بررسی غدد بزاقی

غدد بزاقی در اطراف دهان و گلو قرار داشته و شامل غدد بناگوشی، تحت فکی، و زیر زبانی هستند. وظیفه اصلی این عضو، ترشح بزاق باهدف مرطوب کردن دهان، شروع هضم غذا، و کمک به محافظت دندان‌ها است. غدد بزاقی در خطر عنوان مختلفی از بیماری‌ها است که می‌تواند سلامت فرد را تهدید کند. در این مقاله ما ضمن بررسی انواع بیماری‌های غدد بزاقی، روش‌های درمانی مختلفی را نیز توضیح خواهیم داد. پس در ادامه همراه ما باشید.

انواع بیماری‌هایی که در غدد بزاقی ایجاد می‌شود

عوامل زیر، باعث ایجاد بیماری و اختلال در عملکرد غدد بزاقی می‌شوند:

انسداد

این بیماری بیشتر در غدد بناگوشی و تحت فکی رخ می‌دهد. پزشکان علت اصلی انسداد غدد بزاقی را وجود سنگ بزاقی می‌دانند. البته در برخی مواقع نیز کیست غدد بزاقی باعث انسداد غدد بزاقی است. افرادی که غدد بزاقی آن‌ها مسدود شده است، در موقع خوردن و آشامیدن، احساس درد می‌کنند. از جمله از علائم این نوع از بیماری، تورم در نواحی داخلی دهان و زیر گلو است. در برخی از مواقع انسداد باعث عفونت در غدد بزاقی شده و درد و تورم را بیشتر می‌کند. جراحی سنگ غدد بزاقی یکی از شایع‌ترین روش‌ها برای درمان انسداد غدد بزاقی است.

عفونت

غدد بزاقی تحت اثر عوامل مختلفی عفونت می‌کند. تورم، احساس درد و سوزش و خارش از جمله از علائم عفونت غدد بزاقی هستند. متخصص غدد بزاقی، از آنتی‌بیوتیک برای عفونت غدد بزاقی بهره گرفته و از این طریق، به درمان این بیماری کی پردازند.

تومور

وجود تومورهای سرطانی، یکی از مشکلات جدی غدد بزاقی است. در غدد بزاقی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم رشد می‌کنند. این تومورها ابعاد و اندازه بزرگی داشته و اکثرا بدون درد هستند. احساس درد و سوزش و عدم توانایی در حرکت تمام یا قسمتی از سمت گرفتار صورت، از جمله از علائم سرطان غدد بزاقی هستند. این علائم اکثرا در تومورهای بدخیم دیده می‌شوند.

ضایعات دیگر

بیماری‌های دیگری همانند ایدز یا سندرم شوگرن و دیابت نیز می‌توانند باعث بیماری شوند. این ضایعات در بیشتر مواقع غده بناگوشی را تحت تأثیر قرار داده و باعث بزرگ‌تر شدن ابعاد آن می‌شوند.

علائم اختلال عملکرد غدد بزاقی

به طور کلی می‌توان علائم بیماری‌های غدد بزاقی عوامل زیر دانست:

  • توده یا برآمدگی در نزدیکی گردن و دهان
  • بی حسی بخشی از صورت
  • ضعف ماهیچه‌های یک طرف صورت
  • درد دائمی در نواحی غدد بزاقی
  • اختلال در بلعیدن
  • عدم توانایی باز کردن دهان به طور کامل

اگر شما هم یک یا چند نوع از این علائم را دارید بهتر است که فوراً به یک متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سروگردن مراجعه کنید. تا پس از انجام معاینات مرتبط، دلیل اصلی بیماری‌تان مشخص شود. همچنین اگر وقت و یا شرایط مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌تواند ازطریق ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، مشکل خود را با یک فرد متخصص در میان بگذارید.

بیماری‌های غدد بزاقی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

راه‌های مختلفی برای معاینه افراد و تشخیص بیماری آن‌ها وجود دارد. از جمله از این روش‌ها عبارت‌اند از:

نوشته های مشابه
  • معاینه فیزیکی
  • آزمایش‌های تصویری مانند سی تی اسکن و ام آر آی
  • جمع آوری نمونه‌ای از بافت ناحیه برای انجام آزمایشات بیشتر یا همان بیوپسی

شایان ذکر است که هر چقدر بیماری غدد بزاقی زودتر تشخیص داده شود، پروسه درمان سریع‌تر و موثر تر خواهد بود. از این رو توصیه می‌کنیم اگر احساس می‌کنید به بیماری در غدد بزاقی مبتلا شده اید، هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه‌های درمان بیماری‌های غدد بزاقی

راه و روش‌های مختلفی برای درمان غدد بزاقی وجود دارد که بسته به شخص و نوع بیماری آن، بهترین روش درمانی تعیین شده و پروسه درمان شروع می‌شود. از جمله از راه‌های درمانی عبارت‌اند از:

روش‌های خانگی و طب سنتی

افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های درمانی خانگی به خصوص با استفاده از دم نوش‌ها و گیاهانی که در طب سنتی ذکر شده است، به درمان بیماری‌های غدد بزاقی خود اقدام کنند. افراد زیادی، به درمان تومور غدد بزاقی در طب سنتی و درمان گیاهی سنگ غدد بزاقی روی می‌آورند. البته شایان ذکر است که طب سنتی و روش‌های خانگی تنها برای عفونت‌های بزاقی تأثیر گذار هستند و برای درمان تومور حتماً بایستی اقدامات دیگری انجام شود.

مصرف دارو

مصرف دارو برای درمان غدد بزاقی زمانی تجویز می‌شود که فرد در اثر عفونت‌های مختلف و یا دلایل دیگری نظیر سندرم شوگرن و دیابت به این بیماری مبتلا شده باشد. در ضمن بسیاری از مواقع برای کنترل و بهبود تومورهای سرطانی خوش‌خیم نیز دارو تجویز می‌شود. به غیر آن، مصرف دارو به عنوان یک روش مکمل در کنار عمل جراحی، برای کنترل و بهبود بیمارانی که از تومورهای سرطانی بدخیم رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

عمل جراحی

عمل جراحی برای بیرون کشیدن سنگ غدد بزاقی و کیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن گذشته تومورهای سرطانی نیز در صورت امکان از طریق عمل جراحی از دخان و اطراف گلو بیرون کشیده می‌شوند. انجام جراحی بایستی توسط یک پزشک متخصص و با تجربه انجام شود.

همان گونه که مشاهده می‌کنید روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن بیماری‌های غدد بزاقی وجود دارد. این روش‌ها با توجه به نوع بیماری فرد و ویژگی‌ها ی فردی وی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

غدد بزاقی یکی از عضوهای مهم بدن است که وظیفه مرطوب نگه داشتن دهان و کمک به هضم غذا را بر عهده دارد. این ناحیه تحت عوامل مختلفی قرار گرفته و ممکن است آسیب ببیند. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند تا اگر شما هم نشانه‌هایی از بیماری در غدد بزاقی خود مشاهده کردید، سریع‌تر به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا پس از علت یابی از بیماری‌تان به درمان آن بپردازید.

سؤالات متداول

غدد بزاقی چیست؟

عضوی است که به مرطوب نگه داشتن دهان، مراقبت از دندان‌ها و هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

غدد بزاقی در کجا قرار دارد؟

غدد بزاقی در اطراف دهان و گلو قرار دارد.

آیا سرطان غدد بزاقی کشنده است؟

تومورهای سرطانی بدخیم گاهی خطرناک بوده و ممکن است سلامت جانی فرد را به خطر اندازند.

۳.۱/۵ (۸ نظر)

منبع
mskcc.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میرشاهی کورش
میرشاهی کورش
5 ماه قبل

درود مادرم داری ۸۷ سال سن میباشند که دچار عفونت غده بزاقی در اثر وجود سنگ در مجاری غده بزاقی میباشند که بسیار متورم گشته همراه با درد شدید و سوزش بسیار میباشد به دو دکتر مراجعه کردم ولی فقط انیبیوتیک تجویز نموندن و مصرف زیاد مایعات ولی کماکان بهبودی پیدا نکردند دکتر اعلام میفرمایند با توجه به قند و فشار قابل عمل نیست لطفا راهنمایی بفرمایید من چیکار کنم بنده خدا هیچی نمیتونه بخوره و خواب رو ازش گرفته ممنون

طیه راسخی
طیه راسخی
7 ماه قبل

سلام گلوی من چندوقتیه ورم کرده رفتم پیش دکترگفتن غده بزاقت عفونت کرده داروتجویزکردشن بهترنشدم چه بایدبکنم

محمد آگاهی
محمد آگاهی
11 ماه قبل

سلام شرمنده پسرم نه سالش زیر زبانش کیست زده بردمش جراح عمل کرد گفت غده بزاقی دوباره برگشته اصلا درد ندارد جدیدا زیر کاوش ورم کرده

منا
منا
1 سال قبل

با سلام من بخاطر برداشتن غده تیروئید وبعد از اون انجام ید درمانی درست ۶ ماه بعد از ید درمانی طرف چپ صورتم بالا اومد غذا میخورد غدد بنا گوشیم سفت و متورم میشد دکتر گوش و حلق بینی که رفتن بهم ۴بسته سفیکسم ۴٠٠ و تجویز اب لیمو و مایعات فراوان دادن بعد از سه هفته ام رفتم سونو که سنگ یا توموری مشاهده نکردن تقزیبا خوب شدم ورمم خیلی کم شد.امروز که از خواب پاشدم سمت راست زیر استخوان فک گردنم یه توده حس کردم که الان نسبت به وقتی مه بیدار شدم رفته تقریبا خیلی نگرانم پیشنهاد شما چیه
ممکنه بازم عفونت غدد بزاقی باشه؟

F. M
F. M
پاسخ به  منا
1 سال قبل

بعد از عفونت شدید گو‌ش زیر
گوشم سفت شده با مراجعه به سونو میگن آدنوم پلوفومیک هست آیا با دارو رفع میشه یا باید عمل بشه

دکمه بازگشت به بالا