ و مشاهده مراکز موجود و پزشکان و متخصصین حاضر در آن مرکز اقدام به اخذ نوبت اختصاصی برای بیمار کند.

نوبت بیمار در سامانه جامع وزارت بهداشت ثبت شده و مطابق با روند پس از ویزیت بیمار و تکمیل اطلاعات در پرونده الکترونیک توسط متخصص مجددا به پزشک خانواده بازگشت داده می‌شود تا پیگیری های بعدی درمان صورت پذیرد.

 

مزایای استفاده از پذیرش۲۴ در نوبت دهی نظام ارجاع

  • ثبت ساختار اطلاعاتی برنامه پزشک شامل تاریخ ، ساعت ، بیمه ، تخصص و…
  • مدیریت‌پذیر کردن ویزیت پزشکان
  • امکان جابجایی و لغو نوبت توسط بیمار و پزشک
  • قابلیت تولید و ذخیره یکسری نوبت اختصاصی برای نظام ارجاع به تعداد مورد نظر بصورت از قبل رزو شده به تفکیک هر پزشک در هر روز کاری
  • قابلیت اعلام وضعیت نوبت (مراجعه کرده ، مراجعه نکرده ، پذیرش شده ، پذیرش نشده ، ویزیت شده ، ویزیت نشده )
  • جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی نیروهای متخصص به ویژه پزشکان
  • جلوگیری از بی نظمی در نوبت ها و شلوغی در مراکز درمانی
  • قابلیت اختصاصی کردن نوبت ها برای پزشکان به تفکیک نوبت های نظام ارجاع و نوبت های آزاد
  • امکان مشخص کردن مدت زمان ویزیت طبق نظر هر مرکز درمانی برای پزشکان

 

تیم توسعه پذیرش۲۴ با ارائه ماژول های مورد نظر وزارت بهداشت و درمان کشور تلاش می‌کند تا گام های موثری در راستای اجرای هرچه بهتر طرح تحول سلامت و نوبت دهی نظام ارجاع در کشور بردارد.

طرح تحول سلامت با هدف ارتقا و حفظ سلامت ایرانیان ، یکی از اساسی ترین طرح های وزارت بهداشت و درمان کشور است.

در این راستا پذیرش۲۴ با تکیه بر دانش و پشتوانه ی اجرایی بسیار قوی در تولید و طراحی نرم افزار های نوبت دهی و سوابق بسیار درخشان در این زمینه و همکاری با بهترین مراکز درمانی و بزرگ ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی این سالها همواره مورد توجه دفترit وزارت بهداشت قرار گرفته است. امید است با اجرایی شدن این طرح زمینه همکاری هرچه بیشتر پذیرش۲۴ با مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی کشور فراهم گردد و بتوانیم بیش از پیش برای ارتقا و بهبود سلامت مردم و همچنین بهره‌مندی صحیح از دانش پزشکان محترم قدم برداریم.

برای خواندن مقاله های مرتبط با نظام ارجاع میتوانید به مطالب زیر مراجعه فرمایید :

سیب ، ناب و سینا ، معرفی سامانه های فعال نظام الکترونیک سلامت

پیاده سازی نظام ارجاع در پذیرش۲۴

جایگاه پزشک خانواده در نظام ارجاع سلامت

کاهش هزینه ها در نظام ارجاع

فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا