داروی پماد بینی موپیروسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Mupirocin nasal ointment

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری پماد بینی موپیروسین (Mupirocin nasal ointment)

نام تجاری پماد بینی موپیروسین

Bactroban Nasal Ointment

کاربرد پماد بینی موپیروسین

برای کشتن میکروب (باکتری) در بینی (بزرگ‌سالان و کودکان)

اشکال دارویی موپیروسین

پماد بینی، پماد پوستی

اطلاعات دارویی موپیروسین

پماد بینی موپیروسین برای کشتن باکتری‌هایی که می‌توانند در بینی زندگی کنند به کار می‌رود. این نوع باکتری‌ها ممکن است هنگام عطسه و یا تنفس به سایر افراد منتقل شوند. پماد بینی موپیروسین به خصوص برای کشتن باکتری‌های استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین MRSA که می‌توانند سبب عفونت‌های پوستی شوند به کار می‌رود. این پماد فقط برای بینی به کار می‌رود. علاوه بر پماد بینی موپیروسین، پماد دیگری وجود دارد که برای کشتن باکتری‌های پوستی به کار می‌رود. اگر در مورد موپیروسین پوستی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید به لینک مربوطه رجوع نمایید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص گوش، حلق و بینی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

پماد بینی موپیروسین

مقدار و روش مصرف پماد بینی موپیروسین

  • قبل از شروع درمان با پماد بینی موپیروسین (Mupirocin nasal ointment) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • این دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو را به طور منظم مصرف کنید.
  • پماد بینی موپیروسین به صورت یکبار مصرف طراحی شده است. نیمی از پماد را در هریک از حفرات بینی بمالید. پس از قرار دادن پماد در هر حفره بینی، پره‌های بینی را با دو انگشت به طور متناوب به هم فشار دهید و اینکار را به مدت یک دقیقه تکرار نمایید.
  • چنانچه پس از ۵ روز مصرف منظم این دارو وضعیتتان تغییری نکرد، به پزشک اطلاع دهید.

موارد منع مصرف پماد بینی موپیروسین

  • به تاریخ انقضای پماد بینی موپیروسین (Mupirocin nasal ointment) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز پماد موپیروسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی موپیروسین  

  • از تماس این پماد با چشم خودداری نمایید.
  • چنانچه جراحی یا درمان دندانپزشکی در پیش دارید، پزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

تداخلات دارویی پماد بینی موپیروسین 

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با پماد موپیروسین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با پماد بینی موپیروسین تداخل دارند، عبارتند از:

  • سایر داروهای بینی

پماد بینی موپیروسین

عوارض جانبی پماد بینی موپیروسین

معمولاً موپیروسین عوارض جانبی ناخواسته ایجاد نمی‌کند. ممکن است در مصرف اول این دارو احساس سوزش و خارش در بینی احساس شود. به ندرت حساسیت‌های دارویی به این پماد پدید می‌آید. اگر علائم آلرژی دارویی و یا واکنش‌های شدید در خود احساس کردید مصرف پماد بینی موپیروسین را متوقف نموده و در اسرع وقت با پزشکتان صحبت کنید.

شرایط نگهداری پماد بینی موپیروسین

  • دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • در صورتی که دوره درمانی هر کرم و پمادی تمام شد از نگهداری آن برای کاربردهای آتی خودداری کنید. در صورت نیاز کرم تازه خریداری کنید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
www.patient.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا