آلرژی به اسپرم چیست؟ درمان حساسیت به اسپرم (مایع منی)

علائم و عوارض حساسیت به اسپرم

حساسیت به اسپرم چیست؟

آلرژی به اسپرم (Sperm allergy) یا حساسیت به مایع منی (Semen allergy) یک واکنش آلرژیک نادر به پروتئین‌های موجود در اسپرم و مایع منی مردان است. نشانه‌های حساسیت زنان به اسپرم یا منی ممکن است اولین باری که یک زن رابطه جنسی برقرار می‌کند بروز کنند. البته بعضی از خانم‌ها به محض برقراری رابطه جنسی با یک شریک جنسی جدید، این علائم را تجربه می‌کنند. بنابراین مسئله قابل پیش‌بینی نیست.

جالب است بدانید که برخی از مردان نیز دچار حساسیت به اسپرم می‌شوند و علائم آلرژی مانند قرمزی، تورم، خارش و بثورات پوستی را در ناحیه پوست بالای اندام تناسلی خود نشان می‌دهند.

متاسفانه گاهی خانم‌ها آلرژی به منی مرد را به‌عنوان واژینیت (التهاب واژن)، عفونت قارچی یا یک بیماری مقاربتی (STD) مانند تبخال تناسلی محسوب می‌کنند. درحالی‌که مراجعه به موقع به پزشک و درمان صحیح با راهکارهایی مانند استفاده از کاندوم می‌تواند به‌ راحتی مشکل را حل کند. اگر آلرژی به اسپرم وجود داشته باشد، زن نباید هیچ علامتی در هنگام استفاده از کاندوم داشته باشد.

در ادامه این مطلب می‌توانید پاسخ سوالاتی مانند علائم و عوارض آلرژی به اسپرم چیست؟ و درمان حساسیت به اسپرم چیست؟ را دریافت کنید.

علائم و نشانه‌های حساسیت به اسپرم

برخی از علائم شایع آن شامل موارد زیر است:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد
  • خارش و احساس سوزش
  • بثورات ریز پوستی

این علائم معمولاً حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پس از تماس با مایع منی بروز می‌کنند و ممکن است حتی محدود به ناحیه واژن نباشند و در هر ناحیه‌ای که ممکن است با مایع منی تماس پیدا کند مانند آلت تناسلی، قفسه سینه، مقعد و دهان نیز ایجاد شوند.

اگرچه در اغلب زنان علائم موضعی هستند اما در برخی از خانم‌ها این علائم می‌توانند کل بدن آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و دچار کهیر، تورم زبان یا گلو، افزایش ضربان قلب، مشکل تنفسی یا شوک آنافیلاکسی (به‌عنوان یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی) شوند. علائم آنافیلاکسی معمولاً در عرض چند دقیقه ظاهر می‌شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

مردانی که به مایع منی خود حساسیت دارند، ممکن است بلافاصله پس از انزال دچار خستگی شدید، احساس گرمای شدید و حالتی شبیه آنفولانزا شوند.

علت حساسیت به اسپرم چیست؟

آلرژی به مایع منی در درجه اول توسط پروتئین‌های موجود در اسپرم مردان ایجاد می‌شود. برخی از تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که برخی از داروها یا آلرژن‌های غذایی موجود در اسپرم می‌توانند باعث تحریک علائم شوند.

اگرچه آلرژی به منی ممکن است در هر زمانی ایجاد شود، اما بسیاری از زنان گزارش داده‌اند که علائم آن‌ها در اوایل دهه ۳۰ زندگی شروع شده است. بنابراین افزایش سن و داشتن سابقه بیماری آلرژی در بروز این مشکل موثر است.

عوارض حساسیت پوستی به اسپرم

آلرژی به اسپرم برای بسیاری از زوج‌ها وضعیت ناامیدکننده‌ای است و می‌تواند فشار مضاعفی بر روابط آن‎ها وارد کند. همچنین می‌تواند شرایط را برای زوج‌هایی که می‌خواهند صاحب فرزند شوند پیچیده کند، زیرا در هنگام تصمیم برای بارداری نمی‌توان از کاندوم استفاده کرد.

با این حال، راه‌هایی برای باردار شدن یک زن حتی با وجود حساسیت به اسپرم وجود دارد. به عنوام مثال، پس از شستشوی اسپرم در آزمایشگاه می‌توان از طریق لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی به بارداری دست یافت.

حساسیت پوستی به اسپرم

زنانی که مشکوک به آلرژی به اسپرم هستند باید به متخصص زنان یا متخصص آلرژی مراجعه کنند. تست پوستی که در آن مقدار کمی از مایع منی مرد به زیر پوست زن تزریق می‌شود، می‌تواند تایید کند که آیا آلرژی وجود دارد یا خیر.

نحوه درمان حساسیت و آلرژی به اسپرم

مانند سایر آلرژی‌ها، هیچ درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد. اما می‌توان با راهکارهایی شدت علائم حساسیت به اسپرم را کاهش داد. بهترین راه استفاده از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی است.

مردانی که به مایع منی خود آلرژی دارند نیز باید در طول خودارضایی نیز از کاندوم استفاده کنند. اگرچه این امر ممکن است از بروز برخی علائم در سراسر بدن آن‌ها جلوگیری نکند. از سایر راهکارهای موثر برای بهبود حساسیت به اسپرم در زنان و مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دارودرمانی

ممکن است پزشک توصیه کند که قبل از هرگونه فعالیت جنسی، داروهای آنتی‌هیستامین مصرف کنید. این روش برای به حداقل رساندن علائم شما موثر است. اگر علائم شما شدید باشد، پزشک احتمالا برای تجویز داروهای قوی‌تر مانند کوتیکواستروئیدها اقدام می‌کند.

حساسیت‌زدایی

در‌صورتی‌که شرایط استفاده از کاندوم را نداشته باشید یا داروهای ضد آلرژی برای درمان حساسیت رحم به اسپرم موثر نباشند، احتمالا باید تحت نظر پزشک آلرژی یا ایمونولوژیست برای تکنیک حساسیت‌زدایی اقدام کنید.

برای انجام این کار، پزشک در هر جلسه به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر محلول مایع منی رقیق شده را در داخل واژن یا روی آلت تناسلی شما قرار می‌دهد. این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که بتوانید در برابر قرار گرفتن در معرض مایع منی رقیق نشده، بدون اینکه علائمی را تجربه کنید مقاومت کنید.

دارو درمانی حساسیت به اسپرم

پس از حساسیت‌زدایی اولیه، قرار گرفتن مداوم در معرض مایع منی برای حفظ خنثی‌سازی سیستم ایمنی بدن شما ضروری است. به عنوان مثال، افرادی که به مایع منی شریک زندگی خود حساسیت دارند، باید هر ۴۸ ساعت یکبار رابطه جنسی داشته باشند. این راه درمان حساسیت به اسپرم تا الان به میزان زیادی موفقیت‌آمیز بوده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حساسیت به اسپرم مسئله ساده‌ای نیست که خود‌به‌خود رفع شود. بنابراین بهتر است به محض مواجهه با علائم ذکر شده به پزشک متخصص زنان و زایمان یا  متخصص آلرژی مراجعه کنید. خوشبختانه امروزه با وجود راهکارهای مختلف حتی امکان باردار شدن در این شرایط نیز ممکن است.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و آلرژی برای درمان استفاده کنید. در این سامانه امکان پرسش و پاسخ در مورد حساسیت به اسپرم وجود دارد.

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.mayoclinic.orgwww.healthline.comwww.issm.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ذبیح الله است
ذبیح الله است
4 ماه قبل

سلام من حساسیت دارم وقتیکه میخواهم رابطه جنسی بر قرار کنم تمام قوت های جنسی ام سست میشود

ح عسگری
ح عسگری
پاسخ به  ذبیح الله است
2 ماه قبل

ی میلگرد بگیر با سیم مفتول اونو سفت ببند اگه نشد بگو بیام برات جوش بدم دیگه سست نشه

رویا
رویا
11 ماه قبل

سلام وخسته نباشید من بعد از ریختن منی خارش شدید گرفتم باید ب پزشک مراجعه کنم؟؟ایا باردار میشوم؟؟

ح عسگری
ح عسگری
پاسخ به  رویا
2 ماه قبل

خارش رو من باید داغ کنم اون قسمت رو

الکس
الکس
1 سال قبل

با سلام میخواستم بدونم اگر دست به کمدبزنیم ودست خیس شود وبعدبه پریزبزنیم و گوشی آیاباعث انتقال نجاست میشود و نمیدونم رطوبت کمد بوده یامنی ومن قبلا به قسمت سمت راست کمد دست نجس زدم ولی دیروز به قسمت سمت چپ آن دست زدم ومن زیاد دست میشورم وپوستم چرب است

میترا
میترا
1 سال قبل

سلام دکتر وقت بخیر اگر
شریک جنسی فردی هنگام انزال مقداری اسپرمش رو پوست دست کسی ک شریکش هست ریخته شود و بلافاصله اون شریک با آبو صابون دستش ک اسپرمی شده رو شستو شو دهد باعث بیماری های مقاربتی یا پوستی میشود؟؟؟

سپیده
سپیده
پاسخ به  میترا
1 سال قبل

نوچ.. چون اب منی خیلی مفیده برای جوشها و کمردرد سفیدی پوست… من ی همکلاسی داشتم دوران مدرسه.. اب منی دوست پسراشو میاورد داخل مدرسه میفروخت

امیر
امیر
پاسخ به  سپیده
1 سال قبل

کسخل به من بگو مفت وجانی بهت میدم

دکمه بازگشت به بالا