هر آنچه باید درباره فرآیند از شیر گرفتن کودک بدانید

انواع روش ‎های از شیر گرفتن بچه و راه‎کارهای آن ‎ها

همه چیز درباره انواع راه‌های درمان عوارض از شیر گرفتن کودک

زمان آن رسیده است. شما تصمیم گرفته‌اید که شیردهی را متوقف کنید و واقعا نمی‌دانید چگونه آن را انجام دهید. دلیل شما هرچه باشد باید بدانید که پزشک نیز باید با شما در این زمینه موافقت کند. چه کودک شما ۳ روزه و چه ۳ ساله باشد، ما می‌دانیم که شما احتمالاً در مورد این تصمیم فکر زیادی کرده‌اید و به‌همین‌دلیل می‌خواهیم به کمک نکات ارائه شده در این پست به شما کمک کنیم.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که همه نوزادان در ۶ ماه اول زندگی خود فقط از شیر مادر تغذیه کنند و از ۶ ماهگی به بعد باید شروع به خوردن غذاهای جامد کنند. در عین حال، شیر دادن به آن‌ها تا ۲ سالگی یا بیشتر ادامه یابد. شیردهی بعد از ۶ ماهگی فواید زیادی برای کودک دارد. از او در برابر عفونت محافظت و شواهدی وجود دارد که به هضم اولیه غذاهای جامد کمک می‌کند. همچنین مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند.

اصولا سن مشخصی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد. نوع مزاج و نیازهای کودک و شرایط زندگی شما عواملی هستند که می‌توانند بر این مسئله تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، شما لازم است بعد از ۶ ماهگی کودک به محل کار خود برگردید و این امر می‌تواند باعث شود که به‌صورت مداوم تا دو سالگی نتوانید به کودک خود شیر دهید.

پزشکان متخصص کودکان و نوزادان و متخصصان تغذیه کودکان معتقدند که فرآیند از شیر گرفتن کودک باید تدریجی باشد. از طرفی با توجه به اینکه نوزادان از شش ماهگی به بعد نیاز بیشتری به مواد مغذی مانند آهن و روی دارند، مسئله شروع غذاهای جامد و معرفی غذاهای جدید می‌تواند روند از شیر گرفتن کودک را راحت‌تر کند. بنابراین حتما پیش از گرفتن بچه از شیر با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

مشاوره آنلاین متخصص اطفال

علائم نشان‌دهنده زمان مناسب از شیر گرفتن کودک

علائم از شیر گرفتن کودک

اصولا نوزادان بعد از ۶ ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند، درحالی‌که روند شیردهی نیز به‌عنوان یک ماده غذایی مکمل، منبع آرامش و حمایت از سیستم ایمنی بدن ادامه می‌یابد. گاهی والدین برای از شیر گرفتن بچه آماده‌اند اما کودک هنوز تمایلی به آن نشان نمی‌دهد. بنابراین در پاسخ به سوال چه روزی برای از شیر گرفتن بچه مناسب است؟ می‌توان گفت که والدین باید به دنبال علائم و زمان درست باشند.

امروزه روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها کودک خود را به خوردن غذاهای جامد ترغیب کنید. اگر کودک شما یک یا دو ساله است، می‌توانید او را درگیر فعالیت‌هایی مانند بازی کردن یا خواندن کتاب برای او کنید. این کار می‌تواند ذهن او را به طور موقت از شیر خوردن دور کند.

گاهی کودک به‌دلیل یک مسئله اساسی مانند بیماری، مدتی از شیر خوردن محروم می‌شود. اگرچه این مسئله یک فرصت عالی برای شیر گرفتن از بچه است اما می‌تواند وضعیت روانی کودک را به هم بزند و بهتر است برای احساس امنیت دوباره کودک، توقف شیردهی را برای مدتی به تعویق بیندازید تا کودک شما کاملا بهبود یابد.

اگر روند از شیر گرفتن کودک به راحتی پیش نمی‌رود، اشکالی ندارد بعداً دوباره امتحان کنید. مهم یافتن تعادلی است که نیازهای شما و کودک شما را برآورده کند. همفکری با پزشک می‌تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند.

علل رایج از شیر گرفتن کودک

علل از شیر گرفتن کودک

علاوه‌براینکه از نظر اصول پزشکی نیازی به شیردهی کودک بعد از دو سالگی وجود ندارد زیرا دیگر مواد مغذی لازم از غذاهای جامد به کودک می‌رسد، دلایل زیادی وجود دارد که مادر را مجبور می‌کند شیردهی را متوقف کند. از این دلایل متداول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینه‌های دردناک مادر: برای برخی از زنان روند شیردهی به‌خصوص در روزها و هفته‌های ابتدایی ناراحت‌کننده است. مشکلات معمول شامل زخم یا ترک‌خوردگی نوک پستان و درد در نوک سینه یا سینه در اثر تجمع شیر و عدم تخلیه آن است. این مشکلات اغلب ممکن است هنگامی اتفاق بیافتند که کودک شما به خوبی نوک پستان را به دهان نگیرد و یا نتواند به دلیل فک ضعیف خود شیر تولید شده را از پستان تخلیه کند. یک پرستار یا ماما می‌تواند به شما در تعیین یک موقعیت صحیح برای شیردهی کمک کند. البته درصورتی‌که نوزاد به دلیل بیماری مثل شکاف کام و لب امکان شیر خوردن از نوک پستان را نداشته باشد، مطمئنا باید با دستگاه‌های شیردوش برقی شیر را از پستان تخلیه کنید تا درد آن کم شود.
  • شیر مادر کافی نیست. بسیاری از مادران نگرانند که شاید کودکشان شیر کافی دریافت نمی‌کند، درحالی‌که مقدار زیادی شیر برای تأمین نیازهای کودک خود دارند. پزشک متخصص کودکان و نوزادان می‌تواند روش‌هایی را برای افزایش شیر در صورت لزوم پیشنهاد کند. معمولا نوزاد در صورت کافی نبودن شیر مادر مدام گریه می‌کند و اگر پزشک تشخیص دهد، در کنار شیر مادر مصرف شیر خشک را نیز تجویز می‌کند.
  • ضرورت بازگشت مادر به کار یا تحصیل: برخی از زنان نگران شیردهی و بازگشت به کار خود هستند. البته بازگشت به کار لزوماً به معنای قطع شیردهی نیست و می‌توانید از قبل شیر خود را بدوشید و از پرستار نوزاد بخواهید در زمان‌های غیبت شما به کودک بدهد. البته گاهی این وقفه‌ها و فشار روانی ناشی از استرس‌های کاری می‌تواند باعث کاهش شیر مادر یا حتی توقف روند شیردهی منظم شود.
  • تصمیم برای باردار شدن دوباره: اگر در دوران شیردهی مجدداً باردار شدید، این امر نباید بر وضعیت کودک و بارداری تأثیر بگذارد. بااین‌حال، ممکن است احساس خستگی کنید و تغییر در اشتها و احساسات شما می‌تواند شیردهی را به چالش بکشد. معمولا به زنان توصیه می ‎شود قبل از بارداری مجدد، به‌خصوص اگر قبلا سقط جنین یا زایمان زودرس داشته باشند، شیردهی خود را متوقف کنند. البته پس از تولد نوزاد جدید می‌توانید روند شیردهی نوزاد قبلی را از سر بگیرید زیرا هرچه نوزادان شما شیر بیشتری مصرف کنند پستان شما شیر بیشتر تولید می‌کند، بنابراین امکان تغذیه بیش از ۱ نوزاد وجود دارد.
  • مصرف برخی داروها: داروهای زیادی هستند که در زمان شیردهی منع مصرف دارند زیرا می‌توانند از غدد شیری عبور کرده و با شیر نوزاد ترکیب شوند. بنابراین اگر بیمار شده‌اید و به توصیه پزشک باید داروهای جدیدی مصرف کنید حتما در مورد اینکه به کودک خود شیر می‌دهید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.در این مورد می توانید از مشاوره دارویی آنلاین پذیرش ۲۴ بهره مند شوید.

مشاوره آنلاین دارو

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بعد از شیر گرفتن کودک چه باید کرد؟اگر  کودک شما قبل از ۶ ماهگی است بهتر است طبق نظر پزشک شیر خشک مناسب برای او تهیه کنید اما برای بعد از ۶ ماهگی می‌توانید در کنار شیر خشک به او غذاهای مکمل بدهید. از دو سالگی به بعد خوردن غذاهای رایج همراه با شیر گاو کافی است و نیازی به خوردن شیر خشک نیست.

انواع روش‎ های از شیر گرفتن کودک

روش های از شیر گرفتن بچه

احتمالا قبل از گرفتن بچه از شیر مادر این سوالات به ذهن شما رسیده است که برای از شیر گرفتن بچه چکار کنیم؟ از شیر گرفتن بچه چند روز طول می‌کشد؟ چگونه بچه رو از شیر بگیریم و آیا ترفند از شیر گرفتن کودک وجود دارد؟

می‌توان گفت که امروزه دو روش از شیر گرفتن بچه وجود دارد که در ادامه به جزئیات آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

از شیر گرفتن سریع بچه (روش بوقلمون سرد)

در حالت ایده‌آل شما باید شیردهی را در طی چند هفته یا حتی چند ماه قطع کنید زیرا با کاهش تدریجی دفعات شیردهی، میزان شیر شما نیز به تدریج کاهش یابد. بسته به سن کودک شما، این مسیر تدریجی به شما این امکان را می‌دهد که علاوه‌بر شیر مادر، سایر مواد جامد و مایعات را نیز به نوزاد معرفی کنید و بدون استرس به هدف خود برسید.

اما گاهی اوقات ممکن است به دلایلی مثل بروز یک بیماری برای نوزاد یا مادر، طولانی کردن روند از شیر گرفتن امکان‌پذیر نباشد. بهتر است بدانید که از شیر گرفتن سریع بچه ممکن است منجر به عفونت یا ورم پستان مادر یا حتی سوءتغذیه نوزاد شود. پس در صورت امکان، بهتر است از روش بوقلمون سرد پرهیز کنید.  با این وجود، اگر لازم است به سرعت شیردهی را متوقف کنید، در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به شما وجود دارد:

  • با حذف زمان‌های شیردهی که کودک شما به آن کمترین علاقه را دارد، شروع کنید. بسیاری از نوزادان علاقه‌ای به خوردن شیر در آخر شب یا صبح زود ندارند.
  • از سوتین‌های حمایتی استفاده کنید که به پستان شما فشار کمتری وارد می‌کنند و احتمال ورم پستان بعد از توقف شیردهی را کاهش می‌دهند.
  • اگر واقعاً باید سریعاً شیردهی را متوقف کنید با پزشک خود در مورد امکان استفاده از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری یا گیاهان دارویی برای کاهش تولید شیر صحبت کنید.
  • زیر نظر پزشک تغذیه کودک با شیر خشک را شروع کنید. در مورد مصرف شیرخشک یا یک ماده غذایی مناسب برای سن کودک با پزشک صحبت کنید تا علاقه کودک به شیر مادر کم شود.

پس از توقف سریع شیردهی سعی کنید هر روز مقدار اندکی از شیر خود را با پمپ دستی تخلیه کنید زیرا تخلیه بیشتر منجر به تولید شیر بیشتر می‌شود. پستان‌ها را به آرامی ماساژ دهید تا احتمال گرفتگی مجاری و عفونت کاهش یابد.

از شیر گرفتن تدریجی بچه

در مورد این نحوه از شیر گرفتن بچه باید بدانید که معمولا برای بسیاری از مادران و نوزادان، متوقف کردن شیردهی به تدریج و همزمان با رشد کودک و خوردن غذاهای جامد اتفاق میافتد. فقط مهم است که در طی این مسیر غذای جامد به سادگی جای شیر مادر را نگیرد.

شواهد نشان می‌دهد که شیر مادر ممکن است در کمک به سیستم هضم کودک در برابر دریافت اولین مواد جامد نقش داشته باشد. حتی اگر کودک از شیر مادر استفاده نمی‌کند، تا قبل از یک سالگی حتما به کودک شیر خشک بدهید زیرا شیر گاو می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. بعد از یک سالگی استفاده از شیر گاو برای تهیه غذاهایی مثل پوره سیب زمینی ایرادی ندارد.

توقف تدریجی شیردهی به کودک کمک می‌کند تا به این وضعیت عادت کند و در جلوگیری از مشکلاتی مانند پستان‌های بیش از حد سفت و دردناک و ورم پستان نیز کمک خواهد کرد.

اگر کودک شما کمتر از یک سال دارد، هر بار زمان شیردهی را با یک شیشه شیر خشک جایگزین کنید. در مورد کودکان بزرگتر از یک سال می‌توانید علاوه بر شیر خشک به سراغ غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه کودک بروید. با ادامه روند رشد و یادگیری مهارت‌های جدید کودک، می‌توانید بطری شیر خشک را با یک فنجان جایگزین کنید تا کودک یاد بگیرد که به طور مستقل تغذیه کند.

مخلوط کردن غذای پوره شده با شیر مادر می‌تواند طعم آن را برای کودک شما دلچسب‌تر کند. با گذشت زمان، به همین روش غذاهای جامد بیشتری را در رژیم غذایی کودک خود وارد کنید و مقدار شیر مادر را کاهش دهید. تهیه غذاهای مغذی از سبزیجات، تخم مرغ، ماهی، گوشت و میوه ها می‌تواند به کودک شما کمک کند که با حذف شیر مادر نیز سالم بماند و به رشد خود ادامه دهد. با این طریقه از شیر گرفتن بچه، کودک شما یاد می‎گیرد که نباید هر بار برای تغذیه، سریع به سراغ شیر مادر برود.

نحوه پیشگیری از عوارض از شیر گرفتن سریع بچه از شیر مادر

از شیر گرفتن سریع بچه نه تنها برای نوزاد خطراتی مثل سوءتغذیه و بی‌قراری و گریه‌های ممتد دارد بلکه برای مادر نیز عوارضی دارد. از عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر می‌توان به دردناک و سفت شدن سینه به دلیل عدم تخلیه شیر و در ادامه مسدود شدن مجاری شیر یا ورم و عفونت پستان و تب اشاره کرد.

همچنین ممکن است دریابید که پستان شما مقداری شیر اضافی نشت می‌کند و همین مسئله باعث احساس غم و اندوه، اضطراب و عصبانیت در شما شود. به‌همین‌دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند برای از شیر گرفتن کودک کمتر به سراغ روش بوقلمون سرد بروید و بهتر است به صورت تدریجی طی چند هفته تا چند ماه این کار انجام شود تا به مرور تجمع شیر در سینه مادر کاهش یابد و کودک نیز از نظر روانی آماده این مسئله شود.

ورم پستان اصولا ناشی از عفونت باکتریایی بافت آن است، پس از بافت پستان خود به خوبی مراقبت کنید. باکتری‌ها می‌توانند از طریق هر زخم یا بریدگی وارد آن شوند.

با انواع راه‎ های درمان عوارض از شیر گرفتن کودک آشنا شوید

درمان عوارض از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن، برای مادر و کودک واقعا سخت است. اگر با کودکی عصبی مواجه شدید، نفس عمیقی بکشید و موارد زیر را امتحان کنید:

  • از پستانک استفاده کنید.
  • اگر کودک در سن ۶ ماهگی به بعد است، به‌عنوان جایگزین شیر مادر مایعات و غذاهای جامد به او بدهید. البته از قبل با پزشک در این مورد مشورت کنید تا تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک برآورده شود. معمولا شیر خشک نیز به برنامه غذایی اضافه می‌شود.
  • همچنان به نوازش کردن فرزند خود ادامه دهید به‌خصوص پس از از شیر گرفتن کودک در شب

با شروع فرآیند از شیر گرفتن کودک، سطح هورمون‌های بدن شما نیز تغییر می‌کند و حتی ممکن است احساس کنید که نزدیکی خود را با کودک از دست خواهید داد. پیشنهاد می‎‌کنیم برای کنترل این حالات عاطفی موارد زیر را رعایت کنید:

  • استراحت و تغذیه کافی داشته باشید زیرا به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند.
  • از نظر عاطفی از اعضای خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید.
  • وقت خود را به انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مورد علاقه خود اختصاص دهید.
  • با اندکی ورزش، اندورفین یا هورمون شادی کافی تولید کنید.

در ادامه به چند روش موثر برای درمان ورم و عفونت سینه در خانه اشاره شده است:

  • برای کمک به درد و التهاب از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • در صورت لزوم به کمک دست خود یا پمپ دستی کمی شیر از بافت پستان خارج کنید تا فشار آن کاهش یابد. اما مراقب باشید سینه را کاملاً خالی نکنید که باعث تولید بیشتر شیر نشود.
  • برخی از خانم‌ها گزارش کرده‌اند که که قرار دادن مقداری برگ کلم سرد روی سینه به کاهش دردهای آن کمک می‌کند.

از شیر گرفتن کودک با گیاهان دارویی

بعضی از داروهای گیاهی می‌توانند با تغییر طعم شیر مادر باعث عدم تمایل کودک به شیر خوردن شوند. مواردی مانند:

  • بابونه
  • پنجه‌مریم
  • علف چای
  • شنبلیله
  • سیر
  • زنجبیل

مطالعات نشان داده‌اند که اگر این گیاهان دارویی در دوز اندکی مصرف شوند خطری برای مادر و کودک نخواهند داشت. البته بهتر است با پزشک مشاوره آنلاین طب سنتی در این زمینه مشورت کنید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

توصیه‌های طب سنتی برای از شیر گرفتن کودک

متخصصان طب سنتی نیز معتقد به تدریجی عمل کردن برای از شیر گرفتن کودک در ۱۸ ماهگی، از شیر گرفتن کودک ۲۰ ماهه یا سنین کمتر هستند. قرار دادن کمپرس سرد یا ترکیب عدس و سرکه روی سینه‌ها می‌تواند به تولید کمتر شیر کمک کند. بهتر است مادر مصرف نمک را برای کم کردن احتباس مایعات در بدن و ورم پستان کاهش دهد. در مورد دعای از شیر گرفتن کودک نیز می‌توانید با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که کودک بعد از توقف شیردهی تمایلی به شیر خشک یا غذاهای جامد نشان ندهد به پزشک متخصص کودکان و نوزادان اطلاع دهید چراکه می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود. در حین از شیر گرفتن کودک در صورت بروز علائم ورم پستان، از جمله تب و برجستگی‌های قرمز رنگ و سفت، فوراً به پزشک متخصص زنان و زایمان یا متخصص داخلی اطلاع دهید زیرا ممکن است به آنتی‌بیوتیک یا سایر درمان‌های پزشکی نیاز داشته باشید. اگر شرایط مراجعه حضوری ندارید، از صدها پزشک آنلاین متخصص پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین داخلی

۳.۱/۵ (۲۳ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.nhs.ukflo.health/being-a-momwww.medicalnewstoday.comwww.babycentre.co.ukwww.caringforkids.cps.cawww.betterhealth.vic.gov.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
72 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
18 روز قبل

سلام من پسرم دو سال و نیمه و حدود ۵،۶، ماهه از شیر گرفتمش.. ولی هر چند شب سینه رو دهنش میکرد و میخابید, الان سینم باز شیر داره..چکار کنم راهنمایی کنید

نرگسی
نرگسی
2 ماه قبل

سلام

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

سلام من پسرم یک سال وهشت ماهشه نارس بدنیاآمده وزنش هم هشت کیلو‌ونیم‌ هسته بنظرتون بگیرم ازشیر

رادین
رادین
5 ماه قبل

سلام من پسرمو چن ماه از شیر گرفتم
ولی سینه هامو ول نمیکنی خیلی عذیت میشم
تروخدا راحل بهم بدین

زهرا
زهرا
پاسخ به  رادین
3 ماه قبل

بله

نسیم
نسیم
پاسخ به  رادین
2 ماه قبل

وای دختر منم اینجوریه چکار کنیم

رادین
رادین
5 ماه قبل

سلام من پسرم رو نزدیک چهار ما از شیر گرفتمش ولب اصلا سینم رو ول نمیکنه همش میخواد باهاش بازی کنه لطفا بهم کمک کنین دیگه افسرده شدم

نسیم
نسیم
پاسخ به  رادین
2 ماه قبل

خیلی سخته چکار باید کرد

مانیا
مانیا
5 ماه قبل

سلام دخترم پسفرداتولددوسالگیشه ومیخوام ازشیربگیرم میشه کمکم کنیدچجوری بگیرمش ازشیربچه اولمه ونمیدونم چجوری بگیرمش

نسیم
نسیم
پاسخ به  مانیا
2 ماه قبل

سلام خوبی اصلا استرس نداشته باش یکماه برای خودت در نظر بگیر هر هفته یه وعدش روحذف کن

مهدیه
مهدیه
9 ماه قبل

سلام دخترم ۱۷ماهشه به دلیل اینکه بدنم خیلی ضعیف شده ودستم دچار کشیدگی تاندوم و رگ ب رگ شده واین دخترمم خیلی شیرمیخوره وغذا کم میخوره بقیه بهم توصیه کردن از شیربگیرمش.میشه راهنماییم کنین

نسیم
نسیم
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

آره دست منم اینجوری شد یه مدت هرشب باند کشی ببندش خوب میشه از الان شروع کن هفته به هفته یه وعده از شیرش رو حذف کن

سارا
سارا
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

سارا

سارا
سارا
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

بهش میوه بده

آوا
آوا
10 ماه قبل

سلام خسته نباشی من دخترم ۲سالش هس ولی نمیدونم چجوری از شیر بگیرمش لطفا.راهنمایی کنین

هستی فدای
هستی فدای
10 ماه قبل

سلام من دخترم یک سال هفت ماهش هست میخوام ازشیر بر دارم چی کارکنم ولی وزنش پاین هست

دلارا
دلارا
1 سال قبل

سلام پسرمن ۲سال ش هست چ جوری ازشیربگیرمش لطفاً راهنمایی کنید

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشم من سه ماه باردار هستم و پسر ۸ماه دارم آیا شیر من به پسرم ضرر داره

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

من دخترم ۱سالو ۵ ماهشه ازشیربگیرمش مشکلی نداره

مینا
مینا
پاسخ به  فاطمه
10 ماه قبل

نه عزیرم من ۱
سالو ۱ ماهش بود گرفتم الان ماشاالله ۳ سالشه هیچ مشکلی نیست

زینب
زینب
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام من پسرم یک سال نیم مشکل نداره از شیر گرفتمش

النا
النا
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام ببخشید شما دختر تونو از شیر گرفتین همون یک سال پنچ ماه مشکلی پیش نیومد براش بد نیود لطفا جواب بدید

شیما عظمیی
شیما عظمیی
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

شیما عظمیی

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام ببخشید من دخترم ۶ روز دیگه دوسالش تمام میشه .ولی الان ۴ روز هست که از شیر گرفتمش،ولی دوباره میخام بهش شیر بدهم .میخاستم بدونم بعداز ۴ روز اگه بهش دوباره شیر بدهم مشکلی نداره؟

رادین
رادین
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

سلام من الان نزدیک به چهار پنج ماه پسرم رو از شیر گرفتم ولی مدام دست به سینم میزنه و باهاشون بازی میکنه چی کار کنم لطفا بهم کمک کنین دیگ عصبی شدم

زهرا
زهرا
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

شیر شما فاسد شده داخل سینه

فاطما
فاطما
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

چ اسکلی هستی تو خدا شفات بده

آرمین
آرمین
1 سال قبل

سلام پسر من ۲ سالشه میخوام از شیر بردارمش چه قرصی بخورم که زودتر شیرم خشک بشه؟

سحر چگینی
سحر چگینی
پاسخ به  آرمین
2 ماه قبل

شیر ت رو بدوش به مقدار تا سه روز بریز تو کاسه بپاش جلو آفتاب خشک میشه به سینه هات از عطاری صبر زرد بگیر بمال رو سینه بچه ببینه نمیخوره دیگه ولی تا سه شب وقتی بچه تو خواب عمیق یه کم بهش شیر بده همین

مینا
مینا
1 سال قبل

آیا از شیر گرفتن کودک در ۱۸ماهگی خوب هست؟؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام عزیزان من دخترم یک سالشه و سینه هام تموم زخم شده واقعا نمیتونم که دیگه بهش شیر بدم …به نظر شما چیکار کنم ممنون میشم زود جواب بدید

دکتر حامد امجدی
دکتر حامد امجدی
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

یه عکس ازسینه هات برام بفرست تا بگم چیکار کنی

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام پسر م ۱۸ماهشه میخام از شیر بگیرمش چه چیزی جایگزین شیر بکنم

ا جعفرزاده
ا جعفرزاده
2 سال قبل

سلام من از دیشب پسر دوسالمو از شیر گرفتم نصف قرص گابر نالین هم خوردم ولی الان سینه هام خیلی پر شده ودرد داره پسرم هم از صبح تب داره هرشب میتونم نصف قرص بخورم یا ضرر داره دلیل تب پسرم میتونه به خاطر نخوردن شیر باشه؟

سحر چگینی
سحر چگینی
پاسخ به  ا جعفرزاده
2 ماه قبل

ببین بچه رو یه دفعه نباید از شیر گرفت شب ها تو خواب عمیق یه مقدار بهش شیر بده شیرت بدوش تو کاسه بپاش جلو آفتاب خشک بشه آب سرد بزن رو سینه ت تا زودترخشک بشه صبر زرد از عطاری بگیر بزن رو سینه ت بچه ببینه دیگه نمیخوره

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

باسلام پسرم ۱۷ماهشه ومن خودم ۳ماهه باردارم چطوری ازشیربگیرمش وایاقرص خشک کننده شیربخورم مشکلی نیست

فرشته
فرشته
2 سال قبل

سلام من دخترم یک سالشه و من از قرص لاغری گوجی استفاده میکنم باید بهش شیر بدم یا نه؟فقط شب ها بهش شیرمیدم

عطیه
عطیه
2 سال قبل

سلام ببخشید پسرم ۲۱ماهشه میخوام از شیر بگیرمش ولی نمیشه موقع خوابیدن یا بیدارشدنش خیلی اذیت میکنه ولی در طول رو کیتونم سرگرمش کنم لطفا راهنمایی کنین

ساره فرجی
ساره فرجی
پاسخ به  عطیه
2 سال قبل

سلام ببخشید من پسرم ۲۲ونیم ماهشه دارم ازشیرمیگیرم ولی خیلی بی قراری میکنه واینکه سینه های من دردناک شده چیکار باید بکنم

الیس
الیس
پاسخ به  عطیه
1 سال قبل

سلام ببخشدیدمن دخترم دوسالشه میخوام ازشیربرش دارم ولی نمیدونم چطوری میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

آزاده
آزاده
2 سال قبل

استفاده از قرص های خشک کننده شیر مثل داستینکس در هنگام از شیر گرفتن کودک، ضرری برای کودک نداره

دکتر سمانه حمزلو حسین آبادی
دکتر سمانه حمزلو حسین آبادی
عضو
پاسخ به  آزاده
2 سال قبل

سلام
ضرری نداره ولی مهم ترین عامل عدم شیر خوردن کودک هست چون با قطع شیردهی ترشح شیر طی چند روز قطع می‌شود ولی پس از قطع شیردهی جهت جلوگیری از احتقات سینه میتونید دارو رو مصرف کنید

آزاده
آزاده
2 سال قبل

یه سوال دیگه اینکه برای مشاوره در مورد از شیر گرفتن نوزاد به کدام تخصص باید مراجعه کرد؟

دکتر فرید سنگین آبادی
دکتر فرید سنگین آبادی
عضو
پاسخ به  آزاده
2 سال قبل

سلام.به پزشک عمومی یا متخصص اطفال مراجعه کنید.

آزاده صفاری
آزاده صفاری
2 سال قبل

سلام دختر من دو سالشه و برای از شیر گرفتنش می خواستم از قرصهای خشک کننده شیر مثل داستینکس استفاده کنم آیا این قرصها ضرری برای کودک نداره؟

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام پسر من ۲۰ماهش هست و میخوام از شیر بگیرمش امروز یک روز هس که که گرفتم اونجوری بی‌قراری نمیکنه و دلیل من این هست که شیرم خیلی کم هست و پسرم خیلی زیاد شبا شیر میخوره که من کلافه و نوک سینه هام زخم میشه اشتهاش هم خوبه هر موقع شیر میخواد یه جوری با شیر پاکتی میدم و سرگرمی میکنم بنظرتون مشکلی ندارن برای بچه و آیا نیازی هست مکمل ویتامین بهش بدم

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من دخترم ۱۵ماهشه می‌خوام از شیر بگیرمش فقط یه سینه ام رو بهش میدم بهم میگن ضعیف میشه مشکلی که ندارد لطفاً راهنماییم کنید ممنون میشم

دکتر مسعود آقاجانی
دکتر مسعود آقاجانی
عضو
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

بهتر هست که تغذیه با شیر مادر تا ۱۸-۲۴ ماهگی ادامه داشته باشد.

رحیمه
رحیمه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترم و از شیر گرفتم چند روز بعد پریود شدم از روز پنجم پریودی قرص ضد بارداری شروع کردم چند روز بعد مجددا پریود شدم دلیلش چیه از چه زمانی باید قرص ضد بارداری و شروع کنم ممنون میشم جواب بدین

کارشناس ارشد زهرا قربانی
پاسخ به  رحیمه
2 سال قبل

اختلالات قاعدگی و لک بینی همراه با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ممکن است اتفاق بیفتد و از عوارض شایع قرص‌هاست.
اگر خونریزی خیلی زیاد هست، طبیعی نیست
اما در حد لک بینی از عوراض شایع است و برای مدیریت آن هر ۸ ساعد مفنامیک اسید استفاده کنید.
در لک بینی تداوم مصرف قرص و مصرف منظم، بدون فراموشی و سر ساعت مشخص باعث میشه در ماه‌های آینده لک بینی نداشته باشید.

اگر خونریزی زیاد هست دارو را قطع کنید و ارزیابی بیشتر لازم است.

محیا
محیا
2 سال قبل

سلام .خسته نباشید.دختر من دوسال و یک ماهش هست و من موفق به از شیر گرفتنش نمیشم چند بار امتحان کردم بشدت بیقرار و عصبی میشه مخصوصا شبها با گریه از خواب می‌ره پدر روز هم فقط باید بغلش کنی که گریه نکنه.آیا راهکاری هست بتوانم بدونه اینکه بچه از نظرروحی اذیت بشه شیر دهی تموم کنم وآیا شیر دهی بالای دوسال برای بچه ضرر داره؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  محیا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

امین
امین
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

سلام پسرم دو سال یک ماهه هسته از شیر گرفتمش چون خودم اعتیاد دارم ب مواد آیا میتونم خودم از شیر بگیرمش یا ن باید ب پزشک مراجعه کنم لطفا راهنمایم کنید

مهدیه
مهدیه
2 سال قبل

سلام ببخشید من دخترم شبانه روز ی عالمه شیرمیخوره خودم دگ خسته شدم ازبس سرسینه هام تیرمیکشه میسوزه خیلی دردداره الان یکسال و هفت ماه و بیست روزشه میخام ازشیربگیرم بنظرتون مشکلی نداره؟زودنیست؟

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط مهدیه
پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مهدیه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

سلام دخترم یک سال وهفت ماهه است از سیر گرفتم هم سینه هام خیلی پر شیره ودرد دارم واینکه چی به بچه بدم بهتره

یاس
یاس
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام من بچه ام را یک روز از شیر گرفتم ولی سینه هام پرشیرند درد دارند خواستم ببینم چه کار کنم که زودتر شیرم خشک بشه

نفس
نفس
2 سال قبل

پسر من ۲۸ ماهشه فقط شیر خشک میخوره. قبل از یکسالگی غذا هم میخورد اما الان فقط شیرخشک. نمیدونم چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  نفس
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید ببخشید من دخترم ۲۰ماهس از شیر گرفتم میگن بعد از ۳ روز از شیر گرفتن تو خواب به بچه شیر بدی نفهمه هم حالش بهتر میشه هم سینه هام خالی میشن ولی بعضیاام میگن شیر بمونه ترشیده میشه بدی به بچه مریض میکنه میشه راهنماییم کنین امروز روز دومه از شیر گرفتم ممنون میشم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  لیلا
2 سال قبل

اگه از شیر گرفتین دیگه اصلا بهش شیر خودتون رو ندین
و یکدفعه ای تموم کنید این پروسه رو

سیف الله بهادری
سیف الله بهادری
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
1 سال قبل

سلام ما کودک مان از شیر مادر جدا کردیم الان داره رودل داره

عباسی
عباسی
2 سال قبل

باسلام وعرض ادب خدمت خانم دکترمحترم! من دخترم ۱۸ماهش هست که به دلیل ترک خوردن بیش ازحدپستان مجبورشدم که ازشیربگیرم.الان ۶روزهست که من اونوازشیرگرفتم ولی شیرم اصلا خشک نشده ودرددارم.خودم هم هرروزدوبارباآب سردمیشورم فعلافرقی نکرده خیلی هم سفت شدن سینه هان.نظرتون رولطف کنین ممنون میشم.

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  عباسی
2 سال قبل

قرص کابرگولین بخورین هفته ای سه عدد

مرجان
مرجان
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
2 سال قبل

سلام خانم دکتر دخترم ۲۱ ماهشه امروز کلا بهش شیر نداذم اون اوکی بوده غذا خورده اما خودم سینم درد داره لازمع تخلیه بشه؟یا قرصی میتونم بخورم زوذتر شیرم خشک بشه و دردم بیفته؟

سیما
سیما
پاسخ به  مرجان
1 سال قبل

سلام.من دخترم ده ماهه است و ب طور ناخواسته باردار شدم….الان شروع کردم ب از شیر گرفتنش…میخواستم بپرسم ک باید براش شیرخشک بگیرم یا همون فدا بهش بدم؟؟؟؟ در زمان شیر دهی از شیر خشک استفاده کردم ولی اصلا نخورد…..مشکل بعدیم این هست ک شیشه شیر رو نمیگیره؟؟؟تو رو راهنماییم کنین چکار کنم.

حسین
حسین
پاسخ به  سیما
1 سال قبل

لل

نگین
نگین
پاسخ به  سیما
1 سال قبل

سلام منم همین مشکلو الان دارم دقیقا چیکارکردی شمابه منم بگولطفا

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سیما
6 ماه قبل

سلام منم همین مشکل دارم لطفامنوراهنمایی کنید

احمدی
احمدی
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دخترم ۱۹ ماهه هست یه سینما خود به خود نمیخوره۲ ماهی میشه اما شیرم نرفته و بعضی موقه میاد یکمی رنگ زرد داره و این چند روزه بعضی موقه اون یکی سینمو که همیشه میخوره میگه شکمم درد میکنه میتونه از اون یکی سینم به این هم شیر بیاد میگم اون خراب شده به این قاطی بشه شکمش درد کنه کم میگه ها شکمم درد میکنه ولی بازم نگرانم
و این که چیکار کنم اون یکی سینم شیرش بره میترسم بمونه عفونت بشه راهنماییم کنین خیلی ممنون میشم

احمدی
احمدی
پاسخ به  احمدی
1 سال قبل

و چطوری شیر شب رو قط کنم بلند میشه گریه میکنه میزارم رو پام چاره نمیکنه اگه هم چیزی بدم نمیخوره گیج میشه بیقراری میکنه شب هم موقه خواب شیر گاو میدوم کلی غذا و … اما بازم بلند میشه راهنماییم کنین ممنون میشم
اگه

کرمی
کرمی
پاسخ به  احمدی
4 ماه قبل

منم همین مشکلو دارم راه حل چیه دوقلو ۲۳ ماهشونه

دکمه بازگشت به بالا