نورالژی (درد عضلانی شدید) چیست؟

نورالژی (neuralgia) درد شدیدی است که آن را به‌صورت کوبنده، سوزشی و شدید حس خواهید کرد، اما سوال اصلی این است که علت این درد چیست؟ در جواب باید گفت زمانی که عصب آسیب می‌بیند یا تحریک می‌شود، این مشکل به‌وجود خواهد آمد.

این عصب می‌تواند عصب هر نقطه از بدن باشد که تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ اما چه مواردی باعث تحریک و آسیب عصب می‌شوند؟ سالخوردگی، بیماری‌هایی چون ام‌اس، دیابت یا عفونت زونا از جمله مواردی هستند که می‌توانند عصب را در هر نقطه از بدن با مشکل مواجه کنند. بنابراین این بیماری‌ها که به عصب آسیب می‌رسانند، زمینه‌ساز بیماری نورالژی می‌شوند.

انواع نورالژی

تا به اینجا توضیحات کلی را در جواب به سوال بیماری نورالژی چیست در اختیارتان قرار دادیم، اما باید بدانید این بیماری انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی کامل هر یک از انواع نورالژی می‌پردازیم تا با مشخصات و شرایط هریک آشنا شوید.

BestCBD-Condition-Shingles-Header.jpg

نورالژی پست هرپتیک (postherpetic neuralgia)

اولین نوع از نورالژی که تصمیم داریم به آن اشاره کنیم، نورالژی پست هرپتیک است. حال سوال پیش می‌آید که نورالژی پست هرپتیک چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت نورالژی پست هرپتیک شایع‌ترین عارضه زونا است. این عارضه با تاثیری که بر رشته‌های عصبی و پوست دارد، باعث درد و سوزش شدید می‌شود. این درد به‌گونه‏ای است که پس از ناپدید شدن بثورات و تاول‌های زونا نیز تا مدت‌ها وجود دارد و طول می‌کشد.

علائم نورالژی پست هرپتیک

علائم نورالژی پست هرپتیک معمولا برای اولین بار در ناحیه‌ای دیده می‌شود که زونا برای اولین بار در آن ناحیه شیوع پیدا کرده است. علائم و نشانه‌های این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس درد عمیق، کوبنده و شدید پس از بهبود زخم و بثورات زونا
  • حساس شدن پوست نسبت به نور
  • ایجاد خارش شدید یا بی‌حسی در ناحیه‌ی دچار مشکل

دقت داشته باشید که پس از ابتلا به بیماری آبله مرغان، ویروس آن تا پایان عمر در بدن شما باقی می‌ماند. حال عواملی چون افزایش سن، سرکوب سیستم‌ایمنی بدن به دلایلی چون شیمی‌درمانی یا برخی ویروس‌ها می‌توانند باعث فعال شدن این بیماری و در نتیجه ایجاد زونا شوند.

نورالژی پست هرپتیک درواقع زمانی رخ می‌دهد که رشته‌های عصبی در طول دوره‌ی بیماری زونا آسیب ببینند. فیبرهای آسیب‌دیده نمی‌توانند پیام‌های عصبی را از پوست به مغز ارسال کنند، همین موضوع باعث می‌شود که درد مزمن و طاقت‌‌فرسایی ایجاد شود.

trigeminal-neuralgia.width-800.jpegquality-80.jpg

نورالژی تری ژمینال (Trigeminal neuralgia)

نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) از دیگر انواع بیماری نورالژی است، اما نورالژی تری ژمینال چیست و چه علائمی دارد؟ عصب تری ژمینال، درواقع همان عصب جمجمه پنجم است که وظیفه انتقال اطلاعات حسی از سر و صورت را برعهده دارد. همچنین این عصب بر فعالیت ماهیچه‌های مربوط به جویدن نیز نقش دارد.

حال بیماری نورالژی تری ژمینال وضعیتی است که بیمار درد وحشتناکی که شبیه به شوک الکتریکی است را در یک سمت صورت خود حس می‌کند. درواقع زمانی که عصب تری ژمینال دچار التهاب می‌شود، نورالژی تری ژمینال اتفاق می‌افتد. این اتفاق که با درد صورت مشخص می‌شود، از بالای گوش‌ها شروع و در ادامه به سه سمت دیگر صورت یعنی گوش‌ها، چشم‌ها و گونه‌ها پخش خواهد شد. باید متذکر شد که نورالژی تری ژمینال در اغلب مواقع، یک طرف صورت فرد را درگیر می‌کند. البته میزان درد آنقدر زیاد است که فرد هنگام خوردن و نوشیدن اذیت می‌شود.

نوشته های مشابه

علائم نورالژی تری ژمینال

در این بخش با علائم نورالژی تری ژمینال آشنا خواهیم شد. بنابراین اگر با هریک از این علائم روبرو شدید، سریعا به متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب مراجعه کنید تا درمان نورالژی تری ژمینال به‌موقع شروع شود.

  • احساس درد هنگام آرایش کردن، مسواک زدن، خوردن، آشامیدن و …
  • احساس درد و سوزش در گونه‌ها
  • احساس شوک الکتریکی در فک
  • نورالژی تری ژمینال سردردهای خفیف و شدید نیز دارد.

علت ایجاد نورالژی سه قلو

اگر به عصب سه قلو آسیبی وارد شود، این آسیب‌دیدگی می‌تواند قسمتی از صورت یا یک طرف صورت را کامل درگیر کند. البته میزان و محل آسیب‌دیدگی عصب می‌تواند در مشکلاتی که ایجاد می‌شود تاثیرگذار باشد. حال سوال اصلی این است که علت ایجاد نورالژی سه قلو چیست؟ در ادامه به شایع‌ترین علل ایجاد درد عصب سه قلو می‌پردازیم تا از آن‌ها مطلع شوید.

  • انجام جراحی‌های صورت گاهی‌اوقات به نورالژی تری ژمینال منجر می‌شوند.
  • عمل‌های دندان‌پزشکی می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.
  • ضربه، تومورها و دیگر صدمات نیز می‌توانند این بیماری را به وجود آورند.

حال اگر چنین اتفاق‌هایی برای شما رخ داد و دچار مشکلاتی چون لرزش صورت، درد شدید صورت و فک شدید یا حس صورت خود را از دست دادید، به متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب مراجعه کنید. حال اگر در انتخاب بهترین دکتر مغز و اعصاب دچار مشکل هستید، ما به شما انجام مشاوره از پذیرش ۲۴ را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید با مشاوران این مجموعه مشورت کنید و هرآنچه پیش آمده را بگویید تا بهترین متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به شما معرفی شود.

آیا نورالژی سه قلو درمان دارد؟

اگر به دنبال درمان نورالژی سه قلو هستید، می‌توانید با استفاده از داروی نورالژی تری ژمینال درد این بیماری را کاهش دهید. این داروها دوزهای متفاوتی دارند و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب براساس شرایط بیمار دوز لازم را مشخص می‌کند. البته درمان‌های دیگری چون تزریق بوتاکس، جراحی و فیزیوتراپی نیز می‌توانند در درمان این بیماری موثر باشند.

جراحی نورالژی نیز از دیگر درمان‌هایی است که می‌توان برای نورالژی تری ژمینال درنظر گرفت. این جراحی انواع متفاوتی دارد که برای مثال می‌توان به تزریق گلیسرول، جراحی پرتویی استریوتاکتیک یا جراحی پرتویی گاما نایف اشاره کرد.

در جراحی تزریق گلیسرول، پزشک پس از بی‌حسی موضعی صورت یک سوزن را از گونه به قاعده جمجمه وارد می‌کند. این سوزن با کمک تصویربرداری اشعه ایکس انجام شده تا مایع نخاعی اطراف ریشه عصب تری ژمینال هدایت می‌شود. سپس پس از رسیدن به ناحیه موردنظر، مقدار مناسبی از گلیسرول تزریق می‌شود. دلیل این تزریق این است که گلیسرول می‌تواند عصب آسیب دیده را التیام بخشد و ارسال پیام درد به مغز را مسدود کند.

در نوع دوم جراحی، یعنی جراحی پرتویی استریوتاکتیک، نیازی به بیهوشی نیست و بیمار هیچ دردی را حین انجام جراحی حس نخواهد کرد. در این روش از تصویربرداری‌های کامپیوتری استفاده می‌شود تا پرتوها با تمرکز بالا به ریشه عصب تابانده شوند. سومین روش جراحی، یعنی جراحی پرتویی گاما نایف نیز به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. این روش از آنجایی که تهاجم کمتر و ایمنی بیشتر دارد، مورد توجه قرار گرفته و به یکی از اصلی‌ترین درمان‌های نورالژی تبدیل شده است.

نورالژی عصب زبانی حلقی

نورالژی عصب زبانی حلقی از نادرترین انواع نورالژی است. این مشکل زمانی پیش می‌آید که عصب زبانی حلقی آسیب ببیند یا تحریک شود. زمانی که فرد دچار نورالژی عصب زبانی حلقی شود، در گلو و گردن خود احساس درد خواهد کرد. همان‌طورکه گفتیم این نوع نورالژی به ندرت رخ می‌دهد، اما توصیه می‌شود در صورت مشاهده‌ی علائم، با یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب مشورت کنید. باید گفت هرچه تشخیص و درمان زودتر انجام شود بهتر است، زیرا هم احتمال درمان شدن بیشتر خواهد بود و هم بیمار درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

61a836201d6f3b0c122a4af6_Fotoram.io (13).jpg

نورالژی اکسیپیتال (Occipital neuralgia)

نورالژی پس سری یا اکسیپیتال زمانی رخ می‌دهد که عصب قرار گرفته در پشت سر آسیب ببینند. این اعصاب از بالای نخاع شروع می‌شوند و به سمت سر و زیر پوست ادامه پیدا می‌کنند. حال از آنجایی که این اعصاب محافظت‌شده نیستند، امکان آسیب دیدن آن‌ها زیاد است.

از جمله شرایطی که باعث می‌شوند اعصاب پس سری آسیب ببیند، باید به موارد زیر اشاره کرد.

علائم نورالژی پس سری

نورالژی اکسیپیتال از جمله بیماری‌هایی است که بیمار در آن درد شدیدی را تجربه می‌کند. این درد که در این نوع از نورالژی حس می‌شود، همانند یک شوک الکتریکی کوبنده و تیز است که پشت سر حس خواهد شد. البته نورالژی اکسیپیتال علائم دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • احساس درد در یک یا دو طرف سر
  • احساس درد در پشت چشم‌ها
  • حساس شدن پوست سر
  • حساسیت به نور
  • احساس درد شدید هنگام حرکت دادن گردن

حال اگر شما با هریک از این علائم روبرو شدید، باید نسبت به تشخیص و درمان نورالژی اکسیپیتال اقدام کنید. ماساژ دادن عضلات دردناک گردن، گرم کردن آن عضلات، استفاده از داروهای‌های ضد التهابی مانند ناپروکسن و … از ساده‌ترین درمان‌ها هستند.

همچنین اگر شما به درمان گیاهی نورالژی اکسیپیتال علاقه دارید، می‌توانید از دمنوش‌هایی چون گل گاوزبان، سنبل الطیب، دمنوش لیمو و ترخون استفاده کنید. اگر هیچکدام از این راهکارها موثر واقع نشد، بهترین دکتر مغز و اعصاب را برای مراجعه انتخاب کنید. گاهی‌اوقات لازم است که داروهای استروئیدی تزریق شوند که این تزریق فقط طبق تجویز پزشک قابل انجام خواهد بود.

نورالژی بین دنده‌ای

نورالژی بین دنده ای که از دیگر انواع نورالژی محسوب می‌شود، درد شدیدی را در قفسه سینه ایجاد می‌کند. دلیل ایجاد این درد می‌تواند تحریک یا فشرده‌سازی اعصاب بین دنده‌ای باشد. از علائمی که برای نورالژی بین دنده‌ای می‌توان درنظر گرفت باید به دل‌درد، احساس درد در قفسه سینه، ستون فقرات و بین دنده‏ها اشاره کرد.

گاهی‌اوقات نورالژی بین دنده ای نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از گذشت مدت‌زمانی برطرف می‌شود. البته اگر احساس کردید که درد رو به افزایش است، باید حتما با یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب مشورت کنید. همچنین اگر شرایط مراجعه به بهترین دکتر مغز و اعصاب را نیز دارید، این کار را انجام دهید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و تشخیص قطعی داده شود.

headache-2-scaled22-1170x694.jpg

اصلی‌ترین دلایل نورالژی

به‌طورمعمول برای نورالژی دلیل قطعی را نمی‌توان درنظر گرفت، زیرا علت برخی از دردهای عصبی نامشخص است. برای مثال گاهی‌اوقات صدمات می‌توانند باعث آسیب دیدن اعصاب شوند و در برخی دیگر از شرایط بیماری‌ها. حال در ادامه مشکلاتی که می‌توانند اعصاب را تحت تاثیر قرار دهند معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

عفونت: عفونت در یک قسمت خاص از بدن می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی عصب همان قسمت شود. برای مثال عفونت ناشی از آبله مرغان می‌تواند زمینه‌ساز نورالژی پست هرپتیک شود.

ام اس: همان‏طورکه می‌دانید، در این بیماری میلین یا پوشش اعصاب از بین می‌رود که این موضوع می‌تواند باعث آسیب دیدن اعصاب شود. نورالژی تری ژمینال بیشتر در افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند دیده می‏شود.

فشردگی اعصاب: اگر توسط استخوان، رباط، رگ خونی و تومورها به اعصاب فشار بیش از حد وارد شود، مشکلات مختلفی می‌تواند رخ دهد. در نورالژی سه قلو یک رگ خونی متورم می‌شود که نتیجه‌ی آن پیدایش چنین بیماری خواهد بود.

دیابت: از دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز نورالژی باشد، باید به دیابت اشاره کرد. لازم است بدانید که گلوکز اضافی در جریان خون می‌تواند به اعصاب آسیب وارد کند و همین آسیب‌دیدگی اعصاب می‌تواند منجر به نورالژی شود.

البته به‌غیراز مواردی که گفته شد، بیماری‌های مزمن کبدی، انجام برخی جراحی‌ها، تحریک‌های شیمیایی و … نیز می‌توانند در ایجاد نورالژی تاثیرگذار باشند. بنابراین اگر علائمی که به آن‌ها در طول مقاله اشاره شد را حس کردید یا مشکوک به برخی از بیماری‌ها مانند زونا هستید، به بهترین دکتر مغز و اعصاب که می‌شناسید مراجعه کنید. اگر شرایط مراجعه حضوری برای شما فراهم نیست، می‌توانید از یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب مشورت بگیرید. چیزی که اهمیت دارد، این است که بیماری شما به‌موقع تشخیص داده شود تا درمان به شکل موثری صورت گیرد.

سوالات متداول نورالژی (درد عضلانی شدید)

  • هزینه عمل نورالژی چقدر است؟

در رابطه با هزینه عمل نورالژی نمی‌توان نظر قطعی داد، زیرا این موضوع به نوع نورالژی و شدت آن بستگی دارد.

  • آیا نورالژی درمان قطعی دارد؟

تابه‌حال هیچ درمان صددرصدی برای نورالژی پیدا نشده است، اما می‌توان با روش‌های موجود این بیماری را کنترل کرد. جراحی نورالژی از جمله درمان‌هایی است که ماندگاری بالاتری دارد.

  • آیا برای درمان نورالژی می‌توان از طب سنتی کمک گرفت؟

برخی از روش‌های مربوط به طب سنتی نیز می‌تواند در درمان نورالژی موثر باشد، بنابراین امتحان این روش از درمان نیز توصیه می‌شود.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
webmd.comaans.orgmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر هستی ربیعی
دکتر هستی ربیعی
22 روز قبل

عالی بود

دکمه بازگشت به بالا