بررسی علت سیاهی پشت گردن و درمان آن

چگونه سیاهی پشت گردن را از بین ببریم؟

علت سیاهی پشت گردن و راه‌های درمان آن

پشت گردن انسان به سبب عوامل گوناگونی ممکن است تیره یا سیاه شود. گردن یکی از قسمت‌های بدن است که در آراسته نشان دادن ظاهر ما تاثیر زیادی می‌گذارد و حفاظت از آن امری ضروری است. با این حال بسیار پیش آمده که این ناحیه به دلایل گوناگونی تیره‌تر شده و یکدستی پوست را به هم زده است. در این مطلب می‌خواهیم علت سیاهی پشت گردن و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

سیاهی پشت گردن یا تیره شدن گردن

سیاهی گردن به وضعیتی گفته می‌شود که در آن پوست گردن شما به صورت محسوسی از پوست اطرافش تیره‌تر باشد. این تغییر رنگ می‌تواند موجب نگرانی شما شود با این حال در بسیاری از موارد این مشکل واگیردار نیست. در برخی از موارد این تیره شدن پوست گردن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد و باید به دکتر پوست مراجعه کرد.

پیری و قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی تغییر رنگ تیره در گردن است. دلایل دیگر دیابت، ژنتیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم رعایت بهداشت و کاهش ناگهانی وزن یا افزایش وزن است.

پوست گردن مستعد تیرگی است چه به دلیل اختلالات هورمونی، تابش آفتاب یا سایر بیماری‌های پوستی. کسی که پوست گردنش تیره می‌شود تغییراتی در بافت پوست او ایجاد می‌شود مانند احساس زبری یا نرمی نسبت به پوست اطراف.

سیاهی پشت گردن به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

دلایل مختلفی برای سیاه شدن پشت گردن وجود دارند از جمله انواع بیماری‌ها. در ادامه برخی از عوامل مهم ایجاد سیاهی پشت گردن را بررسی می‌کنیم و به راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

آفتاب سوختگی

اگر روزانه مدت زمان زیادی را در معرض تابش نور خورشید قرار دارید و گردن شما از هیچ لایه حفاظتی برخوردار نیست ممکن است پس از مدتی گردن شما آفتاب سوخته شده و تیره شود. به همیت جهت بهتر است برای حفاظت پوست گردن خود از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. اگر این سوختگی‌ها به صورت مداوم اتفاق بیفتد ممکن است بعد از مدتی به سختی از بین برود.

بالا بودن انسولین خون

یکی از دلایل اصلی سیاهی پشت گردن می‌تواند بالا بودن سطح انسولین در خون باشد. در بین زنانی که به مشکل تخمدان پلی‌کیستیک دچار هستند سیاهی پشت گردن شایع‌تر است چراکه یکی از عوارض این بیماری محسوب می‌شود.

گفتگوی آنلاین در زمینه دیابت

بیماری دیسکراتوز مادرزادی

دیسکراتوز یک بیماری پوستی است که موجب ایجاد لکه‌های تیره روی پوست و روی گردن فرد می‌شود. هم‌چنین این بیماری موجب ریختن ناخن‌ها، کم‌پشتی مژه‌ها و وجود لکه‌های سفید در دهان شخص می‌شود. بنابراین سیاهی پشت گردن ممکن است نشانه‌ای از بیماری دیسکراتوز باشد.

آکانتوز نیگریکانس

آکانتوز نیگریکانس (AN) وضعیتی است که فرد در نواحی مختلفی از بدن خود مانند گردن، زیر بغل، کشاله ران و نقاط پُرچین بدن، تیرگی و ضخامت پوست را مشاهده می‌کند. این وضعیت می‌تواند در هر شخصی با هر سن و سالی اتفاق بیفتد. معمولاً کسانی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر به این وضعیت دچار می‌شوند. آکانتوز نیگریکانس یک بیماری محسوب نمی‌شود و قابل سرایت به کسی نیست اما می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، دیابت یا اختلالات هورمونی و چاقی باشند. AN ممکن است به دلیل مصرف داروهای مختلف مانند داروهای جلوگیری از بارداری ایجاد شود و منجر به سیاهی پشت گردن شود.

درماتیت نگلکتا

درماتیت نگلکتا وضعیتی است که در آن پوست دچار تغییر رنگ می‌شود. علت این امر خوب شسته نشدن پوست است. این وضعیت به دلیل عرق کردن و تجمع باکتری‌ها و وجود سلول‌های مرده پوست اتفاق می‌افتد. با وجود این‌که نگلکتا اختلال نادری محسوب می‌شود اما به راحتی با مالش پوست با آب و صابون درمان می‌شود و در صورت رعایت بهداشت شخصی تکرار نمی‌شود.

رنگدانه‌های پوستی ناشی از مصرف داروها

یکی از عوارض مصرف داروها تیرگی پوستی در نواحی مختلف بدن است. در صورت مصرف برخی از داروها ممکن است با عوارضی مانند تغییر رنگ پوست و سیاهی پشت گردن روبرو شوید. داروهایی مانند:

  • داروهای ضدانعقادی غیراستروئیدی
  • داروهای ضدروان‌پریشی
  • تتراسایکلین‌ها
  • داروی ضد مالاریا
  • و …

این تغییر رنگ می‌تواند در هر نقطه از بدن نمایان شود و رنگ‌ها از قهوه‌ای تیره تا مشکی‌ـ‌آبی متغیر هستند. معمولاً با توقف مصرف دارو این تغییر رنگ نیز از بین می‌رود اما در مواردی می‌تواند طولانی مدت یا دائمی باشند. در چنین مواقعی ممکن است درمان‌های لیزری رنگ پوست را به حالت اولیه برگرداند.

درمان سیاهی پشت گردن

درمان سیاهی پشت گردن

تنیا ورسیکالر

تنیا ورسیکالر عفونتی است که به سبب قارچ مالاسزیا به وجود می‌آید. این قارچ به صورت طبیعی روی پوست انسان وجود دارد اما اگر شرایط مطلوب برای رشد آن فراهم شود می‌تواند با رشد و تکثیر خود لکه‌های تیره‌ای را روی گردن، سینه، کمر یا بازو ایجاد کند. این لکه‌های پوستی ممکن است خارش داشته باشند یا بدون خارش باشند.

درماتوز خاکستری

درماتوز خاکستری نوعی بیماری پوستی خوش‌خیم محسوب می‌شود که باعث ایجاد شدن لکه‌های تیره و نامنظم روی پوست گردن یا بازوها می‌شود. خوشبختانه لکه‌های درماتوز خاکستری نشان از هیچ بیماری زمینه‌ای نیست.

نحوه تشخیص علت سیاهی پشت گردن

سیاهی پشت گردن یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است. پس در صورت مشاهده تیرگی پوست در هر ناحیه از بدن بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید یا با دکتر آنلاین پوست مشورت کنید. یک راه آسان و سریع برای دریافت مشاوره از پزشکان مراجعه به سایت پذیرش ۲۴ است که در خدمت شماست. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره پوست و مو از پزشکان متخصص در مورد مشکلات پوستی خود مشاوره تلفنی یا آنلاین دریافت کنید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

درمان سیاهی پشت گردن چگونه است؟

برای درمان سیاهی پشت گردن باید به از بین بردن بیماری زمینه‌ای و جلوگیری از عود کردن آن پرداخت. در برخی موارد ممکن است در هنگام درمان بیماری مشکل تغییر رنگ پوست حل شود. اما در موارد دیگر ممکن است تیرگی پوست به مدت طولانی‌تری ماندگار باشد. بسته به مشکل شما دکتر بیماریهای پوست با تجویز داروهای مناسب به بهبودی شما کمک خواهد کرد. برخی از این درمان‌ها به صورت زیر است.

  • لایه برداری: عمل لایه‌برداری به برداشتن سلول‌های مرده پوستی و کمک به شادابی پوست گفته می‌شود و این عمل از طریق اقدامات گوناگون انجام می‌شود.
  • تجویز داروهای خوراکی: با مصرف انواع قرص‌ها یا مواد دیگر روند بهبود بیماری شما حاصل شده و رنگ پوست‌تان بهبود می‌یابد.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه‌بردارهای شیمیایی کمک می‌کنند تا پوست مرده از روی بدن شما جدا شود و پوستی شاداب و جدید نمایان شود.
  • درمان‌های لیزری: لیزر درمانی از پرتوهای نور استفاده می‌کند تا شدت تغییر رنگ پوست کاهش یابد و سلول‌های پوستی جدیدی که از این طریق ایجاد می‌شود ظاهر شاداب‌تری به پوست می دهند.
  • پمادها و کرم‌های موضعی: کرم‌ها و پمادها با دارا بودن مواد مناسب به روشن سازی پوست کمک می‌کنند و با نفوذ به پوست کمک می‌کنند تا پوست سالم‌تری جایگزین شود.
  • و …

تشخیص دقیق علت تیره شدن پوست گردن نیز با انجام آزمایش‌های مختلف مانند آزمایش خون و نمونه برداری از پوست انجام می‌گیرد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

گردن تیره به تنهایی یک بیماری مضر یا مسری نیست. با این حال می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد. بنابراین شما باید پس از مشاهده اولین علائم تیرگی پوست یا تغییر ناگهانی پوست گردن خود به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. آن‌ها می توانند با تشخیص علت و درمان به شما کمک کنند تا پوست شما به رنگ اصلی خود بازگردد.

درمان خانگی سیاهی پشت گردن

ممکن است استفاده از دارو های گیاهی روشن کننده تیره شدن پشت گردن بیشتر از اقدامات شیمیایی برای برخی از بیماران جذاب باشد. اگر شما هم جزو این افراد هستید و به درمان‌های خانگی علاقه دارید می‌توانید از روش‌های زیر برای بهبود تیرگی گردن و پوست خود استفاده کنید.

  • شستشوی روزانه پوست تیره شده با آب و صابون
  • برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌توانید از لایه‌بردارها نیز استفاده کنید.
  • در صورتی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید از کرم‌های ضدآفتاب در قسمت‌هایی از پوست که در معرض تابش خورشید هستند محافظت کنید.
  • در رژیم غذایی خود از مصرف مواد طبیعی و تازه و سبزیجات و میوه‌ها غافل نشوید.

درمان خانگی سیاهی پشت گردن

معرفی برخی از گیاهان مفید برای روشن سازی پوست گردن

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی بسیار پرکاربرد و محبوب است که می‌تواند به روشن‌تر شدن پوست شما و مرطوب‌سازی آن کمک ویژه‌ای کند. این گیاه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند برای ترمیم سلول‌های پوستی موثر باشد. به این منظور کافی است ژل آلوئه‌ورا را روی ناحیه مورد نظر بمالید و کمی آرام ماساژ دهید. سپس اجازه دهید بیست دقیقه روی پوست گردن بماند و بعد از این مدت پوست را آب بشویید. روزانه یک بار این کار را انجام دهید.

خیار

خیار نیز مانند گیاه آلوئه‌ورا برای روشن سازی و مرطوب کردن پوست بسیار موثر است. هم‌چنین می‌تواند با از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را درخشان و زیبا کند. کافی است خیار را رنده کنید و آن را روی پوست بمالید. اجازه دهید ده دقیقه روی پوست بماند سپس با آب سرد یا کمی گلاب پوست خود را بشویید. روزانه این کار را تکرار کنید.

آب‌لیمو

لیمو دارای ماده‌ای به نام اسید سیتریک است که به نوعی یک روشن کننده طبیعی است. علاوه بر این وجود ویتامین سی در آب‌لیمو می‌تواند به زیبا و شفاف کردن پوست کمک کند. روزانه کمی آب لیمو را با پنبه روی گردن بمالید. پس از گذشت بیست دقیقه گردن خود را شستشو دهید.

جوش شیرین

یکی از مواد طبیعی معروف در زمینه لایه‌برداری جوش شیرین است که باعث پاکیزگی پوست می‌شود. جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید و پس از گذشت بیست دقیقه پوست خود را بشویید.

شما هم‌چنین می‌توانید از مواد دیگری مانند آردنخودچی، ماست، سیب‌زمینی، پوست پرتقال، شیر و … برای رفع سیاهی پشت گردن بهره ببرید.

استفاده از انواع ماسک روشن کننده سیاه شدن پوست گردن

شما می‌توانید برای تهیه ماسک‌ها در خانه از مواد دم دست و طبیعی استفاده کنید. دو ماسک روشن کننده سیاهی پوست گردن را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

تهیه ماسک جو دوسر

این ماسک برای روشن کردن پوست و لایه‌برداری بسیار مناسب است و باید از بلغور جو دوسر برای تهیه آن استفاده کنید. کمی بلغور جو را با گوجه فرنگی رنده شده مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری شود. سپس آن را روی پوست تیره قرار دهید و اجازه دهید پانزده دقیقه روی پوست بماند. در طی این مدت کمی آب روی پوست ریخته و با حرکات دورانی پوست را مالش دهید تا به این ترتیب سلول‌های مرده از پوست جدا شوند. پس از شستشوی گردن با کمی کرم مرطوب کننده پوست خود را ماساژ دهید.

ماسک جوش شیرین

شما می‌توانید از جوش شیرین به تنهایی یا با ترکیب مواد دیگر در رفع سیاهی پشت گردن خود بهره ببرید. برای تهیه ماسک جوش شیرین لازم است یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را با همدیگر به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکنواخت حاصل  شود. سپس آن را روی پوست تیره گردن بمالید و بگذارید بیست دقیقه روی پوست بماند سپس پوستتان را به خوبی با آب سرد شستشو دهید.

نکات مهم برای پیشگیری از سیاهی پشت گردن

اگر سیاهی گردن مربوط به چاقی باشد، از دست دادن وزن قسمتی اساسی در پیشگیری است. برای این کار می‌توانید به توصیه‌های زیر عمل کنید.

  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده را با غذاهای غلات کامل جایگزین کنید
  • از غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید
  • مصرف میان وعده غذاهای دارای چربی اشباع بالا مانند سمبوسه، شیرینی، چیپس و بیسکویت را کاهش دهید
  • به جای شیر کامل شیر کم چرب یا شیر بدون چربی بنوشید.
  • وعده های غذایی کم چربی مصرف کنید
  • آب زیادی بنوشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • استرس را مدیریت کنید

سایر راهکارهای پیشگیری شامل درمان مشکلات اساسی مرتبط با سیاهی گردن مانند دیابت یا کم کاری تیروئید و دوری از داروهایی است که باعث تشدید یا بدتر شدن وضعیت می شوند.

پیشگیری از سیاهی پشت گردن

پوست گردن بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض آلودگی‌ها، گردوغبار و تابش آفتاب است و لازم است که از این ناحیه نیز مانند صورت خود محافظت کنید. شستشوی ناکافی پوست گردن، آفتاب‌سوختگی، وجود سلول‌های مرده در این ناحیه، گیر کردن گردوغبار در چین‌های گردن همگی می‌توانند از عواملی باشند تا پوست گردن شما تیره شود. علاوه بر این برخی بیماری‌ها یا مصرف برخی داروها سبب تیره شدن و تغییر رنگ دادن و اغلب سیاهی پشت گردن می‌شوند که باید در صورت مشاهده آن سریع به پزشک مراجعه کرد. درمان به موقع می‌تواند شما را هم از پیشرفت بیماری هم از تیرگی طولانی پوست گردن‌تان برهاند.

گفتگوی آنلاین با متخصص پوست و مو

۳.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
post.medicalnewstoday.comimages.newindianexpress.comimg.emedihealth.comwww.verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من ۳۰سالمه پشت گردنم سیاهه آیا با لیزر رفع میشه

حمید
حمید
6 ماه قبل

من ۲۲ سال دارم پشت گردن من تیره شده نمیدانیم چی کار کنم که خوب شود اگر لیزر کنم نتیجه بخش است ؟

نگارکمالی
نگارکمالی
1 سال قبل

سلام من یدونه دختردارم ۹سالشه وگردن و وطرف راست بدنش لکه های قهوه های قهوه ای زده میشد راهنمایم کنید

گلاره
گلاره
پاسخ به  نگارکمالی
6 ماه قبل

بسلام من ۲۴ سالمه و پشت گردنم خیلی تیرس جوریه ک اصلا نمیتونم روسریمو از سرم در بیارم خجالتی میکشم درمانش چیه لطفا راهنمایی کنید

آنا
آنا
پاسخ به  گلاره
2 ماه قبل

درمانش کردید

دکمه بازگشت به بالا