مشاوره ازدواج چه قدر در زندگی ما اهمیت دارد؟

 

ازدواج یک قرارداد رسمی است که بین دو نفر بسته می‌شود. زن و شوهر تا زمانی که از هم طلاق نگرفته باشند، دارای تعهدات قانونی، اقتصادی و احساسی هستند.

به بیان دیگر، زمانی که افراد نسبت به هم علاقه‌مند می‌شوند و احساس می‌کنند که این علاقه دائمی و ثابت است، برای اینکه بتوانند برای همیشه و بدون ترس و استرس در کنارهم باشند، ازدواج می‌کنند.

درفرهنگ‌ها، اقوام وملت‌های مختلف، زمانی که دو نفر می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، یک سری آداب و رسومی را باید رعایت کنند. اما با آمدن دنیای مجازی این آداب و رسوم دستخوش تغییر قرار گرفته است. اما این تغییرات چیست و چگونه توانسته تا این آیین‌های قدیمی را متحول کند؟
با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری به متخصص روانشناس می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین روانپزشکان و روانشناسان تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

ازدواج سنتی

در گذشته فرهنگ‌ها متفاوت بود. به عنوان مثال اگر در ایران، پسری به دختری علاقه‌مند می‌شد، باید با خانواده خود به خواستگاری آن دختر رفته و به صورت رسمی علاقه خود را اعلام می‌کرد. زیرا اگر این آشنایی قبل از مراسم خواستگاری اتفاق می‌افتد، ممکن بود که برچسب‌های ناخوشایندی را دیگران به هر دوی آن‌ها نسبت دهند. جالب است بدانید، که هنوز هم برخی از مردم فکر می‌کنند تنها راه خوشبختی زوجین، ازدواج سنتی است.

ازدواج اینترنتی

با گذشت زمان و با آمدن دنیای مجازی، دانش و اطلاعات مردم افزایش یافت. با افزایش دانش و اطلاعات، سنت‌ها کمرنگ‌تر شدند. دختر و پسر ابتدا با هم آشنا می‌شوند، سپس اگر این علاقه ماندگار بود، تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

با گسترش فضای مجازی و افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی و حتی سایت‌های همسریابی، باعث افزایش روابط دوستی در میان جوانان شده است. اما آیا فضای مجازی می‌تواند بستری مناسب برای انتخاب شریک زندگی باشد؟

این سوالی است که هنوز کارشناسان نتوانسته‌اند تا جواب مناسبی برای آن پیدا کنند، هرچند که ازدواج اینترنتی دارای منتقدان بسیاری نیز هست.

معمولا افرادی که در دنیای مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند، تصویری ایده آل از خود برای یکدیگر ایجاد می‌کنند. اما به مرور و با شناخت بیشتر، آن تصویر ایده آل خدشه‌دار می‌شود. همچنین افراد همیشه این دغدغه را دارند که آیا همانطور که طرف مقابل از طریق دنیای مجازی با وی آشنا شده، ممکن است که با افراد دیگری هم آشنا شده و رابطه داشته باشد؟

زمانی‌که افراد تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، مسلما دارای تعارض‌ها و تفاوت‌هایی هستند. برای اینکه آن‌ها بتوانند تا به تفاهم بیشتری برسند، نیاز است که این تعارض‌ها را کمرنگ‌تر کنند. به همین دلیل نیاز است از یک فرد با تجربه و متخصص کمک و مشاوره بگیرند.

برای اینکه ازدواج موفقی را تجربه کنید، بهتر است تا نکاتی را قبل از ازدواج بدانید.

مهمترین نکات قبل از ازدواج

در ادامه به بررسی مهمترین نکات قبل از ازدواج خواهیم پرداخت.

  • اختلاف سنی در ازدواج

مهمترین عامل برای زندگی موفق و شاید اولین شرط آن، وجود بلوغ جسمی و جنسی افراد است. دختر و پسری که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، باید بتوانند تا از نظر عاطفی و جسمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بهترین سن ازدواج برای دختران بین ۱۸ تا ۲۴ سال و برای پسران ۲۴ تا ۲۸ سال توصیه شده است. همچنین بهتر است، تا اختلاف سنی بین دختر و پسر ۲ تا ۶ سال باشد. اما فقط داشتن سن مناسب برای ازدواج مطرح نیست. بلکه دختر و یا پسری که تصمیم به ازدواج می‌گیرد، باید آمادگی لازم جسمی، روانی و مادی را نیز داشته باشد.

  • اختلاف فرهنگی در ازدواج

فرهنگ یعنی همان بایدها و نبایدهایی که به عنوان آداب و رسوم یک ملت و یا یک قوم به وجود میاید. پذیرش فرهنگ‌های مختلف در میان خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشور ما ایران به دلیل داشتن قومیت‌های مختلف (عرب، ترک، لر و …) دارای فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی است. همچنین به خاطر پراکندگی این قومیت‌ها در سراسر کشورمان، بهتر است تا قبل از ازدواج، دختر و پسر با فرهنگ‌های یکدیگر به خوبی آشنا شوند و با یکدیگر به تفاهم برسند.

اگر نتوانید که از نظر فرهنگی با یکدیگر به تفاهم برسید، بعد از ازدواج با مشکلات بسیاری از جمله فشارهای روانی و عاطفی روبه رو خواهید شد.

  • تاثیر سطح تحصیلات در ازدواج

تحصیلات یکی دیگر از مهم‌ترین معیارهایی که هنگام ازدواج باید در نظر گرفت. امروزه با افزایش مراکز عالی و تغییر کردن معیارهای جوانان، اکثر جوانان به دنبال فرصت‌های تحصیلی و سپس فرصت‌های شغلی مناسب هستند. به همین دلیل اکثر آن‌ها کمتر به ازدواج فکر می‌کنند.

از طرفی دیگر تحقیقات نشان داده، به هر میزان که سطح تحصیلات زوجین بالاتر باشد، سطح کیفیت ازدواج نیز افزایش میابد. به همین دلیل با افزایش سطح دانش و آگاهی افراد، انتخاب بهتری برای شریک زندگی خود خواهند داشت.

اکنون با توجه به افزایش سطح آگاهی افراد، شرایط ازدواج برای جوانان نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری داشته است. برای داشتن یک زندگی مشترک موفق چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

 

نکات مهم برای داشتن زندگی مشترک موفق

برای اینکه بتوانید تا در کنار هم زندگی مشترک موفقی را تجربه کنید، باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • داشتن احساس مسئولیت
  • احترام به یکدیگر
  • نوازش و در آغوش گرفتن
  • پذیرش تفاوت‌ها
  • داشتن اعتماد به یکدیگر
  • قدردانی کردن
  • احترام به تنهایی یکدیگر

اما قبل از اینکه بخواهید هرگونه تصمیمی برای آینده خود با دیگری بگیرید، پیشنهاد ما به شما گرفتن مشاوره پیش از ازدواج است.

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج به افرادی که با هم آشنا شده و قصد دارند تا با یکدیگر ازدواج کنند، کمک می‌کند که یاد بگیرند تا چگونه مشکلات و تعارضات را شناسایی کرده و آن را کنترل کنند.

در حقیقت مشاوره پیش از ازدواج یک نوع زوج درمانی و یا خانواده درمانی است. هدف نهایی از مشاوره پیش از ازدواج جلوگیری از رفتارهای منفی زوجین بوده، که غالبا منجر به جدایی افراد می‌شود.

مشاوره ازدواج، معمولا یا به صورت حضوری و یا به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. که در ادامه به بررسی بیشتر این دو روش خواهیم پرداخت.

مشاوره حضوری ازدواج

برخی از افراد مشاوره حضوری را به مشاوره آنلاین ترجیح می‌دهند. زیرا آنها می‌خواهند تا با مشاور خود چهره به چهره و حضوری صحبت کنند. مسلما در مشاوره حضوری ارتباط کلامی بهتر خواهد بود. زیرا مشاور می‌تواند با دیدن وضعیت ظاهری و روحی فرد، تشخیص بهتری دهد.

مشاوره آنلاین ازدواج

در مقابل افرادی هم هستند که در مشاوره حضوری استرس می‌گیرند و نمی‌توانند تا در مورد مشکلات خود با مشاور به راحتی صحبت کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا مشاوره به صورت آنلاین برگزار شود.

مشاوره چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، قبل از هرگونه تشخیص و یا دادن مشاوره به زوجین، تست راونشناسی ازدواج از آن‌ها  گرفته می‌شود، تا مشاور بتواند به شناخت بهتری نسبت به طرفین پیدا کند. تست‌های روانشناسی ازدواج می‌تواند به آنها کمک کند تا در مسیر مشاوره گام‌ها را دقیق‌تر بردارند. با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین مشاوره آنلاین ازدواج و روانشناسان تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.verywellmind.comwww.goodtherapy.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا