پروتز سینه و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

آشنایی کامل با انواع مدل پروتز سینه، وعوارض پروتز سينه زير عضله و هزینه ی انجام عمل

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یک جراحی زیبایی است که برای بزرگ کردن یا تقارن سینه طراحی شده است. برای این جراحی می‌توان چربی را از نقاط دیگر بدن به سینه تزریق کرد یا یک روش رایج‌تر این است که از طریق جراحی کاشت یا پروتز را برای سینه انجام داد. افرادی این جراحی زیبایی را انجام می‌دهند که حجم سینه کمی داشته یا به دلایل مختلفی مانند کاهش وزن، بارداری و شیردهی حجم سینه خود را از دست داده‌اند. برخی افراد که سینه‌های کوچک‌تر و لگن پهنی نیز دارند ممکن است، بخواهند با بزرگ‌تر کردن سینه‌های خود تناسب اعضا را به بدن خود بازگرداند.

علاوه بر این افرادی که سینه‌های نامتقارن دارند نیز از طریق این جراحی زیبایی می‌توانند اندازه پستان‌های خود را یکسان کنند. توجه داشته باشید که برای این کار فرد باید از سن رشد خود گذر کرده باشد.

چگونه پروتز سینه انجام می‌شود؟

در این جراحی یک کاشت یا چربی در پشت هر یک از پستان‌ها قرار می‌گیرد در واقع ایمپلنت‌ها یا پشت ماهیچه‌های قفسه سینه یا پشت بافت پستان‌های شما قرار گرفته و می‌توانند تا اندازه یک فنجان سایز آن‌ها را تغییر دهند.

توجه داشته باشید که پروتز سینه همان روشی که برای لیفت سینه به کار می‌رود، نیست. لیفت برای افتادگی پستان‌ها کاربرد دارد. ایمپلنت‌ها از پوسته‌های نرم و انعطاف‌پذیر سیلیکون ساخته شده‌اند که با نمک یا ژل سیلیکون نیز پر می‌شوند.

اگرچه در مورد پروتزهای سیلیکونی اختلاف نظرهایی وجود داشته است، اما هنوز هم در میان افرادی که جراحی‌های زیبایی برای افزایش سایز پستان انجام می‌دهند، بسیار محبوب هستند.

روش‌های انجام پروتز سینه

درصورتی‌که انتخاب شما انجام پروتز سینه باشد، به احتمال زیاد به‌صورت سرپایی این عمل را در مرکز انجام خواهید داد که در اکثر مواقع فرد همان روز می‌تواند از مرکز مرخص شود.

این روش با بیهوشی انجام می‌شود تا دردی را احساس نکنید که از ۲۴ ساعت قبل باید دستورالعمل‌هایی که توسط جراح دریافت کرده‌اید را به طور کامل انجام دهید. توصیه می‌کنم که این عمل را توسط بهترین دکتر پروتز سینه انجام دهید، جراح متخصص از طریق سه نوع برش زیر، ایمپلنت را برایتان انجام می‌دهد.

  • زیر پستان (Inframammary)
  • زیربغل (Axillary)
  • بافت اطراف نوک پستان (Periareolar)

سپس جراح با برشی که انجام داده یک فضایی ایجاد کرده و پستان را از ماهیچه‌های سینه جدا کرده و ایمپلنت را در این فضا قرار می‌دهد. ایمپلنت دقیقاً باید در مرکز پستان قرار گیرد.

اگر کاشت نمک را انتخاب کرده باشید، بعد از قرارگیری کپسول توسط جراح با نمک و آب پر می‌شود، اما اگر پروتز سیلیکونی را انتخاب کرده باشید، کپسول پروتز سینه از قبل پر شده و تنها کافی است در موقعیت مورد نظر قرار داده شوند.

نوشته های مشابه

بعد از قراردادن کپسول پروتز برش‌های موجود توسط پزشک بخیه شده و پانسمان می‌شود و بعد از اینکه اثر بیهوشی به طور کامل از بین رفت ترخیص خواهید شد، اما در دوره نقاهت باید مرتباً تحت نظر پزشک قرار داشته باشید و تمامی دستورالعمل‌ها را به طور دقیق انجام دهید.

عوارض انجام پروتز سینه

یک خطر برای پروتز سینه، نیاز به اقدامات و پیگیری‌های بعد از انجام جراحی است که معمولاً توسط افراد نادیده گرفته می‌شود. سایر خطرات و عوارض جانبی عبارتنداز:

  • خونریزی و کبودی
  • درد در سینه
  • عفونت در محل جراحی یا اطراف ایمپلنت
  • انقباض کپسول پروتز سینه یا تشکیل بافت اسکار داخل پستان (می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن یا جابه‌جا شدن ایمپلنت شما شود)
  • پارگی یا نشت پروتز
  • عدم راحتی و تغییر احساس نسبت به پستان‌ها که اغلب موقتی است.
  • تجمع مایعات در اطراف ایمپلنت در صورت جراحی نادرست
  • زخم شدید پوست
  • تعریق شدید شبانه

اما مواردی وجود دارد که در صورت بروز باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. این موارد شامل:

  • تب کردن
  • قرمزی در سینه و اطراف آن خصوصاً رگه‌های قرمز روی پوست
  • احساس گرما و داغی در اطراف محل برش

این موارد در پروتز سینه می‌تواند نشان دهنده‌ عفونت باشد که نیاز به بررسی و اقدامات ضروری و سریع دارد. پس از بهبودی و طی کردن دوران نقاهت هرگونه درد در پستان، زیربغل یا تغییر در اندازه و شکل پستان در پروتزهای موقتی یا در پروتز دائمی سینه باید توسط جراح مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از این عوامل می‌توانند نشان دهنده‌ پارگی کپسول پروتز باشند که تشخیص پارگی آسان نبوده و سریع انجام نمی‌شود، زیرا ایمپلنت‌ها بسیار آرام نشت می‌کنند. عوارض نادری مانند درد در قفسه سینه و تنگی نفس نیز ممکن است بعد از پروتز تجربه کنید که در این صورت سریعاً با پزشک خود ملاقات کنید.

فراموش نکنید درصورتی‌که پروتز پستان انجام داده‌اید به طور مرتب سینه‌های خود را بررسی کنید در صورت مشاهده هرگونه تغییر، بزرگ شدن، تورم یا درد به جراح خود مراجعه کرد و مشکل را با او در میان بگذارید.

با کمک پزشک خود ایمپلنت مناسب در نوع و سایز را انتخاب کنید.

اقدامات بعد از پروتز سینه

بعد از جراحی پروتز سینه بهتر است از لباس زیرهایی که ورزشی هستند، استفاده کنید. همچنین جراح احتمالاً برای کاهش درد شما داروهای مسکن برایتان تجویز خواهد کرد. فراموش نکنید که از جراح خود برنامه‌ای برای بازگشت به کار، فعالیت‌های تفریحی و روتین زندگی خود دریافت کرده و تمامی توصیه‌ها را جدی گرفته و رعایت کنید.

اگر شاغل هستید بعد از گذشت چند روز ممکن است بتوانید به کار خود بازگردید، اما برخی به یک هفته مرخصی برای طی‌کردن دوره نقاهت خود نیاز دارند. حداقل دو هفته زمان برای برگشت به فعالیت‌های شدید بدنی مانند ورزش نیاز دارید.

بعد از جراحی از فعالیت‌هایی که ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می‌دهند و همچنین فعالیت‌هایی که حرکت سینه‌ها را بیشتر می‌کنند تا چندین هفته باید خودداری کنید. اگر استراحت را جدی نگرفته و فعالیتی داشته باشید که موجب حرکت پستان‌ها شوند می‌تواند بسیار برایتان دردناک باشد.

معمولاً در ملاقات بعدی که با جراح خود دارید بخیه را کشیده و اگر لوله‌های تخلیه نیز داشته باشید آن‌ها هم برداشته می‌شوند. اگرچه جراحی پروتز سینه باید طولانی‌مدت باشد، اما تضمینی برای اینکه دائم باشند وجود ندارد.

ممکن است که در آینده نیاز به جایگزینی برای ایمپلنت انجام داده داشته باشید. پس از جراحی باید یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید. اگر سیگار می‌کشید، حتماً آن را ترک کنید، کشیدن سیگار می‌تواند بهبودی شما را به تأخیر بیندازد.

اقدامات قبل از جراحی پروتز سینه

برای آماده‌شدن حتماً دستورالعمل‌های پزشک خود را به‌درستی دنبال کنید. احتمالاً به شما توصیه می‌شود که از نیمه‌شب قبل از عمل خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. احتمالاً از هفته‌های قبل پزشک از شما می‌خواهد که اگر اعتیاد به سیگار دارید، آن را ترک کنید، سیگار خطر ابتلا به عوارض بعد از عمل را بالا می‌برد و جریان خون در بدن را محدود می‌کند. همچنین سیگارکشیدن ایمنی بدن شما را پایین آورده و درنتیجه خطر عفونت بعد از جراحی را بالا می‌برد.

پروتزهای اشکی، ظاهری بسیار طبیعی دارند تنها سینه را کمی بزرگ‌تر می‌کنند.

انواع مدل پروتز سینه

همان‌طور که اشاره کردیم دو نوع پروتز سینه وجود دارد که معمول‌تر هستند.

مدل پروتز سینه آب نمکی

پروتزهای آب نمکی دارای یک پوسته خارجی سیلیکونی هستند که با محلول استریل آب نمک در حین جراحی پر می‌شوند. این نوع از ایمپلنت‌ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند. از این نوع علاوه بر بزرگ کردن سایز سینه یا تقارن بخشیدن به آن برای بهبود بخشیدن به جراحی‌های ناموفق قبلی نیز استفاده می‌شود. ایمپلنت‌های نمکی برای افراد بالای ۱۸ سال بی‌خطر است.

مدل پروتز سینه سیلیکونی

این مدل از ایمپلنت‌ها یک پوسته‌ بیرونی سیلیکونی دارند که داخل آن نیز با ژل سیلیکون پر می‌شود. اندازه‌های متفاوتی برای این پروتز سیلیکونی نیز وجود دارد. پروتز پستان سیلیکونی برای زنان بالای ۲۲ سال تأیید شده است. همچنین از آن‌ها برای بهبود بخشید‌ن به جراحی‌های قبلی نیز می‌توان استفاده کرد.

پروتز سینه اشکی

این مدل برای خانم‌هایی که می‌خواهند کمبود سینه‌ خود را با جراحی جبران کنند و درعین‌حال ظاهری بسیار طبیعی داشته باشند، بسیار مناسب بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پروتز سینه گرد

خانم‌هایی که دوست دارند سینه‌های برجسته داشته باشند باید این مدل از پروتز سینه را انتخاب کنند.

پروتز مدل آب نمکی

مزایا پروتز سینه آب نمکی

  • محلول طبیعی: این مدل با محلول‌های طبیعی پر شده و در صورت نشتی یا پارگی می‌تواند جذب بدن شود.
  • انعطاف‌پذیری اندازه: پروتزهای نمکی در ابتدا به‌صورت کپسول خالی وارد شده و سپس پر می‌شود که این امر به پزشک شما اجازه می‌‌دهد تا ایمپلنت را تنظیم کند تا به اندازه و مدل موردنظر دست پیدا کند.
  • گزینه‌های بیشتر برای برش: پروتزهای نمکی به برش‌های کوچک‌تری برای کاشت نیاز دارند که این موجب می‌شود تا از طریق هر برش حتی زیر بازو بتوانند انجام شده و در محل موردنظر قرار گیرند.
  • تشخیص نشتی ایمپلنت: باتوجه‌به اینکه پروتز نمکی توسط بدن جذب می‌شود در صورت نشتی قابل مشاهده بوده و می‌توان به این مشکل با سرعت رسیدگی کرد.

معایب پروتز سینه آب نمکی

  • هنگام لمس و کمی حتی در ظاهر غیرطبیعی به نظر می‌رسند.
  • ممکن است دچار چین‌خوردگی شوند.
  • احتمال خالی شدن و جذب آن توسط بدن نیز وجود دارد.

پروتز سینه سیلیکونی

مزایا پروتز سینه سیلیکونی

  • توسط بدن جذب شده و در صورت پارگی با درد همراه است.
  • احتمال خالی شدن آن ناچیز است.
  • بسیار طبیعی به نظر می‌رسند.
  • چین‌خوردگی پروتز در این نوع بسیار کم است.

معایب پروتز سینه سیلیکونی

  • تشخیص پارگی دشوار است.
  • در صورت پاره شده تغییر شکل در پستان‌ها به همراه درد خواهد بود.
  • گزینه‌های برش آن محدود است و به برش روی سطح پوست نیاز دارد.

تفاوت پروتز اشکی و گرد را در تصویر مشاهده می‌کنید.

پروتز سینه بعد از سرطان

پس از جراحی‌های ماستکتومی که طی آن تمام بافت طبیعی پستان برداشته می‌شود یا لامپکتومی که تنها تومور را برمی‌دارند، عمل پروتز سینه توسط جراحان صورت می‌گیرد.

ممکن است چندین عمل جراحی برای رسیدن به آنچه موردنظرتان است، نیاز داشته باشید. در واقع پروتز پستان یک جراحی بسیار مناسب برای افرادی است که به دلیل سرطان سینه، پستان خود را برداشته‌اند. آن‌ها با کاشت مجدد زیبایی و اعتمادبه‌نفس خود را باز خواهند یافت.

اندازه پروتز سینه

همان‌طور که اشاره شد پروتز پستان اندازه‌های متفاوتی دارد که باتوجه‌به نیاز و خواست فرد انتخاب می‌شود. اما به وزنی که پروتزها دارند نیز باید هنگام انتخاب، توجه کنید. این وزن ناشی از پروتز، به‌مرورزمان موجب پایین آمدن پروتز شده و هرچه وزن آن‌ها بیشتر باشد سرعت پایین آمدن نیز بیشتر خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال یک پروتز سینه ۴۰۰ سی‌سی نسبت به ۳۰۰ سی‌سی سریع‌تر دچار افتادگی می‌شود؛ بنابراین هنگام انتخاب اندازه به این نکات دقت کنید و حتماً با متخصص خود مشورت کنید که چه سایزی برای شما نیاز است و به آن اعتماد کنید.

هزینه پروتز سینه

هزینه پروتز سینه باتوجه‌به مدل انتخابی و انتخاب بهترین دکتر پروتز سینه متفاوت خواهد بود. هزینه‌ها شامل ایمپلنت، بیهوشی، مرکز جراحی یا بیمارستان و آزمایش‌های موردنیاز می‌باشد.

علاوه بر این برای لباس‌هایی که بعد از جراحی باید بپوشید و داروهایی که باید مصرف کنید نیز باید هزینه‌ای در نظر بگیرید. همان‌طور که می‎دانید بیمه، جراحی‌های زیبایی را پوشش نداده و تمامی هزینه‌ها را شخصاً باید پرداخت کنید.

ایمنی پروتز سینه

مانند تمامی جراحی‌ها، پروتز سینه نیز خطراتی مانند اسکار، عفونت، پارگی ایمپلنت، چین‌وچروک پوست اطراف ایمپلنت، درد و موارد دیگر نیز دارد.

اما درصورتی‌که توسط یک پزشک باتجربه تحت جراحی قرار بگیرید عوارض جانبی را به حداقل خواهید رساند. البته فراموش نکنید که به طور مرتب و مداوم پستان‌های پروتز شده خود را مور بررسی قرار داده در صورت هرگونه تغییر شکل آن را با جراح خود در میان بگذارید.

ایمپلنت پستان یکی از حراجی‌های زیبایی بسیار حساس است که اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است، خطرات زیادی برای سلامتی فرد به دنبال داشته باشد. در تمامی مراحل با مشاهده هرگونه تغییر در پروتز خود سریعاً به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید. بااین‌حال جراحی سنگینی نبوده فرد به‌سرعت بهبود می‌یابد. انتخاب بهترین دکتر پروتز سینه ممکن است کمی سخت باشد، شما می‌توانید از مشاوره آنلاین جراحی زیبایی یک جراح باتجربه و مطمئن برای خود پیدا کرده و بعد اقدام به جراحی کنید.

دریافت مشاوره آنلاین در باره پروتز سینه از متخصص جراحی زیبایی

۲.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
healthline.compennmedicine.org.fda.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانم دهقان
خانم دهقان
1 سال قبل

سلام من عمل رحم کردم رحم را بیرون آوردن میخوام بدونم چه قرصی واسه بزرگ کردن سینه میتونم استفاده کنم در حالی که هم میگرن عصبی دارم هم جسارت یبوست ممنون میشم راهنماییم کنید

میترا
میترا
1 سال قبل

پستان ها به صورت طبیعی رشد کنند و بزرگ بشن خیلی بهتر از اینه که غیر طبیعی به سینه ها فرم بدیم.

طوطیا
طوطیا
پاسخ به  میترا
6 ماه قبل

سلام من یاسگی زود رس گرفتم و سینه هام خیلی خیلی کوچک هستن آیا میشه با دارو سایز سینه ها را بزرگ کرد

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  میترا
30 روز قبل

سلام میشه راه نمایی کنی من و

دکمه بازگشت به بالا