بهداشت دهان و دندان در ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا ام اس یک بیماری همیشگی است که بر مغز، نخاع، کنترل ماهیچه‌ها، تعادل و اعصاب بینایی چشم تاثیر می‌گذارد. ام اس لثه و دندان‌‌ها را نیز در سطح بیوشیمیایی تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی برای بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌کند. علاوه بر این به دلیل ضعف عضلانی و عدم هماهنگی حرکتی نگه داشتن مسواک، استفاده از نخ دندان و رسیدگی به بهداشت دهان توسط بیمار تقریبا غیرممکن می‌شود. بعضی از داروهای بیماری ام اس هم به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب وارد می‌کنند و به این مشکلات دامن می‌زنند.

شرایط بهداشتی و به خصوص بهداشت دهان و دندان بیماران ام اس اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو توجه به سلامت دهان و دندان این بیماران الزامی است. خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در زمینه بهداشت دهان و دندان بیماران ام اس در اختیار شما قرار می‌دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارتباط ام اس و بیماری دهان و دندان

ارتباط ام اس و مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان یک رابطه پایدار و دائمی است. یکی از علائم اصلی بیماری ام اس افزایش التهاب و عفونت دهان است. این افزایش التهاب در واقع به دلیل عملکرد اشتباه سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. از طرفی همین التهاب دهانی موجب تشدید بیماری ام اس می‌شود. در نتیجه یک چرخه بی‌پایان بین مشکلات دهان و دندان و بیماری ام اس شکل می‌گیرد و هر یک موجب تشدید دیگری می‌شود.

از طرفی داروهایی که برای درمان ام اس قرار می‌گیرند نیز بر سلامت دهان و دندان اثر منفی می‌گذارند. مکانیسم این داروها موجب خشکی دهان، تورم لثه، زخم‌های دهانی، برفک دهانی و فعال شدن ویروس‌های تبخال می‌شود. در اثر مصرف این داروها بزاق دهان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بزاق دهان نقش مهمی در کاهش پلاک‌های دندان و توقف رشد باکتری‌ها دارد. در نتیجه کمبود بزاق دهانی موجب پوسیدگی و بیماری‌های لثه خواهد شد.

به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس اهمیت ویژه‌ای دارد و باید به آن توجه شود.

ارتباط ام اس و بیماری‌های دهان و دندان
ارتباط ام اس و بیماری‌های دهان و دندان

مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان در بیماران ام اس

همانطور که گفته شد مشکلات دهان و دندان در بیماری ام اس بسیار شایع هستند. در ادامه رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان که بیماران ام اس با آن مواجه هستند را بررسی می‌کنیم.

دندان درد در بیماران ام اس

اولین عارضه مشکلات و بیماری‌های دهان، دندان درد است. درد دندان بیماران ام اس، یکی از سخت‌ترین مشکلات دهان و دندان بیماران ام اس است. درد دندان مزمن و دائمی است و موجب کلافگی فرد می‌شود. از طرفی بیماری تحمل افراد را کاهش می‌دهد و درد دندان بیماران ام اس را دوچندان می‌کند.

ام اس و درد فک

درد عصب سه قلو که در ناحیه فک ایجا می‌شود در بیماران ام اس بسیار رایج است. این درد در بیماری‌های دهان و دندان ریشه ندارد اما مشکلات و بیماری‌های دهان می‌تواند موجب تشدید این درد شود. این حالت که با نام نورالژی تریژمینال شناخته می‌شود دردهای عمیق و تیرکشنده ایجاد می‌کند.

دندانپزشکی در بیماران ام اس

با توجه به مشکلاتی که برای رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس وجود دارد، احتمال ابتلای بیماران ام اس به مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان بیشتر از سایر افراد است. درمان‌ بیماری‌های دهان و دندانپزشکی در ام اس یکی از چالش‌های پیش روی بیماران ام اس است. مهم‌ترین مشکل بیماران ام اس در دندانپزشکی عدم آشنایی و تخصص نداشتن دانپزشک برای درمان بیماران ام اس است. با رعایت ملاحظات دندانپزشکی در بیماران ام اس می‌توان مشکلات این بیماران در دندانپزشکی را کاهش داد. مراکز طرف قرارداد با انجمن ام اس، خدمات دندانپزشکی مناسب را به بیماران ام اس ارائه می‌دهند. برخی از مشکلات دیگر بیماران ام اس در دندانپزشکی عبارتند از:

  • دسترسی به مطب مناسب: رفت و آمد و نشستن طولانی مدت برای بیماران ام اس دردناک است. به همین دلیل آن‌ها برای درمان دهان و دندان، باید مطب دندانپزشکی نزدیک، با صندلی و دسترسی مناسب پیدا کنند.
  • ناتوانی در نگهداری ثابت سر: ثابت نگه داشتن سر هنگام درمان دندان‌ها برای بیماران ام اس دردناک و غیرقابل تحمل است. به همین دلیل دندانپزشک باید مهارت، دقت و حوصله کافی برای فعالیت در چنین شرایطی را داشته باشد.
  • باز نگه داشتن دهان: بیماران ام اس به دلیل بی حسی و درد قادر به باز نگه داشتن دهان خود نیستند. به همین دلیل لازم است فرد همراه یا دستیار دندانپزشک برای باز نگه داشتن دهان به آن‌ها کمک کنند. استفاده از پایه‌های دهانی نیز از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران ام اس است.
  • مشکلات تنفسی: تنفس در حالت درازکش و روی صندلی دندانپزشکی برای بیماران ام اس دشوار است. دندانپزشک علاوه بر این که باید سرعت عمل مناسب برای کار روی دهان و دندان بیماران ام اس را داشته باشد، باید در فواصل منظم فرصت تنفس را به بیمار بدهد.
دندانپزشکی در بیماران ام اس
دندانپزشکی در بیماران ام اس

کشیدن دندان در بیماران ام اس

همانطور که گفته شد درمان‌های دندانپزشکی برای بیماران ام اس بسیار دشوار و چالش برانگیز است. دشواری رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس گاهی باعث مشکلات عمیق و پوسیدگی دندان می‌شود. به طوری که ممکن است کشیدن دندان تنها راه درمان و نجات یافتن از دندان درد در بیماران ام اس باشد. کشیدن دندان ویزیت طولانی‌تر و دردناک‌تر است. به همین دلیل این مشکلات در کشیدن دندان در بیماران ام اس چند برابر می‌شود. مهارت، سرعت و دقت عمل دانپزشک در کشیدن دندان بیماران ام اس نقش کلیدی و تعیین‌کننده دارد.

عصب کشی دندان در بیماران ام اس

ممکن است عصب کشی راه درمان درد دندان در بیمارن ام اس باشد. برای عصب کشی دندان در بیماران ام اس دندانپزشک باید با دقت و حوصله فعالیت کند. همچنین بهتر است تخت دندانپزشکی را با توجه به نیاز و راحتی بیمار تنظیم کند. دندانپزشک برای راحتی بیشتر بیمار می‌تواند عملیات عصب کشی را به چند بخش زمانی کوتاه تقسیم کند.

درمان ایمپلنت در بیماران مبتلا به ام اس

یکی از راه‌های درمان برای مشکلات دندان در بیماران ام اس، ایمپلنت است. البته در ایمپلنت دندان بیماران ام اس نکات مراقبتی و پیش درمانی خاصی وجود دارد که باید با مشورت دکتر ام اس و دکتر مغز و اعصاب انجام شود. درمان ایمپلنت در درمان بیماران مبتلا به ام اس فقط در صورتی که بیمار کورتون مصرف کند، محدودیت دارد.

دندانپزشکی رایگان برای بیماران ام اس

با توجه به این که ام اس جزء بیماری‌های خاص محسوب می‌شود، شرایط درمانی ویژه‌ای برای این بیماران در نظر گرفته شده است. از جمله این شرایط می‌توان به دندانپزشکی رایگان برای بیماران ام اس اشاره کرد. علاوه بر این مراکز طرف قرارداد با انجمن ام اس، آماده ارائه خدمات دندانپزشکی را با شرایط و هزینه مناسب به بیماران ام اس هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است بیماران ام اس با رعایت چند نکته ساده از بروز مشکلات دهان و دندان جلوگیری کنند تا نیازمند درمان‌های دندانپزشکی نباشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنیم:

  • بیماران ام اس می‌توانند از مسواک برقی برای شستشوی دهان و دندان خود استفاده کنند.
  • نخ دندان‌های دسته‌دار ابزار مناسبی برای پاکسازی محیط دهان هستند.
  • نشستن روی صندلی هنگام مسواک زدن از خسته شدن بیمار ام اس جلوگیری می‌کند.
  • یکی از مهم‌ترین مشکلات دهان در بیماران ام اس خشکی دهان است. نوشیدن آب در روز و استفاده از مرطوب‌ساز هنگام خواب می‌تواند احتمال خشکی دهان را کاهش دهد.
  • بیماران مبتلا به ام اس برای کاهش ریسک مشکلات دهان و دندان باید از مصرف دخانیات و خوردن بیش از حد مواد قندی اجتناب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است از ویزیت آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس
اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در ام اس

جمع‌بندی

بیماری‌های دهان و دندان در بیماران ام اس رایج‌تر است. زیرا توجه و رعایت بهداشت دهان و دندان برای این بیماران سخت‌تر است. علاوه بر این عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن موجب بروز عفونت و التهاب در دهان می‌شود. داروهای ام اس هم با خشک کردن محیط دهان این شرایط را دشوارتر می‌کنند. درمان‌های دندانپزشکی برای بیماران ام اس هم شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. اولین شرط درمان‌های موثر دندانپزشکی برای بیماران ام اس، مهارت، سرعت و دقت عمل دنداپزشک است. البته بهتر است با مراقبت و توجه بیشتر از بروز مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان بیماران ام اس پیشگیری کرد تا احتمال خرابی دندان و نیاز به دندانپزشک کاهش پیدا کند.

سوالات متداول بهداشت دهان و دندان در ام اس

آیا بیماری ام اس با بیماری‌های دهان و دندان ارتباط دارد؟

بیماری ام اس با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن موجب افزایش التهاب و عفونت‌های دهان می‌شود. علاوه بر این بیماری‌ها و عفونت‌های دهان می‌توانند ام اس را تشدید کنند.

آیا داروهای ام اس به دهان و دندان آسیب می‌زنند؟

برخی از داروهای ام اس موجب از بین رفتن بزاق دهان و خشکی محیط دهان می‌شوند. خشکی دهان یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های دهان به خصوص پوسیدگی دندان‌ها است.

دندانپزشکی بیماران ام اس چه شرایطی دارد؟

با توجه به شرایط ویژه بیماران ام اس، دندانپزشکی آن‌ها باید شرایط خاصی داشته باشد. مهارت و تجربه دندانپزشک در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
decisionsindentistry.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیلا زهتابی
سهیلا زهتابی
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر بیمار ام اس درتبریز هستم نیاز شدید به دندان پزشک دارم چطور میتوتم از دندان پزشکی رایگان انجمت ام اس تهران بهره مند بشم ممنون میشم راهنماییم کنید . ناگفته نماند کارت عضویت انجمن ان اس تهران هم دارم
باتشکر زهتابی از تبریز

خانم رضایی
خانم رضایی
10 ماه قبل

سلام من هفت سال ام اس دارم چند روز آفت دهانی و زبانی گرفتم نمیتونم چیز بخورم نفسم واکسیژن کم میشه لطفاً راهنماییم کنید الآنم تعطیل دکتر نیست برم

بهمن
بهمن
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.
میشه ازتون بپرسم که مادرم بیماری ام اس داره تقریبا ده سال میشه تمام دارو هاش سروقت میخوره دیشب خوابید صبح بلند شد سرگیجه گرفته یه هفته قبلش لثه اش ورم کرد انتی بیوتیک خورد ورمش خوب شد اما الان سرگیجه داره
ببخشد نتونستم درست سوالمو دارم کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

سارا
سارا
1 سال قبل

فقط می خوایید یه چیزی بنویسید
کو؟
مراکز رایگان برای بیماران ام اس کو؟؟؟
فقط صفحه پر کنید، روزتون بگذره

پریسا
پریسا
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

به قول دوستمون فقط مینویسین …
یه آدرسی بنویسین بین این همه نوشته ها که اونجا بریم …
فقط حرف حرف حرف

امیر
امیر
1 سال قبل

بسیار گود

دکمه بازگشت به بالا