هر آنچه که باید درباره‌ی آمپول اکستاویا (Extavia) بدانید

آمپول اکستاویا برای چیست؟

آمپول اکستاویا (Extavia) دارویی متعلق به دسته دارو‌های تعدیل کننده‌ی محرک‌ ایمنی (Immunomodulators) است که حتماً باید توسط پزشک تجویز شود. اما اگر این سوال برای شما به وجود آمده است که « آمپول اکستاویا برای چی خوبه ؟ » باید این‌گونه پاسخ دهیم که این آمپول دارای اثرات ضد ویروس و تعدیل کننده‌ی سیستم ایمنی برای درمان علائم تشدید کننده‌ی بیماری مولتیپل اسکلروزیس (به انگلیسی Multiple sclerosis) که با نام ام اس هم شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. آمپول اکستاویا ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده تجویز می‌شود.

اکستاویا یا اینترفرون بتا B1 از طریق بیوتکنولوژی و با اتصال به رسپتور‌های اینترفرونی که در سطح سلول‌های ایمنی هستند، موجب بهبود عوارض بیماری ام‌اس می‌شود.

نام تجاری آمپول اکستاویا چیست؟

همان‌طور که می‌دانید که دارو‌ها معمولاً توسط دو نام (عمومی و تجاری) شناخته می‌شوند. آمپول اکستاویا، بتافرون، بتاسرون و زیفرون نام تجاری این دارو و نام عمومی آن اینترفرون بتا بی ۱ (Interferon beta-1b kit) است.

مکانیسم اثر آمپول اکستاویا

اینترفرون بتا بی ۱، پروتئینی ۱۶۵ اسیدآمینه‌ای است که به‌وسیله‌ی سلول‌های یوکاریوت و در نتیجه‌ی ایجاد یک عفونت ویروسی یا محرک‌های بیولوژیک تولید می‌شوند. این اینترفرون یک مجموعه ژنی را از طریق اتصال به گیرنده‌های خود در سطح سلول تولید می‌کنند.

شرایط نگهداری آمپول اکستاویا

آمپول اکستاویا باید در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه‌داری شود و حداکثر زمان مصرف ۳ ساعت پس از آماده‌سازی است.

مقدار و روش مصرف آمپول اکستاویا

مقدار مصرف آمپول اکستاویا به این صورت است که ۰۶۲۵/۰ میلی‌گرم (۲۵/۰ میلی‌لیتر) زیر جلدی به عنوان دوز شروع یک روز در میان مصرف می‌شود و در طول یک دوره‌ی شش هفته‌ای مقدار مصرف به دوز توصیه شده‌ی ۲۵/۰ میلی‌گرم (۱ میلی لیتر) یک روز در میان افزایش می‌یابد (جدول زیر را مشاهده کنید).

دوز اکستاویا درصد دوز توصیه شده حجم
هفته‌ی ۱-۲ ۰۶۲۵/۰ میلی‌گرم ۲۵% ۲۵/۰ میلی‌لیتر
هفته‌ی ۳-۴ ۱۲۵/۰ میلی‌گرم ۵۰% ۵/۰ میلی‌لیتر
هفته‌ی ۵-۶ ۱۸۷۵/۰ میلی‌گرم ۷۵% ۷۵/۰ میلی‌لیتر
هفته‌ی ۷ و پس از آن ۲۵/۰ میلی‌گرم ۱۰۰% ۱ میلی‌لیتر
هر دوز به صورت یک روز در میان، زیر جلدی مصرف شود

اگر یک دوز از آمپول اکستاویا فراموش شود، باید به این نکته دقت شود که بیمار نباید آمپول اکستاویا را در دو روز متوالی مصرف کند. تزریق بعدی باید حدود ۴۸ ساعت (دو روز) پس از دوز قبلی انجام شود. اگر بیمار به طور تصادفی بیش از دوز تجویز شده خود را مصرف کند یا آن را در دو روز متوالی مصرف کند، باید سریعاً با پزشک خود مشورت یا به مراکز درمانی مراجعه کند.

منع مصرف امپول اکستاویا

علاوه بر افرادی که سابقه‌ی حساسیت دارند، افرادی که مبتلاء به برخی از بیماری‌ها هستند، باید قبل از مصرف حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهند.

از طرفی در دوران بارداری و شیردهی، مصرف آمپول اکستاویا باید بسیار محتاطانه انجام گیرد. به همین منظور اگر قصد بارداری دارید نیز حتماً باید با پزشک متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید. با توجه به اینکه معمولاً در دوران بارداری روند عود کردن بیماری ام اس کاهش می‌یابد به همین منظور ممکن است که پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص دهد که مصرف آمپول اکستاویا ضروری نیست.

موارد هشدار و احتیاط آمپول اکستاویا

در بخش مرتبط با عوارض جانبی آمپول اکستاویا ذکر خواهیم کرد که در چه مواردی باید به اورژانس مراجعه نمایید. اما یکی دیگر از مواردی که باید قبل از تجویز آمپول اکستاویا در نظر گرفت سابقه‌ی بیماری افراد است.

از طرفی دیگر در بیمارانی که دچار افسردگی هستند نیز آمپول اکستاویا باید با احتیاط تجویز شود و در صورتی‌که افسردگی حاد باشد، درمان باید قطع شود. همچنین در بیماران مبتلاء به تشنج و بیماران قلبی نیز آمپول اکستاویا باید با احتیاط مصرف شود. پس اگر مبتلاء به بیماری خاصی هستید، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید.

آمپول اکستاویا
آمپول اکستاویا

تداخلات دارویی آمپول اکستاویا

از جمله داروهایی که موجب تداخل دارویی با آمپول اکستاویا می‌شود زیدوویدین (Zidovudine) است که مصرف هم‌زمان باعث افزایش غلظت خونی و عوارض جانبی می‌گردد.

عوارض جانبی آمپول اکستاویا

آمپول اکستاویا ممکن است عوارض جانبی جدی‌ای ایجاد کند و توصیه‌ی ما این است که اگر هر یک از علائم زیر که در جدول ذکر شده‌اند را مشاهده کردید، سریع با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی آمپول اکستاویا که با مشاهده‌ی آن‌ها باید به اورژانس مراجعه کنید
تکانشگری کبودی سریع تشنج خارش اضطراب مشکل خواب توهم
ورم زیر پوستی خصومت و پرخاشگری افکار خودزنی ورم و التهاب تعریق خستگی بیش از حد بدن درد
تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دشواری در تنفس خونریزی غیر معمول تب به تنهایی یا همراه با لرز افزایش وزن سریع مشکل صاف دراز کشیدن روی تخت حالت تهوع یا استفراغ
افسردگی و تغییر در خلق‌و‌خو یا رفتار درد، تورم، قرمزی یا تغییرات پوستی در محل تزریق تنگی تنفس و احساس سنگینی در قفسه‌ی سینه تیره بودن ادرار زرد شدن پوست یا چشمان درد در مفاصل بثورات پوستی و تشدید با نور خورشید

اما شایع‌ترین عوارض جانبی آمپول اکستاویا که به محض مشاهده‌ی آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید عبارتند از:

  • تعداد کم گلبول‌های سفید خون
  • تست های غیر طبیعی عملکرد کبد
  • سردرد
  • ضعف
  • مشکلات خواب
  • دل درد
  • درد، سفتی یا ضعف عضلانی
  • کهیر
  • علائم آنفولانزا
  • واکنش پوستی

البته این موارد همه‌ی عوارض جانبی احتمالی آمپول اکستاویا نیستند. به‌عنوان مثال ممکن است پس از مصرف حساسیت به نور ایجاد شود که لازم است اقدامات حفاظتی در این زمینه انجام شود.

اگر علامت دیگری مشاهده کردید که در موارد ذکر شده در بالا نبود، می‌توانید برای ارتباط با دکتر مغز و اعصاب آنلاین یا اخذ نوبت متخصص مغز و اعصاب با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

سولات متداول آمپول اکستاویا

  • آمپول اکستاویا چه ویتامین هایی دارد؟

جالب است که این سوال برای برخی پیش می‌آید و به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که « آمپول اکستاویا چه ویتامینی دارد ؟». اگر به مواد تشکیل دهنده‌ی آمپول اکستاویا دقت کنیم این دارو شامل آلبومین (انسانی) (۱۵ میلی‌گرم) و مانیتول (۱۵ میلی‌گرم) است.

  • آیا آمپول اکستاویا ریزش مو را درمان می‌کند؟

مطابق مواردی که ذکر کردیم شواهد علمی برای اینکه آمپول اکستاویا بتواند ریزش مو را درمان کند، وجود ندارد.

  • آمپول اکستاویا را از کجا تهیه کنیم ؟

با توجه به اینکه آمپول اکستاویا باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تجویز شود، می‌توانید این دارو را پس از ارائه‌ی نسخه، از داروخانه‌ها تهیه کنید. از جمله اسامی تجاری آمپول اکستاویا در ایران عبارتند از:

  • پودر آماده تزریق اکستاویه ۲۵۰ میکروگرم/میلی‌لیتر
  • پودر قابل تزریق بتافرون ۳۰۰ میکروگرم ( ۶/۹ میلیون واحد)
  • آمپول آوونکس ۳۰ میکروگرم
  • ویال اکتوفرون ۸ میلیون واحد
  • پودر برای تزریق زیفرون ۲۵۰ میکروگرم
۵/۵ (۱ نظر)

منبع
rxlist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا