قطره خوراکی ویتامین آ+د

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره خوراکی ویتامین آ+د (Vitamin A & D drop)

نام تجاری قطره خوراکی ویتامین آ+د

Adokid

کاربرد قطره آ+د

مولتی ویتامین کودکان- رشد کودکان- افزایش سلامت استخوان و بینایی کودکان

اشکال دارویی ویتامین آ+د

قطره خوراکی، کپسول، پماد، کرم

اطلاعات دارویی قطره خوراکی ویتامین آ+د

قطره خوراکی ویتامین آ+د (قطره آدوکید) ترکیبی از ویتامین A و ویتامین D است که این دو ویتامین به سلامت عمومی بدن، افزایش رشد، سلامت چشم و استخوان کودک کمک می‌کند.

ویتامین‌ها از مهم‌ترین موادی هستند که بدن برای فعالیت روزانه خود به آنها نیازمند است. از آنجایی که بدن توانایی ساخت ویتامین‌ها را ندارد، ما باید از طریق مواد غذایی و یا مصرف مکمل‌ها، نیاز روزانه بدن را تأمین کنیم. شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورند، نسبت به شیرخوارانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، از هر نظری در وضعیت بهتری قرار دارند، چنین مکمل‌هایی برای شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند، ضروری‌تر است.  

تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. شیرخواران تا ۶ ماهگی به جز شیر مادر و ویتامین D نیاز دیگری ندارند، در کشورهای خارجی قطره ویتامین D به صورت جداگانه در دسترس است اما در ایران به صورت ترکیب با ویتامین A است و قطره ویتامین آ+د برای کودکان تجویز می‌شود.

ویتامین آ برای استخوان‌سازی، حفظ سلامت چشم، بینایی بهتر، سلامت پوست، دندان و لثه و رشد طبیعی ضروری است. به همین دلیل این ویتامین در دوران بارداری، شیردهی و برای نوزادان در حال رشد ضروری است.

کمبود ویتامین A، آسیب‌پذیری کودک را به طیف وسیعی از عفونت‌ها از جمله اسهال، سرخک و عفونت‌های تنفسی افزایش می‌دهد. البته توجه کنید که میزان زیادی این ویتامین نیز می‌تواند موجب افزایش فشار داخل جمجمه و آسیب به کودک شود.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر اشکال دارویی ویتامین آ+د مانند کپسول ویتامین آ+د و کرم یا پماد ویتامین آ+د علاقه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

قطره آدوکید (Adokid) 

آدوکید نام برند قطره خوراکی ویتامین آ+د می‌باشد.  

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین اطفال،کودکان و نوزادان مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص اطفال، کودکان و نوزادان در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

قطره خوراکی ویتامین آ+د

روش و میزان مصرف قطره ویتامین آ د برای نوزادان و کودکان

  • قبل از شروع درمان با قطره خوراکی ویتامین آ+د (Vitamin A & D drop) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره خوراکی ویتامین آ+د از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای کودک شما تجویز کرده است، به او بدهید و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب کنید.
  • اگر فراموش کردید که دوز قطره روزانه کودکتان را در زمان مشخص به او بدهید، نگران نشوید، دوز فراموش شده را کنار گذاشته و بر طبق برنامه تجویزی پزشک، به دادن دارو به کودک ادامه دهید. هیچگاه برای جبران دوز از دست رفته، مقدار دارو را دو برابر نکنید.

بهترین زمان دادن قطره آ د به نوزاد یا کودک

دوز و زمان مصرف قطره آ د را پزشک بنابر شرایط فرزندتان تجویز خواهد نمود. لذا مطابق نظر پزشک این دارو را به کودکتان بدهید.   

موارد منع مصرف قطره خوراکی ویتامین آ+د (قطره آدوکید)  

  • به تاریخ انقضای قطره خوراکی ویتامین آ+د (Vitamin A & D drop) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره ویتامین آ+د را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه فرزندتان شرایط یا بیماری خاصی دارد، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد

تداخلات دارویی قطره خوراکی آ+د  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. لذا قبل از تجویز قطره ویتامین آ+د برای کودکتان، لیست تمام داروهایی که فرزندتان مصرف می‌کند اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک در میان بگذارید. همچنین اگر در طول درمان با قطره ویتامین آ+د، کودکتان باید دارویی را مصرف کند، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

قطره خوراکی ویتامین آ+د

عوارض جانبی قطره خوراکی ویتامین آ+د (قطره آدوکید)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

به نظر نمی‌رسد که استفاده از قطره خوراکی آ+د عارضه جانبی داشته باشد. فقط در مواردی که در طولانی مدت کودک دوز زیادی از آن را مصرف کند، می‌تواند اثرات نامطلوبی ایجاد کند.

اگر متوجه علائمی در کودکتان شدید که احساس می‌کنید به دلیل استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک مشورت نمایید.

مصرف بیش از حد قطره خوراکی ویتامین آ+د (قطره آدوکید)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

علائم زیر در صورت مسمومیت، در کودک مشاهده می‌شود، در صورت بروز علائم زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

شرایط نگهداری قطره خوراکی ویتامین آ+د

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید. 

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص کودکان

۲.۷/۵ (۱۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Maryam
Maryam
1 ماه قبل

ایادادن قطره ا. د. و مولتی ویتامین در یک روز ظرر دارد
اا

Maryam
Maryam
1 ماه قبل

سلام ایا دادن قطره a+dدر یک روز ظرر دارد

ماندانا
ماندانا
10 ماه قبل

سلام دخترمن ۱۳ سالشه دکتر برای رشدقدبراش هرروز۲۰قطره تجویزکرده درکنار داروهای دیگه آیا لازمه؟

بهار
بهار
1 سال قبل

با سلام نوزاد ۶ ماهه که سرماخورده میتونه ویتامین مصرف کنه یا باید قطع بشه ؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

نوزاد منم سه ماه ونیمه سرماخورده ویتامین آ مشکلی ندارم بدم؟

فرحان
فرحان
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

سلام اگر آد و آهن باهم بدم اشکالی داره

یزدان
یزدان
1 سال قبل

چه جوری تاریخ قطره اد بفهمم

پارسا
پارسا
1 سال قبل

سلام قطره اد برای بچه ی ۸ساله ضرر داره؟

سعید ایمانی
سعید ایمانی
2 سال قبل

سلام.قطره ویتامین آ د با قطره کولیک مشکلی برا مصرف برا نوزاد یک ماهه ندارد.میزان مصرف قطره آ د روزانه چه مقدار است

جمیله دهقان
جمیله دهقان
پاسخ به  سعید ایمانی
1 سال قبل

سلام نوزاد ۱۰ روزه روزی چند قطره ویتامین آ د باید مصرف کنه آیا در ایجاد کولیک یا رفع آن تاثیر دارد؟

دکمه بازگشت به بالا