پا درد در بارداری نشانه چیست؟ + معرفی بهترین راه‌های درمان و کاهش درد

دوران بارداری با آن که یک فرآیند فیزیولوژیک است و معمولا بدون عارضه‌ی خاصی تمام می‌شود، اما برای برخی مشکلاتی را نیز به همراه دارد. پا درد در بارداری هم ناراحتی شایعی است که به ویژه در ماه‌های آخر صدای مادران باردار را در می‌آورد. این که منشا این دردها چیست و چطور می‌توان آن را از بین برد، موضوع اصلی این مطلب است.

بررسی علل اصلی پا درد در دوران بارداری

پا درد در بارداری را تقریبا بیشتر مادران کم و بیش تجربه می‌کنند و همواره از جمله شکایت‌های رایج آن‌ها از دکتر مامایی خود است. گاهی این مشکل آن چنان حاد می‌شود که ناگزیر می‌شوند به دکتر ارتوپدی هم مراجعه کنند. اما به راستی آیا درد ساق پا در بارداری خطرناک است؟ یا بین پا درد در بارداری و جنسیت جنین رابطه‌ای وجود دارد؟

پاسخ منفی است. دردهای پا به خودی خود خطرناک نیستند و تا زمانی هم که قابل تحمل بوده یا نشانه دیگری نیست، نیازی به پیگیری خاصی ندارند. طبق بررسی‌های صورت گرفته علت پا درد در بارداری بیشتر به دلایل زیر است:

  • کمبود ویتامین یا مواد معدنی موردنیاز به خصوص کلسیم، منیزیم و روی
  • افزایش وزن
  • خستگی و کمبود انرژی
  • فشار رحم و انسداد جریان خون به رگ‌هایی که از پا به سمت قلب می‌روند
  • تأثیر هورمون پروژسترون بر روی عضلات پا
  • کم آبی
  • عدم تحرک
  • ورزش زیاد
  • مصرف برخی داروها نظیر قرص فشار
  • بارداری در سنین بالا
پا درد در بارداری
پا درد در بارداری

بررسی انواع درد پا در دوران حاملگی راه‌های درمان آن‌ها

پا درد شدید در بارداری ممکن است خود را به شکل‌های مختلفی نشان دهد. از درد پاشنه پا، تا کف پا، عضلات ساق و کشاله ران تا درد در ناحیه لگن همه می‌توانند موضوع بحث مادران باردار و دکتر زنان خود باشند. در ادامه به طور خلاصه این مشکلات را معرفی کرده و سپس راه درمان هر یک را توضیح می‌دهیم.

· درد گرفتن کف پا در بارداری

افزایش وزن و تغییرات در سیستم بدن، یکی از دلایل اصلی، درد کف پا در بارداری است. همچنین با رشد جنین و بزرگی رحم، فشار مضاعفی به رگ‌های خونی پا وارد و سبب عدم خونرسانی می‌شود. در نتیجه در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، پا درد در بارداری افزایش می‌یابد.

بهترین درمان برای درد کف پا، نوشیدن آب به مقدار کافی است. به علاوه پوشیدن کفش‌ مناسب هم می‌تواند تا حد زیادی از بروز درد جلوگیری کند. انجام حرکات فیزوتراپی البته زیرنظر دکتر ارتوپد آنلاین نیز بسیار مؤثر است.

· درد پاشنه پا در بارداری نشانه چیست؟

افزایش وزن در بارداری، فشار بر روی پاشنه پا را چند برابر می‌کند. به خصوص اگر فرد قبل از حاملگی هم دچار خار پاشنه پا و دیگر مشکلات پاشنه پا باشد. اگر درد پاشنه فقط در دوران بارداری به وجود آمده، پس از اتمام این دوران از بین می‌رود.

با این حال ممکن است تحمل آن سخت باشد. پس در اولین قدم باید به دکتر مراقبت بارداری مراجعه کرد تا در صورت نیاز مکمل‌ کلسیم تجویز کند. خرید کفش طبی یا کفی طبی برای کفش هم می‌تواند در تسکین درد پاشنه پا مؤثر باشد. قرار دادن یک بالش در بین پاها هنگام خواب و استراحت هم راهی دیگری برای از بین بردن پا درد در بارداری باشد.

پا درد در بارداری
پا درد در بارداری

· گرفتگی عضلات ساق پا

اسپاسم یا گرفتگی عضلات به ویژه پشت ساق پا، مشکل شایعی است که تقریبا نیمی از خانم‌های باردار آن را در سه ماهه سوم تجربه می‌کنند. این وضعیت در شب و هنگام خواب بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین در زمان‌هایی که به مدت طولانی در یک حالت قرار گرفته‌اند.

دلیل اسپاسم و پا درد در بارداری بیشتر مربوط به افزایش وزن است. همچنین خستگی و کم آبی هم از دیگر عوامل دخیل در ایجاد گرفتگی هستند. با این حال می‌توان با نرمش، نوشیدن آب، ماساژ عضلات و کمپرس یا دوش آب گرم، شدت درد را کاهش داد.

· ورم پا

ورم (Edema) یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات در بارداری است. در بسیاری از مادران باردار، صورت، دست، پا و مچ پا متورم می‌شوند. علت این امر افزایش مایعات و خون در دوران بارداری است. ورم اگر کم باشد مشکلی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما چنان چه ورم شدید بود حتما باید با متخصص طب مادر و جنین در میان گذاشت.

· صافی کف پا

در برخی موارد به خصوص در خانم‌های چاق یا دارای کف پای صاف و منعطف، با افزایش وزن و فشار، قوس کف پا صاف می‌شود که به این حالت پروناسیون بیش از حد (Over-Pronation) گفته می‌شود. در این افراد موقع راه رفتن، پا به سمت داخل رفته و معمولا کف پا ملتهب می‌شود.

 برای درمان پا درد در بارداری چه باید کرد؟

۱. پوشیدن کفش مناسب

ممکن است در دوران بارداری به علت ورم، کفش‌های قدیمی برایتان کوچک شود. پس بهتر است به دنبال خرید کفش طبی مناسبی باشید تا هم راحت‌تر راه بروید و هم از پا درد در بارداری تا حدی جلوگیری کنید.

۲. تغییر وضعیت بدن

بهترین راه درمان پا درد در بارداری پرهیز از یک حالت ماندن است. نشستن، راه رفتن و یا سر پا ایستادن مداوم به پا فشار وارد می‌کند. بنابراین باید هر دو ساعت یک بار کمی راه بروید و از نشستن به مدت طولانی پرهیز کنید. اگر در خواب هم دچار گرفتگی عضلات پا هستید، بهتر است ساعت را تنظیم کرده تا از خواب بیدار شده و راه بروید.

۳. ورزش و نرمش

انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری می‌تواند راه دیگری برای درمان پا درد در بارداری باشد. همچنین می‌توان زیرنظر یک دکتر ارتوپد مچ پا از حرکات کششی برای کاهش درد استفاده کرد.

پا درد در بارداری
پا درد در بارداری

۴. رژیم غذایی مناسب

کمبود آب و مواد معدنی نظیر منیزیم و کلسیم از دلایل اصلی پا درد در بارداری است. پس حتما برنامه غذایی سالم و مغذی داشته باشید و در صورت کمبود هر یک از این مواد از دکتر بارداری خود بخواهید آن‌ها را تجویز کند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

پا درد در بارداری مشکل شایع اما بی‌خطری است. بنابراین می‌توان با انجام توصیه‌های گفته شده با آن کنار آمد. اما اگر درد آن غیرقابل تحمل باشد یا خواب را مختل کند بهتر است با یک دکتر زنان آنلاین و یا دکتر مچ پا در میان بگذارید. به خصوص در مواردی که پا درد یا ورم همراه با علائم دیگری مثل سوزش یا گرم شدن باشد.

۴.۳/۵ (۱۵ نظر)

منبع
healthline.commayoclinic.orgpregnancybirthbaby.org.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Rana
Rana
2 روز قبل

سلام من تو هفته ۲۵بارداری هستم پاهام خیلی درد می‌کنه مخصوصا پای راستم از نوک انگشت تا لگن چیکار باید بکنم

یگانه
یگانه
1 ماه قبل

سلام مادر من کل پاهاش خیلی درد میکنه و بارداره ۷ماهش هست چ دارویی خوبه برای درمانش

سید علی
سید علی
6 ماه قبل

دردپاه درحاملگی

شکیلا
شکیلا
6 ماه قبل

سلام من ۱۵ هفته بارداریم هست پاهام خیلی درد میکنه خصوصا شبا هی پاهام داغ میشه احساس میکنم پاهام تب داره

بامری
بامری
6 ماه قبل

تو ۳۲هفته ام پاهام خیلی درد میکند یه لحظه درد قطع میشه دیگه دوباره درد میکند خیلی درد شدید داره

بامری
بامری
6 ماه قبل

پادرد زیاد دارم چکار کنم

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

زانو دردم اویل باردایم آمپول پروژسترون هم میزنم چول لکه بینی داشتم

کفایه مطوری
کفایه مطوری
1 سال قبل

سلام من الان حاملم ولی درد زیادی دارم وقت انگشتای پام از درد دارم میمیرم خانم دکتر به نظرت این درد از چی میاد وباید چکار کنم تا از این درد خلاص بشم اصلن نمیتونم پام رو زمین بزارم

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام من تازه ۱۷ هفته هستم ولی پادرد دارم این چند روز فقط وقت خواب ساق پام درد میکنه

عاشورناطقی
عاشورناطقی
1 سال قبل

سلام خدمت جناب داکتر
هروقت حامله گی درد ران علتش چیست؟

اینار
اینار
1 سال قبل

سلام

فاطمه ش
فاطمه ش
پاسخ به  اینار
9 ماه قبل

سلام من الان ۱۷هفته هستم اما خیلی دردپادارم از زانو به پایین بنظرتون علتشو درمانش چیه؟

لیلی
لیلی
پاسخ به  فاطمه ش
2 ماه قبل

منم خیلی بده

شهین
شهین
1 سال قبل

با سلام من الان یه مدتیه دچار درد شدید پا در خواب شدم الان هم در ماهای سوم بارداری هستم‌ خواستم بدونم ایا مشکل خواستی هست یا طبیعی است این درد البته طوریه که من نمیتونم دیگه بخوابم

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  شهین
1 سال قبل

تو هفته بیست هستم هماتوم دارم ۳ هفتست خونریزی نداشتم امروز یه لخته کوچک قهوه ای اومد

زهرا
زهرا
پاسخ به  مرضیه
9 ماه قبل

نترس منم داشتم طبیعیه،چون اون خون اونجا مونده بخاطر اون لخته کوچیک قهوه ای اومده

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

سلام عزیزم

عظیمی
عظیمی
پاسخ به  شهین
2 ماه قبل

این دردهابعضی وقت هاطبیعی هستند ولی موقع دردزیادبایدبه متخصص زنان زایمان مراجعه کنید

دکمه بازگشت به بالا