علت درد زیر شکم در زنان چیست؟ درمان درد زیر شکم چیست؟

درد زیر شکم سمت راست و چپ در زنان، علت درد زیر شکم و لگن

درد زیر شکم چیست ؟

اگرچه که درد، از انسان جدائی‌ناپذیر است، ولی برخی از مواقع، درد می‌تواند امان‌مان را ببرد و روند طبیعی زندگی‌مان را دچار اختلال کند. درد زیر شکم در زنان به طور کلی به درد، ناراحتی یا گرفتگی زیر ناف اشاره دارد. به صورت کلی، دلایل احتمالی زیادی برای درد زیر شکم در زنان وجود دارد که درمان صحیح به تشخیص صحیح، بستگی دارد. اما آیا درد زیر شکم و سمت چپ در زنان دارای علل مختلفی نسبت به سمت راست است؟

با توجه به اینکه مسئله ی درد زیر شکم در بانوان بسیار فراگیر شده است، این مقاله را به بررسی علت کمردرد و درد زیر شکم در زنان اختصاص داده‌ایم. در ادامه به بررسی ۱۵ دلیل احتمالی درد زیر شکم در زنان می‌پردازیم، بنابراین شما می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی دوای دردتان کیسه‌ی آب گرم است و چه زمانی حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرید.

وقتی صحبت از درد زیر شکم می‌کنیم، به طور کلی منظور ما دردی است که شما زیر ناف خود احساس می‌کنید. این درد می‌تواند ناشی از هر یک از بافت‌ها و سیستم‌های موجود در آن ناحیه باشد، به همین دلیل بسیار گیج‌کننده است. دردی که در منطقه‌ی بسیار پایین شکم ایجاد شده است، «درد لگن» نامیده می‌شود، اما در این بررسی، ما درد لگن را هم به عنوان درد زیر شکم در نظر خواهیم گرفت. اما درد زیر شکم در زنان علتش چیست؟

درد زیر شکم خود را چگونه توصیف می‌کنید؟

وقتی پزشک از شما در مورد درد سوال می‌کند، می خواهد بداند که دقیقاً در چه ناحیه ای درد را احساس می‌کنید، چرا که یافتن منطقه‌ی دقیق احساس درد، شاخص مفیدی برای شناسایی علت ایجاد درد است. به عنوان مثال درد زیر شکم و سمت چپ در زنان می‌تواند نشان دهنده‌ی مجموعه‌ای از موارد باشد که پزشک با سوال پرسیدن از شما می‌تواند سر‌نخ‌هایی را به دست بیاورد.

پزشک همچنین با طرح سوالاتی از شما می‌خواهد که مدت، شدت و ماهیت درد را بیان کنید. به عنوان مثال از شما می‌پرسد که آیا درد به صورت مداوم وجود دارد یا قطع می‌شود؟ یا اینکه آیا درد با سوزش همراه است؟ از طرفی علائم مرتبط دیگری مانند اسهال، استفراغ و علائم ادراری می‌توانند به تشخیص علت درد کمک کنند.

علل درد زیر شکم زنان

درد زیر شکم نشانه چیست؟

در پاسخ به درد زیر شکم نشانه چیست باید بگیم که درد زیر شکم یا مشکل زنانه یا مربوط به روده بزرگ و مثانه است.

علت درد زیر شکم  در زنان چیست؟

در ادامه ما دلیل درد زیر شکم  را با توجه به محل قرار‌گیری آنها بررسی خواهیم کرد تا بررسی علت درد زیر شکم را برای شما، آسان‌تر کنیم.

درد در اطراف ناف

اگر در اطراف ناف، درد احساس می‌کنید، علت آن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

آپاندیسیت زودرس (Early appendicitis)علت درد زیر شکم

التهاب آپاندیس اغلب در ابتدا در اطراف ناف احساس می‌شود. البته درد آپاندیس ممکن است برای مدتی قطع شود و به‌تدریج به سمت راست حرکت کند. درد مرتبط با آپاندیس در طی ۲۴ ساعت شدید‌تر می‌شود. پس یکی از علل درد زیر شکم سمت راست در زن می‌تواند مرتبط با آپاندیسیت باشد.

اگر درد مرتبط با آپاندیس باشد، ممکن است حالت تهوع و تب داشته باشید و مدفوع‌تان کمی شل شود. معمولاً برای برداشتن آپاندیس ملتهب، به جراحی نیاز است، بنابراین اگر فکر می‌کنید علائم مشابه را دارید، با در خانه ماندن و منتظر بودن برای خوب شدن خود‌به‎ خودی، زمان را از دست ندهید و هر‌چه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید.

زخم معده (stomach ulcer)علت درد زیر شکم

ممکن است علت درد در ناحیه اطراف ناف، التهاب معده (ورم معده-gastritis) یا زخم در ناحیه‌ی شکم شما باشد. حالت تهوع، سوء هاضمه، باد گلو و حتی استفراغ، در این بیماری شایع است. وجود خون در استفراغ یا مدفوع سیاه و سفید، علائم نگران کننده‌ای است و نیاز به ارزیابی فوری دارد. برای جلو‌گیری از تولید اسید و تسکین درد، درمان لازم است بنابراین هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

درد بالای استخوان شرمگاهی

اگر درد را دقیقاً در بالای استخوان شرمگاهی احساس می‌کنید، علت درد می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

درد مثانه (Bladder pain)علت درد زیر شکم

گرفتگی و سوزش در حین یا پس از دفع ادرار ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد. در بیماری عفونت ادرار ممکن است خون را در ادرار مشاهده و احساس خستگی و مریضی کنید. اگر علائم شما با نوشیدن مایعات بر‌طرف نمی‌شود، پس باید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید. سنگ مثانه نیز می‌تواند با ایجاد درد شدید و مشکل در دفع ادرار در این ناحیه همراه باشد.

درد قاعدگی (Period pain)

درد زیر شکم و کمر بعد از قاعدگی علت درد زیر شکم

درد و گرفتگی در ناحیه‌ی مرکزی، دردی معمول در دوره قاعدگی (دیسمنوره-dysmenorrhoea) است، اگرچه این درد ممکن است به نواحی حاشیه‌ای دو طرف بدن هم سرایت کند. درد در دوره‌ی قاعدگی می‌تواند از روزهای منتهی به خونریزی شروع شود اما معمولاً پس از چند روز از شروع قاعدگی، آغاز می‌شود.

علت درد زیر شکم زنان قبل از پریود می‌تواند ناشی از تولید پروستاگلاندین ها باشد. تجویز مسکن‌های ضد درد از طرف داروساز، استفاده از کیسه‌ی آب گرم و ورزش آرام، می‌توانند در آرام کردن درد قاعدگی موثر باشند.

 بیماری التهابی لگن (PID – Pelvic Inflammatory Disease) علت درد زیر شکم

عفونت در رحم، لوله‌ها یا تخمدان‌ها می‌تواند بسیار خفیف همراه با درد مقطعی یا حادتر همراه با درد و تب شدید باشد. علائم دیگر شامل ترشحات تغییر رنگ یافته‌ی واژن، خونریزی غیر منتظره و درد هنگام رابطه‌ی جنسی (دیس‌پارونیا-dyspareunia) یا دفع ادرار است. البته معمولاً یک چهارم موارد درد در هنگام رابطه‌ی جنسی، به دلیل عفونت مقاربتی است. پس درد زیر شکم زنان سمت چپ و یا راست می تواند نشان از بیماری التهابی لگن باشد. اگر علائم مرتبط با بیماری التهابی لگن را دارید، سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد در یک طرف شکم در زنان

گاهی اوقات درد زیر شکمی فقط از یک طرف احساس می‌شود. درد زیر شکمی یک طرفه می‌تواند از کنار ناف شروع و تا پایین کشاله ران ادامه یابد و می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

درد تخمک گذاری (Ovulation pain) دلیل درد زیر شکم

این درد شدید که به آن mitittchmerz نیز گفته می‌شود، می‌تواند هنگامی اتفاق بیفتد که تخمدان شما در اواسط چرخه‌ی قاعدگی تخمک آزاد کند، بنابراین حدود دو هفته قبل از عادت ماهانه، بسته به اینکه کدام تخمدان در آن ماه تخمک آزاد کند، ممکن است در سمت راست یا چپ، درد ایجاد شود. اگرچه درد ناشی از تخمک‌گذاری ممکن است که شدید باشد اما معمولاً کوتاه مدت و طبیعی است. پس یک علت درد شدید زیر شکم سمت چپ در زنان می‌تواند درد ناشی از تخمک‌گذاری باشد ضمن اینکه آزاد شدن تخمک از تخمدان سمت راست نیز می‌تواند علت درد زیر شکم زنان سمت راست باشد.

کیست‌های تخمدان (Ovarian cysts)دلیل درد زیر شکم

کیست تخمدان بندرت دردناک است. بیشتر کیست‌های تخمدان به‌خودی‌خود از بین می‌روند و فقط در صورت بزرگ شدن، پیچ خوردن یا پارگی باعث درد می‌شوند. البته کیست‌های تخمدان ممکن است در هنگام رابطه‌ی جنسی کمی مشکل به وجود بیاورند و موجب درد شوند. خوشبختانه فقط تعداد کمی از کیست‌های تخمدان، سرطانی هستند. اگر فکر می‌کنید که کیست تخمدان دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا از مشاوره با دکتر زنان انلاین در سایت پذیرش ۲۴ بهره‌مند شوید.

حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy) دلیل درد زیر شکم

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمکی که لقاح یافته است به جای اینکه در دیواره‌ی رحم مستقر شود، در حفره‌ی شکمی یا لوله‌ی فالوپ شروع به رشد می‌کند. بارداری خارج از رحمی نمی‌تواند ادامه داشته باشد چرا‌که نمی‌توان در این شرایط تخمک را به رحم انتقال داد.

اگر بارداری خارج رحمی درمان نشود، می‌تواند تهدیدی برای زندگی مادر و همچنین باروری در آینده باشد. اگر درد شکم یک طرفه‌ی کمی دارید و دوران قاعدگی‌تان سپری شده ولی هنوز اثری از خونریزی قاعدگی نیست، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 اندومتریوز (Endometriosis)دلیل درد زیر شکم

گاهی اوقات بافتی از پوشش رحم (اندومتر) در جای دیگری در شکم و لگن دیده و در هنگام خونریزی قاعدگی باعث درد می‌شود. این درد ممکن است مرکزی و عمومی باشد اما از آنجا که تخمدان و لوله‌های رحمی، اندام‌های متداول درگیر در اندومتریوز هستند، درد اغلب به صورت یک طرفه است. به این مفهوم که یک علت درد زیر شکم در زنان سمت چپ یا راست می‌تواند ناشی از اندومتریوز باشد.

 روش‌های درمانی اندومتریوز شامل مسکن‌ها، درمان‌های هورمونی و جراحی است، پس مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان را جدی بگیرید.

آپاندیسیت (Appendicitis)دلیل درد زیر شکم

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، درد ناشی از آپاندیسیت می‌تواند به صورت مرکزی شروع شود اما معمولاً در سمت راست شکم و در جایی که آپاندیس قرار دارد، کاهش می‌یابد. فشار ایجاد کردن در ناحیه‌ی راست شکم می‌تواند دردناک باشد و همچنین هنگام سرفه، عطسه یا حرکت، درد شدید‌تر می‌شود. پس از آنجایی که درد زیر شکم و سمت راست در زنان می‌تواند نشانه‌ی آپاندیسیت باشد، به محض مشاهده‌ی این علائم به بیمارستان مراجعه کنید.

پیلونفریت (Pyelonephritis) دلیل درد زیر شکم

عفونت در کلیه موجب درد یک طرف می‌شود و ممکن است از ناحیه‌ی کمر نشأت گرفته یا به سمت آن کشیده شود. خون در ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های پیلونفریت باشد. از طرفی حالت تهوع، استفراغ و تب بالا نیز در بیماری عفونت کلیه معمول است. این عفونت‌ها معمولاً باکتریایی هستند و به آنتی بیوتیک نیاز دارند، بنابراین مراجعه به پزشک خود را به تعویق نیندازید.

درد عضلانی (Muscular pain) دلیل درد زیر شکم

شاید کمی عجیب به نظر برسد که یک کشیدگی عضلانی ساده می‌تواند باعث درد در ناحیه‌ی شکم شود. حمام آب گرم و مسکن‌ها معمولاً دردهای عضلانی را برطرف می‌کنند.

درد عمومی زیر شکم در زنان

بسیاری از عوامل موجب دردی می‌شوند که به نظر نمی‌رسد فقط در یک مکان متمرکز شده باشد و می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

یبوست (Constipation) دلیل درد زیر شکم

یبوست یک علت شایع درد شکمی است و اغلب با حالت تهوع، از دست دادن اشتها و نفخ همراه است. درد غالباً در تمام بدن احساس می‌شود اما ممکن است در قسمت چپ (جایی که روده‌ی باریک به روده‌ی بزرگ می‌رسد)، شدید‌تر باشد. درمان یبوست شامل نوشیدن مایعات فراوان، ورزش کردن و خوردن غذا‌های غنی از فیبر است. پس یک علت درد زیر شکم طرف چپ در زنان می‌تواند مرتبط با یبوست باشد. اگر دچار مشکل یبوست هستید، در مورد استفاده از ملین‌ها با پزشک خود، مشورت کنید.

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS- Irritable Bowel Syndrome) دلیل درد زیر شکم

درد ناشی از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌تواند در هر نقطه از شکم شما باشد و اغلب با نفخ، یبوست یا اسهال همراه است. درد بیماری سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌تواند به صورت ثابت یا به شکل موجی باشد. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر یک بیماری طولانی‌مدت است و درمان آن روی مواردی مانند کنترل استرس و مدیریت بحران از طریق رژیم غذایی و روی آوردن به یک سبک زندگی سالم‌تر، متمرکز است.

گاستروانتریت (Gastroenteritis) دلیل درد زیر شکم

عفونت‌های روده مانند ویروس‌ها و مسمومیت‌های غذایی می‌توانند باعث درد عمومی شکم شوند. درد ناشی از گاستروانتریت می‌تواند یک درد مبهم باشد که در نهایت به اسهال، استفراغ یا هر دو می‌انجامد. بیشتر علائم ورم معده در طی چند روز برطرف می‌شود و اولویت درمان، جلو‌گیری از کمبود آب بدن است.  پس اگر نگران هستید که دچار کمبود آب بدن شده‌اید یا علائم شما رو به بد‌تر شدن می‌روند، پس باید به پزشک مراجعه کنید.

گفتگو با دکتر آنلاین گوارش

علت درد زیر شکم در زنان سالمند و یائسه

همه‌ی آنچه در مورد درد زیر شکم در زنان گفتیم، در مورد زنان سالمند هم صدق می‌کند. البته علت‌هایی که مرتبط با دوران قاعدگی و باروری است از لیست علت‌ها حدف می‌شوند ولی یافتن علت درد زیر شکم در زنان یائسه و سالمند همان قدری اهمیت دارد که در سایر سنین باید به آنها توجه کرد و در صورت درد غیر طبیعی حتما باید با پزشک مشورت نمود.

پیشگیری از درد زیر شکم زنان

علت درد زیر شکم سمت راست در زنان چیست؟

درد زیر شکم سمت راست می تواند منشا تخمدان و لوله یا روده مثل آپاندیسیت یا سایر موارد التهاب روده باشد.

درد زیر شکم که به کمر میزند نشانه چیست؟

درد زیر شکم که به کمر میزند میتواند نشانه مسائلی مثل عفونت و آندومتریوز یا حتی توده در لگن باشد.

درد زیر شکم و کمر بعد از قاعدگی نشانه چیست؟

حتما سونو گرافی برای رد مسائل مربوط به تخمدان و رحم انجام شود.

پیش‌گیری از درد زیر شکم در زنان

همان‌طور که ذکر شد عوامل متعددی وجود دارند که موجب درد زیر شکم در زنان می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه‌ را برای پیش‌گیری از این درد برای همه پیچید. اما رعایت موارد زیر تا حدی می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • تا آنجا که می‌توانید از استرس فرار کنید
  • به بهداشت شخصی‌تان اهمیت دهید و از لباس زیر‌های پنبه‌ای استفاده کنید
  • در دوران قاعدگی از مصرف غذا‌های محرک، ادویه جات و مواد نفخ‌آور خود‌داری کنید
  • به طور منظم آب بنوشید
  • مواد غذایی کم‌حجم را در وعده‌های متعدد میل کنید و آن را با مواد غذایی پرحجم در وعده‌های کمتر کنید، جایگزین کنید
  • استفاده از فیبر را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید
  • ورزش کردن (هر چند به صورت محدود) را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید
  • اگر باردار هستید، هر گونه علامتی را جدی بگیرید و ساده از آن عبور نکنید

انواع درمان درد زیر شکم در زنان

همان طور که ذکر شد درد زیر شکم در زنان علل مختلفی دارد که برخی از آنها بسیار جدی هستند و نباید مراجعه به پزشک برای درمان آنها را به تاخیر انداخت. پزشک معمولاً پس از بررسی علت دقیق درد زیر شکم در زنان به تجویز دارو اقدام می‌نماید. در ضمن ممکن است پزشک زمانی را برای جراحی ( به عنوان مثال در‌صورتی‌که نیاز به جراحی برای خارج کردن کیست تخمدانی وجود داشته باشد) تعیین کند. اما در مواردی که زیاد حاد نیست، برخی از درمان‌های گیاهی می‌توانند اثر‌بخش باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان گیاهی درد زیر شکم در زنان

برخی از درد‌های زیر شکمی در زنان مانند درد ناشی از قاعدگی را می‌توان با گیاهان دارویی تسکین داد. از جمله گیاهان دارویی موثر می‌توان به ترکیب زنجبیل، عسل و آبلیمو اشاره کرد، ضمن اینکه ریحان نیز می‌تواند موثر باشد.

 از طرفی درباره‌ی خواص جادویی رازیانه، چای بابونه، جعفری و تخم کتان هم زیاد شنیده‌ایم اما دقت کنید که استفاده از ترکیبات گیاهی هم همانند قرص‌های صنعتی باید مطابق برنامه و دوره‌ی درمانی خاصی باشد. پس از مصرف خود‌سرانه‌ی گیاهان دارویی خود‌داری کنید.

چه زمانی باید برای درد زیر شکم به پزشک مراجعه کنید؟

به جای اینکه به فکر تشخیص علت درد باشید، اگر علائم زیر را دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • دردی که همچنان بدتر می‌شود
  • تب بالا
  • خون در مدفوع (اگر خون را مستقیما مشاهده نکردید، در صورتی که رنگ مدفوع تیره رو به سیاه است)
  • درد هنگام بارداری یا زمانی که فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید
  • عدم توانایی در راه رفتن به دلیل درد
  • استفراغ مکرر به خصوص اگر خون در استفراغ شما وجود داشته باشد

درمان درد زیر شکم زنانه

پذیرش ۲۴ چگونه به شما کمک خواهد کرد؟

در این روز‌های کرونایی، پذیرش۲۴ پلتفرمی در اختیار کاربران قرار داده است که به دور از شلوغی‌های بیمارستان و مطب‌ها بتوانند نوبت پزشک دلخواه‌شان را دریافت کنند.

دریافت مشاوره آنلاین دکتر زنان

در پذیرش ۲۴ ضمن اینکه امکان ثبت نسخه الکترونیکی وجود دارد، قابلیت مشاوره آنلاین پزشکی نیز در این سامانه فعال است که منجر به کاهش مراجعات حضوری بیماران و تسریع روند درمان می‌شود.

دکتر سها میررضا

دکتر سها میررضام، متخصص زنان و زایمان، فارغ التحصیل در سال ۹۰ دوره عمومی دانشگاه تهران و دوره تخصص دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۲ هستند.
مشاوره و فعالیت ایشان در زمینه‌های زنان، زایمان و نازایی، جراحی زنان به روش لاپاراتومی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، درمان عفونت لگن، مراقبت‌های دوران بارداری، درمان نازایی و تلقیح اسپرم به روش IUI، درمان بیماری‌های مقاربتی زگیل تناسلی، سوزاک و سیفلیس، آمادگی برای زایمان و… است.

۳.۸/۵ (۴۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
706 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
10 روز قبل

سلام من وقتی مدفوع دارم زیر شکمم دو طرف کامل درد میگیره درد خیلی بد بعدم مقعدم درد میگیره حتی وقتی مدفوع هم اومد بازم درد دارم تا ۱ ساعت یا نیم ساعت بعد ک خور بشم دخترم

افسانه
افسانه
11 روز قبل

سلام خسته نباشید عزیزم من از دیروز بعدازظهرشکمم باکمرم خیلی دردمیکنه ۳۱سالمه دیه علائمی ندارم

لیلا محمودیان
لیلا محمودیان
12 روز قبل

درد شدید زیر شکم و کمر درد پنجاه و دو سالمه ویائسه شدم

فریده حسین پور
فریده حسین پور
14 روز قبل

سلام مطالب بسیار عالی بود ممنون

سهیلا
سهیلا
21 روز قبل

سلام من ۵۹ سالمه مدت دوهفته است درد زیرشکم دارم به پزشک‌مراجعه کردم سنوگرافی دادم سالم‌بوده ولی هنوز آزمایشاتم وتراکم استخوانم حاضرنشده ولی خیلی درد دارم وازمسکن وکیسه آب جوش استفاده میکنم علت این همه درد چیه ممنون

نازنین
نازنین
24 روز قبل

سلام وقتتون بخیر من خانومم و چند روزه زیر شکم به طور عجیبی درد میکنه انگار به وزنه ۱۰۰ کیلویی روشه و تند تند دسشویی میگیره اصلا شبیه درد پریودی نیس

اااا
اااا
1 ماه قبل

سلام من دخترم زیر دلم چند وقته یهو تیر میکشه بعد درست میشه دلیلش چیه

آنا
آنا
1 ماه قبل

آنا

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام من دو شبه که درد زیادی از ناحیه کلیه سمت راست و کمر و زیر شکمم دارم شب اول درد شدید کلیه راست همراه با درد کمر و شب دوم هم درد شدید زیر دل و کمر البته قبل از پریودیم یه قرص اورژانسی خوردم و الان ۵ روز هست که از پریودیم میگذره و نسبت به قبل خیلی خونریزی کمی داشتم در ضمن یک سنگ به ضخامت ۷ میل در کلیه راستم دارم

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط فاطمه
ستاره
ستاره
پاسخ به  فاطمه
14 روز قبل

سلام خوبید من عفونت واژن دارم چکار کنم

یسنا
یسنا
1 ماه قبل

سلام ۳۳ سالمه و متاهل
یک هفته ای هست درد زیر شکم موقعی که دمر میخوابم دارم پایین کمر هم درد میکنه و بعصی شبا تو خواب احساس میکنم پریود شدم احساس خیسی واژن و پاردرد…یکبار هم بعد از نزدیکی لکه بیتی داشتم

شهرزاد
شهرزاد
پاسخ به  یسنا
28 روز قبل

سلام احتمالا زخم دهانه رحم دارید به پزشک مراجعه کنید

یسنا
یسنا
1 ماه قبل

۳۳ سالمه و متاهل هستم

یسنا
یسنا
1 ماه قبل

سلام یک هفته ای هست که خیلی احساس خواب آلودگی و خستگی دارم و موقعی که روی شکم دراز میکشم درد زیر شکم دارم پایین کمرم هم خیلی درد میکنه لباس زیرمم کنی بوی بد میده ولی ترشحی نمیبینم ولی بعصی شبا فکر میکنم پریود شدم احساس درد تو پاهامو خیسی واژن دارم
لطفا راهنمایی کنید

محدثه
محدثه
2 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالمه و دختر هستم، بعضی اوقات سمت چپ زیر شکمم درد داره که با ترشح هم همراهه.

محدثه
محدثه
2 ماه قبل

سلام من۱۹سالمه و دختر هستم
در ناحیه چپ،زیر شکمم درد دارم که همیشگی نیست و گاهی اوقاته و همراه با این درد، ترشح هم دارم

سلام میترا متقیزاده
سلام میترا متقیزاده
2 ماه قبل

سلام من ۴۳سالم کمردرد شدید دارم درد به زیر شکمم میرنه گوشت داخل شکمم رردداره

آنا
آنا
پاسخ به  سلام میترا متقیزاده
1 ماه قبل

سلام من ۴۶ سالمه دردشدید زیرشکم وکمردرد دارم وگاهی درد دنبالچه هم دارم . راه رفتن برام مشکله . مدت ۱۰ ساله خونریزی بین قاعدگی بطور همیشگی دارم هردکتری رفتم فقط قرص اچ دی تجویز کردن ولی خوب نشدم . حتی باخوردن قرص بازم خونریزی دارم. لطفا راهنمایی کنید مشکلم چیه ؟

هلیا
هلیا
2 ماه قبل

سلام

من ۱۶ سالمه

دختر هستم ، کم کاری تیروئید دارم و کبدم هم چربه گرید ۳

چند روز زیر شکمم درد میکنه ، روز اول وحشتناک بود قرص ژلوفن انداختم خیلی تاثیر کمی گذاشت. به وقت پریودمم خیلی مونده هنوز مطمئنم از اون نیست. دردم اول با کلیه راستم شروع شد و بعد رفت به درد زیرشکمم و مقعد و واژنم

ترشحات واژن زیاد دارم

دردم با دراز کشیدن فقط درست میشه

هلیا
هلیا
2 ماه قبل

سلام

من ۱۶ سالمه

دختر هستم ، کم کاری تیروئید دارم و کبدم هم چربه گرید ۳

چند روز زیر شکمم درد میکنه ، روز اول وحشتناک بود قرص ژلوفن انداختم خیلی تاثیر کمی گذاشت. به وقت پریودمم خیلی مونده هنوز مطمئنم از اون نیست. دردم اول با کلیه راستم شروع شد و بعد رفت به درد زیرشکمم و مقعد و واژنم

ترشحات واژن زیاد دارم

دردم با دراز کشیدن فقط درست میشه

هلیا
هلیا
2 ماه قبل

سلام

من ۱۶ سالمه

دختر هستم ، کم کاری تیروئید دارم و کبدم هم چربه گرید ۳

چند روز زیر شکمم درد میکنه ، روز اول وحشتناک بود قرص ژلوفن انداختم خیلی تاثیر کمی گذاشت. به وقت پریودمم خیلی مونده هنوز مطمئنم از اون نیست. دردم اول با کلیه راستم شروع شد و بعد رفت به درد زیرشکمم و مقعد و واژنم

ترشحات واژن زیاد دارم

دردم با دراز کشیدن فقط درست میشه

هلیا
هلیا
پاسخ به  هلیا
2 ماه قبل

دوستان لطفا سریعتر پاسخ بدید
ممنونم از حسن نظر شما

هلیا
هلیا
2 ماه قبل

سلام

من ۱۶ سالمه

دختر هستم ، کم کاری تیروئید دارم و کبدم هم چربه گرید ۳

چند روز زیر شکمم درد میکنه ، روز اول وحشتناک بود قرص ژلوفن انداختم خیلی تاثیر کمی گذاشت. به وقت پریودمم خیلی مونده هنوز مطمئنم از اون نیست. دردم اول با کلیه راستم شروع شد و بعد رفت به درد زیرشکمم و مقعد و واژنم

ترشحات واژن زیاد دارم

دردم با دراز کشیدن فقط درست میشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  هلیا
1 ماه قبل

سلام عزیزم خوبی؟ یه فکری به حال کبدت کن که داری از دستش میدی خیلی خطر ناک؟

زهزا
زهزا
2 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالم سندرم ترنر خفیف دارم اما چهره زیبایی دارم و به خواطر مشکلم باید خواستگارا رو رد کنم دکتر قرص استروژن و پروژسترون تجویز کرد با مصرف پریود میشدم اما الان دارم داروی گیاهی باه زنان فراسیون تخم شاهی رو با معرفی دکتر طب سنتی مصرف میکنم به نظزتون حل میشه مشکلم؟

نسترن
نسترن
2 ماه قبل

سلام من ۱۹ ساله استم دوماهی شده ازدواج کردم مدت یک هفته بیشتر میشه زیر شکمم درد میکنه دوام دار نیست قطع میشه دوباره شروع به درد میکنه لطف نموده کمکم کنید

دکتر انصار صیدی
دکتر انصار صیدی
پاسخ به  نسترن
2 ماه قبل

صدردصد عفونت داری حتما به دکتر زنان مراجعه کنید

رویا
رویا
2 ماه قبل

سلام من دختر ۱۹ ساله استم دو ماهی است ازدواج کردم مدت یک هفته بیشتر میشه زیر شکمم درد دارم البته دوام دار نیست قطع میشه دوباره درد میگیره میشه لطفا رهنمایی کنید

سمیه
سمیه
3 ماه قبل

سلام من ۴۱ سالمه و تقریبا دو ساله که دردهای زیر شکمی دارم در سمت راست همیشه دیره دیر بعد از نیم‌ساعت خوب میشدم اما اخیرا دردم یکشبانه روز بیشتر طول کشید البته شدت درد کم و زیاد میشد بیمارستان رفتم سونوگرافی و توموگرافی دادم بعلاوه آزمایش خون جوابی که اومد یک کیست دو نیم سانتی در تخمدان من مشاهده شده و گفتن خیلی جیز خاصی نیسن البته یکهفته هم به پریودم مونده،، حالا دلم راحت نمیشه که نکنه چیز بدی باشه ام آر آی هم درخواست دادم … اینجا خواستم از دوستان بپرسم آیا مشابه حال من داشتن

م م
م م
پاسخ به  سمیه
2 ماه قبل

سلام منم مثل شما درد زیر شکمی دارم یک ماه هستش و سونو دادم گفته پارگی کیست داری و دکتر گفت چیز خاصی نیست ولی دردم نمی‌افته مثل درد پریود هست و پهلوم هام هم تیر میکشه

بهار
بهار
3 ماه قبل

سلام من ۲۶سالمه وچند سالیه تا قرص ضد بارداری نخورم پریود نمیشم
در ضمن ۲ماهی میشه شکمم خیلی بزرگ شده وخارش وسوزش زیادی درناحیه واژن دارم ممنون میشم راهنمایی کنید دلیلش چیه ؟؟؟؟

دکتر انصار صیدی
دکتر انصار صیدی
پاسخ به  بهار
2 ماه قبل

زوده این حرفو بهت بزنم ولی همین قرص ها برات مشکل درست کردن زود و اضطراری به پزشک متخصص مراجعه کنید

رونیکا
رونیکا
3 ماه قبل

سلام من ۱۶سالم ۶۵روز از زمان پریودم گذشت و من هنوز پریود نشدم بیبی چک هم انجام دادم منفی بود زیر شکمم خیلی درد میکن

فرشته
فرشته
پاسخ به  رونیکا
1 ماه قبل

به دوس پسرت تبریک بگو کارشو درست انجام داده

‌ya
‌ya
4 ماه قبل

ببخشید اعلائم ایدز چیه

مهدیه
مهدیه
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید
چندروزی هست زیرشکمم دردمیکنه
تنبلی تخمدان هم دارم
یکی دوهفته به قاعدگی ام زمان مانده
دلیل دردهای شدیدم چی هست؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

دکتر انصار صیدی
دکتر انصار صیدی
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

آب محلتون احتمالا مناسب آشامیدنی نیست احتمال سنگ مثانه در شما خیلی بیشتر است

مانا
مانا
4 ماه قبل

سلام من ۳۹ سالمه ، زایمان نداشتم ، سندرم روده تحریک پذیر هم دارم ، گاهی در فاصله بین دو پریود دردهایی شبیه پریودی دارم ، زیر دل و کمر و اینا ولی خفیف ، گاهی همراه با ترشح نرمال ، مخصوصا بعد از استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی ، میشه بپرسم علت این دردها چیه ؟؟

دکتر انصار صیدی
دکتر انصار صیدی
پاسخ به  مانا
2 ماه قبل

سلام .احتمال ورم روده بزرگ در شما خیلی بیشتر است اگر همراه با استفراغ باشد حتما عفونت روده دارید عزیزم

فرشته
فرشته
4 ماه قبل

سلام من ۴۱ سالمه درد زیر شکم دارم همراه با تهوع هر روز ندارم یه وقتایی دارم بیشتر صبحا که از خواب بیدار میشم

دکتر انصار صیدی
دکتر انصار صیدی
پاسخ به  فرشته
2 ماه قبل

سلام .شما عفونت دارید از آب سرد دوری بفرمایید حتما به دکتر مراجعه کنید

عسل
عسل
4 ماه قبل

سلام من دردشکم دارم وانگارچیزی توشکمم راه میره درضمن کمردرد دارم دست وپاهام بی حس میشوند

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط عسل
موری
موری
پاسخ به  عسل
3 ماه قبل

تو حامله ایی

ادا
ادا
4 ماه قبل

من امروز به تازگی مریض شدم و زیر نافمم درد داره همراه با رحم چکار کنم

سمیه
سمیه
4 ماه قبل

۱۰روزهست ازپروییدم میگذره زیرشکمم سفت شده وهرزگاهی درددارم سینه هام هم دردوخارش داره آزمایش حاملگی دادم منفی علتش چیست

مینا
مینا
5 ماه قبل

سلام ۵۵ساله هستم درد پهلو همراه با شکم دارم ودرد به ناحیه کمر هم فشار میاره به چ دکتری مراجعه کنم

مینا
مینا
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من خانم ۲۱ساله هستم .
۳روزی میشه که از ناحیه ی سمت چپ زیر شکم ،درد های خفیفی دارم که به کشاله ران پای چپ من هم درد سرایت می‌کنه .
و بیشتر این درد رو هنگام ادرار و با قبل از ادرار حس میکنم .
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

مینا
مینا
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

عفونت ادراری

شیرین
شیرین
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

سلام منم اینجوری شدم

طاها
طاها
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

سلام منم همینطور درد دارم ممنون میشم راهنماییم کنین

صدیقه
صدیقه
5 ماه قبل

سلام خانمی هستم ۷۳ ساله رحم و تخمدان ندارم. حدود سه روزه دردی مزمن زیر شکم سمت راست بالای استخوان شرمگاهی دارم.که گاهی تا پنجه پام تیر می کشه

عصمت
عصمت
5 ماه قبل

من خانم ۵۰ ساله نزدیک ۴ساله پریودم نامنظمه ازمایش دادم گفتنی‌است شدی اما دوباره پریودیشم سونودادم میگن مشکلی نداری همیشه زیرشکمم دردمیکنه دیگه خسته شدم میشه منوراهنمایی کنید باتشکر

نرجس
نرجس
5 ماه قبل

سلام من قبلا کیست تخمدان داشتم رفع شده میشه دوباره برگرده یا نه

حسینی هستم
حسینی هستم
6 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالم هست مجرد هستم چند مدتی هست که در شکم سمت چپ ناحیه ناف که گاهی متورم میشه همراه با درد هستش خواستم ببینم چی هست..یبوست هم دارم

نجمیه
نجمیه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید خانوم دکتر من ۳۸ سالمه ۲ تا بچه دارم زیر شکمم درد میکنه خوابیدنی میزنه به بالا شکمم دردش پخش میشه
علتش چیه

گلناز
گلناز
6 ماه قبل

سلام
۶ساله سزارین کردم (بچه دوم)
تواین ۶سال ،هرماه بعداز تموم شدن پریودم)۵الی ۱۰روز بعداز پاک شدن)سمت چپ شکمم دردمیگیره و۵دقیقه دردشدیددارم ویه حالت سنگینی داره وازدردبه خودم میپیچم بعداز ۵دقیقه کم کم دردم آروم میشه ودرطول روز دوسه بارای اتفاق برام می افته،تواین ۶سال انواع آزمایش ،سونوگرافی رحم واینا،واژینال وحتی کولونوسکوپی هم انجام دادم
میگن هیچ مشکلی نداری فقط یه بواسیرتوروده داشتم که الان دارم دارومصرف می کنم ولی دوسه روزه دوباره همون دردااومده سراغم
بخدادیگه نمیدونم چکارکنم ،راهنماییم کنیدلطفا

مژده
مژده
پاسخ به  گلناز
5 ماه قبل

ب نظرم این درد از تخمک گذاریه همه دارند

مریم قربانی
مریم قربانی
6 ماه قبل

سلام.تقربیادوهفته‌ای هست که دو طرف پهلوهای من درد می کرد.ولی از دیشب به بالای شکم من رسیده خواستم بدونم علتش عفونت زنانه هست؟

صغری
صغری
پاسخ به  مریم قربانی
5 ماه قبل

سلام .من ۳۶ سالمه .گاهی سمت راست طرف ناف گاهی هم دو طرف درد میکنه لطفا دلیلش را بگین

راهپیما
راهپیما
6 ماه قبل

سلام ۲۹ سالمه رفتم دکتر گفتن زخم دارم .فریز کردم بعد دوماه ک دوباره رفتم خوب نشده بود زخمم ودکتر گفتن ک عفونت شدید دارم دارو دادن داروهارو مصرف کردم تقریلا دردام خوب شد زیر شکمم درد میکرد.دیشب نزدیکی داستم والان مثل قبل دوباره زیر شکمم کمرم درد مکنه و واژنم میسوزه ؟؟

تیموری
تیموری
پاسخ به  راهپیما
5 ماه قبل

سلام زیر شکمم درد میکنه زیر ناف درد میکنه باید چه کار کنم

یسنا
یسنا
پاسخ به  تیموری
2 ماه قبل

احتمالا‌ازعفونته

حسین قاضی
حسین قاضی
6 ماه قبل

سلام روزبخیرمادرم دردشکم ازسمت راست به چپ داره کمردرد نمیتونه بشینه سنگ صفرا داره بعلت سن بالانمیشه عمل کنه فشارخون قند۷۸سالشه دوهفته بیمارستان میلاد بستری بود فقط بهش چرک خوشکن میزدم که برادرم رفت رضایت داداوردش خانه

ثریا
ثریا
6 ماه قبل

در زیر شکم و کم شدن وزرد شدن ادرار

طاهره
طاهره
6 ماه قبل

تخمدان سمت راستم خیلی درد میکنه و روز ۱۳ پاکی ام علتش چیه

سیستانی
سیستانی
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من درد در شکم سمت چپ دارم بعد پریود نمیشم چند ماه هست حامله نیستم

زیبا
زیبا
7 ماه قبل

درد زیر شکم درزنان یه موقع درخواب یهموقع بعداز غذاخوردن نشانه ی چیست؟

گلناز
گلناز
پاسخ به  زیبا
6 ماه قبل

باسلام
من ۶ساله سزارین کردم ،بعدازاون موقع تاحالاهرماه بعداز تمام شدن پریودم (تقریبا ۵تا۱۰روز بعداز پریود)سمت چپ زیرشکمم دردهای وحشتناک دارم وسمت چپم یه حالت سنگینی داره ،۵دقیقه دردشدیدبعددوباره آروم میشه تا۵،۶ساعت بعدش دوبا ه اتفاق میفته ،تواین ۶سال انواع آزمایش وسونووکولونوسکوپی روانجام دادم ولی میگن هیچ مشکلی نداره
فقط توکولونوسکوپی گفتن یه بواسیرکوچک توروده داری

الان هم دارومصرف می کنم ولی بازم درددارم بخدادیگه نمیدونم چکارکنم

آزیتا
آزیتا
7 ماه قبل

درود
من ۵۴ سال دارم و یک هفته هست که هر روز صبح با درد زیر شکم درست در ناحیه ی تخمدانها از خواب بیدار میشم‌ و این درد صبح ها بیشتره و شبا کمتر نمیدونم به دکتر مراجعه کنم یا نه ؟

مهناز
مهناز
پاسخ به  آزیتا
2 ماه قبل

چون هر روز هست بله باید بری دکتر ، منم مشکل شما رو دارم و با دکترم داریم بررسی می کنیم آزمایش ادرار شروع کردیم برای شک به عفونت ادرار
من کیست تخمدان هم دارم

لیلا کشاورزی هستم
لیلا کشاورزی هستم
7 ماه قبل

سلام من یک روز بعد از قائدگی نزدیکی داشتم و جلوگیری نداشتم از بعد از نزدیکی سمت چپ و زیر دلم درد داره از امروز درد هام شدیدتر شده

مرتاح
مرتاح
پاسخ به  لیلا کشاورزی هستم
7 ماه قبل

سلام ۴۲ ساله بعد از ادرار دو دفعه لخته خون قهوای دیدم شروع به خوردن قرص مترونیدازول قبل از اون هم زیز شکم نزدیک مثانه یکبار درد شدید الان هم درد خیلی خفیف ایا دکتر داخلی برم یا دکتر زنان البته واژن بوی بد و شورت همیشه زرد میشه

مهناز
مهناز
پاسخ به  مرتاح
2 ماه قبل

دکتر زنان و خود درمانی نکن

مرتاح
مرتاح
پاسخ به  لیلا کشاورزی هستم
7 ماه قبل

سلام قبلا یک درد زیز شکم تقریبا شاید درد نزدیک مثانه تجربه کردم تا چند روز پیش بعد از ادرار لکه خون قهوه ای دیدم فقط دو بار و طی چند روز احساس ودرد خفیف و شروع به خوردن قرص مترونیدازول ایا دکتر زنان باید برم یا داخلی البته چند وقتی واژن بوی بد و شورت هم زرد میشه ایا عفونت لگنی یا کیست یا فیبروم …سوزش،و درد موقع ادار ندارم ….

الناز
الناز
9 ماه قبل

سلام خانم دکتر من۲۲سالمه چهار روز لکه بینی به رنگ قهوی دارم درد کمر زیر شکم هم دارم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  الناز
6 ماه قبل

بارداری

دکمه بازگشت به بالا