تب و لرز نشانه چیست؟ انواع درمان تب و لرز به روش طب سنتی و دارویی

برای تب و لرز چی خوبه ؟ درمان تب و لرز در خانه

تب و لرز چیست؟

تب و لرز عارضه‌ای است که همه افراد برای یک بار هم که شده در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. این عارضه غالباً نشانه سرماخوردگی بوده و نشان‌دهنده وجود عفونت در بدن است. بسیاری از افراد از این عارضه وحشت دارند؛ چرا که خصوصاً در کودکان مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. اکنون، این سؤال مطرح می‌شود که چرا معمولاً تب با لرز همراه است؟ در این جا، قصد داریم کلیه اطلاعات مربوط به این عارضه و روش پیشگیری و درمان آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

تب و لرز به خودی خود یک بیماری نیست. در اصل، این عارضه نوعی واکنش دفاعی بدن بوده و به درگیری سیستم ایمنی با بیماری و عفونت اشاره می‌کند. به این ترتیب، افزایش دمای بدن و لرز ناشی از آن را می‌توان پاسخی طبیعی به حضور عوامل بیماری‌زا در بدن و تلاش برای از بین بردن آن‌ها دانست.

تب و لرز نشانه چیست؟

روند ایجاد تب گاهی به صورت تدریجی و گاهی ناگهانی است، که این مسئله به عامل ایجاد کننده تب و نیز عملکرد سیستم ایمنی بدن بستگی دارد.
در برخی بیماری ها مانند انفلوانزا شروع تب ناگهانی است به طوری که فرد حتی ساعت و دقیقه آغاز آن را به خاطر می‌آورد و در بسیاری بیماری های دیگر تب کم کم شروع شده و به تدریج افزایش می‌یابد.

انواع تب

تب (hyperthermia) به معنای افزایش حرارت بدن و جابه‌جا شدن نقطه ثبت دما در مغز است. طبیعتاً، این اختلاف دما در مقایسه با حالت نرمال اندازه‌گیری می‌شود. در شرایط عادی، میانگین دمای بدن انسان در حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است. معمولاً، اگر دماسنج طبی عدد ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر را نشان دهد، اصطلاحاً فرد بیماری را تب‌دار می‌نامند.

این عارضه، عملکرد کلی کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. واقعیت این است که افزایش کوتاه‌مدت دمای داخلی به بدن شما کمک می‌کند تا با بیماری‌ها و عوامل به‌وجود آورنده آن‌ها مقابله کنید. با این حال، تب شدید بالاتر از ۴۰ درجه عارضه‌ای جدی است که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد؛ بنابراین، در هنگام بالا رفتن تب لازم است هر چه زودتر به پزشک مشورت کنید. استفاده از دکتر انلاین عفونی پذیرش ۲۴ یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌هایی است که دسترسی به بهترین پزشکان ایران را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

تب خفیف

همان طور که گفته شد، دمای طبیعی بدن به طور میانگین در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. در حالت تب خفیف این دما به ۳۷.۵ تا ۳۷.۹ افزایش می‌یابد. تب خفیف و کوتاه مدت به بدن شما کمک می‌کند تا با عوامل بیماری‌زایی نظیر باکتری‌ها و ویروس‌ها مقابله کنید. چراکه بر هم خوردن تعادل دمای بدن در مختل کردن چرخه حیات این موجودات مؤثر بوده و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کند.

تب شدید

افزایش دمای بدن تا بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد را اصطلاحاً تب شدید می‌نامند. تب بالاتر از ۴۰ درجه ممکن است سلامت و زندگی انسان را با خطرات جدی روبه‌رو کند. دلیل این امر آن است که این میزان افزایش حرارت بر روی عملکرد آنزیم‌ها و پروتئین‌های بدن تأثیر گذاشته و آن را دچار اختلال می‌کند.

آنزیم‌ها در اصل، کاتالیزورهایی هستند که واکنش‌های حیاتی درون‌سلولی را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌‌دهند. عملکرد این کاتالیزورها در دمای مشخصی انجام می‌گیرد. در صورت برهم خوردن تعادل دما بسیاری از آنزیم‌های مذکور نابود شده و فعالیت‌های زیستی آن‌ها دچار اختلال می‌شود. بالا رفتن تب تا دمای ۴۴.۴ یا ۴۵.۵ به شدت خطرناک بوده و می‌تواند با مرگ بیمار همراه باشد؛ بنابراین، در صورت بالا رفتن تب لازم است هر چه زودتر با پزشک عفونی آنلاین پذیرش ۲۴ مشورت کرده یا به مراکز درمان مراجعه کنید.

انواع تب عبارت‌اند از:

  • تب مداوم (Continuous fever)
  • تب سینوسی، موجی یا متناوب (Remittent fever)
  • تب متقاطع (Intermittent fever)

لرز

لرز را می‌توان پاسخی طبیعی به بالا رفتن ناگهانی دمای بدن دانست. این عارضه خود به افزایش حرارت و مبارزه با ویروس‌ها یا عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند. در واقع، در هنگام تب، بدن شما داغ شده و وقتی در معرض دمای عادی محیط قرار می‌گیرد احساس سرما می‌کند. این تغییرات ناگهانی به بروز لرز منجر می‌شوند.

عوامل ایجاد تب و لرز

علت تب و لرز  چیست؟

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، تب و لرز واکنشی طبیعی است که بدن در مواجهه با عوامل بیماری‌زا و عفونت از خود نشان می‌دهد. در هنگام تب، دمای داخلی بدن افزایش می‌یابد؛ بنابراین، وقتی در مجاورت دمای معتدل بیرون قرار می‌گیرید احساس سرما می‌کنید.

در این حالت، ماهیچه‌های شما به‌صورت خودکار منقبض و منبسط می‌شوند تا بتوانند گرما ایجاد کنند. این روند به نوبه خود موجب بالا رفتن مضاعف دمای بدن شده و میزان تب را افزایش می‌‌دهد. پیش‌تر هم ذکر شد که این روند غیرارادی برای ایجاد اختلال در عملکرد ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا و مقابله با عفونت‌ها انجام می‌گیرد. زیرا، این عوامل بیماری‌زا در دمای بالاتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد زنده نمی‌مانند.

هیپوتالاموس (hypothalamus)، بخشی از ساختار مغز است که وظیفه کنترل دمای بدن را برعهده دارد. در هنگام تب، این بخش با جابه‌جا کردن نقطه تنظیم دما واکنش نشان می‌دهد. این جا است که عارضه لرز اتفاق می‌افتد تا بتواند گرمای بدن را افزایش داده و آن را به نقطه جدید برساند.

عوامل مؤثر در بروز تب و لرز

موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در بروز تب و لرز به حساب می‌آیند:

علائم تب و لرز

از رایج‌ترین علائم تب و لرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب و لرز نوزادان

تب و لرز نوزادان می‌تواند صدماتی جدی را در عملکردهای حیاتی آن‌ها ایجاد کند؛ بنابراین، در موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۸ درجه در نوزادان زیر ۳ ماه
  • تب بالای ۳۸.۹ درجه در نوزادان ۳ تا ۶ ماه
  • پایداری تب ۳۸.۹ درجه برای مدت بیش از یک روز در نوزادان ۶ تا ۲۴ ماه
  • همراه بودن تب با علائمی نظیر تحریک‌پذیری، بی‌حالی و بی‌قراری در نوزادان

تب و لرز کودکان

در شرایط بروز تب و لرز کودکان و در صورت مشاهده علائم زیر، لازم است هر چه زودتر به پزشک متخصص اطفال و کودکان مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۹.۴ درجه
  • تداوم تب برای مدت سه روز
  • برقرار نکردن ارتباط چشمی یا برقراری ارتباط چشمی ضعیف
  • بی‌قراری و تحریک‌پذیری
  • تب ناشی از واکسیناسیون
  • سابقه ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای جدی و اختلال عملکرد سیستم ایمنی
  • سابقه سفر به کشورهای در حال توسعه و امکان قرار گرفتن در معرض برخی بیماری‌های ناشناخته

تب و لرز در بزرگسالان

تب و لرز بزرگسالان هم در شرایط زیر ممکن است خطرآفرین باشد؛ بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های یاد شده سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کرده یا از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت پذیرش ۲۴ با پزشکان حاذق مشورت کنید:

  • تب بالای ۳۹.۴ درجه
  • تداوم تب به مدت سه روز یا بیش‌تر
  • سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای جدی و اختلال سیستم ایمنی
  • سابقه سفر به کشورهای در حال توسعه و احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری‌های ناشناخته

در کلیه موارد یاد شده، اگر تب و لرز با هر یک از نشانه‌های زیر همراه باشد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

علت تب و لرز ناگهانی در بزرگسالان

هر عاملی که سبب فعال شدن سلول های ایمنی و ایجاد پاسخ های التهابی در بدن شود، می‌تواند سبب ایجاد تب گردد. هنگامی که درجه تب خیلی بالا رود، هیپوتالاموس که مرکز تنظیم دمای بدن است، تنظیمات دما را تغییر می‌دهد که همین عامل موجب احساس سرما و به دنبال آن ایجاد لرز می‌شود.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

درمان تب و لرز به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. برای مثال تب ناشی از بیماری های ویروسی یا باکتریال را می‌توان با پاشویه یا داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن پایین آورد؛ اما در مورد تب ناشی از بیماری های التهابی یا روماتولوژیک ممکن است استفاده از داروهای کورتونی مدنظر قرار گیرد.
اما در تمام انواع تب، جایگزینی مایعات بدن که در اثر افزایش دما، به طور نامحسوس از بدن دفع می‌شود، اقدامی بسیار مهم و حیاتی است.
این مورد در کودکان و شیرخواران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا این گروه های سنی، بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر دهیدراتاسیون(کم آبی) و عواقب ناشی از آن قرار دارند.

روش‌های پیشگیری از تب و لرز

بهترین روش پیشگیری از تب و لرز این است که از قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا و به وجود آورنده عفونت جلوگیری کنید. برای این منظور، لازم است رعایت نکات زیر را جدی بگیرید:

  • شستن مداوم دست‌ها قبل از صرف غذا، بعد از توالت رفتن و پس از حضور در محافل عمومی
  • آموزش شست‌وشوی صحیح دست به کودکان
  • استفاده مداوم از دستمال‌ها یا اسپری‌های آنتی‌باکتریال و ضد عفونی‌کننده
  • اجتناب از دست زدن به بینی، دهان یا چشم و جلوگیری از ورود ویروس از این مسیرها
  • پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه
  • اجتناب از به اشتراک‌گذاری لوازم شخصی نظیر حوله، لیوان و کلیه ظروف با سایر افراد
  • جدی گرفتن نشانه‌های بروز هرگونه بیماری در مراحل اولیه

انواع روش‌های درمان تب و لرز

روش‌های درمان تب و لرز بسته به شدت و مدت درگیری با این عارضه متفاوت خواهد بود. با این حال، در این جا قصد داریم رایج‌ترین راه‌های درمان را با شما به اشتراک بگذاریم:

درمان تب و لرز در خانه

برای درمان تب و لرز و استفراغ در منزل، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از دماسنج طبی، به طور مداوم حرارت بدن خود را اندازه‌گیری کنید.
  • در رختخواب بمانید و استراحت کنید.
  • برای جبران مایعات از دست رفته بدن، تا جای ممکن آب، چای و آب میوه طبیعی نوشیده و از این طریق، بدن خود را هیدراته کنید.
  • استفاده از شیاف برای تب و لرز بزرگسالان بدون مانع است.
  • از داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن و ایبوبرفن برای درمان تب و لرز در بزرگسالان استفاده کنید. با این حال، لازم است به دوز مناسب دارو توجه داشته و بیش‌تر از میزان پیشنهادی مصرف نکنید.
  • بدون مشورت با پزشک، هرگز از داروهای یاد شده برای کودک خود استفاده نکنید.
  • تا جای ممکن بدن خود را خنک نگه‌داشته و لباس و روانداز خود را کم کنید.
  • پاشویه و کمپرس با آب ولرم می‌تواند در پایین آوردن تب و پیشگیری از لرز مؤثر باشد. دقت کنید، برای این منظور به هیچ عنوان از الکل یا آب یخ استفاده نکنید. کاهش ناگهانی دما می‌تواند با مشکلاتی جدی همراه بوده و برای سلامت شما خطرآفرین باشد.
  • در صورت تداوم تب و پایین نیامدن آن، لازم است هر چه زودتر با پزشک مشورت کنید.

نکته:

کلیه موارد یاد شده در درمان تب و لرز کرونا هم می‌توانند کاربرد داشته باشند.

درمان تب و لرز در خانه

درمان تب و لرز در طب سنتی

درمان تب و لرز در طب سنتی با استفاده از برخی روش‌ها امکان‌پذیر است. از این میان، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ماساژ پا با استفاده از پیاز رنده شده
  • دمنوش گل بنفشه، پونه و گل ختمی همراه با عسل طبیعی؛ نیم مشت گل بنفشه، یک مشت پونه و یک مشت گل خطمی را با یکدیگر ترکیب کنید. ترکیب مذکور را به چهار لیتر آب جوشیده و داغ اضافه کرده و اجازه بدهید دم بکشد. هر ۲ ساعت یک‌بار، یک لیوان از این دمنوش را با مقداری آبغوره و عسل طبیعی ترکیب کرده و نوش جان کنید.
  • ماساژ پیشانی با چند قطره روغن بادام شیرین
  • مصرف ترکیب عسل و سیاه‌دانه به صورت خوراکی؛ سه قاشق غذاخوری از مواد یاد شده را با یکدیگر ترکیب کرده و در طول روز، مرتباً نوش جان کنید.
  • ترکیب دو عدد هلوی رسیده با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک و نیم لیوان آب؛ مواد یاد شده را در مخلوط کن ریخته و نکتار به دست آمده را نوش جان کنید.

نکته:

کلیه موارد یاد شده در درمان تب و لرز کرونا نیز می‌توانند مؤثر باشند.

درمان تب و لرز خیراندیش

درمان تب و لرز خیراندیش بر آموزه‌های طب سنتی استوار بوده و عبارت از راه‌کارها و توصیه‌هایی است که این استاد شناخته شده برای درمان تب و لرز کرونا ارائه داده است. از این میان، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده مداوم از زنجبیل
  • ثابت نگه‌داشتن دمای منزل در محدوده ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد
  • خنک نگه‌داشتن بدن
  • خواب کافی و به موقع
  • مصرف میزان اندکی نمک قبل از مصرف غذا و پس از آن
  • حجامت
  • استفاده مداوم از نعناع و ترخون در اغلب غذاها
  • استفاده مداوم از نوشیدنی‌های طبیعی نظیر آب پرتقال و آب سیب
  • مصرف منظم ترکیب عرق نعناع، نمک، سیاه‌دانه و عسل

تب سرد و تب همراه با تعریق زیاد

سلام مدت سه روز است که توسط پزشکان با انجام سی تی اسکن احتمال ابتلا به ویروس کرونا در من داده شده است و اکنون مدت ۵ روز است که قرنطینه خانگی می باشم . می خواستم بدونم تب های مکرر گاهی همراه با لز و گاهی با تعریق زیاد نشانه چیست و در چه مرحله ای از کارکرد ویروس می باشد. ضمنا علائمی که من دارم شامل بدن درد ، سر درد ، بعضی موقع سرفه می باشد. و کلا بر ای بهبود بیماری باید چیکار کنم.
با سلام، اصول بهداشتی فردی را رعایت کنید. مایعات گرم مصرف کنید : آب عسل با نارنج تازه یا لیموترش مناسب هست. دم نوش بابونه برایتان مفید هست. رژیم غذایی شامل انواع سوپ و آش ها را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. در صورتی که ضعف و بی حالی شدید داشتید یا تنگی نفس ( افزایش تعداد تنفس بیش از ۲۴) داشتید به پزشک مراجعه کنید

علت تب و لرز بعد از زایمان سزارین

سوال بیمار:

علت تب لرز شدید ،۸ روز بعد از زایمان سزارین، چیست؟

سلام وقت بخیر تب بعد جراحی بسیار مهمه و میتونه نشونه عفونت ادراری یا محل جراحی یا تب شیر و …. باشه و باید شرح حال علایم ادراری و شرایط محل برش سزارین یا سفتی و گرمی سینه و خیلی سوالات دیگ پاسخ اش رو بدونیم عزیزم

چه زمان تب را پایین بیاوریم؟

سلام دمای بدن بیمار ما ۳۸.۵ درجه و سن ایشان ۴۸سال می باشد. از علائم دیگر ایشان گلودرد و خستگی و سرفه می باشد. آیا الان تب را با پاشویه پایین بیاورم یا مفدار لازم است؟ از چه دمایی تب بیمار را پایین آورم؟ آیا مبتلا به کروناست؟

سلام احتمال ابتلا به کرونا با این علائم زیاد است و بهتر است قرنطینه شوید وتست pcr هم انجام دهید و اگر دما بالای سی و هفت ونیم است باید دارو داده شود و می توانید از استامینوفن ۵۰۰ هر ۶ ساعت یک عدد استفاده کنید

داغی بدن کودک بدون داشتن تب

پسرم دوسالشه دو روزه آبریزش بینی داره و حالت سرماخوردست به تجویز پزشک داروهای سرماخوردگی و سیتریزین میدم بهش ولی از دیشب بدنش داغه اما تبش ۳۶.۴.علت داغی بدنش چی میتونه باشه؟

پاسخ دکتر زهرا بهرامی کارشناس مامایی:

سلام، اگه تبش رو درست گرفته باشین نباید بدنش داغ باشه شاید دست خودتون دماش پایین تر از پوست بدن ایشون هست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول، تب خفیف را می‌توان در منزل معالجه کرد. با این حال، تب شدید می‌تواند با مشکلاتی جدی و جبران‌ناپذیر همراه باشد؛ بنابراین، در این موارد لازم است هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کرده یا از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با بهترین پزشکان ایران مشورت کنید:

تب و لرز عارضه‌ای شایع و قابل‌درمان است. با این حال، در صورت تداوم این عارضه و پایین نیامدن تب لازم است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در عین حال، با بهره‌گیری از خدمات مشاوره پذیرش ۲۴ می‌توانید به صورت آنلاین با بهترین دکتر عفونی انلاین ایران در تماس بوده و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

ویزیت آنلاین متخصص عفونی

 

دکتر گلاره رضایی

دکتر گلاره رضایی پزشک عمومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۸۷ هستند. زمینه‌های مشاوره و فعالیت ایشان شامل سیتی اسکن، ام‌آرآی، تفسیر آزمایش، سونوگرافی، مشکلات مفاصل و استخوان، کرونا ویروس و عوارض پس از آن، بیماری‌های عفونی،دیابت، فشارخون، بیماری‌های اعصاب، تجویز و ارائه نسخه آنلاین و… است.

۳.۶/۵ (۳۷ نظر)

منبع
medicalnewstodayhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
271 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار رستمی
نگار رستمی
2 روز قبل

سلام وقت بخیر
من ۲۵ سال سن دارم ۱۷ اسفند تب و لرزم شروع شد ابله مرغون گرفتم حدود یک هفته تب و لرز داشتم بد بیماری شروع به بهبود کرد ولی این روزا که بیماری کامل خوب شده احساس ضعف میکنم مفصلام درد میکنه و حس میکنم گاهی تب دارم گاهیم لرز ولی تب و لرز شدید نیست . میشه لطفا راهنماییم کنید چرا این حالتو دارم .

رضا
رضا
2 روز قبل

واقعا متاسفم برای این همه توضیحات الکی
متاسفم
من مریض دنبال درمانم و نه دانستن علت بیماری…..

مریم
مریم
7 روز قبل

تب ولرز دارم میتونم حموم کنم مانعی نداره

نام آرمین محمدی
نام آرمین محمدی
13 روز قبل

سلام وقتتون بخیر من پسرم سه شب تب داره بردم دکتر ولی خوب نمیشه چند ساعتی خوب میشه دوباره شروع به تب لرز میکنه

الهام
الهام
17 روز قبل

سلام خواهرم ۱۵ سالشه هرشب تب لرز میکنه دکتر هم بردیم دارو داد میخوره ولی فایده نمیکنه چیکار باید انجام بدم تبش بیاد پایین گلوش هم درد میکنه

باران
باران
پاسخ به  الهام
8 روز قبل

شیاف استامینوفن ۳۲۵ براش بزن
یه دمنوش زنجبیل هم بهش بده خوب میشه انشاالله

ملیکا
ملیکا
22 روز قبل

سلام من خیلی تب دارم چی کار کنمم

مهتاب
مهتاب
1 ماه قبل

من سه روز است مدام تب و لرز دارم همراه سردرد و شکم درد خفیف البته علائم با مصرف شیاف از بین می رود اما دوباره با گذشت حدود ۷ ساعت تب و لرز شروع می شود و مجبور به استفاده دوباره شیاف می شوم لطفا راهنمایی بفرمایید نیاز به آنتی بیوتیک دارم یا خیر؟

نوشین
نوشین
1 ماه قبل

سلام ،پسر ۷ ساله ام با علائم عفونت چشم دکتر بردم گفتن ویروس جدیده ،دارو هم مرتب بهش میدم عفونت چشاش خوب شده ،ولی الان ۳ روزه تب شدید میکنه که به ۴۰ میرسه درجه تبش ،ایپوپروفن هر ۴ ساعت میدم و پاشویه انجام میدم ،،ولی خیلی نگران تبش هستم ،میشه خواهشا راهنمایی بفرمایید ،در ضمن تو سن ۲ سالگی سابقه تب و تشنج هم داره .

مریم هیدری
مریم هیدری
1 ماه قبل

سلام ببخشید پسرم ۳روزه تب ولرزه دکتر هم بردم ولی داروها اثری نزاشته چیکار میتونم بکنم خوب بشه

Mahdi
Mahdi
1 ماه قبل

سلام خسته نباشین ۲.۳روزه سر درد تب و لرز دارم قرص نوافن خوردم ایتامینوفن خوردم و هر ۲.۳ساعت یک بار سردم میشه و میلرزم کل بدنم دون دون میشه

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

فاطمه

مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام من پسر ۶ ساله دارم ۲ روز تب داره به نظرم تبش بالاست و همش میگه زانوهام درد میکنه ماساژ بده و نافم درد میکنم پدرش میگه چیزی نیست با دمنوشو شلغم درست میشه دکتر لازم نیست من چیکار کنم شب استامینوفن دادم ولی زیاد پایین نیومد امشب شیاف گذاشتم نمیدونم میاد پایین یا نه

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مریم
احمد
احمد
2 ماه قبل

سلام این پنچ روز که تب دارم و سرفه خشک دو بار رفتم دکتر بهم دو امپول داد ولی خوب نشدم انگار نرفتم دکتر هیچ تاثیری نداشت دارم همی چی می خورم دمنوش میوه اب گرم تاثیر نداره

مبینا
مبینا
پاسخ به  احمد
2 ماه قبل

سلام منم یه روزه تب و لرز دارم و حس گیچی و گلودرد و هرجی دارو میخورم اوکی نمیشم میگن ویروس کروناست که دیر خوب میشه

مبینا
مبینا
پاسخ به  مبینا
2 ماه قبل

سه چهار رورزه *

❤️❤️
❤️❤️
2 ماه قبل

سلام من پسرم چند دقیقه پیش تب و لرز کرد و تب اش یکم بالاس میشه یکم راهنمایی کنید

Sus
Sus
پاسخ به  ❤️❤️
2 ماه قبل

نگران نباشید فقط اگه سردش هست کلاه پشمی،۳ پتو کلفت بزارید براش ولی اصلا حموم نبرین چون ممکن هست بیشتر بشه

علی دست پناه
علی دست پناه
3 ماه قبل

دچار لرزشدیدشده ام اما تعریق ندارم.بی حال و احساس سرگیجه دارم سه هفته است که سرفه خشک میزنم . لطفاً راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  علی دست پناه
3 ماه قبل

منم‌ الان خیلی تب دارم بی حالم‌ سرگیجه دارم‌ دو‌ روزه درگیرم

نازنین
نازنین
3 ماه قبل

سلام من یکی از دوستانم الان تقریبا ۱ ماهی میشه که ناگهانی و به دفعات دچار تب و لرز ،شکم درد ،معده درد ،بیرون روی پیدا کرده و بدن درد شدید و کمر درد شدید داره و قبل از این علائم هم کرونا گرفته بوده میخوام بدونم علتش چیه ؟و میتونه دلیلش این باشه که قبل کرونا گرفته و عوارضش هنوز توی بدنش باشه ؟

نازنی
نازنی
3 ماه قبل

یکی

Hashmat
Hashmat
پاسخ به  نازنی
3 ماه قبل

دقیقا بیماری من هم مثل بیماری دوست شماست،ازمایش خون دادم طب مالت هم همین علایم را دارا میباشد،

سنا
سنا
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دخترمو سه روز پیش تب داشت بردم دکتر آمپول هیدوکورتیزون براش نوشته همراه با دارو دادمش خورده اما بازم تب داره چکار کنم

ایلیا
ایلیا
4 ماه قبل

سلام.پسرم دو روزه تب داره امروز بدنش سرده ولی تب سنج که میزارم تب ۳۸نشون میده چشماش هم میسوزه و اشک میادمیخوام شیاف دیکلوفناک ۵۰ بزارم میتونم؟

Kianoosh
Kianoosh
پاسخ به  ایلیا
3 ماه قبل

نه.دیکلوفناک ۵۰خیلی زیاده برای بچه .درضمن دمای۳۸درجه ،با کمی مایعات ونهایت استامینوفن پایی میاد

Sus
Sus
پاسخ به  ایلیا
2 ماه قبل

Saboor bashed

محمدحسام
محمدحسام
پاسخ به  ایلیا
2 ماه قبل

محمدحسام

محمد رضا
محمد رضا
4 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر ببخشید پسر ۷ ساله ام الان تب وگاهی لرز داره چیکار کنم خواهش میکنم راهنماییم کنید تا صبج ببرم دکتر ممنون

Kianoosh
Kianoosh
پاسخ به  محمد رضا
3 ماه قبل

قرص استامینوفن ۵۰۰ ،دمنوش پنیرک وزنجبیل وعسل

محمد رضا
محمد رضا
4 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر من الان پسرم ۷ ساله است وتب لرز داره چیکار کنم واینکه سرفه هم میکنه انگار وقتی سرفه میکنه چرک میاد تو دهنش این جوری صدا داره ممنون میشم راهنماییم کنید تا صبح ببرم دکتر

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  محمد رضا
1 ماه قبل

سلام دقیقا پسر منم ۷ سال و نیم داره همین بیماری پسر شمارو داره بردم دکتر گفت عفونت شدید گلو و ریه داره تب و لرز هم می‌کنه بهش تب بر داده با قرص آزیترومایسین روزی یکی بهش میدم

لیلا
لیلا
پاسخ به  محمدرضا
20 روز قبل

مگه به بچه هفت ساله قرص میدن؟من هنوز شربت میدم بهش

amirreza mohammadi
amirreza mohammadi
4 ماه قبل

سلام من خانم ۴۷ساله ۲ساله پیوند قلب دادم هابل تب و لرز وسرفه شدید دارم ونظر شما چه دارویی استفاده کنم

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام من لرز پشت کمر دوست وپا دارم وتب هم دورنی دارم چیکارکنم

آقای جمشیدی
آقای جمشیدی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر بچه‌م از دیر تب ولزی داره میشه بیگن چیکار کنم

فرنوش
فرنوش
پاسخ به  آقای جمشیدی
3 ماه قبل

پونه،سوپ،سعی کنید پنجره،در و یا غیره رو باز نکنید که سرما بیاد تو اسپند دم کنید بزارید بقلش ولی نخوره

ط ک
ط ک
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۶۰ سالمه ۴.ماه است تب و لرز استخوان دردشدید دارم اسکن هسته ای استخوان انجام دادم نرماله ازمایش رماتیس دادم نرماله میشه بفرمایید بیماری من چیست

Kianoosh
Kianoosh
پاسخ به  ط ک
3 ماه قبل

سلام. تست تشخیص سرطان بدید

مریم
مریم
پاسخ به  Kianoosh
2 ماه قبل

این چه سمی بود گفتی

مریمی
مریمی
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

سم رانداب بود

کیائی
کیائی
4 ماه قبل

با سلام شوهرم ۷۴ سالش هست دیابت وانمی فقر آهن داره یک ماه ونیم پیش کرونا گرفت که بعد مدتی مداوا بهتر شد.بعد از ده روز بدون داشتن هیچ علائمی ظاهری مانند درد .تب دارشد گاهی با لرز وگاهی بدون لرز الان پانزده روزه که تب داره بیشتر در شب ها نمیدانم علت چیست هموگلوبین قبلا ۷ وبعد از معالجه ۱۰ ودرحال حاضر ۱۲ هست

Narges
Narges
5 ماه قبل

سلام شوهرم دو روزه خیلی تب شدید داره نمیدونم چیکار کنم اگ میشه یه راه کار بهم نشون بدین ممنون میشم

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  Narges
2 ماه قبل

سلام تب لرز دارم سرم‌گیچ میره چه شربطی استفاده کنم

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام پسرم ۷ سالشه و تب و لرز شدید داره و شربت ازیترومایسین امروز مصرف کرده ۵سیسی و برای تبش ایبو پروتون ولی هنوز همون طوره سرفه خروسکی هم داره

Kianoosh
Kianoosh
پاسخ به  حسین
3 ماه قبل

سلام . قرقره با آب ونمک و اگر انجام میده آب ونمک وشربت دیفن هیدرامین یا آب ونمک وجوشانده آویشن وعسل هریک ساعت یکبار_استنشاق آب ونمک رقیق شده روزی ۴-۵بار(مهم) .دمنوش آویشن وپنیرک وعسل_شربت آویشن هم خوبه . پودر روتارین هم خوبه .

مریم
مریم
پاسخ به  حسین
1 ماه قبل

سلام

مرضیه
مرضیه
5 ماه قبل

سلام هفت روز که سردرد شدید وتب لرز دارم به پزشک عمومی مراجعه کردم اصلا خوب نشدم چکار کنم ؟؟؟

ستاره
ستاره
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید همسرم یکماه مریض شده تب و اعضای بدنش مخصوصا کلیه درد میکنه چهاربار دکتر رفته سرم امپول زده هنوز خوب نشده چکار کنم خوب شه

میا
میا
6 ماه قبل

سلام پدر من از مسافرت برگشته تعریق داره و همش میگه سردشه طوری که پتو رو خودش کشیده و فقط چای میخوره باید چی کار کنیم؟

طاها
طاها
6 ماه قبل

سر درد دارم و بدنم خیلی درد میکنه ۸ لیوان چای خوردم دمای بدنم خیلی رفته بالا

سارا
سارا
6 ماه قبل

مادر من تب و لرز گرفته همین امروز چه غذایی چه میوه ایی براش خوبه لطفا بهم بگین

ملگه
ملگه
9 ماه قبل

تب شدید در زیر سینه دارم علتش چیست

ناصر
ناصر
9 ماه قبل

سلام پدرم تمام بدنش عفونت گرفته پیش پزشک هم بردیم داروداده حتا یه شب توبیمارستان بستریش کردن فرداش مرخص کردن الان نمیتونه ادرارشو نگه داره وتب ازتوداره فشارش مدام بالامیره ایامی تونم ازشیاف دیکنوفناک برای کاهش تبش استفاده کنم یانه

حمید
حمید
پاسخ به  ناصر
1 ماه قبل

اره دقیقا این علائم و پدرم منم بعد از ترخیص از بیمارستان داشت با دیکلوفناک ۱۰۰ خوب میشه احتمالا مشکل پروستات یا سنگ حالب یا مثانه دارن.

رضا
رضا
9 ماه قبل

سلام من هر یک ماه یا دوماه تب و لرز دارم میشه بگید مشکل از چیست

امی
امی
پاسخ به  رضا
5 ماه قبل

واشر سوزوندی

امی نمکدون
امی نمکدون
پاسخ به  امی
5 ماه قبل

نمکپاچ

سیروس
سیروس
پاسخ به  امی
3 ماه قبل
مهلا عبدی
مهلا عبدی
9 ماه قبل

سلام دخترم از صبح تب داره، دکترم بردمش آمپول و سرم زده ولی بازم تبش قطع نشده، چیکار کنم

علی شیبانی
علی شیبانی
پاسخ به  مهلا عبدی
5 ماه قبل

سلام

اصغر
اصغر
پاسخ به  مهلا عبدی
5 ماه قبل

اقا اگر تب تویسرشه گلوش عفونت داره اگه تب توی بدنشه احتمالا عفونت ادرار داره ازمایش بده

مجید
مجید
9 ماه قبل

سلام.آیا استفاده از ورقه های سیب زمینی که درآب خیس شده اند وگذاشتن برپبشانی میشه تب رو پایین آورد؟

مریمی
مریمی
پاسخ به  مجید
1 ماه قبل

نه فقط پاز برش بزن حلقه حلقه بریز تو پلاستیک پاتو بزار تو پلاستیک پیاز روش جوراب بپوس اب رو اتیشه برای تب

دولتی
دولتی
9 ماه قبل

سلام پسرم یک هفته تب کرده دو دفعه به پزشک مراجع کردم فایده نداشت بازم تبش قطع نشده ازمایش گرفتن گفتن تو خونش یکم عفونت دیده میشه چیکار کنم تبش قطع بشه؟

یک دوست
یک دوست
10 ماه قبل

سلام خواهرم دیشب یهو از خواب بیدار شد تب داشت اصلا هم نتونست بخوابه بدن درد داره غذا هم خیلی کم خورد چند وقت پیش هم اینطوری شده بود ولی خوب شد چیکار کنیم ؟

Sus
Sus
پاسخ به  یک دوست
2 ماه قبل

خوب خوب شد دیگه

Sus
Sus
پاسخ به  Sus
2 ماه قبل

چ

لیلا
لیلا
10 ماه قبل

سلام پسرمن لرز داره تبش زیاد نیس پاهاش ودستاش خیلی سرداست چیکارکنم خوب بشه ۹ سال تمام است

سحر
سحر
پاسخ به  لیلا
5 ماه قبل

پسرم ۷ سالشه الان فقط لرز داره بدون تب و داغی دست وپا چ کار کنم

سمیه
سمیه
10 ماه قبل

سلام تب و ارز نشانه عفونت در بدن است؟

مریم السادات
مریم السادات
1 سال قبل

۵ روز که تب ولول گلو درد وسرفه غش دست وپا وبی حالم. استامینوفن وانتی بیوتیک مصرف کردم .اما هنو درد سر و بی حالم

مریم السادات
مریم السادات
1 سال قبل

۵ روز هه که تب ولرز داشتم تب ولرز م بهتره. اما بی حالم درمان بی حالی وغش دست وپا چیه

تقیان
تقیان
1 سال قبل

مدتیست که یکباره صبح که بیدار میشوم دچار تب و لرز بهمراه سردرد و گاهی بدن درد میشوم و معمولا یک شبانه روز طول میکشد و با استامینوفن بهبود میابم.
علت چیست؟

بهار مظفری
بهار مظفری
1 سال قبل

سلام .دختر ۷ ساله دارم مرتب ترشح خلط بینی عفونی شب ها خس خس وتنفس راحتی ندار د هر چی دارو می‌خورد دوباره علائم برمی‌گردد .لطفا راهنمایی کنبد چکار کنم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام ببخشید من وقتی تب میکنم دچار توهم و ازدست دادن تعادل میشم راه حلی برای دارمان؟

امیر عباس
امیر عباس
1 سال قبل

سلام وقت بخیر پسرم دو روزه تب لرزه شدید داره گاهی خوبه گاهی شدید

سحر
سحر
1 سال قبل

دخترم دست و پاش سرده ولی پیشونی و شکمش داغ
تب بر ک میدم بهش. خیلی عرق میکنه بعد خوب میشه تا ۱۲ ساعت دوباره همینطوری میشه ..

سامیارسلیمانی
سامیارسلیمانی
پاسخ به  سحر
1 سال قبل

سلام پسرم دوماهه سرفه میکنه چهاربارپیش یه دکتربردم هرباریه سری دارو جدید بااسپری میده هیچ تاثیری نداره و یه بارم سرفه هاش بدترو شدیدترشده تب ولرز میکنه پروفن میدم تبش پایین میاد ولی کف سرش خیس عرق میشه دوباره چندروزبعد تب و لرز میکنه چیکارکنم؟

محمد صادق
محمد صادق
پاسخ به  سحر
1 سال قبل

سلام.پسر ۳ساله م سه روز تب ولرز داره.دکتر نبردم هنوز.استامینوفن دادیم.آنتی بیوتیک هم از دیروز شروع کردم.انتی ۴۷۵ میدم هر دوازده ساعت ۲سی سی.خوبه؟خوب میشه؟

محمد صادق
محمد صادق
پاسخ به  محمد صادق
1 سال قبل

سلام.پسرم ۳ساله س.سه روز تب ولرز داره.استامینوفن میدم هر ۴ساعت.از دیروز انتی بیوتیک ۴۷۵ شروع کزدم.دوبار درروز ۲سی سی.خوبه؟خوب میشه؟دکتر نرفتیم هنوز

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام دخترم چهارساله شه ساعت دو شب ک میشه بدنش به لرز میفته هی سرما میخوره بعضی شبا تب میکنه بعضی شبا نه فقط لرز داره بدنش

دکمه بازگشت به بالا