حساسیت به آجیل نوروزی در کودکان و بزرگسالان

آشنایی با علائم حساسیت به آجیل و نحوه درمان آن در عید نوروز

یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌هایی که مردم در ایام عید نوروز از آن استفاده می‌کنند، آجیل‌ها هستند. این خوراکی از چندین ماده متفاوت دیگری تشکیل شده که می‌توانیم به پسته، گردو، کشمش، بادام و … اشاره کنیم. با این وجود با نزدیک شدن به عید نوروز و مهمانی‌های نوروزی، شما باید با مضرات این خوراکی خوشمزه آشنا باشید.

حساسیت به آجیل نوروزی

یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی که برای بزرگسالان و کودکان اتفاق می‌افتد حساسیت به آجیل درختی است. حساسیت به آجیل درختی می‌تواند خفیف باشد که علائمی مانند خارش جزئی بدن، خارش گلو و آبریزش چشم داشته باشد و یا نشانه‌های مرگ بار را در پی داشته باشد. یک فرد ممکن است به همه انواع آجیل‌های درختی حساسیت نشان دهد و یا اینکه فقط نسبت به بعضی از آن‌ها حساس باشد. البته حساسیت داشتن نسبت به یک نوع آجیل درختی، زمینه‌ی ابتلا به آلرژی‌های دیگر را فراهم می‌کند. به افرادی که نسبت به آجیل درختی حساسیت دارند توصیه می‌شود که با مراجعه کردن به متخصص آلرژی، عامل ایجاد کننده حساسیت را در بدن خود شناسایی کنند و از همه انواع آجیل‌های درختی پرهیز کنند.

علائم حساسیت به آجیل و مغزها

زمانی که یک شخص به آجیل‌های درختی آلرژی داشته باشد نه تنها با خوردن آن‌ها، حتی ممکن است با قرار گرفتن در معرض این آجیل‌ها در بدن او یک واکنش آلرژیک ایجاد شود. علائم ناشی از حساسیت به آجیل‌ها و مغزها می‌تواند در چند دقیقه ایجاد شود و بین ۳۰ تا چند دقیقه طول بکشد. این علائم عبارتند از:

  • دردهای شکمی مثل دل درد و یا ناراحتی معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خارش پوست، چشم، دست، پا، گلو، دهان، و یا سایر نقاط بدن
  • داشتن تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • خس خس کردن سینه
  • آبریزش بینی و گرفتگی آن
  • شوک آنافیلاکسی

لازم به ذکر است ایجاد واکنش آنافیلاکسی در افراد مبتلا به آلرژی آجیل‌های درختی نادر است.

علائم حساسیت به آجیل

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که بادام زمینی جزو آجیل‌های درختی محسوب نمی‌شود، اما یکی از شایع ترین علت‌های ایجاد واکنش آنافیلاکسی است. افرادی که حتی یک بار در زندگی با واکنش آنافیلاکسی مواجه شدند هرگز نباید در ادامه زندگی در معرض این نوع از آجیل‌ها قرار بگیرند.

علائم بروز آلرژی به آجیل‌های درختی در کودکان

شایع ترین علائمی که کودکان مبتلا به آلرژی نسبت به آجیل های درختی دارند، به شرح زیر است:

  • اسهال
  • ایجاد مشکل در فرآیند بلع نوزاد
  • تنگی نفس و یا احتقان ناحیه بینی کودک
  • گرفتگی و درد های شکمی کودک
  • خارش پوست، گلو و چشم‌ها و نقاط دیگر

در صورت مشاهده هر یک از این علامت‌ها در کودکتان سریعا به دکتر آلرژی کودکان مراجعه کنید.

درمان حساسیت به فندق

فندق بعد از بادام زمینی یکی از شایع‌ترین حساسیت‌ها و آلرژی را به دنبال دارد. در زمینه ابتلا به حساسیت به فندق عوامل مختلفی نقش دارند، مثلاً ژنتیک و وراثت می‌تواند زمینه ابتلا به آلرژی را فراهم کند. البته آلرژی یک مسئله خیلی پیچیده نیست فقط با انتخاب چند راه ساده می‌توانید آن را درمان کنید. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم آلرژی به فندق را به حداقل برسانیم؟

در یکی از این روش‌ها شما می‌توانید به اندازه بسیار کم از این دانه روغنی استفاده کنید تا به مرور زمان بدن شما به این ماده غذایی عادت کند. در صورت استفاده اگر شاهد بثورات پوستی بودید مصرف آن را برای یک مدت متوقف کنید. فندوق در بسیاری از خوراکی‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین جهت لازم است قبل از مصرف برچسب‌هایی که روی بسته بندی موجود است را چک کنید تا از محتویات بسته آگاه شوید.

درمان حساسیت به آجیل نوروزی

در حال حاضر برای درمان افراد مبتلا به آلرژی نسبت به آجیل درمان قطعی وجود ندارد. نهایت کاری که این افراد می‌توانند انجام دهند این است که در معرض آجیل‌هایی که نسبت به آن‌ها آلرژی دارند قرار نگیرند. حتی از مواد دیگری هم که مقادیر کم از این آجیل‌ها را دارند باید دوری کنند. اگر دچار واکنش‌های آلرژیک شدند سریعاً به دکتر آلرژی مراجعه کنند.

مراجعه به پزشک در زمان واکنش‌های شدید ضروری است ولی بیشتر واکنش‌های خفیف با داروهایی مانند آنتی‌هیستامین رفع می‌شوند. بعضی از افراد هستند که با گذشت زمان و افزایش سن به آلرژی نسبت به آجیل غلبه می‌کنند، اما دسته دیگر از افراد هم هستند که تا آخر عمر مبتلا به این آلرژی خواهند بود. در هر حال بهتر است این افراد از آجیل‌هایی مثل بادام زمینی و یا محصولات غذایی دیگر که از آجیل تهیه شده‌اند دوری کنند.

درمان حساسیت به مغزها در نوزادان

حساسیت به بادام درختی و علائم آن

آلرژی به بادام زمینی و بادام درختی نسبت به سایر آجیل‌ها در بین کودکان و بزرگسالان بیشتر مشهود است.

علائم خفیفی که افراد نسبت به حساسیت به بادام زمینی از خود نشان می‌دهند شامل: ایجاد کهیر و خارش، سرگیجه شدید، سوزن سوزن شدن بدن، تورم در قسمت دهان گلو و لب، احساس درد در قسمت شکم، مشکل در بلع، اسهال و تهوع است.

علائم شدید حساسیت به بادام شامل:

  • تورم بسیار شدید در گلو که باعث سخت شدن تنفس می‌شود
  • سفت شدن گلو و مجرای تنفسی
  • بیهوش شدن
  • افت فشار خون
  • افزایش ضربان قلب

درمان خانگی حساسیت به بادام درختی

برای درمان حساسیت به بادام درمان مشخصی وجود ندارد. تنها راه موجود پرهیز از استفاده این خوراکی‌ها است. باید توجه داشت که اگر علائم خفیف در زمان خودش درمان نشود باعث وارد شدن بیمار به مرحله آنافیلاکسی(مرحله شدید) می‌شود.

علائم حساسیت به بادام درختی در نوزادان

نوزادان از ۶ ماهگی می‌توانند خوردن غذاهای کمکی را شروع کنند. شما می‌توانید برای آن‌ها انواع دسرهای سبک را تهیه نمایید. یکی از دسر‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حریره بادام است. این غذا یکی از بهترین غذاها برای تقویت جسمانی کودک به شمار می‌رود، ولی گاهی شاهد بروز حساسیت در نوزادان هستیم.

برای تهیه حریره از بادام درختی، آرد برنج و شیر استفاده می‌شود. نکته جالب این است که هر سه مورد می‌توانند عامل آلرژی زا باشند. برای اینکه متوجه شوید نوزاد شما به کدام یک از این سه مورد حساسیت دارد باید هر یک را به طور مجزا به کودک بدهید.

اگر کودک شما نسبت به بادام درختی حساسیت داشته باشد، علائمی مثل کهیر، تورم بافت‌های کنار دهان، استفراغ، درد در قسمت شکم و در موارد شدیدتر مشکل در تنفس را نشان می‌دهد.

برای درمان این مشکل در نوزادان درمان قطعی وجود ندارد، ولی در بعضی از کودکان به مرور زمان این حساسیت‌های غذایی از بین می‌روند.

آجیل های آلرژی زا

حساسیت‌زا ترین آجیل‌ها آجیل‌های درختی هستند، که شامل انواع برزیلی پسته، گردو، بادام و … می‌شوند. افرادی که به این نوع از آجیل ها حساسیت نشان می‌دهند نسبت به محصولات دیگر که از آن‌ها ساخته شده هم حساسیت دارند. بنابراین اگر یک فرد به یک نوع از آجیل‌های درختی حساسیت دارد، توصیه می‌شود از مصرف همه انواع آجیل‌های درختی خودداری کند.

آجیل های آلرژی زا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد ایجاد آلرژی بهتر است از همان ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید. می‌توانید در سایت پذیرش ۲۴ که مشاوره آنلاین در زمینه پزشکی و سلامت انجام می‌دهند، اطلاعاتی در این مورد جمع آوری کنید. پزشک آنلاین عمومی در این سایت می‌تواند به شما کمک شایانی کند و در صورت نیاز شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

گفتگوی آنلاین با پزشک عمومی

یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی که در تعطیلات عید مورد استفاده قرار می‌گیرد آجیل‌ها هستند. زیاده روی در مصرف آجیل‌ها باعث ایجاد مضراتی از جمله چاقی برای بدن می‌شود. آجیل‌ها می‌توانند حساسیت زا باشند. آلرژی زا ترین آجیل‌ها، آجیل‌های درختی هستند. که اگر یک فرد نسبت به یک نوع از آن واکنش نشان دهد باید از مصرف کردن انواع دیگر آن نیز پرهیز کند. همچنین برای درمان افرادی که مبتلا به آلرژی نسبت به آجیل‌های درختی هستند هیچ درمان قطعی وجود ندارد، در این بین افرادی هستند که با گذشت زمان بهبود می‌یابند و افراد دیگر تا آخر عمر با آن درگیر هستند.

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
donya-e-eqtesad.comgahvare.netariyanahal.irrasekhoon.netvajaro.irsaednews.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آمین
آمین
2 سال قبل

من خانمی ۳۹ ساله هستم جدود دوماه است که دچار حارش بدن در تمام بدن شدم و سیتریزین مصرف میکنم ولی به محض قطع شدن بازهم خارش شروع می شود از بچگی حساسیت داشتم سالی یکی دوبار و زود رفع می شد ولی اینبار ۲ ماه طول کشید

دکتر ماماچ پور
دکتر ماماچ پور
پاسخ به  آمین
1 روز قبل

عزیزم هورمون هات منظم نیست که می خاری …باید روابط خاشخاشی را با شوهرت بیشتر کنی که خارش کم شه

سامی
سامی
پاسخ به  آمین
1 روز قبل

ژژژژوووون بیا بخارونمت عسیسم

دکمه بازگشت به بالا