علت عرق سوز شدن و انواع راه های درمان عرق سوز شدن

درمان عرق سوز شدن پا و کشاله ران با پماد کالاندولا

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یکی از مشکلاتی است که معمولا افراد در گرما با آن مواجه می‌شوند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که به علت مسدودی غدد تعرق بدن، عرق تولید شده به سطح پوست نرسد. این اتفاق باعث می‌شود تا عرق تبخیر نشود و در نتیجه مشکلاتی مثل حساسیت‌های پوستی برای شخص به وجود آید.

عرق سوز شدن به انگلیسی Heat rash خوانده می‌شود و نام دیگر آن میلاریا (miliaria) است. این مشکل می‌تواند برای شخص بسیار ناراحت‌کننده و دردناک باشد. عرق سوزی منجر به التهاب، تاول، قرمزی و خارش در آن ناحیه خواهد شد.

ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی این بیماری و سریعترین راه درمان عرق سوز بپردازیم. اگر دنبال علت، علائم، درمان و راه‌های پیشگیری از این بیماری هستید، ما را تا انتها همراهی کنید.

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن چیست؟

باید بدانید که تعریق نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. عرق کردن منجر به دفع بسیاری از مواد مضر و ضایعات از بدن می‌شود و از آن در برابر عفونت‌ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش مراقبت می‌کند. علت تعرق در هوای گرم این است که دمای بدن کنترل شود.

غده‌های تعرق در نواحی مختلف بدن مثل زیر بغل در درم یا لایه‌های عمیق‌تر پوستی قرار دارند. زمانی که شخص عرق می‌کند این قطرات از طریق مجراهای مخصوصی به خارج از پوست راه پیدا می‌کنند.

این بیماری به علت تجمع قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست رخ می‌دهد. نتیجه این اتفاق منجر به ساییدگی چند لایه پوستی با یکدیگر می‌شود و شخص احساس سوزش یا خارش پیدا می‌کند. این عارضه قرمزی و التهاباتی روی پوست بر جای می‌گذارد.

میلاریا مسری نیست و تنها خود شخص درگیر آن خواهد شد. با ساییده شدن پوست و بروز زخم و قرمزی، در آن ناحیه به علت رطوبت و گرما ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها رشد کنند.

به غیر از نواحی خاص بدن مثل ناخن‌ها و کانال گوش، تعریق تقریبا در تمامی نواحی بدن رخ می‌دهد. معمولا این اتفاق ناشی از اضافه وزن زیاد، گرما، فعالیت‌های فیزیکی سنگین و ورزش کردن است. به این دلیل که هنوز غدد عرق کودکان و نوزادان به‌طور کامل رشد نکرده‌اند و پوست حساس‌تری دارند، معمولا آن‌ها بیشتر در معرض عرق سوز شدن هستند.

اگر شخصی تعریق زیادی داشته باشد که به عات هوای گرم و فعالیت سنگین نیست، از نظر پزشکی مشکلی به نام هیپرهیدروزیس دارد.

عرق سوز شدن پا معمولا در قسمت داخلی ران رخ می‌دهد و یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد است. کشاله ران و ناحیه تناسلی مشابه با سایر نواحی بدن غدد تعریقی به نام اپوکرین دارند. اگر مسیر این غده‌ها به خارج پوست مسدود شود در این قسمت‌ها التهاب‌هایی به وجود خواهد آمد که شاید حتی راه رفتن را برای شخص سخت کنند.

علت عرق سوز شدن چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم اگر شخصی به شدت عرق کند، اما قطرات آن به علت مسدودیت منافذ از بدن خارج نشوند تبخیر نخواهند شد. این مشکل را عواملی مثل رطوبت زیاد، گرما و سایش پوست تشدید می‌کنند.

در بدن برخی افراد به علت مشکلاتی مثل اضافه وزن و گردش هوای ناکافی در نواحی مثل گردن، زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه و جاهای دیگر این عارضه ایجاد می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که در بین اعضای مختلف بدن مثل ران پا اصطکاک به وجود آید و در نتیجه ساییدگی و التهاب برای پوست اتفاق بیافتد. عرق سوز شدن زیر سینه یکی مشکلات ناراحت‌کننده و رایجی است که افراد چاق با آن مواجه هستند.

به نظر می‌رسد پوشیدن لباس‌های آزاد می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از عرق سوز شدن کنند. لباس‌های تنگ و چسبان مانع خروج عرق از بدن و تبخیر آن می‌شوند. بعضی محصولات بهداشتی مثل کرم‌ها و لوسیون‌های بدن بسیار غلیظ هستند و در نتیجه باعث مسدودی مجاری تعرق خواهند شد.

عرق سوز شدن ناحیه تناسلی یکی دیگر از مواردی است که افراد زیادی به‌ویژه خانم‌ها با آن مواجه هستند. باید بدانید مشکلاتی مثل تغییرات یا عدم تعادل هورمونی می‌توانند منجر به بروز این عارضه می‌شوند.

عرق سوز شدن

اگر هوا گرم نیست و فعالیت سنگین ندارید، موارد زیر می‌توانند از دیگر دلایل بروز این مشکل باشند:

  • مصرف داروهای کنترل بارداری
  • مصرف داروهای هورمونی
  • یائسگی
  • دیابت
  • کمبود قند خون
  • پرکاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم
  • مصرف داروهای ضد افسردگی
  • مصرف داروهای میگرن
  • مصرف دیافروتیک‌ها
  • اضطراب و استرس
  • داشتن سابقه هیپرهیدروز
  • ممکن است این مشکل ارثی باشد.

مشاوره آنلاین پوست

انواع عرق ‌سوز شدن

به‌طور کلی این مشکل سه نوع مختلف دارد که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم:

عرق سوز کریستالی

در این نوع برجستگی‌های شفافی مشابه با تاول روی سطح پوست ایجاد می‌شود که درون آن‌ها قطرات عرق جمع شده‌اند. این نوع میلاریا بسیار رایج است و اگر ضایعه‌های پوستی ایجاد شده تحریک نشوند، به‎خودی خود دردی ندارند. معمولا نوزادان و خردسالان بیشتر درگیر این مشکل می‌شوند.

عرق سوز روبرا یا خاردار (عرق سوزی کلاسیک)

اگر روی پوست برجستگی‌های قرمز و التهاب به وجود آید یعنی شخص دچار این نوع عرق سوزی شده است. این حالت در لایه‌های زیری پوست مثل اپیدرم ایجاد می‌شود و با سوزش همراه است. این نوع عرق سوز شدن با نام گرمی دانه نیز شناخته می‌شود.

روبرا در لغت به معنای قرمز است. در این نوع عرق سوزی ناحیه درگیر بسیار خشک می‌شود و شدت خارش در آن قسمت می‌تواند باعث شود که زخم‌هایی روی پوست به وجود آید.

در بعضی موارد اگر درمان به موقع انجام نشود، برجستگی‌های قرمز رنگ پیشرفت می‌کنند و درون آن‌ها پر از چرک خواهد شد. در چنین مواقعی نام عرق سوزی یا میلاریا چرکی را به این مشکل اختصاص می‌دهند.

عرق سوز پروفوندا یا عمیق

این نوع عرق سوزی به ندرت اتفاق می‌افتد. اگر شخص در لایه‌های عمیق پوستی مثل درمیس دچار عرق سوزی شود برای او بسیار دردناک خواهد بود. در چنین مواردی برجستگی‌های بزرگی مشابه با کبودی روی سطح پوست به چشم می‌خورند.

مشابه با نوع روبرا در این حالت هیچ عرقی در ناحیه درگیر پوست مشاهده نمی‌شود. اگر فرد برای درمان این عارضه به موقع اقدام نکند ممکن است به بیماری‌هایی مثل گرگرفتگی، خستگی مفرط و سکته گرمایی مبتلا شود.

جلوگیری از عرق سوز شدن

چگونه از عرق سوز شدن پیشگیری کنیم؟

 

عرق سوز شدن وسط سینه یا زیر آن و ران پا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در ادامه به معرفی نکاتی ساده می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید.

  • وزن متناسب علاوه بر پیشگیری از این عارضه، در حفظ سلامت کلی بدن بسیار موثر است. اگر اضافه وزن دارید باید آن را با ورزش و رژیم غذایی لاغری کاهش دهید. البته اگر هوا گرم و مرطوب باشد و لباس آزادی در حین ورزش نپوشید خود این موضوع می‌تواند منجر به عرق‌ سوزی شود، بنابراین از پوشیدن لباس‌های تنگ به‌ویژه در زمان انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین بپرهیزید.
  • پیشنهاد می‌دهیم همیشه لباس‌هایی از جنس نخ بپوشید. این نوع لباس‌ها به اندازه کافی منافذ باز دارند و جلوی گردش هوا را روی پوست بدن نمی‌گیرند. لباس‌های پلاستیکی منجر به تعریق بیشتری می‌شوند و به علت جنس نامناسبشان از تبخیر قطرات عرق جلوگیری می‌کنند.
  • نوشیدن آب کافی در طول روز از عرق سوز شدن جلوگیری می‌کند.
  • اگر شدت تعریق در بدنتان زیاد است باید روزانه دوش بگیرید. بهتر است هر از چند گاهی در طول استحمام از لایه‌ بردارهای ملایم پوستی استفاده شود تا علاوه بر حفظ شادابی پوست از بسته شدن منافذ غدد تعریق جلوگیری کنند.
  • شیو کردن، اپیلاسیون یا لیزر موهای قسمتی از بدن که تعریق زیادی دارد می‌تواند از بروز این عارضه جلوگیری کند. این مورد به‌ویژه در ناحیه شرمگاهی بسیار موثر است.
  • اگر فکر می‌کنید که علت تعریق زیاد بدنتان به اضطراب و استرس مربوط می‌شود، انجام ورزشی مثل یوگا یا مدیتیشن می‌تواند در کاهش استرس شما موثر باشد. دکتر تعریق زیاد میتواند شما را بهتر راهنمایی کند.
  • بهتر است حتما محیط زندگی شخص تهویه مناسبی داشته باشد. به‌ویژه در زمان خواب که شدت تعریق و در نتیجه احتمال عرق سوز شدن افزایش می‌یابد.
  • برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزادان پتو یا قنداق آن‌ها را سفت نبندید. همچنین از پودرهای بچه مخصوصی که در بازار موجود هستند استفاده کنید.
  • رژیم غذایی بیشترین تاثیر را در سلامت بدن دارد. بهتر است از مصرف الکل، مواد غذایی چرب، چاشنی دار و کافئین زیاد بپرهیزید.
  • اگر محیط زندگی شما بسیار مرطوب است، می‌توانید در منزل خود از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

سریعترین راه درمان عرق سوز

اصطلاح عرق سوز در واقع نوعی درماتیت و التهاب پوست میباشد
با استفاده از داروهای موضعی ضد التهاب مثل کورتونهای ضعیف و شوینده های ملایم درمان انجام میگردد.

پماد برای عرق سوز شدن

این مشکل از بیماری‌های پوستی است و برای درمان آن باید به پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

اگر عرق سوزی عفونتی نداشته باشد درمان آن کار دشواری نیست و حتی می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در زمان بروز مشکل این است که آن ناحیه از پوست را کاملا تمیز و خشک نگه دارید تا دچار عفونت نشود.

استفاده از پماد برای عرق سوز شدن بهترین روش برای درمان است. معمولا نوزادان به علت پوست نازک و گرمای زیاد دچار این مشکل خواهند شد. برای درمان عرق سوز لای پا کودکان می‌توانید از پماد سوختگی مخصوص آن‌ها استفاده کنید. اگر در مورد نوع پودر یا پمادی که باید استفاده کنید مطمئن نیستید، می‌توانید با مشاوره آنلاین پزشکان متخصص پوست پذیرش ۲۴ در تماس باشید که به بهترین شکل شما را راهنمایی می‌کنند.

موارد زیر بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

درمان عرق سوز شدن

  • پماد زینک اکساید

این پماد موضعی کاربردهای زیادی دارد. پزشکان استفاده از زینک اکساید را برای کاهش التهابات پوستی، اگزما، از بین بردن جای جوش و آفتای سوختگی توصیه می‌کنند.

پماد برای عرق سوز شدن کشاله ران

  • پودر تالک

این پودر سفید و نرم به‌طور معجزه آسایی در درمان عرق سوز لای پا و سایر نواحی بدن موثر است. اگر در فصل گرم از این ماده استفاده کنید منجر به جذب رطوبت می‌شود و از ساییده شدن پوست در ناحیه‌ای مثل ران پا جلوگیری خواهد کرد.

این پودر از یک ماده معدنی به نام تالک تهیه شده است و بوی مطبوعی دارد.

  • پماد ضد سایش پوست

از این پماد که در بین ورزشکاران محبوب است، می‌توانید برای درمان عرق سوز شدن بهره ببرید. پماد ضدسایش در داروخانه‌ها و مغازه‌های لوازم ورزشی به فروش می‌رسد.

  • عمل جراحی

این روش درمانی به‌ندرت استفاده می‌شود و بیشتر برای درمان عرق سوز شدن زیر سینه یا وسط آن کاربرد دارد. برخی خانم‌ها به علت سایز غیرنرمال این ناحیه از بدن خود مجبور به عمل جراحی می‌شوند تا بزرگی آن‌ها عفونت یا بیماری‌های خطرناک دیگری ایجاد نکند.

درمان‌ خانگی عرق سوز شدن

علاوه بر مواردی که در قسمت بالا گفتیم، استفاده از آلومینیم سولفات نیز در درمان این عارضه موثر است. عرق سوز شدن اگر با عفونت همراه نباشد مشکل خیلی حادی به شمار نمی‌رود. به‌طور کلی داشتن تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی مهم‌ترین نکته است.

پیشنهاد می‌دهیم که از ترکیب غذاهایی که طبع سرد و گرم دارند استفاده کنید. در فصل‌های گرم سال که افراد بیشتری به عرق سوز شدن مبتلا می‌شوند بهتر است غذاهایی با طبع گرم مثل گوشت قرمز، زنجبیل و دارچین کمتر بخورید و در عوض از انواع سالادها، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

با روش‌های ساده و خانگی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانید به رفع التهابات، سوزش و خارش‌های ناشی از این مشکل بپردازید. گرچه برای رفع اصولی و علمی این مشکل می‌توانید با پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ صحبت کنید که در هر ساعت از شبانه‌روز آماده پاسخ‌گویی به شما هستند.

  • استفاده از کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد برای کاهش التهاب و خارش‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. برای این کار می‌توانید تکه‌های یخ را درون نایلون یا پارچه قرار دهید و سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه عرق سوز شده بگذارید.

تکرار این کار به‌طور روزانه منجر می‌شود که عوارض ناشی از عرق سوزی به مرور بهبود پیدا کنند. همچنین می‌توانید از پارچه نخی که آب سرد از آن چلانده شده است استفاده کنید. اگر ناحیه آسیب‌دیده را هر ۶ ساعت یک مرتبه با آب سرد بشویید نیز بسیار مفید است.

  • جوش شیرین

این ماده به عنوان ماسک لایه بردار پوستی نیز شناخته می‌شود و می‌تواند آلودگی‌هایی را که منجر به بسته شدن منافذ می‌شوند از بین ببرد. جوش شیرین را با آب سرد مخلوط کنید و سپس با کمک یک تکه پنبه یا پارچه از آن روی ناحیه عرق سوز شده بزنید.

برای گرفتن نتیجه مطلوب باید این کار را هر روز انجام دهید.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی با خواص فوق‌العاده برای پوست است و در بیشتر لوسیون‌ها و لوازم بهداشتی از آن استفاده می‌شود. ژل این گیاه التهابات و خارش‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برای درمان عرق سوز شدن با آلوئه ورا باید ژل درون آن را با کمک چاقو از پوسته سبز رنگ برگ جدا کنید. ژل به دست آمده را درون مخلوط کن بریزید تا حالتی مایع داشته باشد. پس از آماده سازی، این ژل را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

  • خیار

می‌توانید از برش‌های نازک یا رنده شده این میوه برای رفع علائم عرق سوزی بهره ببرید. خیار به تنهایی باعث خنکی و حفظ رطوبت پوست می‌شود و در کاهش خارش موثر است.

می‌توانید خیارهای خرد شده را با آب سرد و آب لیمو ترکیب کنید و آن‌ را روزانه ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.

  • گلاب

گلاب از زمان‌های قدیم برای حفظ شادابی و تنظیم چربی پوست استفاده شده است. ترکیب یخ‌زده گلاب، عسل و آب سرد به کاهش علائم و حفظ تعادل PH پوست کمک می‌کند. این کار منجر به تنفس بهتر پوست و در نتیجه باز شدن منافذ آن برای خروج ضایعات عروقی می‌شود.

  • ماست

ماست خواص ضدقارچی و ضد میکروبی دارد. این ماده علاوه بر اینکه در کاهش احتمال بروز عفونت موثر است می‌تواند قرمزی، سوختگی و خارش‌هایی را که مربوط به عرق سوز شدن یا آفتاب هستند از بین ببرد. ماست سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و سپس با آب سرد به آرامی بشویید. همچنین برای شفافیت و جلوگیری از آکنه‌ بسیار مفید است.

  • سیب زمینی

برای درمان این عارضه می‌توانید روی ناحیه آسیب‌دیده برش‌های نازک سیب زمینی خام قرار دهید.

  • آرد نخودچی

آرد نخودچی را با مقداری آب مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری شکل به دست آید. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ عرق سوز شده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

درمان عرق سوز شدن

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

با وجود توضیحاتی که در بالا دادیم، برخی افراد ممکن است به علت استفاده نادرست از روش‌های درمانی خانگی یا دارویی شدت این مشکل را بیشتر کنند.

از طرف دیگر بعضی اوقات محل عرق سوز شدن به شکلی نیست که افراد در مراجعه حضوری به پزشک بخواهند آن را مطرح کنند. در چنین مواقعی بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشک متخصص پوست در پذیرش ۲۴ است که با ایجاد یک پل ارتباطی بین افراد و پزشکان متخصص به مشکلات آن‌ها از جمله موضوع مطلب بالا رسیدگی می‌کنند. لازم به ذکر است اپلیکیشن و وب‌سایت پذیرش ۲۴ به‌صورت آنلاین و ۲۴ ساعته، آماده ارائه خدمات به صورت آنلاین، تلفنی، صوتی و متنی به شما عزیزان است.

مشاوره آنلاین متخصص پوست

دکتر یاسر عسکری

دکتر یاسر عسکری، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر و عضو انجمن متخصصین پوست ایران هستند. فعالیت و
مشاوره‌های ایشان در در زمینه های :
کاشت مو و ابرو، درمان جوش صورت و بدن، لکه‌های مقاوم صورت و انواع ریزش مو، میکرونیدلینگ، لیفت صورت و
هایفوتراپی، مشاوره زیبایی و جوانسازی پوست شامل میکرودرم، اسکار و جای انواع زخم‌ها و عفونت‌ها و سرطان‌های
پوستی، لیزر موهای زاید، جراحی‌های پوست و اصلاح بافت اضافه پلک، انجام عمل‌های زیبایی شامل ژل، بوتاکس، تزریق
چربی، مزوتراپی، PRP، انواع زگیل‌های پوست و سوختگیها و انجام کرایوتراپی یا سرمادرمانی پوست در درمان زگیل‌های
پوستی، معرفی درمان‌ها و روش‌های جدید در درمان بیماری‌های پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی و شادابی پوست و
مو و ناخن و… است.

۲.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
clevelandcliniceverydayhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
100 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

ببخشید نکنه آبروم ببری غلت کردی یک روز مریض
باشم باشیم نه ایشا لا

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

ببخشید نکنه یک ابرومو ببری نه غلت میکنی
یکی مریضت باشه باشم نه ایشالا

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

دکتر راهش چی است هیچی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

ا پیام خالی دادم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

اشکال نداره

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

عیبی نداره

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

عیبی نداره

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

نشناختی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
13 روز قبل

سلام دوست عزیز

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

گور خر بز

رضا
رضا

اصلا معلوم نیس چی میگی بعد انتظار داری جواب بده احمق؟خو عین آدم مشکلتو بگو

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

گور خر بز

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

احمق

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

گم شو شاش

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب او نداه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب ندادی عرق سوز میشم چی کار کنم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب سوال ندادی عرق سوز میشم چه کنم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

هست هس

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

بخششی نیست

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

ببخشید،این را نوشتم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

قشنگ بود نبود

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جوک عزیزم من نباشم کی بیدارت می کنه زشته قشنگه شاش

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

زشته قشنگه عزیزم من نباشم کی بیدارت میکنه شاش

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

زشته قشنگه عزیزم من نباشم کی بیدارت میکنه شاش

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

توری نیس یک جوک بگم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب ان هارا میدی ولی جواب من نه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

خیلی پستی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

اصفهان نجف آباد نه تهران

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

اصفهان نجف آباد نه تهران

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

نیسم نگران نباشم تهرانی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

باشه نده می ترسم یک روز این نشونمون بدی
اگه مریض باشم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب نمیدی نه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

جواب نمدی نه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

برا هرکس ببخشید این حرف میگم
چه نجس چه قیر نجس لای پام همان عیب پام عرق سوزه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

چه تهینی کردم شما کردی که جواب من نمدی
اصلا برا کی مینویسم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

برو گم شو

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

چی کار کنم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

برای عرق سوز شدن

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

ببخشیدا جواب

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

عصبانی ام شما چه تور نه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

عصبانی ام شما چه تور

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

اکه بی عدب گی کردم وهرچی پس تهرانی
کسی شمارا معرفی ولی اگر معرفی کردبله

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

شاید بیمار ت باشم ولی تهرانی بابام مامانم هچی پس جواب نمیدی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

ببخشید این گفتم اگه منزوری دارم
نداره
اگه فکر کردی دیونه ام نه

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

احمق

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

نه نیسم شاید بابا مامان ببخشید این میگم شما
تهران خیلی احمقی که جواب نمیدی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

نه نیستم شاید خانواده نه شما تهران هستید
خیلی ببخشید این میگم خیلی احمق هسی که جواب نمیدی

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

نه نیستم شاید مامانم یا کسی دیگه نه شما تهران هسید

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

اشکال نداره ببین نکنه یک روز مریض تون باشم

منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
منوچهری مریم اصفهان نجف آباد
2 ماه قبل

چرا از مردم آدم های دیگه از من نه پاسخی نیست

دکمه بازگشت به بالا