از تفاوت آلزایمر و پارکینسون چه می‌دانید؟

اگر نسبت به تفاوت آلزایمر (Alzheimer) و پارکینسون (Parkinson) کنجکاو هستید، بهتر است بدانید که بیماری پارکینسون یک اختلال نورودژنراتیو مغز است که علائم آن معمولا به‌تدریج ظاهر می‌شوند و با گذشت زمان پیشرفت می‌کنند. محققان اعلام کرده‌اند که این بیماری بر سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین در بخشی از مغز به نام جسم سیاه تأثیر می‌گذارد. در واقع مرگ یا آسیب سلول‌های عصبی این ناحیه منجر به کاهش تولید دوپامین می‌شود.

البته پارکینسون ممکن است بر سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی که عملکردهایی مانند فشار خون، هضم و تعریق را تنظیم می‌کنند نیز تأثیر بگذارد و باعث کاهش تولید نوراپی‌نفرین شود. این مساله در بروز علائمی مانند خستگی و تغییرات فشار خون واقعا موثر است.

درحالی‌که بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل در افراد مسن است. در آلزایمر، نوعی پروتئین به نام بتا آمیلوئید در میان سلول‌های عصبی مغز جمع می‌شود و پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهد. پروتئینی به نام تاو نیز ایجاد می‌شود و رشته‌هایی را تشکیل می‌دهد که در داخل سلول‌های عصبی پیچیده می‌شوند. این گره‌های نوروفیبریلاری نحوه ارتباط سلول‌های عصبی با یکدیگر را مختل می‌کنند.

در این وضعیت، سلول‌های عصبی سالم ارتباط خود را با سایر سلول‌های عصبی از دست می‌دهند و به‌درستی کار نمی‌کنند یا می‌میرند. معمولا آسیب مغزی در آلزایمر از هیپوکامپ و قشر انتورینال شروع می‌شود. این نواحی مغز در ایجاد خاطرات دخیل هستند. با پیشرفت آلزایمر، آسیب می‌تواند نواحی بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی ممکن است آتروفی مغز یا کوچک شدن مغز رخ دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از تفاوت آلزایمر و پارکینسون اشاره خواهیم کرد.

تفاوت آلزایمر و پارکینسون از نظر نحوه تشخیص

تفاوت آلزایمر و پارکینسون از نظر نحوه تشخیص
تفاوت آلزایمر و پارکینسون از نظر نحوه تشخیص

روند تشخیص پارکینسون و آلزایمر برای پزشک همیشه ساده نیست و ممکن است نیاز به ابزارهای تشخیصی مختلفی داشته باشد. اصولا هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد، بنابراین پزشک ممکن است از ترکیبی از روش‌های زیر استفاده کند:

  • بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار در حین معاینه
  • انجام آزمایش‎های عصبی مانند نوار عصب و عضله
  • بررسی پاسخ فرد به داروهای پارکینسون

درحالی‌که برای تشخیص آلزایمر اغلب از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • بررسی سابقه پزشکی، سلامت کلی و هرگونه تغییر در رفتار یا شخصیت بیمار در حین معاینه
  • انجام تست‌های حافظه، حل مسئله، شمارش، بیان و تمرکز
  • انجام آزمایش خون و ادرار برای رد سایر شرایط
  • انجام انواع روش‌های تصویربرداری برای اسکن مغز، مانند سی‌تی اسکن یا ام آر آی برای رد سایر شرایط

مطمانا دقت نظر و تجربه پزشک کمک زیادی به او در تشخیص فرق بین آلزایمر و پارکینسون می‌کند. هرگونه اشتباه می‌تواند باعث شروع یک روند درمانی نامناسب و بدتر شدن علائم بیمار شود. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که در انتخاب پزشک متخصص مغز و اعصاب به‌عنوان دکتر آلزایمر یا دکتر پارکینسون دقت کنید.

اصولا یک پزشک حرفه‌ای در مورد تفاوت آلزایمر و پارکینسون توضیحاتی به همراهان بیمار ارائه می‌دهد تا با آگاهی بیشتری با این وضعیت جدید برخورد کنند.

فرق آلزایمر و پارکینسون از نظر فاکتورهای مختلف

تفاوت آلزایمر و پارکینسون
تفاوت آلزایمر و پارکینسون

اگرچه پارکینسون و آلزایمر علائم و فاکتورهای خطر مشابهی دارند، اما به نظر نمی‌رسد که ارتباطی بین پارکینسون و آلزایمر وجود داشته باشد و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یکی از آن‌ها می‌تواند منجر به بروز دیگری شود وجود ندارد. به کمک جدول زیر می‌توانید با یک نگاه از تفاوت آلزایمر و پارکینسون از نظر علائم، علل، فاکتورهای خطر، نحوه درمان و غیره آگاه شوید.

بیماری آلزایمر بیماری پارکینسون
·       مشکلات حافظه و فراموشی

·       مشکل در انجام وظایف روزمره

·       گیجی

·       مشکل در یافتن کلمات

·       لرزش اعضای بدن به‌ویژه دست‌ها

·       سفتی بدن

·       اختلال در تعادل و هماهنگی

·       افسردگی

·       مشکل در بلع و جویدن

·       مشکل در صحبت کردن

·       مشکلات ادراری

·       یبوست

·       اختلالات خواب

علائم
اغلب علائم بعد از ۶۵ سالگی شروع می‌شوند. البته احتمال بروز آلزایمر زودرس وجود دارد. معمولا میانگین سن شروع ۶۰ سال است و به‌ندرت قبل از ۴۰ سالگی ظاهر می‌شود. سن شروع بیماری
ترکیبی از عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و عوامل محیطی می‌توانند به بروز آلزایمر کمک کنند. ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند به بروز پارکینسون کمک کنند. علل
·       افزایش سن

·       سابقه خانوادگی

·       آسیب به سر

·       شرایط قلبی عروقی

·       بالا رفتن سن

·       قرار گرفتن در معرض سموم

·       آسیب یا ضربه به سر

·       مرد بودن

فاکتورهای خطر
·       دارودرمانی

·       فعالیت بدنی

·       تغییرات رژیم غذایی

·       درمان شناختی و رفتاری

·       دارودرمانی

·       تحریک عمیق مغز

·       فیزیوتراپی

روش درمان
پس از تشخیص، میانگین امید به زندگی ۴ تا ۸ سال است. البته برخی از افراد ممکن است تا ۲۰ سال زندگی کنند. پارکینسون امید به زندگی افراد را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند باعث آسیب‌پذیری افراد در برابر عفونت یا تروما شود. امید به زندگی
یک بیماری پیشرونده است، بنابراین علائم ممکن است در طول زمان بدتر شوند. با پیشرفت پارکینسون، علائم ممکن است بدتر شوند. چشم انداز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

توصیه می‌کنیم که در صورت داشتن علائم پارکینسون یا آلزایمر به پزشک مراجعه کنید. زیرا تشخیص و درمان سریع ممکن است به کاهش علائم کمک کند و سرعت روند پیشرفت آسیب مغزی را کاهش دهد.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات ویزیت دکتر آنلاین مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره آنلاین بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب یا همان دکتر آلزایمر و پارکینسون برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تفاوت آلزایمر و پارکینسون

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در مورد تفاوت آلزایمر با پارکینسون دست پیدا کنید.

۱. تفاوت آلزایمر و پارکینسون چیست؟

دو نوع اختلال مغزی هستند که به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. در اصل پارکینسون یک بیماری ارثی است که به‌دلیل جهش‌های ژنتیکی رخ می‌دهد. درحالی‌که هنوز علت دقیق آلزایمر مشخص نیست و ترکیبی از عوامل محیطی، سبک زندگی و ژنتیک در بروز آن موثر هستند.

پارکینسون باعث مشکلات حرکتی، ضعف بدنی، خستگی مزمن و احساس لرزش در اعضای بدن می‌شود، درحال‌که آلزایمر به‌صورت کاهش قدرت حافظه، فراموشی و ضعف در بیان کلمات خود را نشان می‌دهد. تفاوت آلزایمر و پارکینسون از نظر علائم و علل باعث شده است که روند تشخیص و درمان متفاوتی داشته باشند.

۲. نگاه پزشکان به تفاوت آلزایمر و پارکینسون چیست؟

از نظر پزشکان، پارکینسون و آلزایمر هر دو اختلالات مغزی هستند که بر حافظه، حرکت و ارتباطات تأثیر می‌گذارند. هر دو بیماری پیشرونده هستند، به این معنی که علائم آن‌ها ممکن است در طول زمان بدتر شوند. به‌همین‌دلیل، درمان به‌موقع ممکن است به کاهش شدت علائم و کند کردن روند پیشرفت بیماری کمک کند.

۳. با توجه به تفاوت آلزایمر و پارکینسون، آیا امکان ابتلا به هر دو وجود دارد؟

افرادی‌که قبلا به بیماری پارکینسون مبتلا شده‌اند و بعدا علائم زوال عقل در آن‌ها ایجاد می‌شود، مبتلا به زوال عقل پارکینسون هستند. با این حال، اگر ابتدا به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اید و بعدا علائمی از مشکلات حرکتی در شما ایجاد شده است، ممکن است درگیر بیماری پارکینسون نیز شده باشید.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
alzheimersdisease.net

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گلاریس
گلاریس
4 ماه قبل

سلام دوستان،علت اصلی همه بیماری‌ها سردیه بدنه.معده سرد بشه یبوست و بقیه بیماریها بوجود میاد.آلزایمر و پارکینسونم همینطوره،از سردیه مغز و بدنه.وقتى طبع بدن سرد باشه انواع بیماری‌ها شیوع پیدا میکنه

جعفری
جعفری
6 ماه قبل

من بنظرم دارم الزایمر میگیرم درروز یه سری کارهای مهم فراموش میکنم انجام بدم یایه وسیله ای رو باید بزارم سرجاش میزارم جای دیگه

Nora
Nora
6 ماه قبل

چرا کسانی که پارکینسون می گیرند به آلزایمر مبتلا نمیشوند

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام آیا زوال عقل در پارکینسون درمان دارد؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا