داروی فلودارابین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Fludarabine

نام تجاری

Fludara , Oforta

کاربرد

لوسمی (سرطان خون)

اشکال دارویی
آمپول و قرص

اطلاعات دارویی فلودارابین

داروی فلودارابین برای درمان لوسمی استفاده می‌شود. فلودارابین دارویی است که با کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند.

مقدار و روش درست مصرف داروی Fludarabine

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Fludarabine ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
قرص فلودارابین را با یا بدون غذا مصرف کنید.
قرص ها را همراه با آب قورت دهید و از جویدن و خورد کردن آن‌ها اجتناب نمایید. 
معمولا پزشک یک قرص در روز به مدت ۵ روز متوالی برای شما تجویز می‌کند. این چرخه ۵ روزه ممکن است پس از ۲۸ روز، تا ۶ سیکل تکرار شود. 
آمپول فلودارابین زیر نظر پزشک و به صورت وریدی (طی ۳۰ دقیقه) روزی یک بار تا ۵ روز تزریق می‌شود.
دوز فلودارابین و دوره درمان با این دارو به وزن بیمار و میزان اثر بخشی آن برای بیمار بستگی دارد.

موارد منع مصرف فلودارابین

به تاریخ انقضای داروی فلودارابین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی Fludarabine را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی فلودارابین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف فلودارابین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. از آنجا که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها جذب می‌شود، زنان باردار نباید حتی پودر این دارو را تنفس کنند.
تاثیر مصرف داروی Fludarabine بر رانندگی
فلودارابین می‌تواند باعث علائمی مانند خستگی و ضعف در شما شود،  تا زمانی که این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.
 تداخل دارویی فلودارابین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروی فلودارابین با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین و انوکساپارین)، سالیسیلات / NSAID ها (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سدیم سالیسیلات)، دی پیریدامول.
اگر دکتر به شما به دلایل خاص پزشکی و برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید،مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.
هشدار درباره مصرف Fludarabine
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی فلودارابین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر مشکلات خونی (کم خونی یا مشکل لخته شدن خون) دارید.
اگر سرطان پوست دارید.
در صورتی که مشکلات سیستم ایمنی دارید.
اگر بیماری ویروسی مانند آبله مرغان یا هرپس دارید.
اگر بیماری کبدی و کلیوی دارید.
اگر اخیرا دچار عفونت بوده‌اید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف فلودارابین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

درد و قرمزی محل تزریق
تهوع و استفراغ
اسهال
خستگی
بی اشتهایی
تب، ورم دست و پا، ضربان قلب نامنظم، درد، ضعف: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
راش پوستی، خارش ، تنگی نفس و گلو درد شدید: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید زیرا این علائم می‌توانند نشان دهنده آلرژی دارویی باشد.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Fludarabine می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Fludarabine ( مسمومیت با فلودارابین )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف داروی Fludarabine

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا