تزریق واکسن کرونا در دوران پریودی

آیا تزریق واکسن کرونا در دوران پریودی توصیه می‌شود؟ واکسن کرونا چه تاثیری بر پریود دارد؟

واکسن کرونا در دوران پریودی

در سراسر جهان، بیش از ۴.۶ میلیون نفر به‌ دلیل کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در روزهای اولیه همه‌گیری بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا و انتشار ویروس، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بود. علاوه بر این، مشخص شده است که واکسیناسیون نیز یک جزء حیاتی در کاهش شیوع ویروس است.

در این مسئله شکی نیست که انواع واکسن‌های کرونا عوارض جانبی متعددی مانند تب، خستگی، بدن درد، سردرد و احساس درد در محل واکسیناسیون ایجاد می‌کنند و خوشبختانه اغلب آن‌ها خفیف هستند. اما تا به امروز تغییر در چرخه‌های قاعدگی یا خونریزی غیرمنتظره واژینال جز عوارض جانبی فهرست ‌شده برای هیچ‌یک از واکسن‌های کووید-۱۹ موجود در بریتانیا یا ایالات متحده نبوده‌ است.

با این وجود، هزاران زن پس از واکسیناسیون تغییراتی در وضعیت خونریزی و زمانبندی دوران پریودی خود مشاهده و آن را به آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) گزارش کرده‌اند. یکی از پزشکان این آژانس توضیح می‌دهد که اکثر افرادی که گزارش می‌دهند تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه می‌کنند، می‌گویند که معمولاً در چرخه بعدی همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

نکته مهم این است که هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر نامطلوب واکسیناسیون کووید-۱۹ بر باروری وجود ندارد. اما برای تعیین ارتباط قطعی بین تزریق واکسن و دوران پریودی خانم‌ها و آنچه که باعث ایجاد واکنش منفی در برخی از خانم‌ها می‌شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا در پریودی واکسن کرونا بزنیم

به‌همین‌دلیل، اخیرا انجام مطالعات روی این مسئله مهم آغاز شده است و برخی از متخصصان پزشکی می‌خواهند بدانند که عامل اصلی آن چیست. آخرین یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر ارتباط نامطلوبی بین تزریق واکسن و نظم دوران قاعدگی وجود داشته باشد، احتمالاً نتیجه پاسخ ایمنی به واکسیناسیون است نه اثرات منفی یک جزء خاص واکسن روی دستگاه رحم زنان و سیستم هورمونی بدن!

استرس می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند و باعث تغییر چرخه یا حتی توقف کامل آن شود. پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌ها نیز می‌تواند این نوع واکنش استرس را در بدن خانم‌ها ایجاد کند. در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

آیا واکسن کرونا موجب به هم خوردن طولانی‌مدت نظم دوره قاعدگی می‌شود؟

در سرتاسر جهان، تقریبا ۲۰ واکسن مجوز استفاده اضطراری را از مقامات نظارتی مربوطه دریافت کرده‌اند. اما آیا پیش از توزیع سراسری، مطالعه‌ای در زمینه اثرات و عوارض جانبی آن‌ها بر چرخه قاعدگی خانم‌ها انجام شده است؟

گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهند تزریق انواع واکسن کرونا باعث ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی خانم‌ها شده است. جالب است بدانید که تا ماه می ۲۰۲۱ حدود ۴۰۰۰ خانم گزارشی از تغییرات در چرخه قاعدگی پس از واکسیناسیون داده‌اند. از این تعداد، ۲۷۳۴ مورد مربوط به تزریق واکسن آسترازنکا، ۱۱۵۸ مورد مربوط به واکسن فایزر و ۶۶ مورد مربوط به واکسن مدرنا بوده است.

خیلی از خانم‌ها ذکر کرده‌اند که پس از واکسیناسیون، پریودشان در یک تا دو دوره کمی بدتر از حد معمول طولانی یا سنگین شده بود و حتی کسانی که پریود نمی‌شدند نیز گرفتگی یا کمی لکه‌بینی را تجربه کرده بودند.

بنابراین، در پاسخ به سوال آیا تزریق واکسن کرونا باعث تغییر در عادت ماهانه می‌شود؟ می‌توان گفت طبق گزارشات بدست آمده احتمالا بله. این تغییرات ممکن است شامل افزایش دفعات و مدت خونریزی، شدت جریان خون و سطح درد باشد.

اما سوال اساسی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این مشکل واقعاً عارضه جانبی مرتبط با تزریق واکسن کووید-۱۹ یا ناشی از استرس و سایر تغییرات زندگی که ممکن با تزریق واکسن همزمان باشند؟

تا الان هنوز مشخص نیست که مکانیسم‌ بیولوژیکی پشت این تغییرات قاعدگی چه چیزی است و چه کسی ممکن است بیشتر در معرض خطر آن باشد.

ممکن است یک خانم به دلیل داشتن اختلالات انعقادی از قبل، دچار این عارضه جانبی شود. پس اگر هنوز واکسینه نشده‌اید بهتر است در مورد واکسن کرونا و تغییرات دوران پریودی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

همچنین در مشاوره آنلاین دکتر زنان می توانید با بهترین دکتر زنان آنلاین که در پذیرش۲۴ حضور دارند مشورت نمایید و نگرانی‌های خود از واکسن و پریودی را در میان بگذارید.

افزایش هورمون استرس یا هورمون کورتیزول بعد از واکسیناسیون نیز موثر است. این هورمون معمولا می‌تواند  با تاثیر بر سطوح هورمون‌های جنسی FSH/LH بر دوره‌های قاعدگی تأثیر بگذارد و حتی باعث توقف آن شود. بنابراین تغییرات در چرخه‌های قاعدگی ممکن است در پاسخ به واکسن‌های کووید-۱۹ نباشد، بلکه در پاسخ به افزایش سطح استرس بدن باشد.

تغییرات دوران پریود بعد از واکسن کرونا

یک مطالعه در فوریه ۲۰۲۱ نشان داد که ۵۲.۶٪ از زنان تغییراتی را در دوره قاعدگی خود در طول قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا گزارش کرده‌اند. استرس ناشی از یک بیماری یا قرنطینه طولانی می‌تواند باعث چرخه‌های قاعدگی نامنظم شود.

ممکن است لکه‌بینی پس از واکسیناسیون خانم‌های مسن یا خانم‌های باردار که پریود نمی‌شوند، به دلیل ضخامت بالای دیواره رحم و انقباض عروق رحم آن‌ها باشد که با تزریق واکسن دچار استرس فیزیولوژیکی می‌شوند.

خبر خوب این است که اگر تغییراتی در چرخه قاعدگی شما ایجاد شود، این تغییرات معمولا در اولین سیکل بروز می‌کنند و در سیکل بعدی از بین می‌روند. بنبابراین، واکسن کرونا موجب به هم خوردن طولانی‌مدت نظم دوره قاعدگی نمی‌شود. درصورتی‌که بعد از واکسیناسیون در چندین سیکل دچار مشکل شدید، حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

شاید اصلا مشکل شما مربوط به تزریق واکسن نباشد و در اثر مشکلات زمینه‌ای مانند آندومتریوز، کیست تخمدان یا فیبروم رحم بروز کرده است. گاهی علت توقف پریودی بعد از واکسیناسیون، بارداری ناخواسته شما است که بعدها از آن مطلع می‌شوید. اگر با وجود یائسگی پس از تزریق واکسن کرونا دچار خونریزی شدید شده‌اید، توصیه می‌کنیم که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تصریح می‌کند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این واکسن‌ها می‌توانند بر قدرت باروری فرد تأثیر منفی بگذارند.

با این وجود، لازم است محققانی که ایمنی و اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را ارزیابی می‌کنند، مطالعات بیشتری در زمینه تأثیر بالقوه آن‌ها بر چرخه‌های قاعدگی انجام دهند تا زمینه نگرانی خانم‌ها برطرف شود.

آیا در دوران قاعدگی واکسن کرونا بزنیم؟

متخصصان معتقد هستند که اگرچه دلایل متعددی، مانند مثبت بودن آزمایش کووید-۱۹، برای به تعویق انداختن تزریق واکسن وجود دارد اما پریود بودن یکی از آن‌ها نیست. چراکه در صورت ابتلا یک خانم به بیماری کووید-۱۹ خطرات بیشتری مانند عفونت شدید و مشکلات قاعدگی طولانی‌مدت وی را تهدید می‌کند.

یک مطالعه اخیرا نشان داد که معمولا زنان زیر ۵۰ سال برخلاف مردان همسن خود تا ۷ ماه هفت ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ به طور کامل بهبود پیدا نمی‌کنند. اغلب همچنان درگیر تنگی نفس و احساس خستگی هستند. در واقع خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر احتمال دارد که علائم مداوم این بیماری را نشان دهند.

تجربه نشان داده است که میزان پاسخ ایمنی بدن در طول چرخه قاعدگی اندکی کاهش می‌یابد. در واقع بدن پاسخ ایمنی را کاهش می‌دهد تا مطمئن شود که سالم‌ترین تخمک برای بارور شدن توسط اسپرم در دسترس قرار می‌گیرد. از طرفی، در صورت بروز بارداری در مدت کوتاهی بعد از قاعدگی، برای جلوگیری از پس زدن جنین نیاز به سطح ایمنی کمتری است.

این مسئله می‌تواند به خوبی توضیح دهد که چرا برخی از خانم‌ها در طول دوره‌های مختلف چرخه قاعدگی، تشدید بیماری‌ها و خطر بیشتر عفونت را مشاهده می‌کنند.

تا به امروز تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا تغییرات سیستم ایمنی در طول چرخه قاعدگی بر عملکرد واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد یا خیر، وجود دارد. به‌همین‌دلیل، در پاسخ به سوال مادران شیرده و خانم‌ها در دوران قاعدگی می‌توانند واکسن بزنند؟ فقط می‌توان گفت که پریود شدن شما دلیلی برای اجتناب از تزریق واکسن نیست.

مطمئن باشید که اگر در هنگام تزریق واکسن کرونا در پریودی، خطر عدم دریافت یک پاسخ ایمنی مناسب شما را تهدید می‌کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) یا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در اولین فرصت گوشزد و شما را از انجام این کار منع می‌کردند.

عوارض واکسن کرونا در دوران پریود

عوارض واکسن کرونا در دوران پریودی تشدید می‌شود؟

هنوز هیچ شواهد علمی در این زمینه در دست نیست. آنچه ما با قطعیت می‌دانیم این است که از نظر فیزیولوژیکی قسمت‌هایی از مغز که با القای تب و التهاب مرتبط است، همان بخش‎هایی از مغز هستند که تنظیم هورمونی چرخه قاعدگی را کنترل می‌کنند.

در نتیجه هورمون‌ها این توانایی را دارند که پاسخ‌های التهابی را خاموش و روشن کنند و ممکن است شدت عوارض واکسن کرونا افزایش یا کاهش پیدا کند. اگر در مورد تزریق دوز اول واکسن با عوارض شدیدی مواجه شدید، بهتر است برای تزریق دوز دوم در دوران قاعدگی مراجعه نکنید.

گفتگوی آنلاین با مشاوره پریود

یادتان باشد که قاعدگی یک پدیده بیولوژیکی پیچیده است و عوامل مختلفی می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. صرف نظر از اثرات بالقوه و کوتاه‌مدت واکسن‌های کرونا بر چرخه قاعدگی درصد کمی از خانم‌ها، انجام واکسیناسیون به لطف محافظتی که برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند جای تردید ندارد!

اگر همچنان نسبت به تاثیر تزریق واکسن کرونا بر مدت و شدت سیکل قاعدگی یا عدم دریافت یک پاسخ ایمنی مناسب در هنگام تزریق واکسن کرونا در زمان پریودی شک دارید، توصیه می‌کنیم با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید. پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان برای رفع ابهام استفاده کنید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.verywellhealth.comwww.medicalnewstoday.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصوم
معصوم
1 سال قبل

سلام خانم ۴۷ ساله خیلی عصبی هستم استرس زیادی میکشم وهر وقت بالای ناف وبیشتر طرف چپ درد خفیف با سوزش دارم وقتی استرس کم میشه بهتر میشم با خوردن قرص کلید پنیوم_سی کمی آرام‌تر میشم ایا اسید معده بیشتر میشه با استرس ؟

علی
علی
1 سال قبل

سلام خوبی دلم میخواد اما نیست زن

فرناز
فرناز
1 سال قبل

من‌دوز‌واکسن‌سوم‌کروناکه‌میزدم‌پریودبودم‌ازبعداون‌۶ماه‌پریودم‌عقب‌می‌افتادحالا‌که‌نوبت‌دوز‌۴کرونام‌شده‌۱۴روزاز‌پریودم‌گذشتع‌و‌کروناهم‌گرفتم‌وبه‌اعتقادخودم‌کروناوواکسنش‌باعث‌شدن‌درظمن‌بدن‌من‌خیلی‌ضعیف‌شده‌بعدواکسن‌سوم‌روزگارم‌۶ماه‌تومطب‌دکترمیگذره‌واکسن‌کروناباعث‌عودوبدترشدن‌بیماری‌که‌توبدنت‌خفته‌میشه

صوفيا راد
صوفيا راد
2 سال قبل

سلام، روز بخیر؛
جناب دکتر؛
ممنونم از حضورتون، امروز می خواستم واکسن دوز ٣ کووید رو تزریق کنم ولی پریود شدم، ایا می تونم انجام بدم یا صبر کنم تا پایان این دوره؟
و سوال بعدیم اینکه دو دز اول رو سینوفارم زدم که تقریبا هیچ تغییری در بدنم احساس نکردم جز کمی خارش که اونهم نه بلافاصله بعد از تزریق، شاید دو یا سه هفته بعد از آن، برای دز ٣ پیشنهادتون چیست دکتر؟
ممنونم از لطفتون

فتایی
فتایی
پاسخ به  صوفيا راد
2 سال قبل

سلام روز دوم پریودی هست آیا میتوانم دز سوم واکسن کرونا بزنم البته از موقع زایمان کردم پریود نشدم ۶ماهه؟

سحرر
سحرر
پاسخ به  فتایی
2 سال قبل

سلام درود روز دوم قاعدگی میتونم دوز سوم واکسن کرونا بزنم .البته خیلی بدنم ضعف داره کیست دارم

فیروزه
فیروزه
پاسخ به  صوفيا راد
1 سال قبل

سلام.سه دوز واکسن برکت زدم،دوز چهارم چه واکسنی خوبه بزنم؟
ایا دردوران پریودی میتونم واکسن بزنم؟

پریا
پریا
پاسخ به  صوفيا راد
1 سال قبل

سلام . در روز دوم پریود می توان دوز اول واکسن کرونا را زد؟

عامری
عامری
2 سال قبل

سلام وقت بخیر میشه در روز پنجم پریود واکسن کرونا نوبت سوم تزریق کرد

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی
2 سال قبل

سلام من سه ماه از دوز دوم میگذره و تو این سه ماه پریود نشدم نگرانم باردار هم نیستم تست دادم

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  فاطمه محمدی
2 سال قبل

سلام‌من‌دوز‌اول‌رو‌‌زدم‌ولی.دو‌هفته‌که‌پریود‌نشدم‌‌و‌لگن‌درد‌دارم‌با‌سوزش‌ادرار

دکمه بازگشت به بالا