علائم خطرناک ضربه مغزی چیست؟ درمان ضربه مغزی ممکن است؟

ضربه مغزی نوعی آسیب به مغز به شمار می‌رود که منجر به از دست دادن موقت عملکرد طبیعی مغز می‌گردد. این شرایط از نظر پزشکی، به عنوان یک سندرم بالینی تعریف می‌شود که با تغییر فوری و گذرا در عملکرد مغز، از جمله تغییر وضعیت ذهنی یا سطح هوشیاری ایجاد شده در نتیجه نیروی مکانیکی یا ضربه، مشخص می‌شود.

ضربه مغزی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

جمجمه از مغز در برابر ضربه و برخورد با اجسام تیز محافظت می‌کند، اما تمام تاثیر یک نیروی سخت را جذب نمی‌کند. مغز در داخل جمجمه توسط مایع مغزی نخاعی اطراف آن محافظت می‌شود. با وجود این، یک ضربه ناگهانی به سر، یا حتی کاهش سرعت به صورت کاملا سریع، می‌تواند باعث تماس مغز با قسمت داخلی جمجمه شود. بدین ترتیب احتمال پارگی رگ‌های خونی، کشیدن رشته‌های عصبی و کبودی مغز نیز وجود دارد. ضربه مغزی یکی از عوارض آسیب به سر (یا مغز) است.

خطرات ضربه مغزی یا ضربه به سر

گاهی اوقات این ضربه می‌تواند منجر به آسیب میکروسکوپی به سلول‌های مغز شود بدون اینکه آسیب ساختاری واضحی در سی تی اسکن قابل مشاهده باشد. در موارد شدید، بافت مغز می‌تواند شروع به متورم شدن کند.

از آنجایی که مغز قادر به برطرف سازی و فرار از محدودیت‌های سفت و سخت جمجمه نیست، تورم شدید می‌تواند مغز و رگ‌های خونی آن را فشرده کرده و جریان خون را محدود کند. بدون جریان خون کافی، مغز قادر به دریافت اکسیژن و گلوکز نخواهد بود. سکته مغزی ممکن است در چنین مواقعی رخ دهد. تورم مغز پس از ضربه مغزی این پتانسیل را دارد که شدت آسیب را تشدید کند.

ضربه به سر می‌تواند آسیب اولیه جدی‌تری به مغز وارد کند. کوفتگی نوعی کبودی بافت مغز است که با خونریزی و تورم در مغز همراه است.

شکستگی جمجمه زمانی اتفاق می افتد که استخوان جمجمه بشکند. شکستگی جمجمه به خودی خود ممکن است لزوماً یک آسیب جدی نباشد. با این حال، گاهی اوقات، استخوان‌های شکسته جمجمه با بریدن بافت مغز یا پوشش‌های آن باعث خونریزی یا آسیب های دیگر می‌شود.

چه عواملی باعث ضربه مغزی می‌شود؟

ضربه مغزی می‌تواند در اثر ضربه مستقیم به سر، مانند سقوط، ضربه خوردن سر با چیزی یا ضربه مغزی در اثر تصادف ایجاد شود. این وضعیت همچنین قادر است در نتیجه سرعت بالا و توقف ناگهانی سر، مانند جراحات ضربه‌ای با سرعت بالا یا آسیب ناشی از انفجار، مانند یک منطقه جنگی، رخ دهد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ضربه مغزی شامل غش کردن یا از دست دادن هوشیاری است، اما این تفکر درستی نیست. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به ضربه مغزی هرگز هوشیاری خود را از دست نمی‌دهند. در چند مورد، علائم خارجی ضربه به سر، مانند خونریزی، نیز ممکن است وجود نداشته باشد.

انواع ضربه مغزی

انواع ضربه مغزی
انواع ضربه مغزی

اگرچه اکثر ضربه‌های مغزی خفیف هستند و هیچ گونه عارضه طولانی مدتی ندارند، اما هر ضربه مغزی باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد. این امر به ویژه در کودکان و موارد آسیب‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت است.

اکثر پزشکان انواع ضربه مغزی را بسته به پارامترهایشان به سه نوع طبقه بندی می‌کنند که مقیاس کما گلاسکو (GCS) نامیده می‌شود.

  1. ضربه مغزی خفیف: امتیاز ۱۳ تا ۱۵ در GCS و عدم از دست دادن هوشیاری
  2. ضربه مغزی متوسط: امتیازات ۹ تا ۱۲ در GCS و از دست دادن هوشیاری کمتر از ۱۵ دقیقه یا بدون از دست دادن هوشیاری
  3. ضربه مغزی شدید: نمره ۳ تا ۸ در GCS و از دست دادن هوشیاری به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر

GCS بر اساس سه پاسخ است؛

  1. یعنی پاسخ باز کردن چشم بعد از ضربه به سر (خود به خودی، در فریاد زدن، به محرک های درد، صفر)
  2. پاسخ کلامی بعد از ضربه مغزی (بصورت مطمئن، گیج، پاسخ نامناسب، پاسخ نامفهوم، بدون پاسخ)
  3. پاسخ حرکتی بعد از ضربه به مغز و جمجمه (طبق یک فرمان، فقط درد باعث حرکت می‌شود، از یک محرک دردناک دور می‌شود، بدون حرکت)

هر پاسخ بر اساس پاسخ کامل، جزئی یا عدم پاسخ به محرک‌ها درجه بندی می‌شود.

انواع ضربه مغزی بر اساس علائم

برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند ضربه‌های مغزی را بر اساس علائم به شش نوع طبقه‌بندی کنند که عبارت‌اند از:

  1. ضربه مغزی از نوع فیزیکی (سوماتیک): علائم شامل درد، تهوع، استفراغ و از دست دادن هوشیاری پس از ضربه به سر است.
  2. ضربه مغزی نوع شناختی: علائم شامل از دست دادن موقت یا دائمی حافظه، کاهش توانایی تمرکز، مشکل در انجام چند کار و حفظ اطلاعات جدید، تشنج، تحریک پذیری، و اختلال در گفتار است.
  3. ضربه مغزی از نوع عاطفی (عاطفی): نوسانات خلقی، تغییر شخصیت و اضطراب یا فوبیاهای جدید.
  4. ضربه مغزی که خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد: به صورت بی‌خوابی (کم خوابی)، حساسیت شدید به صداها و نورها و کیفیت پایین خواب ظاهر می‌شود.
  5. ضربه مغزی از نوع دهلیزی: علائم شامل سرگیجه، گیجی، از دست دادن هماهنگی و نیستاگموس (حرکات غیر طبیعی چشم) است.
  6. ضربه مغزی نوع چشمی: علائم شامل ناتوانی در خواندن متن‌های طولانی از یک کتاب یا کار بر روی صفحه نمایش به دلیل کاهش حساسیت رنگ/نور، دید ضعیف در شب، تغییر ادراک عمقی، تاری دید و دیدن ستارگان در جلوی چشم یا فتوپسی است. (چشمک‌های نور جلوی چشم)

علائم ضربه مغزی چگونه است؟

ضربه مغزی می‌تواند بر حافظه، قدرت قضاوت، عکس العمل‌های غیر عادی، گفتار، تعادل و هماهنگی عضلات تأثیر بگذارد.

افراد مبتلا به ضربه مغزی اغلب یک دوره کوتاه فراموشی را گزارش می‌کنند، به صورتی که نمی‌توانند اتفاقات بلافاصله قبل یا بعد از آسیب را توضیح دهند.

آنها ممکن است گیج، مات و مبهوت رفتار کنند یا دیدن اجسام نورانی را توصیف کنند. امدادگران و مربیان ورزشی که مشکوک به وجود ضربه مغزی هستند، ممکن است از مصدوم نام، تاریخ، ماه و سال و یا موقعیت کنونی‌اش را بپرسند.

حتی از کنار ضربه‌های مغزی خفیف نیز نباید به سادگی رد شد. جراحان مغز و اعصاب و سایر متخصصان آسیب مغزی تاکید می‌کنند که اگرچه برخی از ضربه‌های مغزی نسبت به سایرین کمتر جدی هستند، اما چیزی به نام خونریزی مغزی خفیف یا جزئی وجود ندارد.

در بیشتر موارد، یک ضربه مغزی تنها نباید باعث آسیب دائمی شود. از طرفی نیازی نیست تا ضربه مغزی دوم بلافاصله پس از ضربه اول خیلی قوی باشد تا اثرات ناتوان کننده آن برای همیشه در فرد باقی بماند.

علائم شایع ضربه مغزی

  • گیجی بعد از ضربه به سر
  • سردرد و درد در ناحیه جمجمه و سر
  • اختلالات بینایی (دوبینی یا تاری دید)
  • سرگیجه یا عدم تعادل بعد از ضربه مغزی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن حافظه
  • صدای زنگ در گوش
  • مشکلات تمرکز
  • حساسیت به نور
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • مشکل در به خواب رفتن بعد از ضربه مغزی

اگر هر یک از این موارد پس از ضربه به سر رخ دهد، بایستی در اسرع وقت با یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب مشورت کنید.

علائم خونریزی مغزی در اثر ضربه به سر

باید به این نکته توجه کنید که علائم خونریزی مغزی در اثر ضربه ممکن است کمی متفاوت از ضربه مغزی تنها باشد. علائم خونریزی مغزی به ناحیه درگیر مغز بستگی دارد. به طور کلی، علائم خونریزی مغزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزن سوزن شدن ناگهانی، ضعف، بی حسی یا فلج صورت، بازو یا پا، به ویژه در یک طرف بدن
  • سردرد (سردرد ناگهانی و شدید به حالت برق آسا همراه با خونریزی زیر عنکبوتیه رخ می دهد.)
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • سرگیجه
  • تشنج
  • مشکل در بلع
  • از دست دادن بینایی یا مشکل در دیدن
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • سفتی گردن و حساسیت به نور
  • گفتار غیر طبیعی یا نامفهوم
  • مشکل در خواندن، نوشتن یا درک گفتار
  • تغییر در سطح هوشیاری یا آگاهی، کمبود انرژی، خواب آلودگی یا کما
  • مشکل در تنفس و ضربان قلب غیر طبیعی (اگر خونریزی در ساقه مغز باشد)

تشخیص ضربه مغزی چطور ممکن است؟

روش‌های تصویربرداری مغز با ام آر آی و سی تی اسکن نباید به طور معمول در تشخیص ضربه مغزی انجام شود. این روش‌ها معمولاً قادر به نشان دادن هیچ تغییر قابل توجهی نیستند و با سی تی اسکن، تنها افراد در معرض تشعشعات غیر ضروری قرار می‌گیرند.

در حالی که چنین آزمایش‌هایی برای شناسایی نقص‌های ساختاری مفیدتر هستند اما آسیب مغزی ناشی از ضربه مغزی ماهیت متابولیکی و میکروسکوپی دارد که اغلب در تصویربرداری عصبی به طور معمول خود را نشان می‌دهد.

پزشک سؤالات مختلفی در مورد چگونگی وقوع آسیب، محل آسیب دیده سر و علائم نشان داده شده از بیمار خواهد پرسید. بیمار باید هر گونه تجربه غیرعادی را به پزشک اطلاع دهد.

شیوع ضربه مغزی چقدر است؟

بر اساس گزارش نظارت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) از آسیب‌های مغزی تروماتیک، حدود ۸۷/۲ میلیون ویزیت، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از TBI در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ رخ داده است. هر ساله بیش از ۸۰۰۰۰۰ کودک برای TBI تحت درمان قرار می‌گیرند. در بخش‌های اورژانس در ایالات متحده بیشترین بروز TBI در افراد بالای ۷۵ سال، کودکان ۰-۴ سال و افراد ۱۵-۲۴ سال رخ داده است.

درمان ضربه مغزی

علائم ضربه مغزی می‌تواند افراد را به روش‌های مختلفی از جمله بینایی، تعادل و حتی خلق و خوی تحت تاثیر قرار دهد. از نظر گذر زمان هم، درمان استاندارد برای ضربه مغزی، استراحت زیاد است.

با این حال، رویکردهای جدیدتر شامل درمان برای مورد هدف قرار دادن برخی علائم خاص است. علاوه بر این، ممکن است قبل از بازگشت به ورزش یا فعالیت‌هایی با احتمال تماس یا آسیب بیشتر به سر، یک معاینه پزشکی کامل مورد نیاز باشد.

چگونه ضربه مغزی را درمان کنیم؟

چگونه ضربه مغزی را درمان کنیم؟
چگونه ضربه مغزی را درمان کنیم؟

در مورد درمان ضربه به سر کودکان و نوجوانان باید به این نکته توجه داشته باشید که نوجوانان نسبت به بچه‌های کوچک‌تر معمولاً علائم پس از ضربه مغزی بیشتر و شدیدتری را از خود نشان می‌دهند.

بهبودی و بازگشت به مدرسه و ورزش در نوجوانان بیشتر از کودکان کوچکتر به طول می‌انجامد و اثرات تحصیلی ضربه مغزی نگران کننده‌تر از کودکان کوچکتر است.

ممکن است آسیب به سر برای نوزادان و کودکان نیز رخ دهد، در ضربه به سر نوزاد و ضربه مغزی نوزادان و همجنین ضربه به سر کودکان یا ضربه مغزی در کودکان با توجه به اینکه علائم متفاوت است و روش‌های تشخیص، مراقبت و درمان نیز با ضربه مغزی در بزرگسالان تفاوت دارد، در دو مقاله جداگانه شرح مفصل دادیم.

ضربه مغزی چه اثراتی دارد؟

به دنبال ضربه مغزی، برخی از افراد ممکن است از علائم پایدار مانند مشکلات حافظه و تمرکز، نوسانات خلقی، تغییرات شخصیتی، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی خوابی و خواب آلودگی مفرط برای چند هفته تا چند ماه رنج ببرند. این وضعیت به عنوان سندرم پس از ضربه مغزی شناخته می‌شود.

بیماران مبتلا به سندرم پس از ضربه مغزی باید از فعالیت‌هایی که آنها را در معرض خطر ضربه مغزی مکرر قرار می‌دهد، اجتناب کنند. ورزشکاران در حین تجربه این علائم نباید ورزش‌های سابق خود را از سر بگیرند.

ورزشکارانی که دچار ضربه مغزی مکرر می‌شوند احتمالا بایستی به فکر پایان دادن به حضور در میادین ورزش باشند.

سندرم ضربه دوم ناشی از تورم مغزی حاد و اغلب کشنده است و زمانی رخ می‌دهد که ضربه مغزی دوم قبل از بهبودی کامل از ضربه مغزی قبلی ادامه یابد.

تصور می‌شود که این ضربه باعث گرفتگی عروقی و افزایش فشار داخل جمجمه‌ای می‌شود که می‌تواند بسیار سریع رخ داده و ممکن است کنترل آن دشوار یا غیرممکن باشد.

خطر ابتلا به سندرم ضربه دوم در ورزش‌هایی مانند بوکس، فوتبال، هاکی روی یخ یا اسکیت روی یخ، فوتبال، بیسبال، بسکتبال و اسکی بیشتر است. CDC به طور متوسط ​​۱.۵ مرگ سالیانه در اثر ضربه مغزی ورزشی را گزارش می‌دهد. در بیشتر موارد، یک ضربه مغزی معمولاً از نوع تشخیص داده نشده، قبل از ضربه نهایی رخ داده بود.

بعد از ضربه به سر چه علائمی خطرناک است؟ علائم هشداردهنده

  1. درد: سردرد مداوم یا مکرر
  2. اختلال عملکرد حرکتی: ناتوانی در کنترل یا هماهنگی عملکردهای حرکتی یا اختلال در تعادل
  3. علائم حسی: تغییر در توانایی شنیدن، چشیدن یا دیدن، سرگیجه، حساسیت به نور یا صدا
  4. ضربه مغزی و حافظه: کوتاه شدن دامنه توجه، به راحتی ایجاد حواس پرتی، تحریک شدن بیش از حد توسط محیط، مشکل در تمرکز کردن روی یک کار، پیروی از دستورالعمل‌ها یا درک اطلاعات، احساس سردرگمی، گیجی و سایر کمبودهای عصبی روانی
  5. علائم گفتاری: مشکل در یافتن کلمه درست، مشکل در بیان کلمات یا افکار، گفتار نامناسب

در صورت بروز هر یک از این علائم هشدار دهنده، بهتر است به یک فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مراقبت‌ بعد از ضربه به سر چیست؟

یادگیری تشخیص میزان شدت آسیب به سر و ارائه کمک‌های اولیه می‌تواند جان یک نفر را نجات دهد. برای آسیب متوسط ​​تا شدید به سر، فوراً با ۱۱۵ یا با شماره اورژانس تماس بگیرید. مراقبت‌های اولویه قبل از رسیدن اورژانس و اقدامات احتیاطی لازم را در مقاله دیگرمان با موضوع « مراقبت های بعد از ضربه به سر» بیان کردیم. اطلاعات بیشتر را در آن بخوانید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اکثر افراد پس از ضربه مغزی به سرعت و به طور کامل بهبود می‌یابند. برخی از افراد ممکن است علائمی داشته باشند که بهبودی آن چند هفته به طول بینجامد یا به تدریج بهتر شوند. در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، حتما به یک دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • سردردی که بدتر شده یا از بین نمی‌رود.
  • گفتار نامفهوم، ضعف، بی‌حسی یا کاهش هماهنگی
  • حالت تهوع قابل توجه یا استفراغ مکرر
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری
  • ناتوانی در بیدار شدن
  • علائمی که با گذر زمان بدتر می‌شوند.
  • علائمی بعد از ۱۰-۱۴ روز از بین نمی‌روند.
  • سابقه ضربه‌های مغزی متعدد

سوالات متداول درباره ضربه مغزی و آسیب به سر

آیا ضربه مغزی باعث مرگ می‌شود؟

هماتوم یک لخته خون است که در داخل یا اطراف مغز جمع می‌شود. اگر خونریزی فعال ادامه یابد، هماتوم‌ها می‌توانند به سرعت بزرگ شوند. مانند تورم مغز، افزایش فشار در محدوده‌های سفت و سخت جمجمه (به دلیل بزرگ شدن لخته خون) می‌تواند باعث مشکلات عصبی جدی شده و حتی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اما برخی از هماتوم‌ها اورژانس جراحی به حساب می‌آیند. هماتوم‌هایی که کوچک هستند گاهی اوقات می‌توانند در ابتدا تشخیص داده نشوند، اما ممکن است علائم ایجاد کنند و چندین روز یا چند هفته بعد نیاز به درمان داشته باشند.

علائم ضربه مغزی تا چند ساعت مشخص می‌شود؟

علائم معمولا در عرض ۲۴ ساعت شروع می شود، اما گاهی اوقات تا ۳ هفته ممکن است ظاهر نشوند.

چند ساعت بعد از ضربه به سر نباید خوابید؟

اجازه ندهید فرد آسیب دیده مغزی به مدت حداقل سه ساعت بعد پس از آسیب بخوابد.

ضربه به سر تا چند روز خطرناک است؟

در آسیب‌های شدید مغزی از دست دادن هوشیاری بیش از ۴۸ ساعت و فراموشی پس از ضربه بیش از ۷ روز به طول بینجامد.

ضربه به کدام قسمت سر خطرناک است؟

خطرناک ترین محل برای ضربه سر، در دو طرف سر، درست بالای گوش‌ها است. جمجمه در آنجا نازک‌ترین لایه را دارد و سرخرگ آن می‌تواند ترکیده و باعث خونریزی مستقیم در مغز شود.

آیا حالت تهوع پس از ضربه مغزی شایع است؟

بله، ضربه مغزی می‌تواند باعث تهوع شود. بیماران ممکن است حالت تهوع کوتاه مدت همراه با ضربه مغزی حاد را تجربه کرده، یا حتی پس از بهبودی از آسیب اولیه، حالت تهوع موقعیتی یا حالت تهوع مداوم را تجربه کنند.

خوشبختانه شما می‌توانید سوالات خود را پیرامون خطرات ضربه مغزی از دکتر آنلاین مغز و اعصاب پذیرش۲۴ جویا شوید.

۳.۴/۵ (۱۸ نظر)

منبع
aans.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
135 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمانه
سمانه
1 روز قبل

سلام شوهرم سرساختمان بوده ازبالا ساختمان جک آهنی خیلی سنگین پرت میشه پایین و به سرش میخوره وشکافته میشه طرف راست سرش ۷تا بخیه میخوره دکتر گفته عکس وسی تی بگیره ولی نگرفته الان یک روز گذشته حال عمومیش خوبه ولی سردردو ضعف داره
امکان داره بعدا دچار خونربزی مغزی یا علائم دیگه ایی بشه
من خیلی میترسم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

امیر
امیر
2 روز قبل

سلام دیشب پسری ۱۷ ساله هنگام شوخی با دوستش قسمت چپ سرش باللی گوش به میز خورد واز هوش رفت ولی هر چند دقیقه یک بار با حالت عصبی تکان می خورد وکسی که سرش را روی پایش گرفته بود را با دست می زد وپایش را زمین می زد آیا این علائم ضربه بود

امیرمحمدتوحیدی
امیرمحمدتوحیدی
2 روز قبل

پسر من نوزده سالشه توی دعوازیادژدن توی سرش بعدازیک ماه دوروزسکسکه کردبعدش استفراغ وتعادل نداشت بردمش متخصص مغزواعصاب ام آر آی نوشت گرفتیم بردیم پیش دکترگفت تومغزش یک چیزی دیده میشه یاایدزه یاتوموره یاالتهاب بردمش بیمارستان بستریش کردن کلی آزمایش وام آر اس گفتن التهابه بعدازپانزده روزمرخص شدالان بعدازیک ماه حالت دیوانگی وعصبی گرفته همش فحش میده میگه دلم گرفته همش گریه می‌کنه پیش روانپزشک هم بردمش نامه بستری دادتوروخداراهنمایم کنیدچیکارکنم

امیرمحمدتوحیدی
امیرمحمدتوحیدی
2 روز قبل

سلام

مهشید
مهشید
6 روز قبل

سلام پسرم ده سالشه از رو دوچرخه افتاد وسمت راست سرش خورد زمین علاعمی نداشت وچون شبشیک سوسیس خام خورده بود دوازده ساعت بعد دچار حالت تهوع ودل درد شد بردسگیم دکتر دی سیلومین وانداسترون خورد دوروز بعد علاعمی نداشت حالا میترسم بعد هشت ماه لخته خون تو سرش باشه

هستی
هستی
7 روز قبل

سلام من دیروز ساعت ۷ شب پشت سرم زمین خورد و اتفاقایی که اون لحظه افتاد رو اصلا یادم نیست ولی از نظر حافظه و تکلم و هوشیاری هیچ مشکلی ندارم.دیشب هم به بیمارستان مراجعه کردم سی تی اسکن انجام شد مشکلی دیده نشد.خواستم بپرسم با توجه به اینکه مشکل میگرن هم دارم و سرم خیلی درد میکنه خطرناکه یا نه؟ و اینکه از قرص ژلوفن میتونم استفاده کنم؟

دینا
دینا
12 روز قبل

سلام من ۲۳ سالمه یک ساعت پیش به گیجگاه طرف راست سرم ضربه وارد شده گوش راستم صدای زنگ میده و طرف چپ سرم بلای چشمم احساس درد دارم آیا خطرناکه ؟

سلام من تصادف کردم والای گوش سمت راست خونریزی شدید
سلام من تصادف کردم والای گوش سمت راست خونریزی شدید
14 روز قبل

سلام تصادف کردم بالای گوش ضربه خورد وخونریزی شدید داشت و۴ روز در بیمارستان بودم که بخیه خورده ولی موردی بد نداشتم آیا ۸ روز گزشته میتونم حمام برم

ریحان
ریحان
15 روز قبل

سلام من وسط سرم چند تا مشت وارد شده چند روز هست وسط جمجمه ام درد می کنه لطفا راهنمایی بفرمایید.

حنیفه
حنیفه
27 روز قبل

چندسال پیش بارداربودم پسرحدودا۱۲ساله ازحیاطشون سنگ پرتاب کردخوردیه طرف سرم خون نیومدبادکرد بعد چندهفته رفتم سی تی اسکن گرفتم بردم دکترمغزواعصاب گفت استخونت گودی داره داخلش آب جمع شده یکم دارودادازاون وقت تاحالاپیگیرنشدم ولی بعضی موقعهاخیلی دردمیکنه تیرمیکشه چکارکنم

آخرین ویرایش 27 روز قبل توسط حنیفه
مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام به گفته دخترم نواحی صورتش داشت میدونید با ضربه محکم خورد به ماشین با جیغ وداد اومد خونه میگفتم سرم درد میکنه دوساعت گریه کرد ازش پرسیدم گفت صورتم خورده الان هم هر از گاهی میگه سرم درد میکنه چیکار کنم

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام من شش ماه قبل زربه قسمت بالای بیشونی وسط سر زمان زربه فقط یک لحزه دیدم ازم رفت تا رسیدم بیمارستان حس کردم تعدل بهم میخوره ولی هنوز تاری دیددارم سمت چپ بدنم زعیف هست زنگوش راست ام ارای گرفتم مگن سالمه

ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

سلام دختر ۱ سالشه از تخت افتاد بعد اینقدر گریه کرد تا زبونش رفت داخل دندوناشم افتادن رو هم بی حال شد بعدخودم با انگشت نگذاشتم که دهنشو ببنده زبونشم کشیدم بیرون بعد ۲دقیقه خوب شد الان بعد چند ساعت تب کرد حس میکنم تبش هی داره بیشتر میشه .

هادیپور
هادیپور
1 ماه قبل

سلام من دیروز صبح سمت راست سرم خوردباضرب به کاشی از امروز حالت تهوح دارم چه کارکنم

هادی
هادی
1 ماه قبل

سلام من ۳ سال قبل سرم(بالای پیشانی) بشدت با دوچرخه به دیوار خورد و متورم شد و از اون موقع به بعد وقتی به اون ناحیه دست میزنم احساس سر درد خفیف و کمی گزش مانند دارم ایا این عادیه؟

درین
درین
1 ماه قبل

سلام من دیروز لیز خوردم سرم از پشت به زمین خورد خیلی شدید بود صداش هنوز تو سرمه. بعدش فقط تا ۱ساعت تهوع و سرگیجه و سردرد داشتم الان علائم خاصی ندارم فقط یکم گیجی و تمایل زیاد ب خواب. بنظرتون لازمه عکس بگیرم یا مراقبتی هست ک خودم انجام بدم؟

درین
درین
1 ماه قبل

سلام من دیروز لیز خوردم سرم از پشت به زمین خورد خیلی شدید بود صداش هنوز تو سرمه. بعدش فقط تا ۱ساعت تهوع و سرگیجه و سردرد داشتم الان علائم خاصی ندارم فقط یکم گیجی و تمایل زیاد ب خواب. بنظرتون لازمه عکس بگیرم یا مراقبتی هست ک خودم انجام بدم؟

قاسمی
قاسمی
1 ماه قبل

مهدی

پریسا
پریسا
2 ماه قبل

سلام پسر ۲ سالم روی تخت افتاد الان پشت گوش چپش

حالت برامدگی داره نیاز ببرمش دکتر

بهار
بهار
2 ماه قبل

سلام من به سرم ضربه خورده خیلی کم خونریزی کرده و یکم حالت سرگیجه دارم و تعادلمم ندارم یکم بنظرتون به درمانگاه مراجعه کنم یا نه ازتون خواهش میکنم جواب بدین من شرایط دکتر رفتنو ندارم

آرش
آرش
2 ماه قبل

سلام طی یک اتفاق وحشتناک ، حدود ۶ یا ۷ ضربه مشت به قسمت بالا ، جلوی سرم وارد اومد و الان بعد چند ساعت ، فقط قسمت ضربه خورده متورم شده و در آن ناحیه احساس خارش می کنم . اما هیچ علائم دیگه ای ندارم . لطفا کمک کنید .

امیر مهدی
امیر مهدی
2 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه از پارسال که یکی از بچه ها با مشت به سرم زده دچار حمله های ناگهانی از دست دادن تعادل و مشکل در تمرکز شدم میخواستم ببینم برم دکتر یا نه و این علائم مال اونه یا چیز دیگه ای چون تقریبا یک سالی میشه این قضیه

محمد
محمد
2 ماه قبل

من توی باشگاه به سرم ضربه وارد شد الان دو روز ازش میگذره سردرد امون رو بریده واصلا نمیتونم بخوابم کمی هم حالت تهوع دارم و بدنم بی حسه و گردنم خیلی درد می‌کنه به نظرتون مشکلم جدی و احتیاج به مراجعه به پزشک داره یا در گذشت زمان برطرف میشه؟ با تشکر

رسول
رسول
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

ن عزیز ب مرور زمان مسعله شما حاد تر میشه . سریع اقدام ب دکتر معالج

سودا پورحسین
سودا پورحسین
3 ماه قبل

سلام

سودا پورحسین
سودا پورحسین
پاسخ به  سودا پورحسین
3 ماه قبل

مامان من الان ۱۵ روزه تصادف کرد ضربه مغزی شده میگن یه طرفش فلج شده

طیبه
طیبه
3 ماه قبل

سلام برادرم‌هفت روز میشه تصادف کرده دکترا گفتند جمجمه سرش شکسته واز سرش خون اومد از گوش و بینیش خونریزی داشته دو روز بستری کردن بعدش مرخصش کردم پیش متخصص مغز واعصاب هم رفتیم دارو داد سردرد شدید داره آیا خطرناک هست یا‌نه لطفا پاسخ بدهید

مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام من دقیقا روز ۳۰ آذرکه شب چله بودسمت چپ پیشانیم به چارچوب در خورد خیلی محکم همون اول هم فقط سردرد داشتم الانم بعد از اون مدت فقط قسمت پیشونیم درد میکنه وهمونجا کلا سفت شده بود الان سفتیش کم شده اما از اون موقع هی سر درد میگیرم وامروز یهو خون دماغ کردم ولی خیلی کم بود هفته ی پیش هم توی خواب خون دماغ کرده بودم صبح که بلند شدم دماغم خونی بود از گلوم هم خلط خونی اومد ولی خیلی کم بود خیلی نگرانم امکانش هست که ازضربه به پیشونیم باشم

الهام
الهام
3 ماه قبل

سلام دکتر پسر شش سالم دیشب ساعت دوازده از تابی کا تقریباً ۶۰سانت از زمین فاصله داره افتاد و پشت سرش به شدت زمین خورد و تا امروز که ۱۶ ساعت میگذره پشت سرش و پیشونیش درد می‌کنه ولی حواسش کاملا سر جلسه باید ببرم دکتر

تیام
تیام
3 ماه قبل

سلام من چهار روز پیش کنار سرم محکم ب بارفیکس خورد طوری که نشستم زمید و درد شدیدی از کنار سرم به سمت مخچه جریان پیدا کرد چند ثانیه از شدت درد نتونستم سرم رو بالا بیارم چند ساعت بعد قلبم ب طور عجیبی ب تپش افتاد و من نشستم زمین گفتم شاید فشارم افتاده باشه از اون روز سردرد در شقیقه ها و مخصوصا پشت سرم دارم و زبانم هم درد عجیبی داره آیا مشکل جدی هستش؟

p_pari
p_pari
3 ماه قبل

سلام من چن ماه پیش ضربه شدیدی به پشت سرم وارد شد ولی الان سر درد شدید سر گیجه وبعضی وقتها حالت تهوع وبیشتر گرفتگی گوش خیلی اذیت
میکنه نمیدونم چکار کنم گوشام بد جور زنگ میزنه سمت راست سرم یه لحظه
درد شدید میگیره و زود خوب میشه ولی پشت سرم فقط درد میکنه طوری که خیلی بیحال فقط میخوام بخوابم

حسین
حسین
پاسخ به  p_pari
2 ماه قبل

دقیق منم همین حالت رو دارم

سید محمد
سید محمد
3 ماه قبل

سلام اقای دکتر خسته نباشین،من حدود شش سال پیش توی حمام پام سر میخوره و از سمت راستم بالای گوش تیزی استخوان سقوط میکنم احساس کردم ضربه سنگینی وارد شده،ولی بیهوش نشدم و فقط سردرد داشتم تا الان سردرد تو همون محوطه ضرب خورده احساس میشود،فقط در خلق و خوی من تعغیر گذاشته و زود عصبی میشم و تمرکز درستی ندارم ،پیشنهاد و دستور عمل شما چیه اقای دکتر،ممنون میشم جواب ما رو بدین

عطا
عطا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من دیروز افتادم پس سرم محکم خورد زمین شب تا الان تمام سرم درد میکنه ایا به پزشک مراجعه کنم؟

پارسا
پارسا
3 ماه قبل

سلام مادرم ی ضربه شدید خورد به سمت چپ سرش خورد و همون موقع چشمش سیاهی رفت بعد نیم ثانیه چشمش درست شد آیا نیاز به پزشک داره

ف فایل مقامی
ف فایل مقامی
3 ماه قبل

سلام من هفته قبل یک ضربه به سرم درست دربالای گوشم خورد وسرم سوت می‌کشد واحساس میکنم تعادلم از دست میدم وچشم سمتی که ضربه خورده کمی تار میبینم ممکنه من رایانه‌هایی کنید ممنون

سعید
سعید
4 ماه قبل

سلام من دوبار سرمو محکم کبیدم به چهارچوب در چند روز اول سرگیجه داشتم الان یه یک ماه میشه
و الان چند روزی
وزوز گوش دارم و الآنم سرمو به سمت راست خم میکنم گردنم درد می‌کنه

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام من پشت سرم ضربه بدی خورده حالمم بده فقط سرگیجه شدید دارم

عبدالله پور
عبدالله پور
4 ماه قبل

سلام شوهر من متاسفانه چند روز پیش یه در خیابان راه ک می‌رود در صورتی ک‌کارگران مشغول هرس درختان بودن تنه درخت هرس شده به سر شوهرم میخوره همونجا بیهوش میشه الان میگن لخته کوچک آیا مشکلش حاد حل می‌شود خیلی نگرانم تروخدا کسی هس جواب بده سنش هم‌۴۱سال

منیر
منیر
پاسخ به  عبدالله پور
3 ماه قبل

خطرناکه دیگه
دکتر سی تی اسکن سر ببرین بنویسه.

شیوا پیدائی
شیوا پیدائی
پاسخ به  عبدالله پور
3 ماه قبل

سلام من همسرم تصادف کرده دکتر گفتن دوتا لخته خون توسرش هست خطر ناک هست؟

رضامقدم
رضامقدم
پاسخ به  شیوا پیدائی
2 ماه قبل

کی جواب میده حالا

اسماعیلی
اسماعیلی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر من روز گذشته‌هابا صورت خوردم زمین که درد شدیدی در قسمت بینی و قیمت جلو سر داشتم همراه با تهوع که درد بینی امروز کاهش پیدا کرده ولی در قسمت چپ سرم وچشم چپم درد شدیدی دارم به نظر شما باید به پزشک مراجعه کنم.

ابراهیم
ابراهیم
4 ماه قبل

سلام من دو هفته پش تو فوتبال ضرب به سرم خورد بعد از یک هفته سردرد دارم آیا مشکی است

ابراهیم
ابراهیم
4 ماه قبل

سلام من ۴۴سالم دو هفته پش توی فوتبال سرم ضرب خورد وبعد از یک هفته طرف چپ سر درد می‌کند آیا ضرب به مغزم آسیب رساند

پپپ
پپپ
4 ماه قبل

سلام بچه من کوچیکه از مبل افتاده سرش کبود شده و ورم کرده و خیلی گریه میکنه آیا احتمال هست که ضربه مغذی شده باشه؟

ابراهیم طاهری
ابراهیم طاهری
4 ماه قبل

سلام من۲۵ سال پیش ضربه به طرف راست سرم خورد ولی بیهوش نشدم بعد از ان تاحالا بدنم اصلا رشد نمیکنه اب سفید رنگی از دهنم میاد نمیدانم اب از کجااستخیلی لاغر شده ام نمی دونم چه کار کنم

فرجامی
فرجامی
4 ماه قبل

سلام من چند روز پیش تصادف کردم سمت راست پیشانی ام به شیشه خورد الان ۱۰ روز گذشته هنوزم هیچ مشکلی ندارم ولی وقتی اونجای سرم رو فشار میدم درد میگیره ولی فقط همون یک قسمت نیازی هست برم دکتر؟

ساحل
ساحل
4 ماه قبل

سلام من دو روز پیش بالای سرم قسمت راست با ضرب خورد به لبه تیزه پنجره روز بعد کلا بی حال بودم وتا شب ضعف داشتم کمی هم حالت تهوع اما امروز بهترم وفقط جای ضربه درد می‌کنه
به نظر شما خطرناک هست و باید به پزشک متخصص مراجعه کنم

علی اریایی
علی اریایی
پاسخ به  ساحل
4 ماه قبل

سلام پسرم ۱۲ سالشه.از تخت افتاد وبغل سرش به لبه میز خورد

ساحل
ساحل
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من قسمت بالای سرم به تیزی کابینت برخورد کرده و وقتی تیر می‌کشه عصب های دندانم هم درد میگیره باید چیکار کنم

شیلا
شیلا
4 ماه قبل

سلام من ۱ ساعت پیش همسرم با مشت محکم زد به سرم بعدش دست و پام ضعف کردن لرزیدن الان هم سرم ضعف کرده سردرد شدیدی بعدش گرفتم الان مشکلی پیش اومده ایا

فریبا
فریبا
پاسخ به  شیلا
3 ماه قبل

از من هم همین طور شده حالا وست سرم درد میکن

شهروز رامتین
شهروز رامتین
پاسخ به  شیلا
2 ماه قبل

چرا اخه

داود
داود
پاسخ به  شهروز رامتین
2 ماه قبل

پزیرش

لیلا
لیلا
پاسخ به  شیلا
2 ماه قبل

سلام شیلان خانوم بعد ضربه سر استفراغ داشتید به دکتر مراجعه نکردید چند مدتی است گذشته از این اتفاق

شیلا
شیلا
4 ماه قبل

سلام من شوهرم با مشت محکم زد تو سرم بعدش دست و پام ضعف کردن و لرزیدن الان هم سرم ضعف کرده یه جوری شده چیکار کنم؟

منیر
منیر
پاسخ به  شیلا
3 ماه قبل

اگر امکانش هست سی تی اسکن سرتون رو انجام بدین.
فک کنم دکتر عمومی هم میتونه بنویسه دستورشو
عزیزم اگر شوهرتون انقدر وحشیه اگر مجبور ب ادامه زندگی هستین،
حداقل روی اعصابش نرین و حرفی نزنین ک کتک بخورین.
مردها کلا از سکوت زن خوششون میاد .

صدف
صدف
پاسخ به  منیر
3 ماه قبل

چرت نگو لطفا

محمدی
محمدی
پاسخ به  شیلا
2 ماه قبل

انشا الله هیچی نیست درست میشه دعا کن با متخصص هم مشورت کن به وشوهرت اجازه نده به سرت ضربه بزنه

شهروز رامتین
شهروز رامتین
پاسخ به  شیلا
2 ماه قبل

چرا اخه

احمدولیمحمد
احمدولیمحمد
4 ماه قبل

سلام پسر خواهرمن ۳۵ روز پیش تصادف کرده دوتاپاش شکسته ومخچه هم آسیب دیده وعطش زیادی برای آب داره آیا راه حلی برای کم شدن عطش هست

احمدولیمحمد
احمدولیمحمد
4 ماه قبل

تشنگی مفرط بعد از تصادف

لیلی
لیلی
5 ماه قبل

دلیل خون ریزی گوش پس از ضربه ب سر ب چه دلیل است؟

سلنا
سلنا
5 ماه قبل

سلام مادر شوهرم تو حمام سر خورده سرش خورده به دیوا ر بعد ۴ ساعت یه استفراغ داشت آیا خطر ناک است

Zahra
Zahra
پاسخ به  سلنا
5 ماه قبل

صد در صد به پزشک مراجعه کنید

دکمه بازگشت به بالا