داروی کلیندامایسین (کرم واژینال) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Clindamycin cream for bacterial vaginosis

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف کرم کلیندامایسین، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

آشنایی بهتر و کاملتر با داروی کلیندامایسین (کرم واژینال) Clindamycin 

کلیندامایسین نوعی داروی آنتی باکتریال محسوب می شود و این کرم با جلوگیری کردن از تکثیر سریع باکتری ها موجب می شود تا نوعی آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک محسوب گردد. جالب است بدانید که کلیندامایسین برای عفونت های باکتریایی مفید واقع می شود و تاثیری در عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و انواع آنفولانزاها ندارد.
از این دارو در موارد استفاده می شود که بدن انسان دچار عفونت های شدید میکروبی گردد. البته این عفونت ها می تواند انواع مختلفی داشته باشند که می توان به زخم های عفونی، زخم هایی که طی جراحی ها به وجود آمده امد، عفونت های واژینالی و یا حتی گزش هایی که از سوی حیوانات و یا انسان رخ داده است اشاره کرد.
در زمان استفاده از کلیندامایسین باید به نکات زیر توجه زیادی شود، هنگام مصرف این دارو در موارد بسیار نادر فرد ممکن است دچار اسهال خفیف شود ولی زمانی که این اسهال شدیدتر شد و یا در اسهال خود خون مشاهده  کردید باید هرچه زودتر مصرف این دارو را قطع کرده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا اسهال خونی شدید ممکن است شما را دچار بیماری دیگری کند که از عفونت نیز بدتر باید.
افرادی که دارای مشکلات کلیوی و یا کبدی هستند و یا مشکلات گوارشی مثل کولیت دارند باید قبل از تجویز پزشک متخصص عفونی این مشکلات را به پزشک معالج خود مطرح کنند.
زمانی که پزشک معالج داروی کلیندامایسین را تجویز کرد حتما باید دوره ای مشخص شده را کامل کنید و زمان های مشخص موارد مصرف کپسولی را رعایت نمایید تا به بهبودی کامل برسید و زمانیکه به صورت کامل بهبود یافته ای و یا عوارض بیماری بسیار کم شده است و دوره ی استفاده از دارو به پایان رسیده است به هیچ وجه از این دارو به صورت خودسرانه استفاده ننمایید.
مصرف بیش از حد هر دارویی در بدن موجب مقاومت بدن به درمان می شود و در مورد مصرف کلیندامایسین نیز همین گونه است و بدن به مقاومت میکروبی رسیده و دیگر به درمان جواب نمیدهد. این دارو با داروهای بسیار زیادی تداخل دارد و قبل از مصرف و تجویز پزشک حتما موارد مصرف دارویی خود را به پزشک معالج اطلاع دهید.

موارد مصرف داروی کلیندامایسین Clindamycin 

از این دارو برای بهبود یافتن بیماری های عفونی مانند عفونت های استافیلوکوکی استخوان، مفصل ها و پریتونیت استفاده می گردد.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص عفونی، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

مکانیسم اثر داروی کلیندامایسین Clindamycin 

مکانیسم اثر گذاری کلیندامایسین به گونه ای است که با جلوگیری از سنتز باکتری ها از پروتئین ها به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند.

فارماکوکینتیک داروی کلیندامایسین Clindamycin 

راحت ترین راه جذب داروی کلیندامایسین از طریق دستگاه گوارش می باشد که غذا بر روی آن اثری ندارد. این دارو به صورت گسترده در تمام مایعات بدن پخش می شود و غلظت این دارو بعد از یک ساعت به بیشترین حد خود می رسد و در ادرار و مفاصل و صفرا بیشتر یافت می شود.
عمر مفید این دارو در بدن ۲ الی ۳ ساعت می باشد که در برخی افراد که مشکلات کلیوی دارند این دفع با تاخیر انجام می شود و مقدار کمی از این دارو نیز با مدفوع دفع می گردد.

منع مصرف داروی کلیندامایسین Clindamycin 

زمانی که فردی دچار بیماری اسهال می باشد به هیچ وجه نباید از کلیندامایسین استفاده کند.

عوارض جانبی داروی  کلیندامایسین Clindamycin 

ممکن است با مصرف کلیندامایسین فرد دچار اسهال شود که در این صورت باید هرچه زودتر مصرف آن متوقف شود. در موارد زیادی نیز فرد مصرف کننده دچار دل درد و حالت تهوع و در برخی موارد نیز دچار استفراغ می شود. در برخی موارد نیز کم شدن پلاکت های خون نیز وجود دارد.

تداخلات دارویی کلیندامایسین Clindamycin 

داروی کلیندامایسین با اریترومایسین و کلرامفنیکل نباید به صورت همزمان مصرف شود زیرا تداخل دارویی می دهد. این دارو زمانی که با داروهای شل کننده عضلانی یکجا مصرف شود تاثیرات داروها را بالا می برد و ممکن است خطرناک باشد.

هشدار ها کلیندامایسین Clindamycin 

  • در زمان مصرف کلیندامایسین با بروز اسهال حتما باید مصرف دارو قطع شود و در افرادی که دارای نارسایی های کلیه ای و کبد هستند باید بسیار محتاط باشند.
  • زمانی که از این دارو برای مصرف کودکان استفاده می شود و دوره ز درمان طولانی است باید چگونگی کارکرد کبد و کلیه زیر نظر گرفته شود.

توصیه های دارویی کلیندامایسین Clindamycin 

زمانی که از کپسول این دارو استفاده می کنید برای اینکه مری تحریک نشود بهتر است که در کنار غذا این کپسول ها را مصرف کنید.

ارتباط مستقیم با پزشک انلاین متخصص عفونی

۳.۴/۵ (۱۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 ماه قبل

سلام من عفونت دندان دارم دکتر تزریق پنی سیلین و قرص کلیندامایسین نوشته الان اسهال گرفتم چیکار کنم

مینا
مینا
6 ماه قبل

سلام اگر کسی حالا از سر بی اطلاعی اسهال داشته ی شب از کرم واژینال استفاده کرده چون عفونت زنانگی داشته چکار باید کرد

سوسن نوری
سوسن نوری
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

سلام من رحممودر آوردم میشه از کرم واژینال استفاده کنم

س م
س م
1 سال قبل

سلام در حال مصرف کلیندامایسین کرم واژینال بعد از رابطه جنسی میشه استفاده کرد تا الان سه روز پشت سر هم استفاده کردم البته رابطه نداشتم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط س م
الهام خدایی
الهام خدایی
پاسخ به  س م
5 ماه قبل

لطفا یکی بیاد پاسخ معتبر و درست به سوالات ما در مورد دارو ها و درمان بیماریهامون بده ممنون میشیم از دکتر های متخصص که این کار رو انجام بدن

دکمه بازگشت به بالا