عمل لیپوساکشن چگونه انجام می‌شود و چه عوارضی دارد؟

عمل لیپوساکشن چه خطراتی به دنبال دارد؟ لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟

همه آن چیزی که باید در مورد لیپوساکشن برای لاغری شکم، پهلو، ران، صورت و گردن بدانید.

لیپوساکشن نوعی روش جراحی محسوب می‌شود که از ابزار ساکشن یا مکش، برای برداشتن چربی‌های نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران، باسن، بازوها یا گردن استفاده می‌گردد. علاوه بر این، روش لیپوساکشن قادر است تا در حین انجام بر روی نواحی خاص از بدن به آنها شکل نیز بدهد. بنابراین از دیگر نام‌های لیپوساکشن می‌توان به لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن اشاره کرد.

اما بهتر است علاوه بر مسئله مهم هزینه لیپوساکشن شکم به این موضوع توجه داشته باشید که لیپوساکشن به طور معمول یک روش کلی کاهش وزن یا جایگزینی برای کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود. اگر دچار اضافه وزن شدیدی هستید، احتمالاً بایستی از طریق برنامه رژیم غذایی و ورزش یا از طریق روش‌های لاغری مانند جراحی بای پس معده نسبت به لاغری خود اقدام کنید. انجام این روش‌ها نسبت به لیپوساکشن نه تنها می‌توانند نتایج بهتری را برای شما رقم بزنند بلکه مقادیر بیشتری از وزن بدنی را در شما کم می‌کنند.

اما اگر در نقاط خاصی، چربی بدن‌تان بسیار زیاد بوده ولی وزن بدنی ثابتی دارید، ممکن است کاندیدای انجام عمل لیپوساکشن با لیزر باشید.

عمل لیپوساکشن (Liposuction) چیست؟

لیپوساکشن برای حذف چربی‌های نقاط مختلفی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند، مانند موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • شکم
  • مناطق بالای بازو
  • باسن
  • ساق پا و مچ پا
  • سینه و پشت
  • باسن و ران
  • چانه و گردن

علاوه بر این، گاهی اوقات می‌توان از لیپوساکشن برای کوچک کردن سینه یا درمان ژنیکوماستی استفاده کرد.

اجازه بدهید تا نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم. زمانی که دچار اضافه وزن می‌شوید، سلول‌های چربی بدن شما از نظر اندازه و حجم افزایش می‌یابند. در روش لاغری موضعی با عمل لیپوساکشن تعداد سلول‌های چربی در یک ناحیه خاص کاهش می‌یابد. البته بایستی گفت که مقدار چربی برداشته شده به ظاهر ناحیه و حجم چربی آن نیز بستگی دارد.

آیا لیپوساکشن قابل برگشت است؟

تغییرات حاصل از کانتور یا پیکر تراشی به طور کلی دائمی هستند، البته تا زمانی که وزن شما ثابت باقی بماند.

پس از لیپوساکشن، چین خوردگی‌های پوستی خودشان به خطوط جدید نیازمند درمان تبدیل می‌شوند. اما اگر از رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردار باشید، احتمالاً پوست شما صاف به نظر خواهد رسید. با این حال، اگر پوست شما نازک و دارای خاصیت ارتجاعی ضعیف باشد، پوست در نواحی تحت درمان ممکن است شل به نظر برسند.

بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که عمل لیپوساکشن، فرورفتگی‌های ناشی از سلولیت یا سایر بی‌نظمی های سطح پوست را بهبود نمی‌بخشد. به همین ترتیب، لیپوساکشن علائم کشیدگی پوستی یا استرچ مارک را از بین نمی‌برد.

برای اینکه کاندیدای لیپوساکشن شوید، باید از سلامتی خوبی برخوردار باشید. علت گزینش این است که شرایطی مانند تنگی عروق خونی و محدودیت جریان خون، بیماری عروق کرونر، دیابت یا ضعف سیستم ایمنی باعث پیچیده‌تر شدن فرآیند جراحی نگردند.

لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟

احتمالا یکی از سوالات اساسی که در ذهن شما نقش بسته، این است که کاربردهای درمان لیپوساکشن چیست؟ باید به شما بگوییم که لیپوساکشن به‌ویژه در از بین بردن چربی در پاها، شکم، پشت، بازوها، صورت و گردن موثر است. این روش نتایج چشمگیرتری نسبت به سایر روش‌های کاهش چربی غیرتهاجمی دارد؛ با این حال، دوره نقاهت طولانی‌تری (تا شش هفته) داشته و معمولاً هزینه بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های غیرجراحی دارد.

لیپوساکشن شکم چیست؟

بهتر است بدانید که همه چربی‌ها برابر نیستند. دو نوع چربی وجود دارد که در مورد لیپوساکشن شکم و لیپوساکشن پشت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند، چربی زیر‌ جلدی و چربی احشایی.

  • چربی زیر جلدی چربی متحرک و قابل نیشگون گرفتنی است که درست در زیر پوست قرار دارد. به طور کلی این چربی بی‌خطر است، اما از نظر زیبایی می‌تواند نامطلوب باشد.
  • چربی احشایی در داخل حفره شکمی ذخیره شده و از نظر بصری سفت و سخت است و افرادی که چربی احشایی زیادی دارند، گاهی اوقات به صورت افراد چاق اما لاغر شناخته می‌شوند. این چربی همچنین برای سلامت کلی شما بسیار بدتر از چربی زیر پوستی به حساب می‌آید. همه سلول‌های چربی هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند، اما از آنجایی که چربی احشایی در کنار اندام‌های شما ذخیره شده، به احتمال زیاد در عملکرد اندام‌ها اختلال ایجاد می‌کند، که می‌تواند منجر به مقاومت بیشتر به انسولین (دیابت نوع ۲)، فشار خون بالاتر، سطح کلسترول مضر (LDL) بالاتر در جریان خون شما و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

لیپوساکشن شکم و پهلوها

نکته حائز اهمیتی که حتی به وضوح در فیلم عمل لیپوساکشن شکم می‌توان مشاهده کرد، تنها از بین بردن چربی زیر پوستی با کمک این روش است. چربی احشایی به طور محکم در داخل حفره شکم جاسازی شده و نمی‌توان آن را ساکشن کرد. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش می‌تواند چربی احشایی را به طور ایمن و موثر کاهش دهد.

داشتن مقدار زیادی چربی احشایی لزوماً مانع از انجام لیپوساکشن نمی‌شود، اما بر نوع نتایجی که می‌توان از این عمل انتظار داشت تاثیر می‌گذارد.

به طور معمول، چربی احشایی حدود ۱۰٪ از کل چربی بدن شما را تشکیل می‌دهد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر مردی با دور کمر بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر هستید ، یا زنی با دور کمر بیش از ۸۸ سانتی متر، چربی احشایی شما ممکن است شروع به تأثیرگذاری بر سلامت‌تان کند. از طرفی در صورتی که از سلامتی ضعیفی برخوردار باشید، ممکن است دیگر کاندیدای لیپوساکشن نباشید.

لاغری سریع با لیپوساکشن چگونه صورت می‌گیرد؟

لیپوساکشن شکم و معده به بیهوشی عمومی نیازی ندارد. با این که در گذشته چنین نبوده، اما امروزه برای تمام نواحی بدن صادق است. در واقع، هنوز جراحانی هستند که انجام روش قدیمی با استفاده از بیهوشی عمومی را ترجیح می‌دهند، به خصوص زمانی که در مورد شکم صحبت می‌کنیم. چه جراح شما فقط از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی استفاده کند، احتمالاً از روش تامسنت استفاده خواهد کرد که برای سال‌ها استاندارد طلایی برای لیپوساکشن ایمن و مؤثر بوده است.

روش تامسنت لیپوساکشن شکم، شامل پر کردن ناحیه چربی بین پوست و حفره شکم با ماده‌ای است که به آن مایع تومسنت، مخلوطی از سالین و اپی نفرین، با بی کربنات سدیم به عنوان بافر گفته می‌شود.

اگر جراح شما لیپوساکشن شکم را با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام دهد، داروی بی‌حس کننده لیدوکائین را نیز به مایعات اضافه خواهد کرد. این دارو به جراحان اجازه می‌دهد تا بدون بیهوشی کامل بیماران، روش لیپوماتیک را بر روی آنها انجام دهند و خطرات ناشی از بیهوشی عمومی را کاهش ‌دهند و در کل این روش را ایمن‌تر می‌کند.

فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟

بهتر است مراقب شل‌شدن پوست و آویزان‌شدن شکم باشید. با افزایش سن، میزان کلاژن تولید شده توسط بدن کاهش یافته، که در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. این وضعیت بدین معنی است که پوست شما مانند گذشته دیگر به عقب باز نخواهد گشت. اگر چه اکنون سن اشتباهی برای انجام عمل لیپوساکشن وجود ندارد، اما توجه داشته باشید که هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال شلی پوست به خصوص در مورد لیپوماتیک معده بیشتر می‌شود.

ممکن است به این نتیجه برسید که شل شدن پوست پس از کاهش وزن شدید می‌تواند یک مشکل جدی به حساب بیاید. اما تنها عمل لیپوساکشن و لیزر لیپولیز بدن بهترین نتایج ممکن برای سفت‌کردن پوست از لیپوساکشن را به شما ارائه خواهد داد. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که به دلیل بزرگی شکم یا عدم خاصیت ارتجاعی پوست، ممکن است بخواهید عمل جراحی شکم را در نظر بگیرید.

آیا عمل لیپوساکشن خطرناک است؟

عمل لیپوساکشن به عنوان یک سرمایه‌گذاری در بدن شما است و مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری نیاز به حفظ و نگهداری دارد. لیپوساکشن شکم مانع از عود مجدد چاقی پهلو در شما نشده و مطمئناً به عنوان یک روش پیشگیری از افزایش وزن نیست. به یاد داشته باشید که لیپوساکشن یک راه حل کاهش وزن نیست و نباید مانند آن استفاده شود.

لیپوساکشن معده سلول‌های چربی را برای همیشه از ناحیه شکم شما حذف می‌کند. آن سلول‌ها از بدن شما به بیرون منتقل می‌شوند اما محل ذخیره‌کننده چربی در بدن شما تغییر نخواهد کرد.

پس از لیپوساکشن شکم، بدن شما نسبت به گذشته سلول‌های چربی حدود ۷۰ درصد کمتر در ناحیه شکم خواهد داشت. اگر بعد از لیپوساکشن شکم و پهلوها دوباره اضافه وزن پیدا کنید، بدن شما همان مقدار چربی را در همان مکان‌های قبلی ذخیره خواهد کرد. با این حال، از آنجایی که سلول‌های چربی زیادی را در معده حذف کرده‌ایم، سایر نواحی ممکن است بزرگ‌تر از معده شما به نظر برسند. شکم شما همیشه کوچکتر از آن چیزی است که بدون لیپوماتیک وجود داشت، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید و هرگز اضافه وزن پیدا نکنید. بنابراین مراقبت‌های بعد از عمل لیپوساکشن، چیزی است که شما باید آن را حفظ کنید. لیپوساکشن یک راه حل سریع نیست و نباید این گونه به آن نگاه شود.

لاغری سریع با لیپوساکشن

لیپوساکشن غبغب

لیپوساکشن غبغب براساس نوع پوست و تاثیرات دلخواه بر روی شما انجام می‌‌شود. افراد ۲۰ تا ۵۰ ساله که پوست الاستیک‌تری دارند ممکن است از نتایج لیپوساکشن گردن سود ببرند. این روش چربی اضافی را از بین می‌برد، اما کیفیت پوست را بهبود نمی‌بخشد. جراحی لیفت گردن می‌تواند چین خوردگی غبغب همچنین افتادگی یا شلی پوست گردن را اصلاح کند.

  • پزشکان می‌توانند لیپوساکشن را تحت بی‌حسی موضعی انجام دهند.
  • پزشکان می‌توانند روش ساب منتوپلاستی را تحت بی‌حسی موضعی با یا بدون دریافت داروی آرامبخش انجام دهند.
  • پزشکان قادرند عمل لیفت گردن را تحت بیهوشی عمومی یا از طریق تزریق داروی آرامبخش با داروهای داخل وریدی انجام دهند.
  • عوارض جانبی می‌تواند شامل تورم، کبودی، از دست دادن حساسیت صورت، تغییرات رنگدانه در پوست، عفونت و عدم تقارن صورت باشد.

چنان‌چه نیازمند دریافت اطلاعات دقیق‌تری در این باره هستید، یک مشاوره آنلاین جراحی زیبایی صورت با متخصصین پذیرش ۲۴ می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

گفتگوی آنلاین با جراح زیبایی

خطرات و عوارض احتمالی عمل لیپوساکشن

اما آیا لیپوساکشن بی‌خطر است؟ همانند هر عمل جراحی بزرگی، لیپوساکشن نیز با خطراتی مانند خونریزی و واکنش به بیهوشی همراه است. اما برخی از عوارض احتمالی مخصوص لیپوساکشن عبارت‌اند از:

بی نظمی‌های کانتورینگ: پوست شما ممکن است به دلیل حذف ناهموار چربی، ضعف خاصیت ارتجاعی پوست و بهبودی غیرمعمول، برآمده، مواج یا پژمرده به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشند. آسیب زیر پوستی ناشی از عبور لوله نازک (کانولا) که در حین لیپوساکشن استفاده می‌شود ممکن است ظاهر خالدار دائمی به پوست بدهد.

تجمع مایعات: کیسه‌های موقتی مایع یا سروم می‌توانند در زیر پوست ایجاد شوند. این مایع ممکن است نیاز به تخلیه با سوزن داشته باشند.

بی‌حسی. ممکن است احساس بی‌حسی موقت یا دائمی در ناحیه آسیب دیده داشته باشید. تحریکات موقت عصبی نیز ممکن است به وجود بیاید.

عفونت: اگر چه بروز عفونت‌های پوستی به عنوان عوارض لیپوساکشن نادر است اما امکان بروز آن وجود دارد. عفونت شدید پوستی ممکن است تهدید‌کننده زندگی باشد.

سوراخ‌شدن اجزای داخلی: به ندرت ممکن است که کانولای وارد شده به عمق بیش از حدی از بدن نفوذ کند و یا اندام داخلی را سوراخ کند. در چنین مواردی احتمال نیاز به عمل جراحی اورژانسی، ممکن است وجود داشته باشد.

آمبولی چربی: تکه‌های چربی شل‌شده ممکن است جدا‌شده و در یک رگ خونی گیر کنند. در این شرایط احتمال تجمع آنها در ریه یا حتی حرکت به سمت مغز وجود دارد. آمبولی چربی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

مشکلات کلیوی و قلبی: تغییر در سطح مایعات حین تزریق و ساکشن مایعات می‌تواند باعث مشکلات بالقوه تهدید‌کننده حیات کلیه، قلب و ریه شود.

سمیت لیدوکائین: لیدوکائین یک بی‌حس‌کننده است که اغلب با مایعات تزریق‌شده در حین لیپوساکشن برای کمک به مدیریت درد تجویز می‌شود. اگرچه به طور کلی این دارو بی‌خطر است، اما در شرایط نادر، امکان رخ‌دادن سمیت لیدوکائین وجود دارد. سمیت لیدوکائین می‌تواند باعث مشکلات جدی قلب و سیستم عصبی مرکزی شود.

اگر جراح روی سطوح بزرگتری از بدن شما کار کند یا چندین روش را در طول یک عمل انجام دهد، خطر عوارض احتمالی لیپوساکشن دو چندان می‌شود. با جراح در مورد چگونگی اعمال این خطرات در مورد خودتان صحبت کنید.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که تحت عمل جراحی لیپوساکشن قرار گرفته‌اید و برخی علائم غیر معمولی را تجربه می‌کنید، می‌توانید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. خبر خوب این که گروه متخصص جراحی زیبایی صورت پذیرش ۲۴ در کنار شما هستند تا ابهامات شما را در مورد انجام این روش زیبایی برطرف نمایند.

۳.۲/۵ (۲۴ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.houstonliposuction.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامره
سامره
3 ماه قبل

سامره

Azad horami
Azad horami
4 ماه قبل

سلام وخسته نباشید ، به دکتر عزیز ، هزینه برداشتن چربی ها ،فقط از ناحیه شکم چقدر است

علی حیدری
علی حیدری
10 ماه قبل

باسلام
میخواستم ببینم هزینه لیپوساکشن سینه ها وزیر بغل چقدر میشه
ممنون

میترا
میترا
پاسخ به  علی حیدری
5 ماه قبل

باسلام منم سوالم همین است لیپوساکشن سینه وزیربغل هزینش چنده؟

شیرین
شیرین
پاسخ به  علی حیدری
3 ماه قبل

باسلام منم میخاستم ببینم هزینه لیپ شکم چنده؟؟؟

طیبه ولی پور
طیبه ولی پور
پاسخ به  شیرین
1 ماه قبل

سلام هزینه ساکشن شکم چند است، ممنون از پاسخگویی تان

ارزو
ارزو
پاسخ به  علی حیدری
17 روز قبل

سلام هزینه ساکشن شکم؟ممنون

دکمه بازگشت به بالا