تزریق چربی چیست؟

فهرست مطالب

گذر زمان و افزایش سن روی ظاهر افراد اثر مستقیم می‌گذارد. تاثیر پیری روی ظاهر اجتناب ناپذیر است اما بسیاری از افراد با استفاده از روش‌های مختلف جوانسازی پوست نشانه‌های پیری را کم‌رنگ‌تر می‌کنند.

یکی از موثرترین و پرطرفدارترین راه‌های جوانسازی پوست، تزریق چربی است. در ادامه مطلب تا انتها همراه ما باشید تا چگونگی این کار، معایب و مزایای آن را بررسی کنیم.

تزریق چربی چیست؟

تزریق یا انتقال چربی فرآیندی است که طی آن چربی از یک قسمت بدن گرفته شده و به قسمت دیگری از بدن منتقل می‌شود. هدف از این کار بهبود ظاهر ناحیه هدف است.

دکتر جراح پلاستیک در این روش ابتدا چربی را به روش لیپوساکشن از بدن خارج می‌کند، آن را با فرایندی خاص برای تزریق دوباره آماده کرده و به ناحیه هدف منتقل می‌کند.

محبوبیت و رواج گرفتن چربی از بدن و تزریق آن به قسمتی دیگر از دهه ۱۹۹۰ شروع شد. پزشکان زیبایی از این روش برای جوانسازی و زیبایی سینه، دست، پا، صورت، باسن و واژن استفاده می‌کنند. اخیرا پزشکان از این روش برای بهبود جای زخم و اسکار و حتی ترمیم بافت سینه بعد از پرتودرمانی استفاده می‌کنند.

روند تزریق چربی

این عمل ۳ مرحله دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱. استخراج چربی

در این مرحله پزشک با توجه به شرایط و خواسته بیمار ابتدا محل استخراج را انتخاب می‌کند. محل استخراج باید به اندازه کافی چربی انباشته شده داشته باشد.

به‎همین دلیل شکم، باسن و ران معمولا گزینه‌های مناسبی هستند. سپس دکتر زیبایی ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند و با استفاده از تکنیک‌های خاص چربی را استخراج می‌کند. اگر حجم چربی مورد نیاز از حد خاصی بیشتر باشد، پزشک معمولا برای استخراج چربی از بیهوشی استفاده می‌کند.

۲. آماده کردن چربی برای تزریق

چربی استخراج شده برای تزریق مناسب نیست و لازم است برای آماده شدن آن مراحلی را بگذراند. طی این مراحل چربی با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ یا روش‌های دیگر خالص می‌شود و سلول‌های مرده و مایع اضافی از آن جدا می‌شود.

نوشته های مشابه

۳. تزریق چربی به ناحیه مورد نظر

پزشک در آخرین مرحله میزان چربی مورد نظر را با استفاده از سرنگ‌های مخصوص به ناحیه مورد نظر که کاملا بی‌حس و استریل شده است، تزریق می‌کند. این کار به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد.

روند تزریق چربی
روند تزریق چربی

نواحی رایج و مناسب تزریق

چربی به این دلیل که از بدن خود فرد گرفته می‌شود، سازگاری بالایی دارد و می‌توان آن را به بیشتر نواحی تزریق کرد. انتخاب آن به شرایط و خواسته خود فرد بستگی دارد. در ادامه نواحی رایجی از بدن را معرفی می‌کنیم که برای تزریق چربی مناسب هستند.

با استفاده از خدمات مشاوره پوست و مو پذیرش۲۴ می‌توانید در مورد نتیجه تزریق چربی به هر کدام از این نواحی، اطلاعات بیشتری به‌دست آورید.

تزریق چربی به صورت لاغر

تزریق چربی زیر چشم و گونه به مقدار مناسب (بین ۱۰ الی ۱۰۰ سی سی)، از محبوب‌ترین گزینه‌های این عمل زیبایی هستند. این کار با افزودن حجم به نواحی توخالی یا چروکیده مانند ناحیه زیر چشم، ظاهر آن را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

تزریق چربی به صورت به ترمیم جای زخم کمک می‌کند، به گونه‌ها حجم می‌دهد و حالت صورت را بهتر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تزریق چربی به صورت، می‌توانید از مقاله تخصصی ما در همین زمینه استفاده کنید.

تزریق چربی به سینه

از تزریق حجم مشخصی از چربی (بین ۲۵ الی ۴۰۰ سی سی برای هر طرف) برای افزایش حجم سینه، متقارن کردن سینه و درمان بافت‌های آسیب دیده ناشی از پرتودرمانی و ایمپلنت سینه استفاده می‌شود. تزریق به بهبود جای زخم‌های ناشی از برداشتن یا عمل سینه نیز کمک می‌کند.

تزریق چربی به باسن

از تزریق مقدار مشخصی چربی (بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ سی سی برای هر طرف) برای افزایش حجم و خوش حالت کردن باسن استفاده می‌شود. تزریق چربی به کنار ران نیز امکان‌پذیر است و برای زیبایی اندام از آن استفاده می‌شود.

تزریق چربی به شکم

در این روش که نوعی پیکر تراشی نیز محسوب می‌شود، دکتر جراح پلاستیک چربی شکم را استخراج می‌کند و آن را به‌شکلی به شکم تزریق می‌کند که شبیه به عضلات شش تکه یا سیکس پک (Six Pack) شود.

تزریق چربی به دست

پوست دست با افزایش سن و پیری چروک می‌شود و شادابی خود را از دست می‌دهد. تزریق مقداری چربی به زیر پوست دست کمک می‌کند دست پرتر و در نتیجه جوان‌تر به نظر برسد.

تزریق چربی به دست
تزریق چربی به دست

تزریق چربی به بازو

یکی دیگر از نواحی تزریقی که بیشتر مردها خواهان آن هستند، بازو است. تقویت عضلات سه سر و عضله دو سر از طریق تزریق مقداری چربی به شکل‌دهی و حجیم شدن این ناحیه کمک می‌کند و در نتیجه ظاهری عضلانی‌تر به فرد می‌دهد.

تزریق چربی به ساق پا

برخی افراد به‌دلیل ژنتیک یا لاغری پاهای استخوانی دارند. تزریق به آن‌ها کمک می‌کند با پرتر شدن ظاهر پاها اندام زیباتری داشته باشند.

تزریق چربی به لب

این روزها زنان و حتی مردان دوست دارند لبان پرتری داشته باشند. افراد مشهوری مانند «کایلی جنر» به دلیل حالت لبان خود زیباتر به نظر می‌رسند. یکی از راه‌های افزایش حجم لب‌ها، تزریق چربی به این عضو بدن است.

برای این‌منظور دکتر زیبایی از بافت‌های خود بدن شما برای انتقال چربی به لب‌هایتان استفاده می‌کند. تزریق چربی در مطلب خود دکتر انجام می‌شود و فرد باید تحت بیهوشی موضعی قرار بگیرد.

در حین انتقال چربی به لب‌ها، چربی لازم از شکم فرد (اطراف ناف) برداشته شده، خالص می‌شود و سپس به لبان فرد انتقال می‌یابد. عمل تزریق چربی به لب در حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ممکن است طول بکشد. بیمار در همان روز و پس از اتمام عمل می‌تواند به منزل برود و نتیجه تزریق ۶ سال یا حتی بیشتر پابرجا است.

نحوه آماده شدن برای تزریق

اگر تصمیم به انجام این عمل گرفتید، برای آمادگی باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • خودداری از مصرف داروهای ضد انعقاد خون و مکمل‌های گیاهی برای جلوگیری از خونریزی در حین تزریق
  • خودداری از مصرف دخانیات یک ماه پیش از عمل برای جلوگیری از شکل‌گیری عفونت و اختلال در خونرسانی
  • مشورت با دکتر زیبایی قبل از عمل و ارائه نتایج تمامی آزمایش‌های پزشکی برای تایید سلامت کلی بدن
  • خودداری از مصرف مشروبات الکلی یک ماه پیش از عمل
  • اطلاع دادن هر نوع داروی مصرفی و آلرژی خاص به پزشک

مراقبت‌های پس از عمل

پس از تزریق چربی به لب به نکات زیر دقت کنید:

  • تا چند روز ابتدایی بعد از عمل، به روی صورت خود نخوابید. سعی کنید حالت خوابیدن شما به سمت بالا و صاف باشد.
  • چند روز اول پس از عمل از انجام تمرین‌های ورزشی سنگین و سخت یا جابه‌جا کردن اشیاء سنگین خودداری کنید.
  • تا مدتی به لب‌های خود دست نزنید و تا زمانی که خطر عفونت همچنان وجود دارد، صورتتان را خشک و تمیز نگه دارید.
  • مصرف منظک داروهای احتمالی‌تان را جدی بگیرید.
  • تا ۴۸ ساعت در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید یا به اماکنی مانند سالن سولاریوم نروید.
  • از فشار دادن مکان تزریق خودداری کنید تا چربی جابه‌جا نشود.

تزریق چربی به واژن

یکی از عواملی که روی افزایش رضایت از رابطه جنسی تاثیر دارد، زیبایی ناحیه تناسلی است. طی سال‌های گذشته تزریق چربی به واژن، به‌ویژه در بین زنان بالای ۴۰ سال محبوب شده است و اعتماد به‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

واژن جزو حساس‌ترین اعضای بدن زنان است که به علت مسائلی مانند افزایش سن و زایمان طبیعی شکل و رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد. این تغییرات بیشتر در ناحیه خارجی واژن و در لابیاماژورهت رخ می‌دهند. از مزایای تزریق چربی به واژن باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • از بین حالت افتاده پوست واژن
  • از بین بردن چین و چروک‌ها در ناحیه خارجی واژن
  • روشن‌تر و سفت‌تر کردن پوست واژن
  • تغییر دادن اندازه لابیاماژور و افزایش حجم واژن
  • ترمیم حالت نامتقارن و عدم تناسب دو طرف واژن
  • درمان حالت خشک واژن (آتروفی واژینال)

قبل از اقدام به تزریق چربی به واژن بهتر است مقاله کامل پذیرش۲۴ را در این مورد مطالعه کنید تا جواب تمام سوال‌های احتمالی خود را نیز بگیرید.

نحوه کسب آمادگی برای تزریق چربی

توصیه می‌شود قبل از تزریق موارد زیر را انجام دهید:

سیگار نکشید

اگر نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، حداقل ۶ هفته قبل و بعد از هر عمل جراحی از جمله تزریق چربی سیگار نکشید. سیگار کشیدن روند بهبود را به تعویق میاندازد. در نتیجه بهبودی فرد بعد از تزریق بیشتر از حد معمول طول خواهد کشید. سیگار کشیدن احتمال عفونت یا خونریزی را نیز افزایش می‌دهد.

در نظر داشته باشید که استخراج چربی برای کاهش وزن نیست

استخراج چربی حجم آن ناحیه را کاهش می‌دهد اما وظیفه اصلی آن کاهش حجم نیست. توجه داشته باشید همان‌طور که کاهش یا افزایش وزن ظاهر فرد را تغییر می دهد، می‌تواند روی چربی تزریقی نیز تاثیر بگذارد. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، این کار را قبل از تزریق چربی انجام دهید.

با پزشک خود مشورت کنید

قبل از تزریق حتما در جلسه مشاوره با دکتر زیبایی شرکت کنید و توقعتان را با او در میان بگذارید. درباره داروهایی که مصرف می‌کنید با او صحبت کنید تا در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهد. از همه دستورالعمل‌های قبل و بعد از تزریق پیروی کنید.

مزایای تزریق چربی

این روش یکی از امن‌ترین و بهترین روش‌های جوانسازی پوست است و با توجه به مزایای زیاد، محبوبیت قابل ‌توجهی بین سایر روش‌ها دارد. البته توجه به نکات نگهداری بعد از تزریق چربی نیز برای نتیجه‌گیری بهتر از این عمل، موضوع مهمی است. در ادامه به تعدادی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • ماندگاری بالای نتیجه
  • لاغرتر شدن ناحیه‌ای که از آن چربی استخراج می‌کنند.
  • بهبود آسیب‌های بافت
  • دوره بهبود کوتاه
  • روند امن و راحت

معایب تزریق چربی

با این‌حال هر عملی در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این روش در مقایسه با تزریق ژل تهاجمی‌تر است.
  • مقداری از چربی تزریق شده جذب بدن می‌شود.
  • ممکن است به مجبور شوید جلسه تزریق را تکرار کنید.

آیا تزریق چربی دائمی است

میزان ماندگاری چربی برای هر فرد با توجه به بدن او متفاوت است. با وجود این اگر پزشک شما مهارت کافی را داشته باشد، تزریق ماندگاری زیادی دارد.

ماندگاری چربی به روش دکتر جراح پلاستیک برای استخراج، جداسازی چربی و تزریق آن بستگی دارد. اگر پزشک چربی را به قسمت‌هایی که خون‌رسانی زیادی دارند تزریق کند، نتیجه ماندگارتر خواهد بود.

به این دلیل که خون‌رسانی باعث می‌شود بافت چربی زنده بماند. بدن تصور می‌کند چربی تزریق شده را خودش تولید کرده است. به‌همین دلیل برای از بین بردن آن تلاشی نمی‌کند.

اما این موضوع دائمی بودن اثر تزریق چربی را تضمین نمی‌کند. برای مثال حفظ وزن سالم یکی از عوامل مهمی است که به ماندگاری چربی کمک می‌کند.

از طرفی همه چربی تزریق شده زنده نمی‌ماند و حدود ۳۰ درصد آن جذب بدن می‌شود. به‌همین علت تزریق چربی بعد از یک ماه نتیجه نهایی را نشان می‌دهد. دکتر زیبایی باید با در نظر گرفتن این موضوع مقدار مناسبی از چربی را در نظر بگیرد.

به‌شکل کلی موارد زیر روی ماندگاری تزریق چربی تاثیر می‌گذارند:

  • مهارت پزشک
  • بدن فرد
  • فعالیت بدنی
  • شرایط آب و هوا
  • میزان چربی تزریقی
  • سن فرد

عوارض تزریق چربی

بعد از عمل محل تزریق ملتهب، متورم و کبود می‌شود. این تورم ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند. بهتر است اگر شاغل هستید مدتی از محل کار خود مرخصی بگیرید. به‌شکل کلی بعضی از عوارض این کار شامل موارد زیر است:

  • بی‌حسی
  • کبودی
  • التهاب
  • زخم‌های کوچک
  • جذب شدن مقداری از چربی

اگر پزشک و کلینیک مناسبی را برای تزریق چربی انتخاب نکنید، ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • هماتوم (تجمع خون زیر پوست)
  • نکروز چربی (مرگ بافت چربی)
  • انسداد رگ خونی
  • ورود هوا بین ریه‌ها و قفسه سینه
  • خون‌ریزی شدید
  • لخته شدن خون
  • عفونت
  • واکنش و حساسیت به ماده بیهوشی
  • عدم تقارن در نواحی تزریق شده

با رعایت موارد زیر می‌توانید التهاب ناشی از تزریق چربی را به حداقل برسانید:

  • تمام داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید.
  • برای کمک به بهبود تورم هنگام خواب سرتان را به سمت بالا بگیرید.

دوره نقاهت

  • رانندگی نکنید و از یکی از نزدیکان خود بخواهید شما را به خانه برساند.
  • مرخصی بگیرید.
  • توجه داشته باشید که مقداری از چربی جذب می‌شود و نگران حجم زیاد آن نباشید.

نگهداری بعد از تزریق چربی

در مورد مراقبت‌های بعد از تزریق چربی باید بگوییم در روزهای اول برای تسکین درد از کمپرس گرم استفاده نکنید. کمپرس گرم پیوند بین چربی و بافت بدن را از بین می‌برد. استفاده از کمپرس یخ مشکلی ندارد.

از ماساژ عمیق ناحیه تزریق شده بپرهیزید. این کار ممکن است پیوندها را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث عدم تقارن شود. در صورت مواجه شدن با خونریزی، عفونت یا هر علائم غیر طبیعی سریعا به دکتر جراح پلاستیک خود مراجعه کنید.

تزریق چربی چقدر طول می‌کشد

با توجه به این‌که چربی را می‌توان به نواحی مختلفی تزریق کرد، مدت زمان لازم برای این جراحی متفاوت است. برای مثال تزریق به نواحی کوچک ممکن است کمتر از ۱ ساعت زمان نیاز داشته باشد، در حالی‌که نواحی بزرگ ممکن است تا ۴ ساعت نیز طول بکشند.

در صورت پشیمانی از تزریق چربی چکار کنیم

بسیاری از افراد قبل از انجام این کار دوست دارند بدانند که آیا راه بازگشتی برای تزریق وجود دارد؟ برخی افراد نیز ممکن است به دلایل مختلفی مانند راضی نبودن از ظاهر، گلوله شدن چربی زیر پوست یا حتی گذر زمان از این کار پشیمان شوند.

امکان تخلیه چربی وجود دارد اما فرآیند پیچیده‌تری نسبت به تزریق آن دارد. این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود، چون اگر درست انجام نشود ممکن است عفونت کرده یا ظاهر بدی پیدا کند. تخلیه چربی به کمک تزریق داروهای خاص یا لیپوساکشن انجام می‌شود.

آیا تزریق چربی دردناک است

این عمل با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی انجام می‌شود. به‌همین علت هنگام روند تزریق فرد متوجه چیزی نخواهد شد و دردی را احساس نمی‌کند. بعد از اتمام این روند نیز دکتر جراح پلاستیک برای تسکین درد احتمالی داروهای مسکن و ضدالتهاب را تجویز می‌کند.

آیا تزریق چربی دردناک است
آیا تزریق چربی دردناک است

سخن نهایی

در این مطلب یکی از بهترین روش‌های پر کردن و جوانسازی پوست را بررسی کردیم. این روش با ماندگاری بالا و تاثیر زیاد محبوبیت زیادی بین افرادی دارد که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند. اگر به اطلاعات بیشتری درباره تزریق یا انتقال چربی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ با یک مشاوره پوست و مو آنلاین مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد عمل تزریق چربی

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد؟

با توجه به مطلب ماندگاری تزریق چربی نی نی سایت، بر خلاف تزریق ژل که ماندگاری آن تنها چند ماه است، نتایج تزریق صحیح چربی می‌تواند تا سال‌ها نیز ماندگاری داشته باشد و از این نظر نسبت به تزریق ژل برتری دارد.

آیا ممکن است بدن چربی تزریقی را پس بزند؟

با توجه به این‌که چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و به عامل خارجی نیاز نیست، اگر مراقبت‌های بعد از عمل را به‌درستی انجام دهید، بدن چربی را پس نخواهد زد. البته سیگار کشیدن باعث می‌شود سلول‌های کمتری زنده بمانند.

هزینه تزریق چربی به صورت چقدر است؟

هزینه این کار به عوامل متلفی مانند پزشک، کلینیکی که در آن تزریق را انجام می‌دهید و نوع داروهایی که برای شما تجویز می‌شود بستگی دارد. به‌همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی را برای آن اعلام کرد.

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
plasticsurgery.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا