۵ علت مهم درد ناف در بارداری

اگر شما خانم بارداری باشید که سه ماه اول دوران بارداری خود را گذرانده باشید و در سه ماه دوم یا سوم بارداری خود باشید، احتمالا با مشکل درد ناف در بارداری مواجه خواهید شد.

درد ناف در اوایل بارداری یکی از مشکلاتی است که اغلب خانم‌های باردار در بارداری خود آن را تجربه کرده و به دنبال دلایل، عوارضی که این مشکل امکان دارد برای آن‌ها یا جنین‌شان ایجاد کند، هستند.

معمولا درد گرفتن ناف در بارداری نشانه بیماری یا مشکل خاصی برای مادر یا جنین نمی‌باشد و اکثر بانوان بارداری که آن را تجربه می‌کنند فرزندشان را کاملا سالم و سلامت به دنیا می‌آورند.

اما ما برای آسودگی بیشتر خاطر شما از بابت سلامتی جنین‌تان، قصد داریم در این مقاله این مشکل را کاملاً بررسی کرده و راه‌های درمان آن را هم برایتان بازگو کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید و کنارمان باشید.

درد ناف در بارداری به چه علت است؟

ناف محل اتصال جفت به رحم و از آن طرف به جنین است و علت درد ناف در سه ماه اول بارداری همین متصل شدن و سفت شدن جایگاه جفت به رحم است. معمولا با فارغ شدن و به دنیا آمدن کودک این درد از بین می‌رود. مواردی که احتمال علت درد ناف در بارداری باشند عبارتند از:

۱. پیرسینگ ناف

اگر قبل از بارداری از پیرسینگ ناف استفاده کرده باشید، بهتر است در دوران بارداری پیرسینگ خود را دربیاورید و تا انتهای بارداری دیگر از چنین اکسسوری‌هایی استفاده نکنید.

در صورتی که پیرسینگ ناف خود را در دوران بارداری خارج نکنید، با بیشتر شدن ماه‌های بارداری و بزرگ شدن شکم‌تان احتمال پاره شدن و شکستن پیرسینگ در بدن شما و همچنین به شما آسیب وجود دارد. همچنین هرگونه آسیب‌دیدگی ناف امکان دارد باعث عفونت نیز بشود و مشکلاتی برای جنین نیز بشود. علاوه‌بر آن پیرسینگ می‌تواند علت چرک ناف در بارداری نیز بشود و مشکلات این‌چنینی را برای شما به وجود بیاورد.

۲. کشیدگی پوست شکم و ناف

با افزایش وزن و تغییر شکل اندام در بارداری احتمال دارد ماهیچه‌های داخلی شکم (دیاستازیس رکتی و رکتوس) کمی از پوست شکم جدا بشود و همین عامل باعث ایجاد درد ناف در بارداری شما شود.

۳. فشار زیاد رحم

شاید بیشترین دلیلی که باعث درد ناف در بارداری افراد بشود، فشار بیش از اندازه‌ای است که رحم از طریق جفت به ناف و شکم وارد می‌کند.

هرچه ماه‌های بارداری بیشتر شود و جنین بزرگ‌تر شود، رحم برای راحتی جنین بازتر می‌شود و به شکم مادر فشار بیشتری وارد می‌کند.

اکثر فشار رحم و جنین بعد از سه ماه ابتدایی دوران بارداری با جایگیری بیشتر جنین در رحم و اشغال فضای بیشتر توسط جنین بر قسمت مرکزی شکم مادر و ناف بیشتر می‌شود. به همین علت در این مدت درد ناف شدیدتر خوادشد.

۴. برجستگی و بیرون زدگی ناف

اگر فشار ناف به صورتی باشد که ناف شکل برجسته و بیرون‌زده به خود بگیرد، در این صورت ناف حساسیت بیشتری داشته و درد ناف را افزایش می‌یابد.

درد ناف در بارداری
درد ناف در بارداری

۵. فتق ناف

فقت ناف در حالت عادی ممکن است خطرناک‌تر باشد اما معمولا برای خانم‌های باردار و جنین‌شان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

فتق زمانی به وجود می‌آید که فشار ایجاد شده، روده را به سمت ناف متمایل می‌کند. با وجود درد ناشی از این مشکل و علائم دیگری که ایجاد می‌شود اما پزشکان ترجیح می‌دهند تا جایی که امکان دارد از جراحی خودداری شود.

اگر درد ناف در بارداری به این علت باشد و فشار آن آنقدر زیاد باشد که باعث باف‌مردگی، انسداد روده و… شود چاره‌ای جز جراحی باقی نمی‌ماند.

فتق بارداری معمولا مشکل‌ساز نیست و خطری برای جنین ندارد اما بعد از زایمان و به دنیا آمدن کودک‌تان برای درمان این مشکل حتما اقدام کنید تا مشکلات دیگری را برایتان به وجود نیاورد.

در ابتدا این نکته را باید بدانید که هرزمانی، هرگونه مشکلی در دوران بارداری داشتید، حتی ساده‌ترین مشکلات باید به دکتر بارداری مراجعه کنید.

اکثر اوقات موارد و مشکلاتی که برای بانوان باردار ایجاد می‌شود موارد خاصی نیستند اما گاهی اوقات هم امکان دارد نشانه اتفاق مهمی باشند که تشخیص آن فقط و فقط از عهده دکتر زنان برخواهد آمد.

زمانی که برای مشکل درد ناف در بارداری به پزشک مراجعه نمایید، اگر درد شما علت خاصی داشته باشد یا نشانه خطری برای سلامت جنین یا حتی خودتان باشد، پزشک حتماً درمان‌های تهاجمی‌تر را به شما پیشنهاد خواهد داد.

اگر هم درد ناف شما در بارداری‌تان علت خاصی نداشته باشد، پزشک این مسئله را به شما خواهد گفت تا خیال‌تان آسوده باشد. شما حتی می‌توانید از خدمات دکتر زنان آنلاین نیز در این دوران استفاده کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

برای اینکه درد ناف در بارداری را تا حدی کاهش دهید، بهتر است قبل از هرچیز فشار روی شکم و ناف‌تان را تا جایی که امکان داردکم کنید. همانطور که خودتان هم مطالعه کردید، اغلب علل دردهای ناحیه ناف برای فشار بیش از اندازه رحم هستند. پس با رعایت این نکته می‌توانید تا حد زیادی مشکل‌تان را برطرف کنید.

برای کاهش فشار به شکم‌تان می‌توانید از بالشت‌های کوچک یا کوسن‌های مبل کمک بگیرید. همچنین استفاده از کمربندهای مخصوص می‌تواند تا حد زیادی درد ناف و حتی کمردرد شما را تسکین دهد.

برای تهیه کمربند، حتما به مراکز مربوطه مراجعه کنید تا یک کمربند طبی و مناسب را خریداری و استفاده کنید.

یکی از علل درد ناف در بارداری کشیدگی زیاد پوست شکم بود. این کشیدگی زیاد علاوه‌بر ایجاد درد ناف باعث ترک خوردن پوست شکم شما نیز خواهد شد.

برای درمان درد ناف در بارداری که ناشی از این مورد است، می‌توانید از کره کاکائو، روغن بایو اویل، روغن‌های گیاهی و لوسیون‌های مناسب پوست‌تان استفاده کنید تا کشیدگی پوست و در نتیجه درد ناف‌تان کاهش بیابد.

استفاده از کمپرس‌های گرم و سرو یا کمپرس‌های گیاهی برای کاهش درد می‌تواند تا حد زیادی در این مورد به شما کمک کند. علاوه‌بر آن ماساژ پوست شکم و اطراف ناف می‌تواند دردی که علت آن فتق نباشد را خنثی کند.

چه زمانی به دکتر مراقبت بارداری مراجعه کنیم؟

درد ناف در بارداری به جز وقتی که علت آن فتق ناف باشد آن هم در شرایط خاص تقریبا علت خاص دیگری ندارد و نیازی به درمان‌های سخت و سنگین هم ندارد.

با این‌ حال در صورت احساس درد حتما باید به متخصص طب مادر وجنین مراجعه کنید و تمامی حالت‌های خود را گزارش کنید تا اگر لازم بود با معاینه و تجویز دکتر درمان خاصی را انجام دهید. اگر هم شرایط مراجعه به دکتر متخصص را ندارید، دکتر مامایی نیز می‌تواند در این مورد به شما کمک نماید.

معمولاً پس از زایمان باید درد ناف شما ازبین برود، پس اگر همچنان بعد از زایمان درد داشتید حتما آن را جدی بگیرید و پیگیری کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی و خاصی ندارید.

۴.۲/۵ (۱۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا
فریبا
7 ماه قبل

سلام من الان ۷ ماه هستم تیر کشید ناف و درد رحم دارم دراز می کشم با درد زیاد بلند میشم میشه راهنمای کنید

ریحانه
ریحانه
7 ماه قبل

داخل نافم دردمیکنه

نگین
نگین
8 ماه قبل

سلام خسته نباشین من همیشه هفت روز پرید میشدم این ماه سه روز پرید شدم نافم وزیرنفت درد میکنه الامکان داره حامله بشم یانه

ساره
ساره
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر، من حدود یک ماه اقدام کردم برای بارداری، و حدود روز ۱۰پریود شدم و دوباره اقدام کردیم الان ۱۴روزه، الان دور نافم درد داره دو سه روزی، آیا امکان داره باردار باشیم. آیا نیاز به آزمایش هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

حسنا
حسنا
11 ماه قبل

سلام من در ماه ششم بارداری هستم ،،نافم خارش داشت یه ذره دستمو کشیدم روش در اومد وافتاد حالا چیکار کنم

صدیق
صدیق
پاسخ به  حسنا
10 ماه قبل

سلام من درهفته بیست وشش هستم ازبعدازظهر سوزش ودرد دور ناف دارم. ممنون میشم راهنمایم کنید

بنفشه
بنفشه
1 سال قبل

سلام هفته دهم بارداری هستم زیر نافم احساس درد دارم مثل فردی ک مثانه پر رو دیر خالی میکنه بعد مثانه درد میشه اونطوری میشم از چیه؟ چکار کنم؟

Sahel.aram68
Sahel.aram68
1 سال قبل

سلام خسته نباشید خانمی ۳۳ ساله هستم و تنبلی تخمدان و آندومتریوز هم در سمت چپم دارم،سیکلم ۲۱ روزه هست و ۳ روزه که فقط ۱ لکه ای از واژنم خارج میشه و خونریزی ندارم
حالت تهوع خفیف چند روزی داشتم با درد خفیف در لگن و تخمدان چپم،سوزش کنار ناف از سمت چپم دارم آیا نشانه ی بارداریست؟احساس میکنم شکمم سنگین شده،ممنون میشم جواب بدید

لیلا
لیلا
1 سال قبل

من اقدام به بارداری کردم هنوز یک ساله که باردار نشدم چیکار کنم؟

شبنم
شبنم
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

پیش یه دکتر خوب برو که برای متخصص زنان وزایمان ونازایی باشه

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام چند روزه سمت چپ و راست شکمم درد میکنه کمر دردم دارم ۱۱ آبان پریود شدم هنوز پریود نشدم علتش چیه

مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر،من یک سال ازدواج کردم،رفتم دکتر بهم گفتش یکم تنبلی تخمدان دارین،بهم دارو داد،البته پریودیم نا منظم بود،این دارو هارو مصرف کردم خوب شدم،دو ماه دارو نداشتم پریودیم منظم شد،باز الان دو ماه پریود نشدم،۴روز لکه بینی هم دارم.بفرمایید که مشکلم چیه؟؟

فریبا
فریبا
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

من در هفته بیست دوم بارداری طرف راست ناف ام در دارم علت

عمادی
عمادی
1 سال قبل

سلام در هفته سی‌و‌دوم بارداری هستم اطراف نافم درد می‌کنه علتش چیه؟

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام

سمیراح
سمیراح
1 سال قبل

سلام در هفته هفتم بارداری هستم دور نافم خیلی درد میکنه وحالت تحوح شدید دارم چکار کنم لطفا کمکم کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  سمیراح
1 سال قبل

سلام درهفته پنج بارداری هستم دور نافم درد داره چکارکنم حالت تهوع سرگیچه هم دارم

نیکنام
نیکنام
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

منم دقیقا همینطور هستم .

دکمه بازگشت به بالا