درمان گرفتگی رگ های مغز در طب سنتی چگونه انجام می شود؟

همانطور که در مقاله گرفتگی رگ های مغزی گفته شد، انسداد عروق مغزی شرایطی است که در آن کلسترول، کلسیم و سایر مواد که در مجموع به آنها پلاک گفته می‌شود، شریان‌های فرد را مسدود می‌کنند. این موضوع باعث مسدود شدن جریان خون و اکسیژن به مغز می‌شود. گرفتگی عروق مغزی می‌تواند موجب سکته مغزی در فرد شود. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان گرفتگی رگ های مغز در طب سنتی ایران و سایر ملل می‌پردازیم.

درمان گرفتگی رگ های مغز در طب سنتی

گرفتگی رگ های مغزی منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سکته مغزی و عوارض ناشی از آن می‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند، مقادیر بیش از حد الکل می‌نوشند و به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. همچنین ممکن است احتمال ابتلا به گرفتگی رگ های مغزی را به ارث ببرید.

تعدادی مکمل وجود دارد که بسیاری از آن‌ها از گیاهان مشتق شده‌ان. درمان گیاهی گرفتگی عروق مغز در طب سنتی، می‌تواند به رفع انسداد رگ های خونی کمک کند. این روش که جزئی از درمان خانگی گرفتگی عروق مغز به شمار می‌رود در اکثر موارد این کار را با تأثیر بر سطح کلسترول انجام می‌دهد.

گرفتگی رگ های مغز
درمان گرفتگی رگ های مغز

سطوح بالای کلسترول تنها عامل خطر در ایجاد انسداد عروق مغزی نیست، اما نقش مهمی در ایجاد آن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به عنوان کلسترول «بد» شناخته می‌شود و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان کلسترول «خوب» شناخته می‌شود. هدف از درمان کلسترول و مشکلات مربوط به آن پایین نگه داشتن LDL و افزایش HDL است. در نظر داشته باشید درمان گرفتگی رگهای مغز با داروی گیاهی باید زیر نظر دکتر طب سنتی صورت گیرد.

عصاره کنگر فرنگی (ALE) برای درمان گرفتگی رگ های مغز

یکی از روش‌های درمان گیاهی گرفتگی عروق مغز استفاده از عصاره کنگر فرنگی است. این مکمل که به عنوان عصاره برگ کنگر فرنگی یا ALE نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ALE می‌تواند به افزایش کلسترول «خوب» و کاهش کلسترول «بد» کمک کند.

این عصاره به صورت کپسول و قرص موجود است. دوز توصیه‌شده بستگی به فرم مصرفی شما دارد، اما هیچ تحقیقی مبنی بر مصرف بیش از حد کنگر فرنگی وجود ندارد.

سیر برای درمان گرفتگی رگ های مغز

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که عصاره سیر کهنه، هنگامی که با کوآنزیم Q10 ترکیب می‌شود، پیشرفت گرفتگی عروق مغزی را کند می‌کند.

در هر صورت، مصرف متعادل سیر به شما آسیبی نمی‌رساند. آن را به صورت خام یا پخته بخورید یا به شکل کپسول یا قرص مصرف کنید. مصرف قرص سیر باعث می‌شود دیگر از بوی آزاردهنده آن نیز خبری نباشد. برای اطلاع از دوز صحیح مصرف سیر می‌توانید با دکتر طب سنتی در این رابطه مشورت کنید.

گیاه مریم گلی برای درمان گرفتگی رگ های مغز

از گیاه مریم گلی در کشور چین برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و عروق مغزی استفاده می‌شود. کاربرد بالینی خاص از جمله سکته مغزی ایسکمیک حاد است که با سفتی و گرفتگی عروق مغزی مرتبط است. مریم گلی گردش خون را بهبود می‌بخشد، رکود خون را از بین می‌برد و درد را تسکین می‌دهد. از این جهت می‌تواند آن را دارویی مناسب به عنوان درمان گیاهی گرفتگی رگ های مغز دانست.

نیاسین برای درمان گرفتگی رگ های مغز

نیاسین به عنوان ویتامین B-3 نیز شناخته می‌شود. در غذاهایی مانند جگر، مرغ، ماهی تن و سالمون یافت می‌شود. و به عنوان مکمل نیز موجود است

متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است مکمل‌های نیاسین را برای کمک به کلسترول توصیه کند. زیرا می‌تواند سطح کلسترول خوب شما را بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که مکمل‌های نیاسین می‌توانند باعث برافروختگی و سوزش پوست و تهوع شوند. بدون مشورت با متخصص مغز و اعصاب خود، بیشتر از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.

از پذیرش ۲۴ می‌توانید جهت ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرد. بهترین دکترهای مغز و اعصاب می‌توانند با بررسی تجویز دکتر طب سنتی به شما در کنترل بهتر بیماری گرفتگی عروق مغزی کمک کنند.

درمان طب سوزنی برای کنترل گرفتگی عروق مغزی

علاوه بر داروهای گیاهی، طب سوزنی برای مدت طولانی در درمان بیماری‎های گرفتگی عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد. طب سوزنی روشی مناسب برای گرفتگی رگ مغز در طب سنتی به روش سنتی، در درمان فشار خون بالا و چربی خون، که عوامل خطر منجر به تصلب شرایین و گرفتگی عروق مغزی هستند، به شمار می‌رود.

طب سوزنی
طب سوزنی

ورزش ذهن و بدن تای‌چی و یوگا

تای‌چی یک ورزش سنتی چینی ذهن و بدن با شدت حرکات کم تا متوسط ​​است. مطالعات نشان داده‌اند که مزایای آن برای افزایش ظرفیت هوازی، قدرت عضلانی، تعادل و عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا، دیابت و … موثر است. مطالعه‌ای که در هند انجام شد نشان می‌دهد که تمرینات منظم یوگا می‌تواند فشار خون، ضربان قلب، چربی بدن، کلسترول، تری‌گلیسیرید و… را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

آیا درمان گیاهی برای انسداد رگهای خونی به تنهایی کارساز است؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هر مکملی به تنهایی گرفتگی عروق مغزی را درمان می‌کند. هر برنامه‌ای برای درمان این عارضه، باید شامل یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه ورزشی و داروهای تجویزی همراه با مکمل‌ها باشد.

درمان گرفتگی رگ های مغز در طب سنتی باید با مشورت متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد؟

بله، قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است با داروهای شیمیایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. اگر باردار یا شیرده هستید، مشورت با پزشک بسیار مهم است.

به طور کلی درمان گرفتگی رگ های مغز در طب سنتی تا چه اندازه موثر است؟

گرفتگی رگ های مغز را می‌توان مهم‌ترین عامل ابتلا به سکته مغزی دانست. طب سنتی یک طب مکمل در داروهای شیمیایی است. طب سوزنی، تای چی و مدیتیشن، عصاره و ترکیبات گیاهان منفرد برخی از گیاهان چینی مانند مریم گلی نقش مهمی در کنترل انسداد عروق مغزی دارند. توصیه می‌شود بیماران مبتلا به عارضه گرفتگی انسداد عروق از درمان گرفتگی رگهای مغز در طب سنتی غافل نشوند.

۳.۲/۵ (۱۳ نظر)

منبع
healthlineintechopen

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
48 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوروز جعفرزاده
نوروز جعفرزاده
18 روز قبل

سلام.. مادر من اول فشارخونی داشت وبعدا فهمیدیم که جمجمه مادرهم درچاره کم خونی شده وسرطان دارد.. ایا مادر من میتواند از گیاهان داروی استفاده کند… ممنونم از لطفتون که مارا راهنمای میکنید

شهناز بنائیان
شهناز بنائیان
23 روز قبل

سلام مادرمن گرفتگی عروق درمغزدارند باتوجه به داروهای شیمیایی که مصرف میکنند آیا میتونند داروی گیاهی بخورند سرگبجه زیادی دارن تعادل ندارند

علی
علی
1 ماه قبل

سلام من بعضی از روز ها یا شب دچار سر درد تیر کشیدم بالای سر در حد چند ثانیه بعد با خوب میشه

اسما علیزاده
اسما علیزاده
2 ماه قبل

سلام من ۴ روز فصد خون انجام دادم ولی از وقتی که فصد انجام دادم دو رگ گردنم میگیره و عرق سرد می کنم میخواستم بپرسم دلیلش چیه

بهرام
بهرام
2 ماه قبل

من چند روز پیش با توجه به بیماری دیابت کنترل. شده و فشار خون و چربی محدود؛ ولی در کمال ارامش ..یکدفعه سرگیجه
شدیدی گرفتم بطوری که وقتی چ
ش
مم را باز میکردم تمام خانه با سرعت ص
وت دورم میچرخید و چند بار حالم بهم خورد ولی هو
ش
یاری کاملی داش
تم…بهرحال بستری
شدم و همه نوع ازمایش قلبی و اکو و سی تی اسکن و ام ار ای بدون تزریق و با. تزریق ام وی ار و غیره انجام دادم و در همه این ازمایشات سالم بودم….ولی دکتر مغز و اعصاب تشخیص گرفتگی یکی از رگهای سرم را در حد کم ؛ داد….و فقط قرص سرگیجه و اسپرین ۸۰ و اتور استاتین ۲۰ تجویز کرد…البته تنفس ریه را هم برسی کردند و گفتند که موقع خواب اسپری فروم بزن؛؛؛ حالا چه داروی گیاهی مصرف کنم تا به نتیجه بهتری برسم….

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  بهرام
4 روز قبل

سلام درخصوص حالت گیجی که به شمادست داده .به نظرام ازکم خونی وافت فشارخون شماست .بهترین ومواثرترین ترکیب جهت بازکردن عروق مسدودشوده .یک کیلوسیر.تمیزشوده .به همراه یک کیلولیموسنگی خودش بکن وداخل ۳لیتراب روی حرارت بگذار تایک لیتراب بمونه محتویات باگوشتکوب میکس میکنی وبعدان بایک توری نرم عصاره ازمابقی موادصاف میکنیدوروزی یک قاشق غذاخوری بعدازهروعده غذای بجزصبونه مصرف بکن
درکناراین ترکیب میتونیدازعرق گل بنفشه روزی یک لیوان مصرف بکنید .وجهت کم خونی خودتن چندنمونه ازشیره های طبیعی مثل .خرما.انگور.انجیر.انار.سیب.البالو.ترکیب بکن وهروزمصرف بکن که بهترین ترکیب جهت جایگزین داروهای خونساز شیمیائی اند .ومن الله الشفآ

رحیمی هستم
رحیمی هستم
3 ماه قبل

سلام من ۵۶ سالمه و۲ هفته پیش دکتر گفت رگهای مغزم گرفته دکتر گفته ۳ ماه قرص بخورم بعد راهنماییم کنین لطفا

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  رحیمی هستم
4 روز قبل

سلام علیکم به نظرام جهت بازکردن عروق مغزحضرتعالی بهترین راه حل .مراجعه به طب سنتی .مثل حکیم خیراندیش .دگتر داودمنیری.خیلی موثراند داروهاشن چونکه من استفاده کردم اونتیجه اش دیدام
ودراخرشمامختاریدبین طب کلاسیک یاطب سنتی

فرزاد
فرزاد
5 ماه قبل

چندماه هس قسمت وسط سرم بیشترطرف چپ هس ام آرای انجام دادم دوتامویرگ گرفتگی داره لطفن راهنمایی کنید

حسین
حسین
6 ماه قبل

سلام آقای دکترمن چهل وهشت سالمه از شانزده سالگی دچار سردرد هستم سردرد من پیشانی وچشمان هست تا سی وپنچ سالگی بعد ازآن فرق سر هم به آن اضافه شده طوری که حمام رفتم باید یک روز درد آن را تحمل کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

ژینا نوروزی
ژینا نوروزی
پاسخ به  حسین
5 ماه قبل

سلام کامنت شمارو از طریق سایت مشاهده کردم درمان شدید چون منم مثل شما هستم ؟

ژینا نوروزی
ژینا نوروزی
پاسخ به  ژینا نوروزی
2 ماه قبل

خیر متاسفانه ولی تحت درمان دکتر زرنگار در کرج هستم گرفتگی لنف گردن داشتم و هیچ دکتری تشخیص نمی‌داد

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  ژینا نوروزی
4 روز قبل

عزیزدگتر داودمنیری طب سنتی که کرج بهش مراجعه بکنید

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  ژینا نوروزی
4 روز قبل

علیکم السلام مشکل شماچی بوده .که اگربتونم راهنمایتن بکنم

زهرا جوشقانی ازکاشان سن۷۴
زهرا جوشقانی ازکاشان سن۷۴
پاسخ به  حسین
5 ماه قبل

مورگهای سر مادر گرفتگیدار هرچه دکتر رفتیم بهتر نشده نوار گرفتیم دارو مصرف میکنه ولی بهتر نمیشه راهنمای کنید

حسن
حسن

سلام
پیش متخصص طب سنتی فصد پیشانی بگیره درمان میشه

سلیمان
سلیمان
پاسخ به  حسن
3 ماه قبل

سلام منظورتون از سرش خون بگیرن

رها
رها
پاسخ به  حسن
2 ماه قبل

ببخشید برای لخته افراد سکته ای هم خوبه

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  حسین
4 روز قبل

سلام به نظرام شمابایدازطریق بخوراتی که حکیم طب سنتی موثق براتن تجویزبکنه .انجام بدهیدتاسینوسهای سرتن تخلیه بشن تاازشرسردردوازین شودن درصورت برخوردهوای سردبه پیشانی مفیده

محمد
محمد
7 ماه قبل

من آقای دوکتر بینی من شکسته بد هم این رگها سرم فک میکنم بسته اس از اون موقی که بینی من شکسته

لطفی
لطفی
7 ماه قبل

سلام مادرم دوهفته اس دچارسکته مغزی شدن بعدازسی تی اس کن وام آر آی سونو ازگردن گفتن توگردنش کمی گرفتگی دارد ودارو مصرف می‌کند آیا امکان داره که این لخته حرکت کند وآیا بامصرف دارو لخته ازبین میرودممنون

نسیم رضایی
نسیم رضایی
7 ماه قبل

سلام درد ناگهانی و حالت گرفتگی رگ مغزی در چند ثانیه و سپس تکرار در شبانه روز

فاتحی
فاتحی
11 ماه قبل

سلام ۸سال پیش دچارسکته مغزی شدم ودارو مصرف می کنم اما روزبه روز حالم بدتر میشود سردرد مزمنی دارم سی تی اسکن گرفتم میگن باید تحمل کنی راه درمان چیه ممنون

نظیره
نظیره
11 ماه قبل

سلام من یه بچه ی چهارساله دارم که نمیتونه راه بره فقطچهاردستوپامیره الان ۹ماهه تحت نظردکتره گفتن رگ سمت چپ مغزش بستس.

یبانی
یبانی
11 ماه قبل

عرض سلام همسر گرفتگی عروق مغز دارد .در سال ۹۹ تصادف کرد وضربه ب
سر توانایی صحبت کردن وکنترل ادرار ومدفوع رو از داده آیا شما سربرولایزین رو توصیه میکنید

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  یبانی
4 روز قبل

سلام علیکم .به نظرام طی مصرف زیادقرص های مغزوحتی داروهای شیمیایی .مغزهمسرتن سردیاخشک شوده .بایدبامرجعه به یک طببب سنتی موثق معالجش بکنید.
درخصوص بی اختیاری ادرار.مثانش سردشوده بایدباروغن گرم مثل سیاه دانه .طبیعی وروغن گل میخک زیرناف تادستگاه تناسلی اش چرب بکنید که به مرور گرم بشه .یایک کیسه داخلش نمک بزاریدونمک گرم بکنیدوروش بشینه یصورتی که نسورزه فقط گرمای مناسبی به تن برسه .واین عمل تکراربکنیدکه انشاالله نتیجه خوبی خواهیدگرفت

کلثوم پویان مهر
کلثوم پویان مهر
1 سال قبل

سلام عزیزم خسته نباشید من مدت زیادی است که سر درد های شدید دارم سمت چپ سرم خیلی‌ درد می‌کنه سر گیجه دارم وکاهی اوقات سردرد و سر گیجه با حالت تهوع همراه است ممنون میشم راهنمایی کنید

شهرام خسروی
شهرام خسروی
1 سال قبل

با عرض سلام : خواهر من ۳۶ ساله دچار گرفتگی عروق گردن شده و سرگیجه ناگهانی شدید و درد پشت سر هم دارد ، چه دستوری میفرمائید ؟
سپاسگذارم : خسروی

بتول حسینی
بتول حسینی
پاسخ به  شهرام خسروی
1 سال قبل

سلام
من سر گیجه وسوزش در قسمت جلو سر دارم
قرص فشار لوزارتن ۲۵= ۲عددو متورال روزی نصف مصرف می کنمMRi گرفتم

چنگانیان
چنگانیان
پاسخ به  شهرام خسروی
4 ماه قبل

ماساژ تخصصی سر و گردن
۰۹۱۳۲۲۸۶۸۱۲

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  شهرام خسروی
4 روز قبل

سلام به هیچ وجه درصورت گرفتن رگ های سراوگردن نبایدماساژش بکنید.فقط باروغن های باطبع گرم مثل سیاه دانه .گل مخک.کنجد.اوغیره تاعصب گردن نرم بشوندتابخودی خودازادبشوند.این مواردفوق حسب تجربه عرض کردم

عزت
عزت
1 سال قبل

سلام من رک های سرم سمت راست باید چی مصرف کنم

محمد
محمد
1 سال قبل

دکتر رگ سرم گرفته است

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من دچار گرفتی رگ های سر شدم به متخصص مغز واعصاب هم مراجعه کردم فعلا دارو استفاده میکنم چه غذایی برایم مناسب هست

نجمه قانع
نجمه قانع
1 سال قبل

سلام گاهی اوقات رگهای تاج سر وپشت سرم به شدت درد می‌گیرد که باید با دست فشار دهم بعد از چند دقیقه خوب می‌شود
وزن ۷۲ قد ۱۶۰ سن ۴۱
چربی خون دارم

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  نجمه قانع
4 روز قبل

سلام به نظرام .دراثرمدت زیادبه یک حالت ثابت موندین .دچارخشکی رگ های بایدمقداری گردن ورگ های سرچرب بکنید باروغنهای گرم.

سیدهاشم موسوی فارس فسا هستم
سیدهاشم موسوی فارس فسا هستم
1 سال قبل

سلام من۱۴ماه است که سکته مغزی کردم
میگویند گرفتگی عروق سر است
هرچ

علی اصغر امیدزاده
علی اصغر امیدزاده
1 سال قبل

سلام دو تا از رگهای سرم دکترگفته بسته شده و درد می‌کنه آسپرین مصرف میکنم گوش چپ نزدیک دوسال صدا می‌کنه لطفاً جواب بدید

راضیه همتی مقدم
راضیه همتی مقدم
پاسخ به  علی اصغر امیدزاده
1 سال قبل

سلام من براثرزایمون زودرس عمل سزارین شدم وبعدش سردرد شدید گرفتم دکترتشخیص بیماری سی وی تی دادن حالاچهارماه گوش چپم صدامیکنه لطفا راهنمایی کنید وارفارین هم مصرف میکنم

اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
اقای عباس جرفی ازاهواز.فعال درزمینه طب سنتی
پاسخ به  راضیه همتی مقدم
4 روز قبل

.درگوش خود روغن سداب طبیعی.یاروغن بنفشه.یاعسل تامشکلتن حل بشه وجهت رقیق کردن خون خودمیوه کیوی مفیده یازرشک کوهی بصورت شربت درست بکنیدوبعدازغذامیل بفرماییدتاغلظت خون مرتفع میکنه ومن الله الشفآ

بنیامین
بنیامین
پاسخ به  علی اصغر امیدزاده
3 ماه قبل

سلام استفاده از سیر ولیمو ترش وعسل مفید است برای تمام رگهای بسته داخل گوگل برید بزنید درمان رگهای بسته شده کامل براتون میاره به امید الله خوب میشید

یاوری
یاوری
1 سال قبل

سلام من ۵۰ سالمه رگهای سرم گرفته و اکثرا سردرد شدید دارم.ومیگرنم دارم دکتر گفته که حتما آسپرین مصرف کنم.جه دارویی برا سر دردم خوبه؟ممنونم

چنگانیان
چنگانیان
پاسخ به  یاوری
4 ماه قبل

درمان معده و گوارش و رگ گیری روی قسمت های سر انجام شود

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام مادر من سکته خفیف داشت بعد چند مدت سرگیجه شدید گرفت عکس سی تی اسکن نشون داده رگ های سرش گرفته چه باید کرد

سعیدی
سعیدی
پاسخ به  احمد
5 ماه قبل

معصومه

خدیجه احمدی
خدیجه احمدی
1 سال قبل

سلام گرفتگی رگ سر سمت چپ در خواب

بنیامین
بنیامین
پاسخ به  خدیجه احمدی
3 ماه قبل

باسلام استفاده ازگیاهان دارویی بسیار مفید است استفاده ازسیر ولیموترش وعسل برای بازکردن تمامی رگها قلب ومغز وهمه رگهای بدن مفید است سراغ دارم دوستانی که بااین روش رکهای بسته قلب به لطف الله باز شده ونیازی به انژو نداشتن

خانم حسینی
خانم حسینی
پاسخ به  بنیامین
1 ماه قبل

درصورتیکه قند خون بالا داشته باشند و نتوانند عسل بخورد چی بخورد؟

دکمه بازگشت به بالا