همه چیز در مورد متخصص دندان پزشکی کودکان

همه چیز در مورد متخصص دندان پزشکی کودکان

متخصص دندان پزشک کودکان به متخصصی گفته می شود که به معالجه و درمان دندان های کودکان از بدو تولد تا نوجوانی می پردازد. این متخصصین باید پاسخگوی نیازهای افراد با شرایط خاص ( کودکان دارای سندروم داون و غیره) نیز باشند. بعضی از افراد و خانواده ها تصور می کنند چون فرزندان آن ها دندان های شیری دارند و می ریزد دیگر نیازی به درمان و دندانپزشک نیست در حالی که  درمان و پیشگیری در سلامت و آینده فرزندان  شما تأثیر گذار است. کار متخصصین دندان پزشک  کودکان شبیه متخصصین اطفال است که باید تمام مشکلات و مسائل کودکان را بررسی و از سلامت دهان و دندان آن ها مراقبت کند.

چرا مراقبت از دندان های کودکان در سنین پایین مهم است؟

سالم بودن و رویش درست دندان های شیری در جوانه زدن دندان های دائمی أثر گذار است. پس لازم است که در همان کودکی به دندان های فرزندانمان اهمیت دهیم تا در آینده با مشکلات زیادی از قبیل کج و کوله بودن دندان ها یا پوسیدگی آن ها روبه رو نباشیم. هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا است پس با پیشگیری به موقع هم خود را از هزینه های زیاد خلاص می کنیم و هم از آزار و درد کشیدن کودکانمان جلوگیری می کنیم.

محیط دندان پزشکی کودکان باید چگونه باشد؟

  • محیط دندانپزشکی به خاطر پایین بودن سن کودکان باید با طرح های کارتونی و نقاشی طراحی شود تا کودکان احساس ترس و اصطراب نداشته باشند.
  • باید اتاق انتظار بیمار از اتاق کار دندانپزشک کودکان فاصله داشته باشد تا کودکان متوجه صدا و وسایل بزرگ که ممکن است موجب ترس آن ها شود نشوند.

متخصصین دندان پزشکی کودکان چه خدماتی را انجام می دهند؟

خدمات زیادی وجود دارد که دندانپزشک ها برای سلامت و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها انجام می دهند‌. هزینه خدمات مراقبتی در دندانپزشکی کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است. زیرا مراجعه کردن کودکان به دندان پزشکی تنها جنبه پیشگیری و مراقبتی دارد و هزینه زیادی را در بر نمی گیرد.

خدمات دندان پزشکی کودکان شامل موارد زیر می شود:
  • فلوراید تراپی: متخصصین دندانپزشکی کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان فلوراید تراپی را تجویز می کنند. این مایع تیز و تند باعث تقویت مینای دندان شده و از جرم گرفتگی و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین خدمات در دندانپزشکی اطفال همین پروسه فلوراید درمانی است.
  • شیار بندی دندان ها: دندان های کودکان اغلب بخاطر داشتن شیارهای زیاد در سطح دندان با مسواک تمیز نمی شوند و متخصص دندانپزشک کودکان با کمک سیلانت شروع به ایجاد شیار بندی و یا پر کردن دندان ها کرده و باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و ریشه آن می شوند.
  • باندینگ دندان: این مورد یکی از رایج ترین خدمات دندانپزشکی در کودکان است و در مواقعی که شکستگی هایی جزئی در جلوی دندان ها به وجود می آید کاربرد دارد. باندینگ موادی مقاوم و همرنگ با دندان ها است که از آن برای ترمیم این شکستگی ها استفاده می شود و در طول رشد کودکان ماندگار است.
  • ارتودنسی و مشکلات ناشی از آن: در اکثر موارد مشکلات مربوط به ارتودنسی به ژنتیک مربوط می شود که دراغلب موارد نیز این مشکلات ریشه درعادت های بد کودکان در هنگام جوانه زدن دندان ها نیردارد. برای جلوگیری از این مشکلات والدین باید کودکان خود را در همان سنین جوانه زدن دندان ها مدام پیش متخصص ارتودنسی ببرند. مراجعه به موقع شما باعث جلوگیری از هدر رفتن هزینه های اضافه می شود. بهترین سن برای ارتودنسی سنین ۷ تا ۱۲ سال است.

تفاوت های دندان پزشک عمومی با دندان پزشک کودکان

دندانپزشک عمومی به طور کل به دندانپزشک خانواده نیز گفته می شود که تخصص خاصی ندارد. و تنها در زمینه هایی مانند پر کردن دندان، کشیدن و سایر خدمات زیبایی است و تخصصی در ایمپلنت، ارتودنسی و غیره را ندارند و نقش یک پزشک عمومی که تنها توانایی درمان و بررسی بدن هست را دارند. در نتیجه دندانپزشک های عمومی تخصصی در زمینه دندانپزشکی کودکان ندارند. پس باید به این نکته توجه کرد که باید کودکان را نزد یک متخصص دندان پزشکی کودک برد.

سخن آخر

در کل متخصص دندان پزشک کودکان تخصص و مدرک متفاوت تری نسبت به سایر دندان پزشک ها دارند. بهتر است که تصورات گذشته خود را که دندان شیری موقتی است را گنار بگذارید و اهمیت بیشتری به دندان های کودکان خود بدهید تا در آینده دچار مشکل نشوید. متخصص دندان پزشکی کودکان روش ها و خدمات زیادی را برای درمان و پیشگیری از آسیب دیدگی دندان های کودکان  سنین ۳ ماه تا نوجوانی را انجام می دهند.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا