بررسی علل سوزش ادرار بعد از نزدیکی و درمان آن

نشانه‌ها و درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی در خانم‌ها

درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی

ممکن است تصور کنید که رابطه جنسی همیشه به لذت و رضایت ختم می‌شود اما این‌گونه نیست. در برخی مواقع برقراری نزدیکی ممکن است به دردهای گوناگونی خاتمه پیدا کند. یکی از این دردها که در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد سوزش ادرار بعد از نزدیکی است. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی رخ دهد. چه اولین تجربه شما از رابطه جنسی باشد چه نه. برای درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی راه‌های گوناگونی وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم به دلایل این اتفاق و درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

سوزش ادرار بعد از رابطه جنسی چیست و با چه نشانه‌هایی همراه است؟

سوزش ادرار بعد از نزدیکی دردی‌ست که زنان پس از انجام رابطه جنسی به آن دچار می‌شوند. این درد باعث می‌شود تا هر بار در هنگام ادرار کردن سوزش دردناکی را تجربه کنند. این تجربه‌ی ناخوشایند می‌تواند شما را از انجام مجدد رابطه جنسی دلسرد کند. ممکن است فکر کنید که دیگر نباید نزدیکی داشته باشید. درست است که این درد می‌تواند آرامش را از شما بگیرد و شما را خسته کند اما هر دردی درمان و دلایل خاصی دارد. اگر از دلایل به وجود آمدن سوزش ادرار بعد از نزدیکی آگاه باشید آن‌گاه می‌توانید احتیاطات لازم را رعایت کنید تا این احساس ناخوشایند را تجربه نکنید.

گفتگوی آنلاین با مشاور عفونت ادراری

از آن‌جایی که زنان ده برابر بیشتر از مردان در معرض دچار شدن به عفونت مجراهای ادراری هستند لازم است به نکات بهداشتی مربوط به این زمینه آگاهی لازم داشته باشند و آن‌ها را رعایت کنند.

سوزش ادرار بعد از رابطه جنسی معمولاً به دلیل عفونت مجراهای ادراری در زنان است. اما عفونت دستگاه ادراری چه ارتباطی با رابطه جنسی دارد و چگونه اتفاق می‌افتد؟ دلایل دیگر برای ایجاد سوزش ادرار بعد از نزدیکی چه هستند؟

علت سوزش ادرار در زنان بعد از نزدیکی

آن چیز که مسلم است این است که سوزش ادرار بعد از نزدیکی به دلیل عدم رعایت برخی نکات بهداشتی است. برخی از دلایل سوزش ادرار در زنان بعد از نزدیکی را در ادامه می‌خوانیم.

حساسیت داشتن به لاتکس و استفاده از کاندوم

شاید فکر کنید که همواره استفاده از کاندوم راه حل مناسبی برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها و عفونت‌هاست. شما درست فکر می‌کنید اما اگر شخصی باشید که به لاتکس حساسیت دارد استفاده از کاندوم نیز منجر به خارش و سوزش واژن می‌شود و هم‌چنین می‌تواند علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی در زنان باشد. لاتکس نوعی پلاستیک است که برای ساخت کاندوم از آن استفاده می‌شود. حساسیت داشتن به لاتکس امری بسیار جدی و مهم است و تا زمانی‌که در معرض آن قرار نگیرید ممکن است متوجه حساسیت خود نشوید. کسانی که به این حساسیت دچار هستند بهتر است از کاندوم‌های بدون لاتکس استفاده کنند (یا وسیله جلوگیری خود را تغییر دهند).

انجام رابطه جنسی غیربهداشتی

یکی از دلایل شایع برای عفونت‌های ادراری در خانم‌ها رابطه جنسی است. چراکه رابطه جنسی می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌هایی را به ناحیه ادراری زن منتقل کند. هم‌چنین این میکروب‌ها می‌توانند از سمت مقعد به سمت مجاری ادراری منتقل شوند. در برخی مواقع این باکتری‌ها می‌توانند وارد مجراهای کلیه یا مثانه شده و سبب ایجاد عفونت شوند.

استفاده از عوامل جلوگیری نامناسب

گفتیم که برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و استفاده از کاندوم‌های ساخته شده از لاتکس می‌تواند منجر به عفونت و سوزش شود. استفاده از دیافراگم یا اسپرم‌کش‌ها هم می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها شده و باعث عفونت شوند.

اگر زنی دچار عفونت در دستگاه ادراری شود با انجام رابطه جنسی می‌تواند این عفونت را به مرد هم منتقل کند. پس اگر دچار این مشکل شدید بهتر است اول آن را حل کرده و بهبود دهید سپس اقدام به مقاربت کنید.

عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی زنان

اگر پس از داشتن رابطه جنسی دچار خارش و سوزش در هنگام ادرار شدید ممکن است نشانه‌ای از عفونت قارچی به نام کاندیدیاز باشد که بسیار هم متداول است. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به مشاهده ترشحات واژینال غلیظ و سفید و تورم لب‌های واژن اشاره داشت. البته این عفونت تنها پس از نزدیکی اتفاق نمی‌افتد و ممکن است در دخترانی که رابطه جنسی نداشته‌اند نیز دیده شود که علت آن عدم رعایت بهداشت واژن است.

سوزش ادرار واژینیت پس از رابطه جنسی

در این حالت واژن دچار التهاب شده که به دلیل نزدیکی یا هر علت دیگری که تعادل باکتری‌های درون واژن را به هم ریخته است ایجاد شده است. واژن زنان در حالت عادی دارای یک محیط متعادل و مرطوب از باکتری‌هاست که آن را تمیز و مرطوب نگاه می‌دارند اگر این تعادل به هم بخورد می‌تواند منجر به عفونت شود.

حساسیت به مایع منی

دلیل دیگری که بسیار کمتر رایج است حساسیت به مایع منی مرد است. اگر زنی به مایع منی مرد حساسیت داشته باشد پس از انجام روابط جنسی دچار سوزش ادرار می‌شود. این آلرژی به دلیل پروتئین‌های موجود در مایع منی مردان است. نشانه‌های این حساسیت شخص به شخص متفاوت است. اگر سوزش ادرار به این دلیل باشد پس از استفاده از کاندوم برطرف می‌شود. اما لازم است که به پزشک مراجعه شود.

جلوگیری از سوزش ادرار بعد رابطه

جلوگیری از سوزش ادرار پس از نزدیکی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم نیازی نیست که برای جلوگیری از سوزش ادرار از انجام رابطه جنسی دست بکشید. کافی است که نکات ساده و بسیار آسانی را که در ادامه گفته می‌شود رعایت کنید. عدم رعایت بهداشت در هر زمینه‌ای منجر به بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. در هنگام برقراری رابطه جنسی باید بیشتر حواستان را جمع کنید چراکه بروز بیماری‌ها در قسمت‌های تناسلی دردناک‌تر و خطرناک‌تر است و می‌تواند آرامش روزمره را از شما سلب کند.

راه‌های جلوگیری

  • پیش از انجام رابطه جنسی و پس از آن ادرار کنید. این کار موجب شستشوی ناحیه تناسلی و خارج کردن باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود. این نکته را پشت گوش نیندازید. چراکه اهمیت زیادی به ویژه برای خانم‌ها دارد.
  • پیش از نزدیکی و پس از آن بهتر است که مقعد و ناحیه تناسلی را با آب و مایع شوینده یا صابون به مدت بیست ثانیه شستشو دهید. البته خانم‌ها دقت کنند که برای تمیز کردن لبه واژن دقت بیشتری خرج کنند. برای این ناحیه از مواد استاندارد استفاده کنید. ممکن است استفاده از صابون باعث به هم خوردن PH واژن شده و به خشکی یا عفونت آن منجر شود. واژن خود به خود و مداوم در حالت پاک‌سازی خود است. نیازی به تمیز کردن داخل آن نیست.
  • به اندازه کافی مایعات و آب مصرف کنید. هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند تا از شر میکروب‌ها و باکتری‌های اضافه خلاص شوید.
  • برای پیش‌گیری از بارداری از لوازم استاندارد، بهداشتی، با کیفیت و مناسب خود استفاده کنید. بهتر است از دیافراگم و اسپرم‌کش‌ها استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید در هنگام انجام رابطه جنسی از محصول خاصی برای ایجاد رطوبت و لغزندگی کافی استفاده کنید بهتر است از ژل‌های محلول در آب بهره ببرید. این محصول را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. هم‌چنین بهتر است پیش از شروع مقاربت زمانی را نیز به معاشقه بپردازید تا بدن زن آمادگی کافی را پیدا کند و رطوبت طبیعی را در ناحیه واژن ایجاد کند.
  • پس از ادرار بهتر است آلت تناسلی خود را از جلو به عقب بشویید تا باکتری‌ها یا میکروب‌های موجود در مقعد به قسمت جلویی منتقل نشوند.
  • بهتر است از لوازم بهداشتی معطر استفاده نکنید.
  • پرهیز در استفاده از دوش واژینال
  • به محض آن‌که احساس کردید نیاز به رفتن به دستشویی دارید تعلل نکنید و ادرار خود را نگاه ندارید.
  • لباس زیر خود را زود به زود تعویض کنید و از لباس‌های نخی و گشادتر استفاده کنید.

علل سوزش ادرار بعد نزدیکی

چرا زنان بیشتر از مردان به سوزش و عفونت ادراری پس از رابطه جنسی دچار می‌شوند؟

گفتیم که سوزش و عفونت مجراهای ادراری در خانم‌ها بسیار شایع‌تر از مردان است و دلیل این امر غالباً به دو علت زیر است.

  • مجرای ادراری در زنان به نواحی واژن و مقعد بسیار نزدیک است و به همین دلیل باکتری‌ها به راحتی به این ناحیه انتقال پیدا می‌کنند.
  • هم‌چنین طول مجرای ادرار در خانم‌ها از مردان کوتاه‌تر است. به همین دلیل باکتری‌هایی که وارد این قسمت می‌شوند راحت‌تر و سریع‌تر به مثانه می‌رسند و ایجاد عفونت می‌کنند. اما در مورد مردان این‌گونه نیست.

راه های درمان سوزش ادرار بعد ازرابطه جنسی

اگر سوزش ادرار شما چندان شدید نیست می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. اما بهتر است که در صورت شدت گرفتن این موضوع به پزشک مراجعه کنید. اگر سوزش و عفونت در دستگاه ادراری شدیدتر شود ممکن است به مشکلات جدی‌تری ختم شود و به تب، تکرر ادرار، عرق کردن و موارد دیگر منجر شود.

تشخیص علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی

بهترین راه برای تشخیص و درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات پزشکی است. این آزمایش‌ها مشخص می‌کنند که دلیل این سوزش چه نوع باکتری‌ای است و پزشک براساس آن درمانی مناسب حال شما تجویز می‌کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است برای آن‌که سوزش ادرار ادامه‌دار نباشد و به موارد جدی‌تر ختم نشود با مشاهده‌ی اولین علائم از این مشکل به پزشک مراجعه کنید یا با یک متخصص مشورت کنید. یکی از راه‌های سریع برای مشورت گرفتن از پزشکان خبره و متخصص، تماس تلفنی یا مشاوره آنلاین پزشکی است. متخصصان عفونت ادرای در سایت پذیرش ۲۴ در خدمت شما هستند تا پاسخ‌گوی مشکلات و دردهای شما باشند.

مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

درمان خانگی سوزش ادرار

شما می‌توانید برای بهبود بخشیدن و درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی از روش‌های خانگی هم استفاده کنید و از مواد دم دست برای رفع مشکل خود بهره ببرید. برای نمونه چندین راه درمان خانگی را در زیر معرفی می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از گیاهان نیز برای تقویت سلامت بدن فایده دارند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

درمان خانگی سوزش ادرار بعد رابطه

درمان خانگی سوزش ادرار بعد از رابطه کدامند؟

  • برای درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی در درجه اول تا می‌توانید هر چه بیشتر مایعات مصرف کنید. نوشیدن مایعات منجر به کم شدن عفونت و کاهش درد آن می‌شود. البته دقت کنید که بیش از اندازه از مایعات استفاده نکنید و هر چیزی را تا حد مطلوب آن میل کنید.
  • یکی دیگر از راه های درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی مصرف آنتی‌بیوتیک‌های گیاهی و مقوی مانند زنجبیل، سیر، جعفری، بابونه و … است تا بدن شما بهتر بتواند عفونت‌ها را دفع کند.
  • موادی که دارای ویتامین C هستند مانند انواع مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کیوی و …) می‌توانند در رفع عفونت‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک کننده باشند.
  • برخی از مواد خوراکی مانند چغندر، اسفناج، شنبلیله، خیار و … ادرار آور هستند و در بهتر شدن بیماری به شما کمک می‌کنند.
  • واژن و قسمت تناسلی خود را خشک و تمیز نگاه دارید. این نکته بسیار مهم است. مرطوب ماندن این ناحیه باعث می‌شود تا محیط مطلوبی برای رشد باکتری‌ها و انواع قارچ‌ها فراهم کنید.
  • اگر در دوران پریود هستید زود به زود پد بهداشتی را عوض کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های زیر و شلوار‌های تنگ خودداری کنید.
  • تخم گشنیز شهرت زیادی در رفع سوزش ادرار دارد چراکه دانه‌های تخم گشنیز خواص ضدباکتری دارند و می‌توانند از اندام شما در برابر عفونت‌ها محافظت کنند.
  • پس از ادرار کردن به خوبی خود را شستشو دهید.
  • اگر به وان حمام دسترسی دارید می‌توانید از سرکه سیب برای پاکسازی بدن خود استفاده کنید. سرکه سیب قدرت زیادی در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد. وان را پر کرده و دو لیوان سرکه سیب را به آن اضافه کنید و بیست دقیقه در آب غوطه‌ور شوید. هم‌چنین می‌توانید سرکه را با کمی عسل و آب گرم مخلوط کرده و میل کنید.

سوزش ادرار در زنان بسیار متداول و رایج است و بسیاری از زنان دست‌کم یک بار در طول زندگی به آن دچار می‌شود. علت سوزش ادرار بعد از رابطه جنسی در زنان دلایل مختلفی دارد که به شرح آن‌ها پرداختیم. درمان سوزش ادرار بعد از نزدیکی بستگی به علت ایجاد آن دارد که تشخیص آن بر عهده پزشک متخصص است.

با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید در بسیاری از مواقع از سوزش ادرار بعد از نزدیکی جلوگیری کنید. در صورتی که به سوزش ادرار دچار شدید هر چه سریع‌تر اقدام به درمان کنید و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.. لباس زیر خود را زود به زود عوض کنید و ناحیه تناسلی خود را خشک و تمیز نگاه دارید تا زودتر بهبود پیدا کنید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۴/۵ (۱۱ نظر)

منبع
www.bellybelly.com.auwww.verywellhealth.comassets.huertasmd.comssets.rbl.ms

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
21 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
حامد
3 ماه قبل

مگه بلافاصله بعد از نزدیکی سوزش کوچولو در زمان ادرار طبیعی نیست؟ نه اینکه بسوزه یه کوچولو احساسی مثل سوزش دارم

محسن
محسن
4 ماه قبل

سلام من اقا ۴۳سالمه بعد از رابطه وادرار کردن سوزش دارم چند بار هم ویزیت شدم دارو استفاده کردم خوب نشدم نعوظ ضعیف هم دارم چیکار کنم

الهه
الهه
5 ماه قبل

سلام من موقع سکس سوزش زیاددارم که نمیتونم سکس تحمل کنم

احمداحمدی
احمداحمدی
10 ماه قبل

سلام سوزیش ادراربعد از رابیته از باد فتح باشه

پویا
پویا
1 سال قبل

ایا میشود باسوزش ادرار رابطه جنسی برقرار کرد

یوسفی
یوسفی
1 سال قبل

سلام من سه ماه سوزش وتکرر ادرار دارم دکتر زنان رفتم گفتن زخم وعفونت دارین داکسی سیکلین هر ۱۲ ساعت استفاده کردم تکرر ادرار بهتر شد سوزش ادرار دارم باید به متخصص مجاری مراجعه کنم

نامی
نامی
پاسخ به  یوسفی
6 ماه قبل

اب و مایعات و عرق کاسنی خوب اگه گیرت امد بخور

مائده
مائده
پاسخ به  نامی
5 ماه قبل

آره راست میگین ممنونم

Zahe
Zahe
1 سال قبل

سلام من دیشب نزدیکی یکم زمانش بیشتر شد بعدش سوزش و بی اختیاری ادرار گرفتم علت چیست خیلی میترسم راهنماییم کنید

امین
امین
2 سال قبل

سلام وقت بخیرمن بعدازرابطه سوزش ودردادراردارم اولین باروقتی ازکاندوم استفاده کردم اینجوری شودم بعدهااستفاده نکردم ازکاندوم ولی دوباره بااین دردگرفتارم

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من عفونت قارچی دارم و هر چی دارو میخودم خوب نمیشم متاسفانه بعد از رابطه عفونت ادرادی میگیرم طوری که داخل ادرارم‌خون هست راهنمایی میفرمایید ممنون

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  لیلا
1 سال قبل

شما کیست داری، خانم

ملیکا
ملیکا
2 سال قبل

سلام من ۲۹سالمه حدودا ۱۰سال پیش ازدواج کردم شش ماه اول ازدواج هیچ سوزش و دردی رو تجربه نکردم اما بعد از شش ماه هرباربعد از رابطه جنسی موقع ادرار سوزش شدید داشتم وحتی در ادرارم خون دیده میشد دوسال اینطور ادامه داشت هرجا رفتم دکتر آنتی بیوتیک مصرف کردم فایده نداشت شوهرم فوت شد و من ۵سال رابطه جنسی نداشتم حالا یک ماه هست مجددا ازدواج کردم اولین رابطه جنسی ک داشتم دوباره دچار ورم شدید مجاری ادرار و سوزش و درد شدید شدم

پریسا
پریسا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید. من خانمم ویکی دوبار بعداز رابطه جنسی سوزش ادرار دارم. چرا من اینطوری شدم؟

دکتر سها میررضا
پاسخ به  پریسا
2 سال قبل

سلام طبیعیه .البته اگه ادامه دار شد ممکنه عفونت ادراری باشه

ف خ
ف خ
2 سال قبل

سلام روز دوشنبه در پلاژ بانوان کیش شنا کردم والان دچار سوزش ادرار شدم واخرای ادرار سوزش شدیدی احساس میکنم درمان خانگی چیست

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ف خ
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مریم
مریم
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید سوال من اینه که یکدفعه بعد از نزدیکی درد شدید و کم کم آمدن ادرار با درد زیاد مواجه شدم هر چه زودتر مرا راهنمایی کنید درمانی چیست

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام مشکل شما میتونه عفونت زنان باشه یا عفونت ادراری
حتما یک آزمایش عفونت ادراری رو تا بررسی بشه

رقیه یوسفی
رقیه یوسفی
2 سال قبل

سلام /خسته نباشید /من الان چند سال است که سوزش ادرار دارم خیلی هم به پزشک مراجعه کردم ولی خوب نشدم لطفا منو راهنمایی کنید بعد از نزدیکی سوزش دارم و خیلی هم سفسکم مصرف میکنم

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  رقیه یوسفی
2 سال قبل

سلام
سلام خدمت شما. با فرض اینکه شما خانم هستین احتمال خشکی واژن و به تبع ان عفونتهای ادراری در شما محتمل است که خوردن مکرر سفکسیم بسیار کاراشتباهی است و بایستی معاینه شده وازمایش ادرار بدهید.

دکمه بازگشت به بالا