علت بوی بد عرق چیست؟

انواع تعریق غیر طبیعی بدن و راه‌های درمان آن‌ها

بوی بد عرق

عرق کردن یا همان ترشح مایعات توسط غدد عرق (متشکل از غدد اکرین و غدد آپوکرین) بر روی سطح پوست، یک راه حل طبیعی بدن برای تنظیم دما است. در واقع وقتی درجه حرارت بدن به‌دلیل فعالیت بدنی، داشتن استرس یا اضطراب بیش‌ازحد یا قرار گرفتن در محیطی گرم افزایش می‌یابد، تبخیر عرق تولید شده از سطح پوست به خنک شدن بدن کمک می‌کند. تغییرات غیرمعمول مانند تعریق بیش‌ازحد (هایپرهیدروز) یا تعریق کم یا عدم تعریق (آنیدروز) جای نگرانی دارد. تغییر بوی بدن به‌دلیل بوی بد عرق نیز ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

عرق بدن به خودی خود بویی نمی‌دهد اما وقتی باکتری‌های روی پوست اسیدهای موجود در عرق تولید شده توسط غدد آپوکرین (که در زیر بغل، سینه‌ها و ناحیه تناسلی-مقعدی واقع شده‌اند) را تجزیه می‌کنند، در اثر باقی ماندن مواد زائد باکتری‌ها بوی بد عرق متصاعد می‌شود.

اصولاً تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی در رفع بوی بد عرق بسیار مؤثر هستند اما در‌صورتی‌که این مسئله ناشی از وجود یک مشکل سلامتی باشد، باید به‌منظور درمان بیماری زمینه‌ای با پزشک متخصص پوست یا پرشک داخلی مشورت کنید. بهتر است بدانید تا زمانی که روند درمان شما طی نشود، حتی با وجود رعایت نظافت کافی نیز باید بوی بد عرق خود را تحمل کنید. پس در اولین فرصت به فکر درمان باشید!

علائم بوی بد عرق چیست؟

اصولاً بوی بدن هنگامی‌که فرد به سن بلوغ می‌رسد شروع به بروز می‌کند زیرا در این زمان غدد آپوکرین رشد می‌کنند. مردان بیش از زنان در زمینه کنترل بوی بدن خود مشکل دارند زیرا بیشتر عرق می‌کنند. به طور کلی، همان‌طورکه بعضی از افراد به طور طبیعی بیشتر یا کمتر از دیگران عرق می‌کنند، بوی بدن نیز ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. درصورتی‌که با علائم زیر همراه با بوی بد عرق مواجه شدید، کمی باید نسبت به وضعیت بالینی خود نگران باشید:

  • عرق کردن و خیس شدن مداوم لباس‌ها به‌خصوص در ناحیه زیر بغل، درشرایطی‌که از نظر جسمی فعال نیستید و محیط گرم نیست!
  • تعریق شما به‌خصوص در ناحیه کف دست آنقدر زیاد است که در فعالیت‌های روزمره مانند نگه‌داشتن خودکار، چرخاندن دستگیره درب یا استفاده از کامپیوتر با مشکل مواجه می‌شوید.
  • تعریق زیاد در هنگام خواب
  • مرطوب شدن مداوم پوست با عرق و بروز عفونت‌های مکرر پوست در مناطق تحت تعریق
  • تغییر ناگهانی بوی عرق بدن
  • بوی بد عرق شبیه به بوی میوه فاسد شده که می‌تواند نشانه‌ای از دیابت باشد
  • بوی بد عرق شبیه به بوی وایتکس یا مایع سفیدکننده که می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کبدی یا کلیوی باشد

علل عرق کردن و بوی بد عرق چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

 

علل عرق کردن زیاد

 تعریق و در نتیجه بوی بدن آن در اثر فعالیت غدد عرق ایجاد می‌شوند. غدد اکرین در بیشتر قسمت‌های بدن وجود دارند و مستقیماً به سطح پوست باز می‌شوند. با افزایش دمای بدن، این غدد مایعات آزاد می‌کنند که با تبخیر آن‌ها بدن شما را خنک‌تر می‌شود.

غدد آپوکرین در مناطقی از پوست که مو دارید وجود دارند، مانند زیر بغل و کشاله ران. این غدد در هنگام استرس مایعی شیری رنگ آزاد می‌کنند. جالب است بدانید که این مایع تازمانی‌که با باکتری‌های پوست شما ترکیب نشود، بی‌بو است.

اصولاً فعالیت این هورمون‌ها و تغییر بوی عرق از دوران بلوغ به‌دلیل افزایش هورمون‌هایی به نام آندروژن آغاز می‌شود. این هورمون‌ها تا زمان بلوغ فعال نیستند. به‌همین‌دلیل است که بوی بد عرق وقتی کودک خردسال هستید مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. هنگامی‌که این هورمون‌ها فعال شوند، چند مورد زیر می‌توانند بوی بدن را بدتر کنند:

  • ورزش سنگین
  • هوای گرم
  • اضافه وزن
  • تغییر در سطح هورمون‌های بدن به‌خصوص در دوران بلوغ و یائسگی (علت بوی بد عرق در نوجوانان و علت بوی بد عرق در زنان)
  • برخی از شرایط سلامتی مانند بیماری دیابت، بیماری کبدی یا بیماری کلیوی
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی
  • نوع رژیم غذایی و مصرف مداوم برخی از غذاهای چرب، روغن‌ها یا غذاهایی با بوی شدید مانند سیر، پیاز و ادویه کاری، زیرا می‌توانند از طریق منافذ پوست نفوذ کرده و باعث بوی بد عرق شوند.
  • کمبود ویتامین‌های C، D، B کمپلکس و بیماری‌های ناشی از آن‌ها

انواع تعریق غیر طبیعی بدن که می‌توانند منجر به بوی بد عرق شوند

چه عواملی باعث تعریق زیاد میشه

تعریق بیش‌ازحد را هایپرهیدروزیس می‌نامند و در طی آن حتی درمواردی‌ که بدن نیازی به خنک شدن ندارد، عرق کردن رخ می‌دهد. دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد:

  • هیپرهیدروز اولیه. علت بروز این مورد بیماری پزشکی دیگری نیست. فرد به طور کلی سالم است اما احتمالاً از کودکی یا نوجوانی تعریق زیادی را تجربه می‌کند. تعریق بیش‌ازحد ممکن است فقط در یک یا دو قسمت از بدن مانند کف دست، پا، زیر بغل یا پیشانی ایجاد شود، درحالی‌که بقیه بدن خشک است. معمولاً هر دو طرف بدن به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تعریق معمولاً از صبح شروع می‌شود و تعریق در طول شب معمول نیست. این مسئله معمولاً حداقل هفته‌ای یکبار اتفاق می‌افتد اما در بسیاری از افراد بیشتر از این موارد اتفاق می‌افتد.
  • هیپرهیدروز ثانویه. علت اصلی تعریق زیاد آن مشخص است و می‌تواند پس از مصرف برخی از داروها، مکمل‌های غذایی، مصرف سیر، کافئین، نیکوتین، ادویه‌جات و سایر غذاهای معطر ایجاد شود. البته اضافه وزن، دیابت، نقرس، تومور، یائسگی، پرکاری تیروئید، اختلالات غده هیپوفیز، آسیب به سر، مصرف بیش‌از‌حد الکل و بیماری‌های عفونی نیز مؤثر هستند. معمولاً همراه با هیپرهیدروز ثانویه، بوی بد عرق نیز حس می‌شود.

علت دقیق هایپرهیدروزیس اولیه مشخص نیست. حتی اگر استرس و اضطراب باعث عرق کردن شوند اما هایپرهیدروزیس اولیه به‌عنوان یک بیماری روانی طبقه‌بندی نمی‌شود. برخی از مطالعات اخیر به تأثیر عوامل ژنتیکی اشاره دارند، زیرا به نظر می‌رسد بروز این مشکل در اعضای یک خانواده شایع‌تر است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، هایپرهیدروزیس ثانویه شایع‌تر است و به‌دلیل اختلالات متعددی ایجاد می‌شود.

عوارض بوی بد عرق چیست؟

اصولاً بوی بد عرق وجهه خوبی برای روابط اجتماعی ندارد و می‌تواند حتی منجر به گریزان شدن افراد از ما شود. از نظر خیلی از جوامع بوی بد عرق نشانه فرهنگ پایین فرد است که آموزش‌های لازم را در زمینه بهداشت فردی ندیده است چراکه در صورت عدم کنترل تعریق زیاد می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های پوستی به‌خصوص عفونت‌های قارچی شود. خوشبختانه امروزه با راهکارهای زیادی این مسئله قابل کنترل است.

پیشگیری از بوی بد عرق

آیا امکان پیشگیری از عرق کردن و بوی بد عرق وجود دارد؟

اگر تا الان متوجه تعریق زیاد یا بوی بد عرق شده‌اید، ما به شما انجام راهکارهای زیر را به منظور پیشگیری توصیه می‌کنیم:

  • بدن خود را تمیز نگه‌دارید و از صابون برای بوی بد عرق استفاده کنید. حداقل یک بار در روز دوش بگیرید تا از شر برخی از باکتری‌های پوست خلاص شوید. همان‌طورکه ذکر شد، عرق به خودی خود اساساً بدون بو است اما وقتی باکتری‌های موجود در پوست شما با عرق مخلوط می‌شوند، به سرعت تکثیر می‌شوند و کاملاً بوی متعفنی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین شستشوی کامل، به‌ویژه مناطقی از بدن که تمایل به تعریق بیشتر دارند، می‌تواند به پیشگیری از بوی بد عرق کمک کند. استفاده از شوینده‌ها و صابون‌های آنتی‌باکتریال یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است. حتماً هر بار زیر بغل خود را اصلاح کنید تا عرق آن سریع‌تر تبخیر شود و زمان زیادی برای تعامل با باکتری‌ها نداشته باشد.
  • بعد از شستشوی بدن، به‌خوبی آن را خشک کنید. هنگامی‌که دوش گرفتید، خود را کاملاً خشک کنید و در مورد هر ناحیه‌ای که زیاد عرق می‌کنید دقت بیشتری کنید. اگر پوست شما خشک باشد، وضعیت تکثیر برای باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بدن روی آن می‌شوند سخت‌تر می‌شود.
  • از محصولات بهداشتی ضد تعریق استفاده کنید. پس از تمیز و خشک شدن بدن، از یک محصول ضد تعریق قوی برای زیر بغل خود استفاده کنید. معمولاً این محصولات دارای کلرید آلومینیوم هستند، ماده‌ای شیمیایی که باعث توقف تعریق می‌شود. از آن دو بار در روز استفاده کنید، یکبار صبح و یکبار عصر. اگر فکر می‌کنید به‌ کمک بیشتری نیاز دارید، از دکتر خود در مورد ضد تعریق مناسب خود سؤال کنید.
  • لباس‌های خود را تمیز نگه‌دارید. هنگام تعریق شدید در اولین فرصت لباس خود را عوض کنید. تعویض لباس به کاهش بوی بد عرق کمک می‌کند. حتماً جوراب‌های خود را عوض کنید، مخصوصاً اگر مدام بوی بد پا شما را اذیت می‌کند. بیشتر لباس‌هایی از جنس الیاف طبیعی (پشم، پنبه یا ابریشم) خریداری کنید زیرا نسبت به هوا نفوذپذیر هستند.
  • مصرف برخی از غذاها یا نوشیدنی‌ها را قطع یا کاهش دهید زیرا آنچه می‌خورید روی بوی بدن شما تأثیر می‌گذارد. غذاهایی که بیشتر باعث تعریق شما می‌شوند مانند فلفل تند یا سایر غذاهای پرادویه، ممکن است منجر به بوی بد عرق شوند. رایحه غذاهایی مانند پیاز یا سیر روی بوی عرق تأثیر دارد. نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا الکل نیز ممکن است باعث تعریق بیشتر شما شوند.
  • انجام تکنیک‌های آرام‌سازی مانند یوگا، مدیتیشن یا بازخورد زیستی را در نظر بگیرید. این روش‌ها می‌توانند به شما یاد دهند که استرسی که باعث تعریق می‌شود کنترل کنید.

بنابراین با رعایت نکات ذکر شده امکان پیشگیری از بوی بد عرق بدن وجود دارد.

نحوه صحیح تشخیص دلایل عرق کردن و بوی بد عرق

معمولاً پزشکان ابتدا افرادی را که با شکایت از بوی بد عرق مراجعه می‌کنند را معاینه می‌کنند. پزشک احتمالاً در مورد سابقه پزشکی از شما سؤال می‌کند. همچنین ممکن است خون یا ادرار شما را آزمایش کند. این آزمایشات می‌توانند نشان دهند که آیا مشکل شما به‌دلیل یک بیماری پزشکی مانند عفونت، دیابت یا تیروئید (پرکاری تیروئید) است یا عدم رعایت اصول مراقبت شخصی و بهداشت فردی!

درمان بوی بد عرق بدن

انواع راه‌های درمان بوی بد عرق که باید بدانید

اگر پزشک تشخیص دهد که علت تعریق بیش‌ازحد و بوی بد عرق ناشی از وجود یک بیماری زمینه‌ای است، مطمئناً با درمان به‌موقع آن می‌تواند مشکل شما را حل کند. اما در این میان راهکارهای درمانی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • درمانی به نام یونتوفورزیس (iontophoresis) که می‌تواند به کنترل تعریق دست و پا کمک کند. در این روش مناطق آسیب‌دیده حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در آب قرار می‌گیرند و جریان برق کم‌ولتاژ از طریق آب ارسال می‌شود. در ابتدا به ۲ تا ۳ جلسه درمان در هفته نیاز است. بعد از حدود ۶ تا ۱۰ بار جلسه درمان، ترشح غدد عرق به طور موقت متوقف می‌شود. سپس از درمان‌های نگهدارنده از هر هفته یک بار تا یک بار در ماه استفاده می‌شود.
  • تزریق‌های دوز اندکی از سم بوتولینوم در زیر بغل (به عنوان بوتاکس زیر بغل) می‌تواند به طور موقت ترشح مایعات ناشی از تعریق را مسدود کند.
  • برای جلوگیری از تعریق ممکن است از داروهای تجویزی (قرص برای بوی بد بدن) استفاده شود. از این روش درمانی باید با دقت استفاده شود زیرا ممکن است به گونه‌ای عمل شود که بدن در هنگام نیاز توانایی خنک‌سازی نداشته باشد.
  • استفاده از دستگاه دستی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کند، می‌تواند غدد عرق زیر بازوها را از بین ببرد و در نتیجه مانع از تعریق آن‌ها شود.
  • جراحی معمولاً گزینه آخر است و در طی آن غدد عرق را از زیر بازوها خارج شده یا از رسیدن سیگنال‌های عصبی به غدد عرق جلوگیری می‌شود. نوع اخیر این نوع جراحی، سمپاتکتومی نامیده می‌شود.

درمان بوی بد عرق با داروهای گیاهی

گیاهان دارویی مانند موارد زیر می‌توانند در رفع بوی بد عرق کمک زیادی به شما کند:

  • برگ مورد: پاشیدن برگ مورد روی پوست با خاصیت قابضی که دارد می‌تواند مانع از تعریق شود.
  • برگ شیرین‌بیان: توصیه می‌کنیم روزی ۲ تا ۳ ناحیه‌ای از بدن که زیاد تعریق می‌کند را با عصاره آن بشویید.
  • برگ حنا: پودر آن همراه با برگ سدر می‌تواند به صورت موضعی در رفع عرق کمک زیادی کند.
  • مریم گلی: بهتر است جوشانده آن را میل کنید و پودر آن را زیر بغل یا داخل کفش بریزید.

رفع بوی بد عرق در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی، سرکه سیب با قدرت کاهش چربی بدن می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های مضر به رفع بوی بد عرق کمک کند. از دم کرده نعناع و خاصیت ضد عرق آن برای درمان بوی بد عرق زیر بغل غافل نشوید. استفاده موضعی از محلول آبلیمو و چای یا آب گوجه نیز به‌دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن‌ها در رفع بوی بد عرق بسیار مؤثر است. در مبحثی با عنوان درمان بوی بد عرق دکتر خیراندیش نیز می‌توانید با نکات لازم در این زمینه آشنا شوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعضی از افراد به طور طبیعی بیشتر یا کمتر از افراد دیگر عرق می‌کنند و به‌همین‌دلیل بوی بدن نیز ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. پیشنهاد می‌کنیم در این موارد به پزشک مراجعه کنید:

  • شما به طور ناگهانی خیلی بیشتر یا کمتر از حد معمول عرق می‌کنید
  • تعریق برنامه روزانه شما را مختل کرده است
  • شما بدون هیچ دلیل مشخصی مدام عرق شبانه را تجربه می‌کنید
  • شما در حین انجام کارهای روزانه متوجه تغییر بوی بدن خود می‌شوید

نوع رژیم غذایی شما تأثیر زیادی در بوی بدن دارد؛ بنابراین در مورد اینکه کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق می‌شود، دقت بیشتری به خرج دهید. تشخیص به‌موقع بوی بد عرق تأثیر زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس و جایگاه اجتماعی شما دارد. پس در اولین فرصت با پزشک متخصص داخلی یا متخصص پوست در این مورد صحبت کنید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از متخصص داخلی آنلاین پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید

ویزیت آنلاین متخصص داخلی

۲.۹/۵ (۱۳ نظر)

منبع
www.medicalnewstoday.comwww.healthline.comwww.healthline.comwww.webmd.comwww.webmd.commy.clevelandclinic.orgwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
37 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر امیری
امیر امیری
1 ماه قبل

من بعد sex و دقیقا بعد انزال بوی افتضاحی از زیربغل ام بیرون میزنه که اوقات بعد نزدیکی رو به کام همسرم تلخ میکنه آیا بوی بد زیر بغل بعد انزال طبیعیه جوابمو پیدا نکردم

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام برای بوی بد بدن داکتر هستند

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام من ده سال بدنم بوی بد میده داکتر رفتم فایده نداشت میشه برام رهنما کنید

محمد
محمد
4 ماه قبل

یه مدته عرقم بوی برنج دم نکشیده میده زیر بغل لباسام هم زرد شدن علت چیه؟

نور
نور
4 ماه قبل

اینجا که کسی پاسخگو نیست

نور
نور
4 ماه قبل

سلام من زیر بغل راستم خیلی بو میده با اینکه هروز حموم میرم چپ خیلی کمتر

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط نور
گل سرخ
گل سرخ
6 ماه قبل

سلام اینجا کسی هست دکتر بهش گفته باشه سندروم بوی ماهی داره ؟؟لطفا پیام بزارین

فائزه
فائزه
10 ماه قبل

سلام ،یه دختر ۱۸ ساله دارم ،که خیلی از بالا تنه عرق میکنه وبوی خیلی بدی میده ،اینقدر که نمیشه وارد اتاقش بشی ،شاید ۱۲ساعت بعدهر حموم خوب ولی دوباره بو میده ،ولی پاهاش همیشه یخ،لطفا کمکم کنید ،متشکرم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  فائزه
7 ماه قبل

یخ بودن پا با توجه به نوجوان بودن دختر شما، میتواند نشان از کمخونی باشد، به ایشان پیشنهاد دهید حداقل یک روز درمیان به حمام بروند و بعد از هر بار حمام، از مام سینره یا رکسونا استفاده کنند(چراکه ماندگاری بالایی دارند) ، باید بگذارید بطور کامل خشک شود بعد لباس بپوشید، نکاتی هستند اگر اینهارا رعایت کنید مشکل شما قطعا رفع خواهد شد

فائزه
فائزه
10 ماه قبل

سلام ،یه دختر ۱۸ ساله دارم که از بالاتنه زیاد عرق میکنه وبوی خیلی بدی میده ،اینقدر که نمیشه وارد اتاقش بشی،زود به زود هم حموم میره ولی تا ۱۲ ساعت خوب ،ولی بعدش دوباره بو میده ،واقعا اعتماد به نفسش اومده پایین ،لطفا راهنمایی کنید ،متشکرم

دیمی
دیمی
11 ماه قبل

سلام دختر ۱۴ ساله‌ای دارم تازگی به شدت بوی عرق میگیره میشه منو راهنمایی کنید چیکار کنم. ضمن کف دسته‌اش هم بیست اوقات عرق می‌کنه وخیس میشه و پاهاش سرده سرده چیکار باید بکنم ؟

پری
پری
1 سال قبل

سلام

امید
امید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من پسری دارم ۱۳ سال دارد مشکل عرق کردن از سر و گردن دارد بودی بدی میده مخصوص موقع که از خواب بیدار میشه خیلی عرق میکنه هم بالش بوی بد میگیره هم خودش اگرمیشه به من کمک کنید باید چه کار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  امید
10 ماه قبل

من محمدم مدت دوسال است صورتم به جای عرق چربی ترشع میکند که بسیار بدبواست روزی سه بار صورتم راباصابون میشورم ولی بعد از یک ساعت دوباره بدبواست علت چیست؟

محسن
محسن
پاسخ به  امید
12 روز قبل

احتمال داره از استرس باشه

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل

کسی از‌ حنا استفاده کرده که نتیجشو بهم بگه ممنون میشم ایا همیشگی بوی عرقو میگیره یا نه

خانم هاشمی
خانم هاشمی
1 سال قبل

سلام من تازه دوش گرفتم و متوجه شدم پریود هم شدم ،ی ساعتم نمیشه ک زیر بغلم بوی وایتکس گرفته علت را توضیح میفرمایید

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  خانم هاشمی
1 سال قبل

بله این مشکل من هم هست نمی‌فهمم چرا بلافاصله بعد شروع پریودی بوی ماهی گندیده میگیرم :)))))

احمد رضازاده
احمد رضازاده
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام علت بو بد گوشت گندیده ناشی ازعرق زیر بغل چیست

گل سرخ
گل سرخ
پاسخ به  احمد رضازاده
6 ماه قبل

این که گفتین بوی گوشت گندیده شده دکتر برین شک به سندروم بوی ماهی کنه

گل سرخ
گل سرخ
پاسخ به  ناشناس
6 ماه قبل

سلام شما تو تمام مدت بودنتون بوی بدی میده

زینب کیازی
زینب کیازی
پاسخ به  خانم هاشمی
1 سال قبل

باسلام وقت بخیر من حدود۴۲سال دارم وین که چند ماهی هست یک هفته قبل از ریودی زیر بغلم سمت چپ غده خیای درد ناکی بیرون می یاد وبوی عرق نامطبوعی دارم وبا هروز حمام رفتم ولباس عضو کردن از بین نمیرود لطفا راهنمایی کنید ممنونن

ژیلا
ژیلا
1 سال قبل

سلام ۴۳سالمه خانم هستم بدون اینکه عرق کنم بوی بد عرق می دم با آنکه هر روز دوش میگیرم حتی وقتی از حموم بیرون می آمد بوی عرق میدم لطفاً راهنمایی بفرمایید

رها
رها
پاسخ به  ژیلا
1 سال قبل

منم همین مشکل رو دارم شما چکار کردید ؟

شهلا
شهلا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید بوی عرق در کودک دوساله که زیاد جنب وجوش داره طبیعیه یا باید ببرم دکتر؟چه دکتری باید ببرم؟

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  شهلا
4 ماه قبل

سلام من فصل زمستان بیرون باشم زیربغلم عرق میکنه علت چیه

شهلا
شهلا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید بوی عرق بد در کودک دوساله ای که زیاد جنب وجوش داره طبیعیه یا باید ببرمش دکتر؟چه دکتری خوبه؟ میشه راهنمایی کنید لطفا

حمید
حمید
1 سال قبل

سلام عرق بدنم بوی بد وگاهی بود ادرار می دهد علت چیست ؟ البته دیابت کنترل شده هم دارم

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  حمید
1 سال قبل

داداش الان خوب شدی؟

احمد
احمد
1 سال قبل

عرق بدنم بوی بد میدهد

اکرم کفاشیان
اکرم کفاشیان
1 سال قبل

من ۵۲سالمه خانم هستم.حدود ۱ماه میشه ک غرق بدن من بوی بدی گرفته.یائسه هم شدم

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام ببخشید من الان حدود ۲ ساله ک خیلی عرق میکنم و اگ ی روز از وقت حموم بگزره جوری بوی بدی میگیرم ک اطرافیان هم ب زبون میان ی بار دکتر رفتم آزمایش اینا دادم گفتن چیزی نیست خودش ب مرور زمان درس میشه اما خودمم از بوی بد عرق خسته شدم اکثر دارو هارو استفاده کردم اما نتیجه ای نگرفتم

رضا
رضا
پاسخ به  لیلا
4 ماه قبل

سلام بعدازحمام وخشک کردن کامل بدن زیربغل روباپمادزینک اکسایدکامل بمالیدوکمی ماساژبدین فقط بایداول خشک کنیدبدنو
بااینکاریکهفته .هم عرق نخواهیدکردهم بوی عرق نمیده.برای بدن هم صابون انتی باکتریال موقع دوش گرفتن استفاده کنیدکلا مشکلتون رفع خواهدشد

سجاد
سجاد
2 سال قبل

برای بوی عرق اگه به پزشک مراجع کنیم ایا بوی بد بدن برای همیشه از بین می رود ممنون از شما

محب
محب
پاسخ به  سجاد
1 سال قبل

چی کاری بکنیم تا همیشه از بوی بد بدن خلاص شویم

sleepy
sleepy
پاسخ به  محب
1 سال قبل

سلام از مام (رول ضد تعریق) استفاده کنید
این محصول مثل عطر بوی خوبی به بدن میده
و بعد از بین رفتن بو از تعریق بدن جلوگیری میکنه
یعنی چندین ساعت بعد از استفاده اگه مثل عطر بوی خوبی به بدن نده از بوی بد عرق هم جلوگیری میکنه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط sleepy
هانا
هانا
پاسخ به  sleepy
1 سال قبل

عرقم خیلی بوی بدی میده با اینکه هرروز دوش میگیرم کمکم کنبد

دکمه بازگشت به بالا