تهوع بارداری و روش‌های درمان آن چیست؟

بارداری یکی از شیرین‌ترین و البته پراسترس‌ترین دوره‌های زندگی یک خانم است. نگرانی از سلامت جنین، تغییرات جسمی مادر، دردهای گاه‌وبی‌گاه، حالت تهوع و استفراغ و … باعث می‌شوند این دوره به حساس‌ترین دوره زندگی تبدیل شود. حالت تهوع در بارداری یکی از مهم‌ترین تغییرات این دوره است که اذیت‌کننده بوده و همه از آن فرار می‌کنند. اکثر خانم‌های باردار از هفته ششم بارداری، دچار حالت تهوع می‌شوند. این وضعیت گاهی اوقات آنقدر شدید می‌شود که مادر را از کار و زندگی می‌اندازد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تهوع بارداری صحبت کنیم و انواع روش‌های درمان آن را برایتان بگوییم. با ما همراه باشید.

علائم تهوع در بارداری

از جمله علائم تهوع در بارداری عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع به‌دلیل گرما و ترشح بزاق
  • احساس تهوع نسبت به برخی عطرها و غذاها
  • حالت تهوع به همراه استفراغ در سه ماهه اول
  • حالت تهوع بعد از غذا خوردن مخصوصاً غذاهای تند
  • شروع حالت تهوع در صبح و ادامه یافتن آن در تمام طول روز

علت تهوع در بارداری

تهوع بارداری برای همه خانم‌های باردار پیش می‌آید؛ اما شدت و علائم آن ممکن است متفاوت باشد. البته ناگفته نماند که در برخی موارد ممکن است تهوع در بارداری اول خیلی شدید باشد؛ اما حالت تهوع در بارداری دوم خیلی کم باشد و زود هم تمام شود.

همچنین تهوع در بارداری، علل متفاوتی هم دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مسافرت مکرر
  • استرس عاطفی
  • خستگی مفرط
  • کاهش قند خون
  • داشتن دوقلو یا سه قلو
  • افزایش سطح هورمون در طی هفته‌های اول بارداری

موارد دیگر که ممکن است منجر به حالت تهوع باردرای شوند، عبارت‌اند از:

۱. ژنتیک

ژنتیک می‌تواند یکی از موارد تأثیرگذار در تهوع بارداری باشد. بدین ترتیب که اگر مادر یا خواهر خانم باردار، دچار تهوع در بارداری شده باشند،‌ احتمالاً برای او هم این مشکل پیش خواهد آمد.

۲. آب و هوای گرم

احساس گرما در برخی خانم‌ها منجر به افزایش احساس حالت تهوع می‌شود.

۳. استرس، فشار عاطفی

استرس و فشار عاطفی ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش شود که این موضوع منجر به افزایش تهوع در بارداری می‌گردد.

۴. خستگی

خستگی ممکن است باعث بدتر شدن حالت تهوع شود.

۵. مغز حساس

در برخی افراد، مغز حساس‌تر است و به هورمون‌ها و هر عامل تحریک‌پذیر دیگری، سریع‌تر پاسخ می‌دهد.

۶. معده حساس

افرادی که معده حساسی دارند، با احتمال بیشتری دچار حالت تهوع در بارداری می‌شوند.

چرا برخی از خانم‌های باردار حالت تهوع بیشتری نسبت به سایر خانم‌ها دارند؟

در برخی موارد پیش می‌آید که برخی خانم‌های باردار، حالت تهوع بیشتری را نسبت به سایر خانم‌ها تجربه می‌کنند که ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • سابقه‌ سردردهای میگرنی.
  • سابقه‌ی تهوع شدید در بارداری قبلی.
  • سابقه‌ داشتن تهوع بعد از مصرف قرص ضدبارداری.
  • سابقه‌ خانوادگی تهوع و استفراغ شدید در بارداری.
  • جنسیت دختر در بارداری: طبق مطالعات انجام‌شده، خانم‌های بارداری که فرزند دختر دارند، حالت تهوع بیشتری را در بارداری تجربه می‌کنند.
  • بارداری دوقلویی یا چندقلویی: ممکن است در خانم‌هایی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، به‌دلیل ترشح مقادیر بیشتری از هومون بارداری، حالت تهوع بیشتر باشد.

انواع حالت تهوع بارداری

انواع تهوع بارداری
انواع تهوع بارداری

حالت تهوع در بارداری دو نوع دارد: تهوع خفیف و تهوع شدید.

تهوع خفیف بارداری

در این نوع تهوع، معمولاً صبح‌ها تهوع بیشتر می‌شود اما در ۸۰ درصد خانم‌ها در تمام طول روز ادامه دارد. با انجام‌دادن برخی کارها می‌توان به تسکین تهوع بارداری خفیف کمک کرد؛ خوردن غذای کم‌چرب، پروتئین‌دار و کربوهیدرات‌ها به مقدار کم و در فواصل متعدد، نوشیدن نوشابه‌های ساده و خنک و مایعات کربنات‌دار مانند لیموناد و زنجبیل و بو کردن لیموی تازه، نعنا و پونه.

تهوع شدید بارداری

در برخی خانم‌ها تهوع شدید بارداری رخ می‌دهد. در برخی خانم‌ها، این نوع تهوع تا هفته شانزدهم بارداری است؛ اما در برخی بسیار شدید بوده و هر روز ادامه دارد. در این نوع تهوع ممکن است عوارضی مانند کاهش وزن، کم آبی، قلیایی‌شدن خون، کمبود پتاسیم و اختلالات کبدی پیش آید. به همین دلیل در صورت وجود تهوع شدید باید به متخصص طب مادر و جنین مراجعه کرد.

چه زمانی به دکتر زنان مراجعه کنیم؟

اگر در دوران بارداری، علائم زیر را داشتید، هرچه سریع‌تر به دکتر مامایی مراجعه کنید:

  • کاهش وزن
  • درد شکم و لگن
  • استفراغ در سراسر روز و به همراه خون
  • عدم نگه‌داشتن غذا و مایعات به مدت بیش از ۱۲ ساعت
  • بروز علائم کم آبی مانند کاهش دفعات ادرار، ادرار تیره رنگ و …

تأثیر تهوع حاملگی بر جنین چیست؟

بسیاری از خانم‌های باردار که دچار تهوع بارداری می‌شوند، نگران تأثیر آن بر جنین خود هستند. گفتنی است که تهوع خفیف تا متوسط، تهدیدی برای سلامت جنین محسوب نمی‌شود. همچنین وزن‌نگرفتن در سه ماهه اول بارداری هم نگران‌کننده نیست. داشتن حالت تهوع منجر به کاهش اشتها می‌شود و این عادی است. با کم‌شدن تهوع و بیشتر شدن اشتها، وزن‌گیری هم رخ می‌دهد. البته رژیم غذایی مادر هم بسیار مهم است.

از طرفی دیگر، در تهوع شدید بارداری، خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد وجود دارد. به همین دلیل در تهوع شدید، خانم باردار باید تحت نظر پزشک باشد تا مشکلی پیش نیاید.

حالت تهوع در بارداری از کی شروع میشه؟

در اکثر خانم‌های باردار، حالت تهوع از هفته ششم بارداری شروع می‌شود و با گذشت سه ماهه اول، از بین می‌رود. البته باید بگوییم که تهوع بارداری برای هر فردی متفاوت است و در برخی خانم‌ها، بیشتر طول می‌کشد؛ اما به طور کلی در هفته نهم بارداری از بین می‌رود.

پیشگیری از تهوع در بارداری

اگر می‌خواهید از بروز تهوع بارداری جلوگیری کنید، روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

· چرت‌زدن

· مصرف ویتامین در شب

· پرهیز از مصرف غذاهای چرب

· مصرف وعده‌های غذایی کوچک

· استفاده از تهویه در خانه و فضای کار

· عدم استفاده از مصرف غذاهای پرادویه

· دوری از دود سیگار و عدم استعمال دخانیات

· نوشیدن مقدار زیادی آب به‌خصوص قبل و بعد از غذا

 

اگر این روش‌ها در جلوگیری از تهوع بارداری مؤثر واقع نشدند، می‌توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. همچنین فراموش نکنید که نباید دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. در صورت صلاحدید پزشک آنلاین، حتماً به پزشک به صورت حضوری مراجعه کنید.

انواع درمان سریع حالت تهوع در بارداری؟

انواع درمان تهوع بارداری
انواع درمان تهوع بارداری

برای درمان حالت تهوع بارداری در خانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این روش‌های عبارت‌اند از:

۱. نوشیدن آب برای تهوع بارداری درمان

نوشیدن آب یکی از بهترین روش‌های درمان احساس تهوع یا استفراغ در دوران بارداری است. با نوشیدن آب در هر یک ساعت، شدت تهوع معمولاً کمتر می‌شود. همچنین نوشیدن آب می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند که برای خانم‌ها باردار و جنین بسیار مهم است.

هموراه سعی کنید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. همچنین کنار تخت خود یک لیوان آب داشته باشید تا زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، کمی آب بنوشید.

۲. استفاده از لیموی تازه

لیمو می‌تواند گزینه خوبی برای کنترل حالت تهوع در بارداری در خانه باشد. در خانه لیموی تازه مصرف کنید تا از بروز حالت تهوع جلوگیری کند. همچنین از آنجایی که لیمو خواص آرامش‌بخشی دارد، می‌توانید بوی لیموی تازه را استشمام کنید. اگر می‌خواهید به سرکار بروید یا از منزل بیرون بروید، می‌توانید مقداری از آب لیموی تازه را روی یک دستمال کوچک بچکانید و در زمان احساس تهوع، آن را استشمام کنید.

لیمو  ویتامین  Cهم دارد که برای زنان باردار و جنین مفید است. می‌توانید آب لیمو را داخل لیوان ریخته و آن را با کمی عسل ترکیب کنید. هر روز صبح می‌توانید این معجون را بنوشید تا از بروز تهوع صبحگاهی جلوگیری شود.

۳. درمان حالت تهوع بارداری با زنجبیل

یکی از بهترین روش‌های درمان حالت تهوع در زنان باردار، استفاده از زنجبیل است. طبق تأکید طب سنتی، زنجبیل فواید بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. زنجبیل از ترشح اسید معده جلوگیری می‌کند که باعث جلوگیری از بروز تهوع بارداری می‌شود. همچنین زنجبیل با عطر و طعم خوشایندی که دارد، به رفع تهوع در بارداری کمک بسیاری می‌کند.

برای جلوگیری از تهوع می‌تواند یک آب نبات زنجبیلی میل کنید. همچنین می‌توانید کمی پودر زنجبیل را داخل یک لیوان بریزید. آن را با مقداری عسل و آب ولرم مخلوط کنید. همچنین می‌توانید چند قطره آب لیموی تازه را هم داخل آن بچکانید. این معجون را درست کنید و هر روز صبح پس از اینکه از خواب بیدار شدید، مقداری از آن را بنوشید.

همچنین می‌توانید زنجبیل را به صورت دم‌کرده بنوشید. بدین ترتیب که زنجبیل را رنده کنید و یک قاشق چای خوری از آن را داخل یک فنجان آب بریزید. حال آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. حال یک فنجان چای زنجبیلی خوش عطر و طعم درست کرده‌اید! می‌توانید داخل چای زنجبیلی خود، مقداری عسل هم بریزید و هر روز صبح آن را بنوشید.

۴. استفاده از نعناع

نعناع برای تهوع بارداری
نعناع برای تهوع بارداری

خوردن نعناع روش دیگری برای درمان حالت تهوع بارداری است. مصرف نعناع در دوران بارداری می‌تواند معده را آرام کرده و از ایجاد تهوع در بارداری جلوگیری کند.

برای مصرف نعناع در دروارن بارداری می‌توانید به ترتیب زیر پیش بروید:

  • یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به یک فنجان آب گرم بیفزایید.
  • یک درپوش روی آن بگذارید.
  • آن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بجوشانید.
  • حال مخلوط آب و نعناع را از صافی عبور دهید.
  • مقداری عسل به آن اضافه کنید.

هر روز صبح مقداری از این چای خوش عطر و طعم را بنوشید تا تهوع شما کمتر شود.

همچنین عطر نعناع هم می‌تواند به جلوگیری از تهوع بارداری کمک کند. بدین ترتیب می‌تواند چند قطره عصاره نعناع را روی یک دستمال بریزید و در زمان حالت تهوع آن را استشمام کنید.

۵. استفاده از غذاهای سازگار با معده خود

در بارداری باید حسابی حواستان به خورد و خوراک خود باشد. باید بدانید چه مواد غذایی مفید هستند و کدام یک با معده شما سازگارند.

هیدی مورکوف، یکی از نویسندگان کتاب «در بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید» می‌گوید:

هر زن باردار و هر معده‌ی بهم‌ریخته‌ای با دیگری متفاوت است. آنچه معده‌ی یک زن باردار را آرام می‌کند، ممکن است باعث بهم خوردن حال دیگری شود.

این جمله به خودی خود، اهمیت شناختن غذاهای سازگار با معده خود را نشان می‌دهد. به طور کلی نمی‌توان گفت کدام غذا برای خانم‌ها باردار خوب است و کدام یک با معده آن‌ها سازگار نیست؛ اما برخی غذاها هستند که به اغلب خانم‌های باردار کمک می‌کنند با تهوع بارداری کنار بیایند. این غذاها عبارت‌اند از: تنقلات ملایم و غنی از کربوهیدرات مانند کراکرها، غلات خشک، چوب شور و خوردنی‌های خنک مانند هندوانه و بستنی.

همچنین برخی غذاها هم هستند که باعث بهم ریختن معده خانم‌های باردار می‌شوند. این غذاها به شرح زیر هستند: غذاهای تند و چرب.

۶. استفاده از رازیانه برای تهوع بارداری

یکی دیگر از موارد مفید برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری، رازیانه است. رازیانه دستگاه گوارش را آرام می‌کند. به همین دلیل باعث هضم بهتر غذا شده و حالت تهوع را کاهش می‌دهد. همچنین عطر و طعم خوبی هم دارد که معده را تسکین می‌بخشد.

شما می‌توانید مقداری دانه رازیانه همراه خود داشته باشید و هر زمانی که احساس تهوع داشتید، چند دانه از آن را بجوید.

همچنین می‌توانید چای رازیانه دم کرده و میل کنید. بدین ترتیب که مقداری از تخم رازیانه را به یک فنجان آب گرم بیفزایید. ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید. سپس آن را از صافی عبور داده و مقداری عسل و آب لیموی تازه را به آن بیفزایید. این معجون مقوی و خوش طعم را هر روز صبح میل کنید تا از حالت تهوع جلوگیری شود.

۷. تنفس هوای تازه

تنفس هوای تازه هم می‌تواند خیلی سریع حالت تهوع شما را کاهش دهد. در و پنجره‌ها را باز بگذارید. اجازه دهید هوای تازه وارد شود. همچنین قدم گذاشتن در فضای باز و استشمام هوای تازه می‌تواند به تسکین تهوع کمک بسیاری کند.

۸. افزایش میزان مصرف ویتامین B6

ویتامین ب۶ برای تهوع بارداری
ویتامین ب۶ برای تهوع بارداری

مصرف ویتامین  B6می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. با این حال، بهتر است پیش از مصرف ویتامین  B6 با پزشک خود مشورت کنید. همچنین لازم نیست که حتماً قرص ویتامین را مصرف کنید. شما می‌توانید با مصرف غذاهای حاوی ویتامین B6 به کاهش تهوع در بارداری کمک کنید. این غذاها عبارت‌اند از: برنج قهوه‌ای، آووکادو، موز، ماهی، ذرت و آجیل.

۹. پیاده‌روی منظم

پیاده‌روی منظم برای خانم‌های باردار فواید بسیاری دارد. البته پیاده‌روی باید تحت نظر پزشک انجام شود، زیرا ممکن است برای برخی خانم‌ها که بارداری دشواری دارند،‌ پیاده‌روی مضر باشد. همچنین می‌توانید تحت نظارت پزشک، برخی تمرینات ورزشی سبک را هم انجام دهید.

عامل ایجاد تهوع در بدن، هورمون پروژسترون است. پیاده‌روی به رقیق‌شدن این هورمون کمک می‌کند و بدین ترتیب از حالت تهوع جلوگیری می‌کند. همچنین پیاده‌روی به هضم غذا هم کمک می‌کند. همان‌طور که گفتیم، تنفس هوای تازه هم می‌تواند به جلوگیری از حالت تهوع کمک کند که با پیاده‌روی در فضای باز،‌ هوای تازه هم استشمام خواهید کرد.

۱۰. مصرف دارو تحت نظر پزشک

مورد آخری که می‌خواهیم به عنوان راه درمان حالت تهوع بارداری معرفی کنیم، مصرف داروهای مؤثر تحت نظر پزشک است. اگر با وجود استفاده از روش‌هایی که پیش از این بیان کردیم، هنوز هم مشکل تهوع در بارداری را دارید، می‌توانید به سراغ مصرف دارو بروید. وقت آن رسیده که به پزشک خود مراجعه کرده و مشکل‌تان را با او در میان بگذارید. پزشک شما توصیه می‌کند که قرص ضد تهوع بارداری  مصرف کنید یا خیر.

طبق گفته دکتر رابرت اطلس، متخصص زنان و رئیس بخش زنان و زایمان در مرکز پزشکی مرسی:

ترکیب ویتامین B6 و قرص خواب دوکسیلامین می‌تواند به کاهش تهوع در دوران بارداری کمک کند.

همچنین به گفته دکتر رابرت اطلس در صورتی که ویتامین B6 و قرص خواب دوکسیلامین مؤثر واقع نشد، می‌توان به ترتیب زیر عمل کرد:

ترکیبی از داروهای نسخه‌ای قوی‌تر از قبیل مسدودکننده‌‌ی ریفلاکس اسید، مانند پنتوپرازول و یک محرک روده مانند متوکلوپرامید می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درست است که این داروها می‌توانند به تسکین تهوع کمک کنند؛ اما باید آن‌ها را به تجویز پزشک خود مصرف کنید. بدون اینکه پزشک دارویی را برایتان تجویز کند، هیچ دارویی مصرف نکنید.

طبق گفته گرینفیلد:

اگر تهوع بارداری شما آزاردهنده و مداوم است، با اجتناب از مصرف دارو به هر قیمتی آن را شدیدتر نکنید. زیرا کم‌شدن آب بدن، کسری شدید کالری و قرار گرفتن بدن در وضعیت قحطی واقعا برای کودک‌تان مضر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تهوع بارداری، روش‌های درمان و انواع آن صحبت کنیم. این مطلب جهت اطلاع‌ رسانی و افزایش اطلاعات در مورد تهوع بارداری نوشته شده است. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با اطلاعاتی که دارید، از تهوع بارداری جلوگیری کنید. البته به یاد داشته باشید که از همان ابتدای بارداری باید تحت نظر پزشک و دکتر مشاوره در مامایی باشید و هر مشکلی که داشتید، با او در میان بگذارید. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکلی می‌توانید با دکتر تهوع و دکتر آنلاین گوارش در میان بگذارید تا توصیه‌های لازم را به شما بگویند. اگر شما هم با تهوع در بارداری دست و پنجه نرم کرده‌اید، روش مورد استفاده خود را با ما در میان بگذارید.

۴.۱/۵ (۳۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
89 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فوزیه
فوزیه
7 ساعت قبل

سلام وقت بخیر هفته ۵ بارداری ام است درد معده و حالت تهوع ام کنترول نمیشود

حمیده رضایی
حمیده رضایی
2 ماه قبل

سلام عرض ادب
۱. خانم که دچار میگرن باشد و حالت تهوع آن از خانم های که عادی هستن بیشتر باشد چه خوراکی پیشنهاد میشود و یا داروی دارد
چون نمی‌تواند غذا آب معایات استفاده کند معده اش نمی‌تواند هضم کند و حالت عادی ندارد و کم کم از پا مندازه…….

سعیده
سعیده
2 ماه قبل

سلام. من هفته یازده بارداریمه. الان ۴۰ روزه دارم از تهوع میمیرم. دکتر همه جور قرصی هم بهم داده همه روش هارو هم امتحان کردم، هیچ تاثیری نداشته. بدترین روزهای زندگیمو دارم میگذرونم تو جهنمم بخدا. نه میتونم سرکار برم نه غذا بخورم نه بشینم فقط درازکشم، ولی بازم خیلییی اذیت میشم. تو کل زندگیم انقد عذاب نکشیدم. حتی اب هم نمیتونم بخورم بعدش تهوع شدید میاد سراغم

ساناز
ساناز
پاسخ به  سعیده
1 ماه قبل

الهی دقیقا عین منی اینقدر حال روحی جسمی بدی دارم مرگمو از خدا میخوام

الی
الی
2 ماه قبل

سلام من تا هفته هشتم حالت تهوع نفخ معده و مشکل غذایی داشتم و بدم نیومد از همه چی ولی از هفته نهم کلا علایمم گم شد و خیلی عادیم الان حتی ورمم خوابیده نگرانم بنظرتون طبیعیه

مرضی
مرضی
پاسخ به  الی
2 روز قبل

منم همینطور شدم بعدش فهمیدم جنین از رشد متوقف شده برای همین حالتام متوقف شده

Nazi
Nazi
2 ماه قبل

سلام من هفته هشتم بارداری هستم هیچی نمیتونم بخورم حتا آب هم بخورم بالا میارم بارداری قبلیم اصلا حالت تهوع نداشتم حالم خیلی بده وزنم اومده پایین دیگه استوخوانام مونده چیکار کنم

سمیه
سمیه
3 ماه قبل

من هفته ۱۶ بارداری هستم و همچنان از هفته هفتم تا حالا حالت تهوع دارم و بالا میارم بعضی وقتها که میگرنم عود میکنه بدترم میشم چندین بار سرم تزریق کردم به خاطر کمبود آب بدنم. حتی آبم بالا میارم. فقط محلول آب گرم و پودر زنجبیل یکم کمکم کرده تا حالا بستنی هم البته بعد از غذا خوب بوده ولی خب زیادیشم ضرر داره اون

مهدی
مهدی
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

الان خوب شدید

مژگان
مژگان
4 ماه قبل

سلام من الان یک ماه ده روز باردارم ولی هیچ حالت تهو‌ ندارم

اسدی
اسدی
پاسخ به  مژگان
3 ماه قبل

ازهفته ششم یاهفتم حالت تهوع شروع میشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مژگان
3 ماه قبل

خوشبحالت من دارم میمیرم‌ارتهوع.بچه نمیخوام کسیم کمک نمیکنه سقطش کنم

Eli
Eli
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

من پارسال سقط کردم انقدروضعم بدبود ازتهوع پوست واستخون شده بودم اینم اگ اذیت بشم سقط میکنم تازه وارد هفته شش شدم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Eli
2 ماه قبل

ببخشید چجوری سقط میکنید

هانیه
هانیه
پاسخ به  فاطمه
8 روز قبل

سخته ولی تحمل کن

Zee
Zee
پاسخ به  Eli
2 ماه قبل

مگه دست خودتونه یه ذره فشار میاد سریع میگید سقط؟!! چه راحت هم اینجا بیان میکنید باید از کارتون خجالت بکشید. خدا لطفی رو بهتون کرده که خیلیا آرزوشونه اینقدر راحت ناشکری میکنید از غضب خدا بترسید

فاطی
فاطی
پاسخ به  Zee
1 ماه قبل

ایول

شانانا
شانانا
پاسخ به  Eli
1 ماه قبل

دیوونه

فاطی
فاطی
پاسخ به  Eli
1 ماه قبل

ادم گاوی هستی

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل
فاطی
فاطی
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

خاک تو سرت

زینب
زینب
پاسخ به  مژگان
2 ماه قبل

برو خداتو شکر کن

پریسا
پریسا
5 ماه قبل

من فقط حالت تهوع دارم گاهی حالمم بهم میخوره ولی این حالتش دیوونم کرده دیگ هر آن حس میکنم میخوام بالا بیارم ولی هیچی

Zainab
Zainab
پاسخ به  پریسا
2 ماه قبل

قورت بخور

صمدی
صمدی
5 ماه قبل

حالت تهوع شدید رو چطوری باید درمان کرد؟

اسدی
اسدی
پاسخ به  صمدی
3 ماه قبل

ابنبات بخور

غزل
غزل
5 ماه قبل

سلام من هفته ۸بارداری هستم خیلی خیلی حالم بده از همه چی حالم بهم میخوره آب میخورم بالا میارم چکار کنم حالم خوب بشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  غزل
3 ماه قبل

برو دکترماما.بستریت میکنه چون ویارت زیاده

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام من تو هفته ۱۳ بارداری هستم هر راهی رو امتحان میکنم فایده نداره دارم میمیرم دیگه هر چی میخورم ب چن ساعت نمیرسه بالا میارم دیگ خون بالا میارم روزی حداقل ۴ یا ۵ بار بالا میارم خسته شدم دیگتا کی ادامه داره این وضعیت؟؟

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

حتما برو دکترماما

سمیه
سمیه
6 ماه قبل

من هم حالم بده خیییلی …دوست دارم‌بمیرم فقط راحت بشم ازاین تهوع

هانیه
هانیه
6 ماه قبل

سلام من هفته ۱۹ هستم تا حالا یکبار هم استفراغ نداشتم آیا این موضوع نگران کننده هست

سمیه
سمیه
پاسخ به  هانیه
6 ماه قبل

خوش به حالتون

محمد
محمد
پاسخ به  سمیه
6 ماه قبل

نگران نباش نشانه،
قوی بودن شماست ،این زنهای بی بنگه بالا میارن

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

احمق بی شعور چه ربطی داره هر کس یه جوریه شاید یکی بالا نیاره جنینی که سالم هست مادر بیشتر حالت تهوع میگیره نه مثل تو که الان ناقصی

مامان آسنا
مامان آسنا
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

منم هفته ای شیشم هستم چیزی حس نمیکنم

زهرا
زهرا
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

گوه خوردی

پرستو
پرستو
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

تو یک آدم بی سواد بی فرهنگی

نادیا
نادیا
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

خاک تو سرت کنن ک انقد احمقو نفهمی کاش ننه ت قبل از به دنیا آوردنت یکم بیشتر فکر می‌کرد

راضیه
راضیه
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

متاسفم براتون بااین حرف زدنتون مگه ویار داشتن دست خودمونه

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  هانیه
5 ماه قبل

خوش بحالت چه قدر خوش بختی

محدثه
محدثه
پاسخ به  هانیه
3 ماه قبل

سلام هانیه خانم تهوع نداشتید جنسیت بچتون چی بود میگه تهوع نباشه پسره درسته؟
آیا کسی خبر داره این حقیقت داره

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط محدثه
eli
eli
پاسخ به  محدثه
3 ماه قبل

نه عزیزم. من بچه اولم پسر بود تا یک ماه بعدزایمانم هنوز بالااوری داشتم وسرم برام تزریق میشد. خواهرومادرمم دخترداشتن این بیشترژنتیکی ومال هورمونه وبیماری معده

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  محدثه
3 ماه قبل

درسته ولی ن اونقد

زهرا
زهرا
پاسخ به  محدثه
2 ماه قبل

نه ربطی نداره، من هم تو بارداری پسرم حالت تهوع داشتم، هم دخترم

راضیه
راضیه
پاسخ به  محدثه
15 روز قبل

من بچه ام پسر بود ولی بیش ازحد حالت تهوع داشتم

اسدی
اسدی
پاسخ به  هانیه
3 ماه قبل

اگرسنو وازمایشاتت خوب بود دیگه جای نگران کننده ای نیست

آرمیتا
آرمیتا
پاسخ به  هانیه
3 ماه قبل

وای خوش بحالت ایشالله همه اینطوری باشن حالت تهوع واقعا عذاااب عذاااب

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  آرمیتا
3 ماه قبل

واقعا منم دلم میخاد بمیرم

شانانا
شانانا
پاسخ به  هانیه
1 ماه قبل

ن عزیزم بعضی ها این طورین

فاطی
فاطی
پاسخ به  هانیه
1 ماه قبل

نه عزیزم

سکینه‌شیروانی
سکینه‌شیروانی
6 ماه قبل

سلام‌من‌میگرن‌اسبی‌دارم‌وسردردهی‌شدید‌میگیرم‌وحماله‌هستم

راحله
راحله
پاسخ به  سکینه‌شیروانی
5 ماه قبل

این چه صفاتی هست به خودتون نسبت دادید ؟؟

eli
eli
پاسخ به  راحله
3 ماه قبل

منظورشون میگرن عصبی وسردردهای شدید وحامله هست تایپ اشتباه شده

زهره
زهره
7 ماه قبل

من هفته ۱۲هستم حالت تهوع شدید دارم دیگه مردم از این حالت نه قرص فایده داره نه چیز دیگه خدایا ای حالت خوب کن که مردم

فخریه غفاری
فخریه غفاری
7 ماه قبل

من زیاد تهوع دارم چی کار کنم

اسدی
اسدی
پاسخ به  فخریه غفاری
3 ماه قبل

پیشنهادمیکنم ابنبات و شیرینی بخورید

سارا
سارا
10 ماه قبل

۵ ماهمه هرچی میخورم بالا میارم چیکار کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سارا
10 ماه قبل

واای خدای من چطور میگن سه ماه اول از بین میره؟من هنوز۷هفته س دارم میمیرم وای خدایا صبرم بده

زهرا
زهرا
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

من دو تا بارداری داشتم سه ماهه اول تموم شد، الانم بارداری سوممه و هفته۷ بارداری و حالت تهوع شدید دارم

مامان آسنا
مامان آسنا
پاسخ به  سارا
5 ماه قبل

بچت چیه

احمد
احمد
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

خب دیگ ایناک کلن طبیعی هستش توخانماودوران بارداری بایددرکشون کنیم

سحر
سحر
10 ماه قبل

سلام من بی‌ حال هستم‌ وحالت تهوع زیاد دارم قرص ویتامین ب۶هم میخورم ولی کم نمیشه چکار کنم

ساناز
ساناز
پاسخ به  سحر
1 ماه قبل

دومیترون بخور

لیلا
لیلا
پاسخ به  ساناز
20 روز قبل

دومیترون خیلی خوبه، ولی به عوارض بعدش و نقص جنین ش نمی صرفه، شکاف کام نرم، خیلی بد است

خاررر
خاررر
پاسخ به  سحر
13 روز قبل

سرم با آمپول دمیترون بده برات بنوییه برو بزن

الهام
الهام
11 ماه قبل

سلام من چیکار کنم ک حالت تهوع بارداری ولم کنه واقعا نه میتونم بخابم ن چیزی کلا حالت تهوه دارم غذا نمیتونم بخورم حتی هرچی ک میخورم پشت بندش بالا میارم

سیمام
سیمام
پاسخ به  الهام
1 ماه قبل

سلام منم حالم داغونع بخدا خیلی عذاب میکشم ۹هفتمه. دیگه دارم میمیرم دمیترون گرفتم تعووع قط شده شب خابیدنی از اون میخورم دیکه صب اونجوری نمیشم راسشم بخاین ۷۰درصد خوبم ک صبح استغراغم غط شده حس میکنم ولی باز مونده بب خدا

پریا
پریا
11 ماه قبل

من حالت تهوع خیلی دارم الان حدود ۱۱هفته هستم
و هیچی نمیتونم بخورم قرص ضد تهوع هم استفاده میکنم ولی جواب نمیده چون نمیتونم هیچی بخورم خیلی میترسم رو جنین اثر بذاره
هوای تازه . آب. بی نمک. شور. همه چیو امتحان کردم ولی بازم حالت تهوع ولم نمیکنه واقعا دیگه نمی‌دونم باید چیکار کنم

Mohammad vaezi
Mohammad vaezi
پاسخ به  پریا
7 ماه قبل

دوست‌عزیز احتمال ترشح هورمون شما زیاد هست و امکان جنین دختر یا دوقولو زیاده
بهترین راه قرص antimetil

اسلامی
اسلامی
1 سال قبل

سلام .چیکار باید بکنم که تهوع بارداری من زودتر ازبین برود؟

آنیا
آنیا
پاسخ به  اسلامی
11 ماه قبل

آدامس بخور

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  آنیا
10 ماه قبل

چقدرخوش شانسن کسانی ک تهوع بارداری ندارن واقعا مزخرف ووحشتناکه اصلا درمان نمیشه از همه چی بیزار ودائم دل آشوبم. ٱه.هیچی دلم نمیخاد پس ویار چی میشه که بعضیا تو حاملگی خیلی باکلاس دلشون انار میخواد یاهرچی که هوس میکنن.چرا من از همه چی بیزارم.هیچی دلم نمیکشه اب میخورم پس میارم .خدایاا بگیر این حال مزخرف وازم

هلیا
هلیا
پاسخ به  فاطمه
10 ماه قبل

سلام من مجبورم هر روز برم سر کار الان که باردارم ی هفته ای میشه حالت تهوع دارم خواهش میکنم از دوستان اگه راهنمایی ودارین کمکم کنین از این وضع درام

eli
eli
پاسخ به  هلیا
3 ماه قبل

نروکلاس

سمانه
سمانه
پاسخ به  فاطمه
6 ماه قبل

نگو که دلم خونه از این اوضاع

کبری
کبری
پاسخ به  آنیا
6 ماه قبل

باهرکارکه گفته شدبرطرف نمیشه حالت تهوع تلاش میکنم استفراغ نکنم امادیدم تارمیشه سرگیجه شدید خداچراایطورم

احسان
احسان
پاسخ به  کبری
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز تونباید جلوی استفراغت بگیری من خودم حامله ام چن روزی بود حالت تهوع داشتم ولی استفراغ نداشتم.امروز صبح یکم بالا آوردم فک کنم اسید معده بود الان خیلی راحتم.البته من توبارداری های قبلیمم قرص متوکلوپرامید به تعداد۵ -۶ تامصرف کردم خیلی موثر بود شماهاهم بانظر پزشکتون میتونین امتحان کنین

زینب
زینب
پاسخ به  احسان
5 ماه قبل

سلام
واقعا خیلی سخته من ۱۰ هفته باردارم ولی با خوردن شربت ضد تهوع قبل از هر وعده غذا خیلی بهترم پییشنهاد میکنم امتحان کنید چون بارداری سومم هم هست تجربه اش رو دارم من قبل از استفاده از این شربت همیشه باید سروم بهم وصل باشه چون حتی نمیتونستم بشینم چون به سرعت بالا می آوردم

مهسا
مهسا
پاسخ به  زینب
4 ماه قبل

اسم شربتتون چی هست عزیز

سولماز کیانی
سولماز کیانی
پاسخ به  مهسا
3 ماه قبل

سلام خوبین من هفته ی هفتم بارداریم خیلی حالم بده و خبلی حالت تهوع دارم یکی راهنمایی کنه

زهره
زهره
پاسخ به  زینب
4 ماه قبل

اسم شربت چیه

مهر
مهر
پاسخ به  زینب
4 ماه قبل

بی زحمت اسم شربت رو بگید

فروزان
فروزان
پاسخ به  مهر
3 ماه قبل

سلام اسم شربت دمیترون ۶۰میلی هستش که قبل از غذا به اندازه یک قاشق چای خوری بخورید زیادتر نشه چون حدود یک ماهه این دارورو دیگه به خانمان باردار نمیدن

مریم
مریم
پاسخ به  فروزان
3 ماه قبل

سلام من حاملگی سوممه هفته ی ۵بارداریمه رفتم دکتر بهم قرص انستین ۴ رو داده زیاد فرق نمیکنه.تو گوگل زدم نگاه کردم بیشتر داروی بعد شیمی درمانی شماها تجربه ای دارید؟

رزا
رزا
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من هم باردارم و خیلی سختی میکشم در عجبم چطور خانمها بعد دیدن دردسرهای بارداری اول دوباره و ۳باره باردار میشن و قدیما که بیشتر باردار میشدن!؟

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  فروزان
1 ماه قبل

دمیترون منسوخ شده میگن برای جنین ضررداره

لیلا
لیلا
پاسخ به  سمیرا
20 روز قبل

دمیترون یا همون اندانسترون، چه قرص، چه شربت چه آمپول
داروی جدیدی است که چندین سال است کشف شده که تحقیقات کامل نبود و برای باردارها تجویز می کردند و خوب هم جواب می داد، که الان بعد از چند دهه فهمیدن که باعث نقص مادرزادی جنین از جمله شکاف کام نرم میشه

لیلا
لیلا
پاسخ به  آنیا
20 روز قبل

والا منم هفته ۹ ام دارم از تهوع می میرم، ولی فقط مجبورم تحمل کنم، اومدم آدامس بخورم با دقت که روی آدامس رو خواندم نوشته بود منع مصرف برای مادران باردار و بیماران مبتلا به فنیل کتونوری
اصلا یه وضعی است که جرات نمی کنم به مسواک شبم خمیردندان بمالم

دکمه بازگشت به بالا