مولتی ویتامین‌ها، روش مصرف و عوارض جانبی آن‌ها

مولتی ویتامین، و هرآنچه که باید از طریقه مصرف و عوارض و فواید آن بدانید.

فهرست مطالب

مولتی ویتامین

  • آیا شما تا به حال انواع قرص، پودر یا شربت مولتی ویتامین را مصرف کرده‌اید؟
  • خودتان خودسرانه و یا به تجویز پزشک شروع به مصرف‌ آن‌ها کرده‌اید؟
  • در صورت مصرف خودسرانه، آیا از روش مصرف و عوارض جانبی آن‌ها اطلاع دارید؟به دلیل وجود ابهامات زیاد در مورد این مساله، تصمیم گرفتیم در این مطلب به تمام نکاتی که باید در مورد انواع مولتی‌ ویتامین‌ها مانند کپسول مولتی ویتامین مینرال، قرص مولتی دیلی، قرص مولتی ویتامین خارجی (مولتی ویتامین فارماتون)، قرص جوشان مولتی ویتامین، قرص پریناتال، مولتی ویتامین تراپوتیک و غیره بدانید صحبت کنیم.
    با توجه به عوارض جانبی و تداخلاتی که ممکن است هرکدام از انواع مولتی ویتامین‌ها برای بدن شما داشته باشند، توصیه می‌شود که حتما تحت نظر پزشک مصرف شوند.
    در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا و عدم امکان مراجعه حضوری، می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی در این زمینه با صد ها پزشک آنلاین متخصص تغذیه و سلامتی بهره‌مند شوید.

مولتی ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین‌های مختلف هستند که به طور معمول این ویتامین‌ها در غذاها و سایر منابع طبیعی یافت می‌شوند. در مورد انواع مولتی ویتامین‌های مینرال مانند کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی اپتی وومن (مخصوص خانم‌ها)، علاوه بر انواع ویتامین، دارای مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و روی نیز هستند.
از مولتی ویتامین‌ها معمولا برای تامین ویتامین‌هایی که از طریق رژیم غذایی در اثر تغذیه نامناسب دریافت نمی‌شوند و یا برای درمان کمبود ویتامین ناشی از انواع بیماری، بارداری و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در مقابل، مصرف بیش از حد ویتامین‌های A ، D ، E یا K می‌تواند عوارض جانبی جدی یا تهدیدکننده زندگی ایجاد کند. قبل از مصرف مولتی ویتامین‌ها، تمام شرایط پزشکی خود مانند آلرژی، بارداری یا شیردهی را به پزشک اطلاع دهید. چراکه دوز مورد نیاز شما در دوران بارداری متفاوت است و ممکن است در صورت مصرف خودسرانه به جنین آسیب وارد شود.

گفت و گوی تلفنی و متنی با پزشک

روش مصرف مولتی ویتامین‌ها

سعی کنید مولتی ویتامین‌ها را دقیقاً مطابق با دستور مصرف نوشته شده روی برچسب آن‌ها یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. هرگز بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. از مصرف محصولات مشابه مولتی ویتامین با هم خودداری کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. چراکه می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین یا عوارض جانبی جدی شود.
در مورد مولتی ویتامین‌های مینرال نیز، مصرف بیش از دوز مواد معدنی می‌تواند لکه‌های دندانی، افزایش ادرار، خونریزی معده، ضربان قلب نامنظم، گیجی و ضعف عضلانی ایجاد کند. حتما مولتی ویتامین خود را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید. قبل از بلعیدن قرص‌های جویدنی باید آن را بجوید. قرص‌های زیرزبانی را زیر زبان خود بگذارید و اجازه دهید کاملا حل شوند.
برای مصرف شربت‌های مولتی ویتامین از پیمانه‌های مخصوص یا سرنگ به جای قاشق غذاخوری استفاده کنید. به طور منظم از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. از آن‌ها در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید و هرگز در فریزر نگذارید و یا از شیشه یا ظرف اصلی خارج نکنید. در صورت فراموش کردن یک دوز، هر چه زودتر آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، فقط دوز جدید را مصرف کنید.

اگر مولتی ویتامین شما حاوی پتاسیم است، از مصرف زیاد نمک در رژیم خود اجتناب کنید. اگر رژیم غذایی کم نمک دارید، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی با پزشک خود مشورت کنید. مولتی ویتامین‌ها را به همراه شیر، سایر محصولات لبنی، مکمل‌های کلسیم یا آنتی اسیدهایی که حاوی کلسیم هستند مصرف نکنید. کلسیم ممکن است جذب برخی از مواد مولتی ویتامین را برای بدن شما دشوار کند.

عوارض جانبی مولتی ویتامین‌ها

پس از مصرف انواع مولتی ویتامین، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو؛ حتما به خدمات اورژانس پزشکی اطلاع دهید. معمولا مولتی ویتامین‌ها طبق دستور مصرف اصلی خود، عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند. اما عوارض جانبی شایع آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در صورت مصرف بیش از دوز، معمولا علائمی مانند درد، استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش اشتها، ریزش مو، پوسته‌پوسته شدن صورت یا بدن، احساس خارش در دهان یا اطراف آن، کاهش وزن، تغییر در دوره‌های قاعدگی، افزایش بیش از حد اشتها و چاقی (مثلا در مواردی قرص مولتی ویتامین مینرال چاق‌کننده است)، سردرد شدید، درد عضلات یا مفاصل، کمر درد شدید، خون در ادرار، رنگ پریدگی پوست و کبودی مشاهده می‌شود که حتما نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط پزشک دارد. می‌توانید با صدها پزشک آنلاین عمومی حاضر در پذیرش۲۴ در این مورد مشورت کنید.

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند و یا بر نحوه عملکرد آن‌ها در بدن تأثیر بگذارند. در صورت مصرف داروهای زیر، از پزشک یا داروساز خود در این مورد سوال کنید:

بهترین مولتی ویتامین‌ها

در حال حاضر انواع مولتی ویتامین‌ها با برندهای مختلف در داروخانه ها موجود هستند و معمولا قیمت مولتی ویتامین مینرال خارجی بیشتر از نوع ایرانی آن است. علاوه بر اینکه باید از برندهای معتبر و شناخته شده داخلی و خارجی محصول خود را خریداری کنید، به ترکیبات موجود در هر مولتی ویتامین نیز دقت کنید.
به عنوان مثال، بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو باید حاوی ویتامین A، B کمپلکس، ویتامین C، ویتامین E و ماده معدنی روی یا زینک باشد.
بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن باید حاوی ویتامین B کمپلکس، ویتامین E، امگا ۳ و مواد معدنی کلسیم و منیزیم باشد. مولتی پریناتال‌ها که برای زنان در دوران بارداری و شیردهی طراحی شده‌اند، معمولا حاوی فولیک اسید، ویتامین D3، ویتامین C، B کمپلکس، روی و آهن و مولتی ویتامین‌های تراپوتیک فقط حاوی دو نوع ویتامین A و B کمپلکس برای افراد دچار سوءتغذیه هستند.
اگر دقت کرده باشید، چندین سال است که مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال فارماتون بین افراد مختلف رایج شده است. اما واقعا فارماتون چیست؟
این مکمل غذایی طبق گفته تولیدکنندگان آن می‌تواند برای رفع خستگی‌های ناشی از استرس، افزایش انرژی، بهبود علائم عمومی ناشی از افزایش سن، افزایش تمرکز ذهنی، پیشگیری از افسردگی، کاهش چربی خون، جبران فقر آهن و رفع کم‌خونی به دلیل داشتن ویتامین A، ویتامین E، B کمپلکس، ویتامین D، اسید فولیک و مواد معدنی کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم مصرف شود.

به یاد داشته باشید که مولتی ویتامین‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز مصرف مولتی ویتامین‌های خود را به دیگران توصیه نکنید و خودتان نیز فقط از موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه پیش از مصرف انواع مولتی ویتامین با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید، چراکه وضعیت بالینی فعلی شما در تعیین میزان دوز مصرفی بسیار مهم است. دسترسی به وب سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن نوبت دهی آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. از این فرصت غیرحضوری استفاده کنید و خودسرانه به سراغ مصرف مولتی ویتامین‌ها نروید. با پزشک آنلاین عمومی تلفنی و متنی صحبت کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه مولتی ویتامین و مسائل مربوط به آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان عمومی پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

گفت و گو با پزشک عمومی آنلاین

۳.۲/۵ (۲۱ نظر)

منبع
webmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
234 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود قاف
مسعود قاف
13 روز قبل

بنده مولتی ویتامین اسکای من مصرف میکنم ، احساس میکنم مصرف این دارو منو عصبی میکنه و رفتار تهاجمیم باعث میشه اکثرا به اطلاعات عمیق ذهنیم دسترسی نداشته باشم تا منو اروم کنن یا انگار سردرگم میشم. مشکل چیه؟!

شهناز توکلی
شهناز توکلی
19 روز قبل

شهناز توکلی دوماه اس دارو برای میکرکب معده درو مصرف می کنم یکهفته دکترم نیست والان دارم روزی دوتا مولتی ویتامین مصرف می کنم ایا اشکالی دارد

نرجس
نرجس
20 روز قبل

سلام امروز اشتباهی دوتا پریناتال خوردم ۵ ماهه بار دارم یکی صبح ساعت ۱۰ خوردم یکی ۴ بعد ظهر مشکلی پیش میاد؟؟؟

بابک بزرگ
بابک بزرگ
24 روز قبل

سلام من الان دو روزه مصرف میکنم مولتی ویتامین و احساس میکنم یه توده در گلوم هس میشه راهنماییم کنین

مهدی
مهدی
پاسخ به  بابک بزرگ
16 روز قبل

من هم همین حالت رو دارم اگر به نتیجه ای رسیدید من رو هم در جریان بگذارید سپاس

نیلوفر
نیلوفر
27 روز قبل

سلام من گپسول ویتالی تون مصرف میکنم تو آفتاب نرم شده تغیر شکل داده از این ژله ای ها هست آیا میشه خورد ازشون دیگه

ریحانه
ریحانه
1 ماه قبل

سلام و وقت بخیر من تازگی چکاب دادم و ویتامین d3خیلی پایین بود و دکتر برام آمپول نوشت و گفت دو هفته یکبار تزریق کن
هنوز دو هفته نشده که دکتر دیگه ای برام اپتی وومن و بیوتین نوشتن مشکلی نداره مصرفش ؟!

امیری
امیری
1 ماه قبل

سلام من بیماری قلبی دارم ایامتوانم ازقرص
ویتامین ایپی من استفاده کنم چون دارو مصرف میکنم

محمد بشیر امیری
محمد بشیر امیری
1 ماه قبل

سلام داکتر صاحب محترم
دکتر صاحب عزیز مشکل کمبود ویتامین دارم و اگر شیرینی باب و ویتامین سی بخورم تمام وجود درد میکند دهن ام خشک ،یبوست و پرده گی صورتو زردی رنگ برم ایجاد میشود؟

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام من مولتی ویتامین ویتامینE مصرف می کنم عوارض دارد

نگار
نگار
1 ماه قبل

سلام مولتی ویتامین تراپوتیک را چه زمانی باید مصرف کرد؟ با معده خالی یا بعد از غذا؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  نگار
16 روز قبل

بهترین زمان همراه غذا

اسی
اسی
1 ماه قبل

سلام من اضافه وزن دارم مولتی ویتامین مصرف کنم اشکالی نداره؟

مهتاب
مهتاب
پاسخ به  اسی
16 روز قبل

سلام من اضافه وزن دارم میتونم مولتی ویتامین بخورم

اسی
اسی
1 ماه قبل

س

هوشنگ هستمم
هوشنگ هستمم
1 ماه قبل

هوشنگ هستم ۴۳ساله دو روز مولتی دیلی مصرف کردم اسهال و استفراغ گرفتم ایا ادامه بدم ؟

رضا
رضا
1 ماه قبل

آیا مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد و تقویت بدن خوب است

علی
علی
2 ماه قبل

سلام آیا مولتی ویتامین برای گلودرد مفیداست

یاسر امینی
یاسر امینی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید یاسر هستم ۳۰ساله.میخواستم بدون من ضعف پاهام زیاد شده بطوریکه نسبت به قبل تر راه که میرم پاهام درد میگیره.البته کار من پشت میزی هست میخواستم بدونم میتونم از قرص مولتی ویتامین استفاده کنم.بهم میگن ضعف پاهام برا کمبود ویتامین هست درسته آیا؟

یوسف
یوسف
پاسخ به  یاسر امینی
2 ماه قبل

داداش مشکلش جلقه جلق نزن خوب میشی

شیدا
شیدا
پاسخ به  یاسر امینی
1 ماه قبل

قرص مولتی ویتامین که کلا خیلی خوبه ولی شما باید ورزش کنی یااینکه پیش پزشک بری ببینی مشکل مفصل نداری

من مهریه استم ۴۲ سال دارم و تامین به مشوره دوکت
من مهریه استم ۴۲ سال دارم و تامین به مشوره دوکت
3 ماه قبل

و تامین مصرف میکنم به مشوره دوکتورم اما زیادی وقت و تامین ها ره با بادیان و حیل چای مصرف میکنم ایا اشتباه میکنم

پریامولودی
پریامولودی
3 ماه قبل

سلام ببخشد من ۱۵سالمه ودمنوش لاغری استفاده میکنم ک بهم گفتن شبهایدونه قرص مولتی ویتامین بخورگفتم ببینم زررندارع یامشکلی واسم ایجادنمیکنه

Mmm
Mmm
پاسخ به  پریامولودی
1 ماه قبل

سلام پریا بخور ضرر ندارد .من هر روز مولتی ویتامین میخورم

مهدی
مهدی
پاسخ به  پریامولودی
16 روز قبل

بدون مشورت با پزشک مصرف در طولانی مدت ایراد دارد

جواد
جواد
4 ماه قبل

سلام

محمود
محمود
4 ماه قبل

من به کمک فوری نیاز دارم

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمود
4 ماه قبل

چه کمکی

حسن
حسن
4 ماه قبل

با سلام من دو هفتست که صبحها مولتی ویتامین و امگا ۳ مصرف میکنم و ۴۳ سالمه و حالا صورتم که تا حالا سابقه نداشته جوش زیر پوستی زده آیا احتمال داره بخاطر مصرف این قرصها باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

علیرضا
علیرضا
4 ماه قبل

دوستان اینهمه سوال پرسیدین مگه نمیبینین کسی جواب نداده چرا هی دوباره ادامه میدین؟!

ماری
ماری
پاسخ به  علیرضا
4 ماه قبل

چون اسکلن:)))

نعمان
نعمان
5 ماه قبل

سلام من از این قرص تاسه روز که خوردم کلیه هام سنگین شدن انگار ورم کردن دیگه نخوردم چیکارکنم

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام خوردن چند قرص مولتی ویتامین تاثیر گذار هست بر بدن
آیا قطع قرص مولتی ویتامین زیان آور هست؟

اکبر جعفری
اکبر جعفری
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم اونم اینه که من مولتی ویتامین فارماژلیتان مصرف میکنم میخواستم بدونم مصرف داعمی مثلاً یک سال یا تا آخر عمر هروز یک عدد مشکلی نداره ؟

یوسف
یوسف
6 ماه قبل

ایا بامصرف قرصهای ویتامینه میشود مشکل پسردارشدن حل شود

سمانه
سمانه
پاسخ به  یوسف
4 ماه قبل

سلام تا سه ماه قبل بارداری گرمی جات بخور

امیر
امیر
پاسخ به  یوسف
4 ماه قبل

با مراجعه به دکتر میتوانید رژیم غذایی مناسب برای فرزند دختر یا پسر را ازشون بگیرید . با یک قرص ویتامین نمیشه دوست عزیز ♥️

مینا
مینا
6 ماه قبل

سلام
من همیشه قرص مولتی ویتامین و قرص هایی مثل امگا ۳ و ویتامین ای رو بعد از ناهار میخورم
خواستم بدونم اگر در وعده ناهار ماست یا دوغ مصرف کرده باشم بعدش میتونم قرصهامو بخورم یا باید فاصله بدم ؟
و اینکه قرص کلسیم رو صبحها بخورم یا شبها ؟

سادات
سادات
6 ماه قبل

سلام یک کلیه دارم مولتی ویتامین دکتر داده کدام نوع بهتره و روزی چند تا

مریم
مریم
7 ماه قبل

انگشتای دستام ورم کرده و حالت تهوع گرفتم و سر درد و سوزش معده و حالت خیلی بدی دارم همش دلم میخواد دستام محکم فشار بدم و همچنین انگشتای پاک
به نظرتون چیکار کنم الآن؟

مریم
مریم
7 ماه قبل

سلام من ۲۰ سالمه یه چهار روزی میشه چند تا ویتامین و مکمل وهر روز میخورم دو نوع قرص زینک،امگا ۳،ویتامینdواینکه ۳ شب پشت سرهم ماکارونی میخورم ولی شب سوم الآن خیلی حالم بده شده…

ممدشونم
ممدشونم
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

مصرف مکمل هاتو قطع کن بدنت بهشون نمی سازه یا حداقل شب موقعه خواب نخور

فریده فعال
فریده فعال
7 ماه قبل

سلام من قبل از باز کردن پلپ در شربت لیکومیون حدود یک هفته بیرون از یخچال بود بعد از باز کردن پلپ درب شربت داخل یخچال گذاشتم ایا وقتی یک هفته بیرون یخچال بود شربت خ فاسد یا خراب نشده

امینی
امینی
7 ماه قبل

سلام من کم خونی دارم دکترمولتی ویتامین برام نوشت دوروزروزی یک عددخوردم زیرسینه سمت چپم میسوزه ومدفوع قوه ای تیذه دیدم ایاعوارض مولتی ویتامین هستش

پارسا عبدی
پارسا عبدی
9 ماه قبل

(نوار خالی)

Khorram
Khorram
9 ماه قبل

باسلام عرض ادب احترام پسر و دخترم مولتی ویتامین اکتی من استفاده کرده و بدنشان لرز گرفته ودچار گرسنگی شدید شده اند اما لرزش بدنشان اذیت میکند ضمنا پسرم داروی چربی خون استفاده میکند، سپاس از راهنماییتان

محبوبه کریمی
محبوبه کریمی
9 ماه قبل

سلام من امروز صبح مولتی ویتامین خوردم بدن دردگرفتم

هاجر
هاجر
9 ماه قبل

من وزنم بالاست وقرص مولتی ویتامین مینرال رابرام پزشک تغذیه داد یادم رفت بگم که کیسه صفرا عمل کردم وندارم خواستم ببینم استفاده برام مشکلی داره یا نه

سمیه جمیشدی
سمیه جمیشدی
9 ماه قبل

سلام من افسردگی دارم وقتی ک از دارو ها استفاده میکنم مشکل زنونه رنج میبرم نمیدونم. چرا

علی
علی
9 ماه قبل

من باشگاه میرم و ورزش میکنم بهترین تایم مصرف مولتی ویتامین مینرال واسه من چه تایمی از روز است؟

سارا
سارا
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

همراه صبحانه

ماه
ماه
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر خانم ۵۰ سال هستم و یاعسه شدم سوالم در مورد قرص Mivolis آیا جویدنی است و روزی یک عدد
و از کجا بفهمم که آیا بدنم نیاز به این قرص دارد یا نه
آزمایش چکاپ کامل بدهم اگر نیاز بود بخورم یا شروع کنم

مهدی
مهدی
10 ماه قبل

سلام،من قرص manvit رو وقتی میخورم ۳ الی ۴ تا جوش در نواحی مختلف بدنم میزنم،آیا باید کامل ترکش کنم یا عادیه؟

Fre
Fre
10 ماه قبل

دکتر بنده دو ساله تریاک ترک کردم عرق‌پیش از حد میکردم سه رو روز از این ویتامین مصرف میکنم کلان عرق کردن از بین رفته ولی قفسه سینه و زیر قفسه سینه ام درد میکنه اذیت میشم

اسماعیل
اسماعیل
10 ماه قبل

سلام من باتوجه به کار زیاد که از صب ساعت۱۰تا ۱شب سرپاهستم قرص ولتی ویتامین مصرف میکنم البته دوروزه آیا صلاح میدانید یا نه ممنون

بیژن
بیژن
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر
در توضیحات نوشتید مولتی ویتامین رو با مواد لبنی به علت کلسیم موجود در این مواد مصرف نکنید، در حالیکه خود مولتی ویتامین‌ها کلسیم دارند، پس چطور کلسیم داخل مولتی ویتامین‌ها جذب ویتامین‌ها رو دشوار نمیکنه؟

خانم افراسیابی
خانم افراسیابی
1 سال قبل

چرا مولتی کمپلکس باعث پریود میشود

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من برای چاق شدن مولتی ویتامین می خورم آیا تاثیر دارد

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

سلام دکتر من خیلی بیش ار حد کم اشتها هستم در صورتی که اگر آ دو روز هم غذا نخورم عین خیالم نیس معدم ضعف میره اما نمیتونم غذا بخورم. بنظرتون چکار کنم.

فرزانه
فرزانه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.من قرص مولتی ویتامین مینرال گرفتم بدون دستور پزشت میخاستم بخورم مشکلی داره؟طریقه مصرفش چ طوره؟و اینگه ایا باعث چاقی میشه؟

محمد عزيز سلطانی
محمد عزيز سلطانی
1 سال قبل

سلام علیکم داکتر صاحب. بنده مریض عدم کفایه کلیوی داشتم تقریبا پنج سال پیش ترانسپن کردم . فعلان بسیار احساس ضعیفی میکنم .آیا امکان دارد از تابلیت مولتی‌ویتامین ها استفاده کنیم. لطفا هر چه زودتر جواب بنده را بدهید. ممنون.

بهترین علی. ق
بهترین علی. ق
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر باشه. من بیماری روده کولیت عصبی ای بی اس داشتم که نتیجه درمان عمل جراحی وحذف نود سانتیمتر از روده کوچیکم شد. حالا این عوارض عدم جذب مواد. کلسیم و سه نوع ویتامین مشکلات زیادی برام درست کرده تااندازه ای که برچسب اعتیاد بهم خورد. بیکاری ممتد بی‌پولی ودر نهایت خوانواده ای که دوتا هم بچه داشتم از هم پاشید. اما متاسفانه در هنوز زنده ام وباید ادامه بدم. اما دیگه نمیتونم. کامنتی براتون گذاشتم و عاجزانه ازتون کمک خواستم. چون تخصصتون پزشکی هست. خواستم کمکم کنید چه داروهایی باید مصرف کنم که جای کلسیم و ویتامینهایی که جذب روده نمیشوند رو پر کنه. این نهایت لطفتون بهم میشه. ممکنه همینقدر اندازه یه مشاوره کوتاه کمک کنید. البته اینم بگم قبلش همه جور کاری که تونستم کردم اما متاسفانه نتیجه نداد پیش هر پزشکی هم که رفتم یا نتونست کاری بکنه. یا نخواستن و فقط هزینه ووقت بیهوده صرف شد. بعضیهاشون بعد از دریافت هزینه خودشون +آزمایش‌هایی که صورت میدادن حالا میخاستن بفرستن پیش یه همکار دیگشون. البته قصد بدی از گفتن این حرفها نداشتم آقای دکتر فقط خواستم بگم که من همه تلاشمو کردم. متاسفانه خودتونم خوب میدونید اکثر پزشکان اینشکلی هستن و اینا واقعیت‌های جامعه مون هست اما اینم میدونم همشون اینشکلی نیستن وبه همین دلیل است که دارم سعی میکنم یکیشونو پیدا کنم. این دومین کامنتی هست که گذاشتم. دوباره ازتون خواهش میکنم که کمکم کنید توکلت و الل الله

تارا فریدی
تارا فریدی
1 سال قبل

قرص مولتی ویتامین وان ا دی برای چاقی صورت؟
میتونم شب و روز ازش استفاده کنم تا چاق بشم؟

دکتر محمد محمدی هستم
دکتر محمد محمدی هستم
پاسخ به  تارا فریدی
5 ماه قبل

بله عزیزم

دکمه بازگشت به بالا