تفاوت اختلال دلیریوم و آلزایمر و دمانس چیست و کدام خطرناک ترند؟

گاهی دسته­ای از مشکلات برای افراد پیش می­آید که تشخیص علت اصلی بروز آن­ها و نوع بیماری را سخت می­کند. در این­صورت شباهت­هایی که بین بیماری­ها و علائم آن­ها هست نیز مزید بر علت می­شود. ۳ نمونه از بیماری­هایی که شبیه هم هستند دلیریوم، آلزایمر و دمانس است. این در حالی است که تشخیص تفاوت دمانس، دلیریوم و آلزایمر می­تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرد. برای اینکه متوجه تفاوت میان دمانس و آلزایمر را شویم و بدانیم دلیریوم با آلزایمر چه فرقی دارد تا انتهای این مقاله از پذیرش ۲۴ همراه ما باشید.

شباهت و تفاوت دمانس، دلیریوم و آلزایمر

بسیاری از ما تجربه این را داشته­ایم که با بروز علائم خاص و به دلیل نداشتن دانش کافی، احساس کرده­ایم یک بیماری لاعلاج و سخت گرفته­ایم؛ اما با مراجعه به پزشک متوجه شده­ایم در تشخیص این بیماری اشتباه کرده­ایم. علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص، اگر در مورد علائم و تفاوت­های بیماری­های شبیه بهم بیشتر بدانیم، کمتر در این زمینه دچار اشتباه می­شویم.

دلیریوم ( Delirium ) یا روان آشفتگی، دمانس ( Dementia ) یا زوال عقل و آلزایمر ( Alzheimer ) 3 بیماری هستند که برخی از افراد آن­را باهم اشتباه می­گیرند. چرا که هر ۳ علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری و آگاهی و اختلال در حافظه را به­همراه دارد. در ادامه برای شناخت بهتر این ۳ بیماری، تفاوت اختلال دلیریوم و آلزایمر، تفاوت میان دمانس و آلزایمر و تفاوت بین دلیریوم و دمانس را بررسی خواهیم کرد.

چه تفاوتی میان دلیریوم و دمانس وجود دارد؟

اگرچه دلیریوم و دمانس هردو تغییراتی در شرایط هوشیاری فرد ایجاد می­کنند، اما تفاوت­هایی دارند که با اطلاع از آن­ها می­توانیم آگاهی بیشتری از وضعیت بیمار به­دست بیاوریم و حتی از وخیم شدن اوضاع او جلوگیری کنیم. به­طور کلی باید بدانید سرعت پیشروی دمانس یا زوال عقل کمتر از دلیریوم است. به این صورت که دمانس بسیار آهسته شروع شده و روز به روز پیشرفت می­کند، به طوریکه شاید افراد متوجه پیشروی آن نباشند. اما علائم دلیریوم به یکباره و با سرعت است و حتی ممکن است در ساعاتی از روز فرد درگیر بروز این علائم شده و پس از چند دقیقه یا ساعت علائم نیز برطرف شود.

به­طور کل می­توان گفت دلیریوم یک بیماری حاد است که گاهی علائم آن قابل تشخیص نیست و با علائم بیماری دمانس که یک بیماری مزمن است اشتباه گرفته می­شود. همچنین فردی که دمانس را تجربه می­کند، می­تواند دلیریوم را نیز تجربه کند.

تفاوت اختلال دلیریوم و الزایمر چیست؟

تفاوت اختلال دلیریوم و الزایمر
تفاوت اختلال دلیریوم و الزایمر

در برخی از نمونه­ها و بعضی شرایط، وقتی فرد دچار دلیریوم می­شود، اطرافیان بیمار آن را به آلزایمر ربط می­دهند. این به دلیل این است که تفاوت اختلال دلیریوم و آلزایمر را نمی­دانند و به­طور کل آلزایمر نسبت به دلیریوم یک بیماری شناخته شده تر است. اما اینکه بدانیم دلیریوم با آلزایمر چه فرقی دارد، می­تواند در بهبود شرایط بیمار نیز بسیار مفید باشد. آلزایمر و دلیریوم هر دو یک نقطه از مغز را درگیر می­کنند، اما نحوه تاثیرگذاری آن­ها متفاوت است.

در بیماری آلزایمر سلول­های مغزی فرد به آهستگی از بین می­روند؛ اما دلیریوم تنها روی عملکرد آن­ها تاثیر می­گذارد. بنابراین می­توان گفت آلزایمر تاثیر بسیار بدتر و ماندگارتری روی مغز فرد بیمار دارد؛ اما تاثیرات دلیریوم گذرا و موقتی است.

یکی دیگر از رایج­ترین تفاوت اختلاف دلیریوم و آلزایمر در زمان بروز علائم است. آلزایمر به شرایط وابسته نیست؛ اما فردی­که به دلیریوم مبتلاست در شرایط عادی هیچ مشکلی ندارد، اما با بروز تب، بیماری­های عفونی و وخیم، بستری در بیمارستان و در اثر تاثیر داروهای بیهوشی دچار اختلالات ناشی از دلیریوم می­شود.

 همچنین دلیریوم مشکلاتی را در تمرکز و حواس فرد به­وجود می­آورد، اما آلزایمر باعث اختلال در حافظه فرد می­شود.

تفاوت میان دمانس و آلزایمر

تفاوت میان دمانس و آلزایمر
تفاوت میان دمانس و آلزایمر

در میان ۳ بیماری آلزایمر، دلیریوم و دمانس، بیشترین شباهت میان دمانس و آلزایمر است. به­همین دلیل است که بیشتر مواقع وقتی فرد مسنی دچار زوال عقل می­شود، اطرافیان آن­را با بروز بیماری آلزایمر اشتباه می­گیرند. در این رابطه باید بگوییم آلزایمر علت بروز بیش از ۶۰ درصد از بیماری دمانس است. اما بسیار کم پیش می­آید که فردی­که به دمانس مبتلا می­شود، به آلزایمر نیز مبتلا شود.

در واقع زوال عقل یک بیماری نیست بلکه روند کلی کاهش توانایی های مغز و حافظه است که در افرادی که مسن هستند شروع می شود. این مشکل ممکن است از عدم توانایی ذهن در حفظ کردن یک شماره یا حرفه جدید شروع شود. اما بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و درمانی برای آن وجود ندارد.

برای درمان دمانس، آلزایمر و دلیریوم به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمان دمانس، آلزایمر و دلیریوم
درمان دمانس، آلزایمر و دلیریوم

همانطور که گفته شد تشخیص تفاوت دمانس، دلیریوم و آلزایمر تنها از پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند بر می­آید؛ بنابراین بهتر است با بروز هر کدام از علائم این سه بیماری، دست از خود تشخیصی بردارید و سریعا و تا قبل از اینکه بیماری حادتر نشده است به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب بهترین تصمیم برای تشخیص و درمان این بیماری است. اما به­یاد داشته باشید مهارت و تجربه پزشک به اندازه تخصصی که دارد مهم است. برای پیدا کردن دکتر مغز و اعصاب آنلاین می­توانید به پذیرش ۲۴ مراجعه کنید. با استفاده از این روش می­توانید علاوه بر پیدا کردن بهترین پزشک، از میان ۳ روش مراجعه حضوری، تماس تلفنی و ویزیت آنلاین، بهترین روش را برای ادامه درمان انتخاب کنید.

آیا بیماری آلزایمر درمان می­شود؟

نتایج تحقیقات دانشمندان و پزشکان نشان می­دهد تا کنون راه درمانی برای بیماری آلزایمر پیدا نشده است. اما با استفاده از داروها و درمان­های زود هنگام می­توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و شدت آن­را کاهش داد. بهترین این داروها، داروهای آرامبخش و ضد جنون، داروهای ضد کولین استراز ( Anticholinesterase ) و ممانتین ( Memantine ) است.

چگونه از ابتلا از بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم؟

در حال حاضر دستورالعمل مشخصی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر وجود ندارد، چراکه منشاء و علت بروز آن به­درستی مشخص نیست. اما به­طور کلی محققان معتقدند افرادی­که زندگی سالم­تری دارند، ورزش می­کنند و وزن خود را متعادل نگه می­دارند، رژیم غذایی سالمی دارند و روابط اجتماعی خوب و گسترده­ای دارند کمتر در معرض این بیماری هستند. برای تقویت حافظه و ذهن نیز می­توانید فعالیت­های فکری مانند حل معما و جدول را در برنامه روزانه خود جای دهید.

۳.۱/۵ (۸ نظر)

منبع
healthdirect.gov.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا