عمل بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟ میزان تاثیرگذاری بای پس معده

عمل بای پس معده یا گاستریک بای پس معده، از جراحی‌های موثر در زمینه‌ی کاهش وزن است که در آن، حجم معده‌ی بیمار و فرآیند هضم و گوارش غذا، دچار تغییر می‌شود. پس از عمل، فرد میل کمتری به غذا احساس می‌کند و چون غذای مصرفی، تنها به بخشی از روده‌ی کوچک وارد می‌شود، بدن بیمار تمام کالری غذای مصرفی را جذب نمی‌کند. سیری زودرس و دفع سریع‌تر مواد غذایی، از نتایج این عمل خواهد بود.

جراحی بای پس معده چیست؟

این جراحی با بیهوشی عمومی و بدون احساس درد صورت می‌گیرد. این جراحی، دارای دو مرحله است:

در اولین مرحله، جراح معده را به دو بخش تقسیم می‌کند. بخش بالایی، قسمت کوچک‌تر معده و بخش پایینی، قسمت بزرگ‌تر خواهد بود. قسمت کوچک بالایی، جایی خواهد بود که غذای مصرفی به آن وارد می‌شود. این بخش در حدود ۲۸ گرم غذا را در خود جای می‌دهد. به همین دلیل، فرد کمتر غذا می‌خورد و در نتیجه، با کاهش وزن روبرو می‌شود.

مرحله‌ی دوم، ایجاد مسیر بای پس در روده است. بای پس همان‌طور که از آن نام (در زبان انگلیسی به معنای میانبر) پیدا است، مجرای تازه‌ای برای دریافت و هضم غذا، در اختیار بدن می‌گذارد.

برای این کار، جراح قسمت کوچکی از روده‌ی کوچک را به بخش بالایی معده، متصل می‌کند. با این کار، غذایی که فرد مصرف می‌کند، از طریق این دهانه‌ی جدید، به بخشی از روده‌ی کوچک وارد می‌شود. نتیجه‌ی بای پس، جذب کالری کمتر و کاهش وزن خواهد بود.

بای پس معده با لاپاراسکوپی

عمل بای پس معده به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، جراح با ایجاد یک شکاف بزرگ در قسمت شکم، به جراحی معده و روده‌ها می‌پردازد. در روش دیگر، جراح یک دوربین بسیار کوچک به نام لاپاراسکوپ را به داخل شکم می‌فرستد که اجازه می‌دهد داخل بدن را دیده و لاپاراسکوپی را انجام دهد. به طور معمول، جراح برای عمل بای پس معده با لاپاراسکوپی، چهار تا شش شکاف کوچک در شکم بیمار ایجاد می‌کند و از طریق آنها، عمل بای پس معده برای لاغری را انجام می‌دهد. تصویر ریزدوربین لاپاراسکوپ، بر یک صفحه‌ی نمایشگر در اتاق عمل دیده می‌شود و بر اساس آن، جراحان می‌توانند بدون ایجاد شکاف‌های بزرگ در معده، به بررسی اورگان‌های داخلی بپردازند.

روش لاپاراسکوپی نسبت به روش کلاسیک، مزیت‌هایی دارد. از جمله‌ی آنها می‌توان به دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تر، درد کمتر بعد از عمل و ریسک کمتر ایجاد عفونت در جراحات عمل، اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد، باید گفت که در این روش، جراحی حدود ۲ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

چه زمانی بای پس معده توصیه می‌شود؟

بای پس معده از جراحی‌های بسیارها بسیار موثر در کاهش وزن است اما فقط در شرایط خاصی توسط پزشک توصیه می‌شود. دکتر بای پس معده تنها زمانی به انجام این عمل مبادرت می‌کند که بیماری‌های ناشی یا موثر از چاقی مفرط، سلامت بیمار را تهدید کنند. از جمله مشکلات ناشی از چاقی مفرط می‌توان به زانو درد و کمر درد اشاره کرد. همچنین در مورد بیمارانی که دچار بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند، مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، بیماری رفلکس معده و سرطان، ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، جراحی بای پس معده صورت گیرد. به طور معمول، این عمل در مورد کسانی تجویز می‌شود که ضریب توده‌ی بدنی آنها بالاتر از ۴۰ BMI است.

در نهایت باید گفت که جراحی بای پس معده، هیچ وقت اولین راه درمان چاقی نیست و بهتر است بیمار، لاغری از طریق رژیم‌های غذایی و ورزش‌های بدنی را در اولویت قرار دهد.

قبل و بعد عمل بای پس معده

مزایا و معایب بای پس معده

از مزایای این روش جراحی، می‌توان به تاثیر بالای آن و کاهش سریع وزن اشاره کرد. به طوری که بیمار در طی ۲ سال بعد از جراحی، ممکن است تا ۷۰ درصد از وزن خود را از دست بدهد. معمولاً در طول چند ماه اول، با کاهش شدید وزن روبرو هستیم. در نتیجه‌ی این تغییرات، عوارضی مثل خستگی مفرط، تغییر خلق و خو، خاریدن بدن، خشکی پوست و ریزش مو، می‌تواند بعد از عمل رخ دهد.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟ در پاسخ باید گفت که این عمل در روش کلاسیک، بازگشت پذیر نیست، به همین دلیل، درمان قطعی چاقی مفرط محسوب می‌شود. اما طولانی بودن روند ریکاوری که ممکن است تا ۲ سال طول بکشد و احتمال عفونت زخم‌های جراحی، از جمله ریسک‌های آن هستند. در زمان ریکاوری، بیمار تا مدت‌ها امکان تغذیه جامد را نخواهد داشت. در دوران نقاهت، بیمار باید تنها از طریق مایعات تغذیه کند و در یک روند تدریجی، ابتدا غذهای آبدار و پوره‌ای، و سپس با نظر دکتر تغذیه، می‌تواند غذاهای جامد نیز مصرف کند. مصرف مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها نیز در ماه‌های بعد از عمل، لازم خواهد بود.

مینی بای پس معده

از آنجا که عمل بای پس معده به شکل قدیمی، دارای عوارض زیادی است، برخی روش‌های ترکیبی و جایگزین نیز برای آن وجود دارد، تا بتوان به همان نتایج اما با عوارض کمتری دست یافت.

یکی از این روش‌ها، مینی بای پس معده است که در آن، برخلاف روش کلاسیک، معده و روده‌ی کوچک تنها با یک نقطه‌ی اتصال یا آناستوموز به هم پیوند داده می‌شوند. به همین دلیل، طول پیوند روده‌ای کوتاه‌تر و سرعت ریکاوری در آن بالاتر است. بر خلاف روش قدیمی، در مینی بای پس معده، جراحی برگشت پذیر است. از آنجا که روده‌ی متصل به معده، شبیه به حرف امگا در الفبای لاتین به نظر می‌رسد، به این روش، عمل بای پس معده امگا هم گفته می‌شود.

اگر به دنبال عبارت مینی بای پس معده نی نی سایت هستید یا می‌خواهید در مورد بای پس معده نی نی سایت بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

ساسی بای پس معده

از دیگر روش‌های جدید برای درمان چاقی مفرط، ساسی بای پس معده است که ترکیبی از دو روش اسلیو معده و بای پس معده محسوب می‌شود. این درمان، از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد و طبق تحقیقات، از تاثیر بالایی برخوردار است. در جراحی ساسی بای پس معده، معده برش داده شده و به بخشی از روده‌ی کوچک متصل می‌شود، اما بخش انتهایی معده بدون دستکاری باقی می‌ماند. به همین دلیل، سطح جذب مولتی ویتامین‌ها در مورد بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، بالاتر است.

چگونگی عمل بای پس معده در اتاق جراحی

هزینه ی عمل بای پس معده

همان‌طور که گفتیم، در جراحی بای پس معده، از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل، هزینه‌ی عمل نیز بر اساس روش جراحی، متفاوت خواهد بود. اما به طور حدودی، هزینه‌ی این عمل، ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. گرچه رقم نهایی، تنها پس از مشورت با پزشک و تجویز روش مناسب جراحی، مشخص خواهد شد.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

در روش کلاسیک، خیر، اما در برخی تکنیک‌های جدید، امکان برگشت وجود دارد. در هر صورت، عمل بای پس به تنهایی کافی نیست و بیمار باید بعد از عمل، رژیم غذایی کاملاً متفاوتی داشته باشد تا عمل دچار برگشت نشود.

عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

طول عمل بای پس، نسبتاً زیاد است و حداقل دو ساعت در نظر گرفته می‌شود. با توجه به شرایط بیمار، مدت زمان عمل بای پس معده می‌تواند طولانی‌تر شود.

عمل بای پس معده چقدر طول میکشد

تاثیرگذاری عمل بای پس معده

خیلی اوقات، از بیمارانی که سابقه‌ی جراحی بای پس معده دارند، پرسیده می‌شود: از عمل بای پس معده راضی هستین؟ اما میزان رضایت از این عمل، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مراقبت‌های بعد از عمل در این زمینه، ضروری هستند. باید گفت که این عمل طول ریکاوری بلندمدتی دارد و انجام دقیق توصیه‌های متخصص گوارش، برای گذراندن دوران ریکاوری و داشتن یک بدن سالم‌تر، حیاتی است. فردی که تحت این جراحی قرار می‌گیرد، باید سبک زندگی خود را متناسب با آن تغییر دهد تا دچار عوارض بلندمدت ناشی از عمل نشود.

طبق تحقیقات، عمل بای پس معده در درمان دیابت، فشار خون بالا و چاقی شدید، بیشتر از ۸۵ درصد موثر بوده است.

سخن پایانی

در این مطلب، شما را به طور خلاصه با عمل بای پس معده آشنا کردیم. گرچه این عمل به دلیل عوارض طولانی و هزینه‌ی بالا، در همه‌ی موارد توصیه نمی‌شود، اما در مورد بیمارانی که امکان کاهش چاقی از طریق رو‌ش‌های دیگر را ندارند، یک درمان قطعی و موفقیت‌آمیز است. تصمیم گیری در این مورد، به رضایت بیمار و تایید پزشک متخصص نیاز دارد.

مشاوره‌های پزشکی، قبل از اتخاذ هر تصمیمی، مهم و تعیین‌کننده هستند. اگر فکر می‌کنید کاندیدای این عمل هستید، برای دریافت مشاوره‌های تخصصی، می‌توانید از دکتر آنلاین گوارش یا دکتر گوارش و کبد بالغین کمک بگیرید. امیدواریم این مطلب در راستای حفظ سلامت شما، مفید بوده باشد.

 

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

۳/۵ (۱۵ نظر)

منبع
surgery

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام
الهام
10 روز قبل

منم چن نفرو تو اطرافیانم دیدم انجام دادن بعد یسال مردن خواهشن انجام ندین راههای دیگه شاید زمانبرباشه ولی سلامتی بخطر نمیفته الگوی بارزتراز رضا داوودنژاد هست مگه همه بشناسن؟ بنظرم دکترامون البته بعضیا تواین عمل هنوزبه تجربه و تبحرکافی نرسیدن

زری
زری
16 روز قبل

برید دکتر حمیدرضا جهانگیریان توی قلهک به آنی وزنتون میاد پایین
من توی ۵ماه ۲۸ کیلو کم کردم بدون هیچ عارضه و عمل و مشکلی

فرزانه
فرزانه
1 ماه قبل

سلام من ۱۰۰کیلو وزنمه قد۱۲۷مشگل ریه دارم میتونم عمل بای پس انجام بدم دکترم گفته باید کاهش وزن داشته باشم برای تنفسم خوبه که وزنم پایین باشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فرزانه
16 روز قبل

انجام نده

حنا
حنا
2 ماه قبل

سلام من ۳۳سالمه .وزنم ۸۴و قدم ۱۵۷ هست.میتونم عمل بای پس انجام بدم؟؟

نجمه زارع
نجمه زارع
3 ماه قبل

سلام من اضافه وزن دارم ۱۰۰کیلو هستم ۳۲سالمه آیا بای پس معده برام جوابگو هست

شهين
شهين
4 ماه قبل

سلام من ١۵٢ قد وزن ٧۴ مىتوانم عمل اسلیو معده انجام دهم

Fateme
Fateme
10 ماه قبل

سلام من ۳۷سالمه قبلا اسلیو انجام دادم ولی برگشتم الان میخوام بای پس انجام بدم مشکلی برام نداره ؟؟

گوهر خورشیدی
گوهر خورشیدی
10 ماه قبل

سلام ۴۴سن ۱۵۷ قد میتونم عمل ای پس کنم با تشکر

مریم نیک دل
مریم نیک دل
1 سال قبل

من روماتیسم دارم ۵۳ سالمه قد ۱۶۵. وزنم ۱۲۳ بخاطر مصرف کُروتن میتونم عمل اسلیو یا بای پس معده انجام بدم ؟

سهراب صافی
سهراب صافی
پاسخ به  مریم نیک دل
4 ماه قبل

سهراب صافی

سهراب صافی
سهراب صافی
پاسخ به  سهراب صافی
4 ماه قبل

قد ۱۶۸ وزن ۱۲۰ کیلو گرم

مژگان عالی محمودی
مژگان عالی محمودی
1 سال قبل

سلام میخواستم بدونم چه نوع عمل معده عوارضش کمتره

جواد
جواد
پاسخ به  مژگان عالی محمودی
5 ماه قبل

نکن

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط جواد
زهرا کریم الل
زهرا کریم الل
1 سال قبل

سلام من ۱۰۰ کیلو وزن دارم و ۴۵ سالمه کم کاری تیرویید دارم بهرژیم موفق به کم کردن وزن نشدم عمل بای پس برای من خوبه؟۱۶۵ قد

زهرا کریم الل
زهرا کریم الل
پاسخ به  زهرا کریم الل
1 سال قبل

سلام ۴۵ سالمه و وزنم ۱۰۰ قد ۱۶۵ و کم کاری تیرویید دارم عمل بای پس میتونم انجام بدم

مهین میراخوری
مهین میراخوری
پاسخ به  زهرا کریم الل
1 سال قبل

سلام ۴۳ سالم قدم ۱۷۴ و وزنم ۹۵ کیلو هستم میتونم بای پس معده انجام بدم.

گوهر خورشیدی
گوهر خورشیدی
پاسخ به  مهین میراخوری
10 ماه قبل

سلام ۴۴سالمه ۱۵۸ قد۸۲ وزن دارم آیا میتوانم ای پس معده انجام بدم با تشکر

رضایی
رضایی
پاسخ به  زهرا کریم الل
7 ماه قبل

سلام من ۴۳ سالمه و۱۰۰ کیلو وزنم زانو درد شدید دارم هردوپایم عمل داره چه عمل لاغری برام مناسبه

جواد
جواد
پاسخ به  رضایی
5 ماه قبل

اشتباه میکنی یکی از فامیل های ما انجام داد مرد کلی روش سالم دیگه هست

ملیس
ملیس
پاسخ به  جواد
4 ماه قبل

نه اصلا اینجوری نیست من ۲بار خودم انجام دادم دکترش دکتر نبوده

الناز
الناز
پاسخ به  ملیس
3 ماه قبل

سلام دکترتون کی بود ؟ چرا۲ بار مگه برگشت داشتین

الي
الي
پاسخ به  الناز
10 روز قبل

رضا داود نژاد عمل بای پس داشتن که کبدش أز کار أفتاد

دکمه بازگشت به بالا