داروی کرم اوره | کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و میزان مصرف | Urea Cream

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی کرم اوره

کرم اوره

اوره به‌دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و لایه‌برداری خود در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی پوست استفاده می‌شود. امروزه از کرم اوره (Urea Cream) برای درمان بیماری‌ها و مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، میخچه، پینه و برخی از مشکلات ناخن مانند ناخن فرورفته در گوشت استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای کمک به از بین بردن بافت مرده در برخی از زخم‌ها به‌منظور بهبود سریع‌تر مصرف شود.

اصولا اوره به‌عنوان یک ماده کراتولیتیک شناخته می‌شود و با نرم کردن کراتین (ماده شاخی پوست)، باعث می‌شود سلول‌های مرده‌ی پوست ریزش کرده و پوست می‌تواند رطوبت بیشتری جذب کند. در ادامه به اطلاعات بیشتری از داروی کرم اوره، به‌خصوص عوارض جانبی احتمالی آن اشاره خواهیم کرد.

کرم اوره

نام تجاری داروی کرم اوره

در حال حاضر این دارو با نام‌های تجاری مختلف شرکت‌های تولیدکننده داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

اشکال دارویی کرم اوره

از اوره در محصولات درمانی موضعی مانند کرم، لوسیون و یا پماد استفاده می‌شود. اصولا کرم‌های مختلف اوره حاوی حدود ۲ تا ۴۰ درصد اوره هستند. درصدی که باید استفاده کنید، به شرایطی که می‌خواهید درمان کنید بستگی دارد.

کاربرد و اطلاعات دارویی کرم اوره

به لایه خارجی پوست اپیدرم گفته می‌شود که شامل پنج زیرلایه است. بیرونی‌ترین زیرلایه، لایه شاخی است که از ورود مولکول‌های ناخواسته به بدن جلوگیری کرده و مانع از تبخیر بیش‌ازحد آب بدن از طریق پوست می‌شود.

خاصیت حفظ آب لایه شاخی پوست عمدتا ناشی از وجود گروهی از مواد است که به‌عنوان عوامل مرطوب‌کننده طبیعی (NMF) بدن شناخته می‌شوند. از جمله این NMF‌ها می‌‎توان به اوره، اسیدهای آمینه مختلف، اسید لاکتیک و پیرولیدون کربوکسیلیک اسید اشاره کرد.

بنابراین مصرف کرم اوره می‌تواند شرایط پزشکی مرتبط با خشکی یا خارش پوست را برطرف کند. زیرا اوره یک ماده مرطوب‌کننده است و با کشیدن آب از لایه‌های عمیق پوست و هوا، پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد.

علاوه‌براین اوره به‌عنوان یک عامل کراتولیتیک، پروتئین کراتین موجود در لایه خارجی پوست شما را تجزیه می‌کند. این عمل می‌تواند در کاهش تجمع سلول‌های مرده و رفع شرایط پوسته‌پوسته شدن پوست به‌خصوص در بیماری پسوریازیس، نرم کردن میخچه یا پینه پا، نرم کردن ضایعه ناخن فرورفته در گوشت دست یا پا و رفع عفونت‌های قارچی پوست و ناخن موثر باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اوره  به نفوذ بیشتر برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و کرم‌های ضد قارچ به پوست کمک می‌کند.

به طور کلی امروزه از کرم اوره برای درمان بیماری‌های خشکی پوست، خارش پوست، درماتیت آتوپیک (اگزما)، ایکتیوز، کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی، درماتیت تماسی، درماتیت ناشی از پرتودرمانی، عفونت‌های قارچی ناخن، عفونت قارچی پای ورزشکار، ناخن فرورفته در گوشت، پینه و میخچه پا استفاده می‌شود.

کرم اوره

مقدار و روش مصرف کرم اوره

استفاده از کرم اوره برای کودکان زیر ۲ سال رایج نیست. در دوران بارداری، این دارو باید فقط باید در شرایط اضطراری مصرف شود. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. پس قبل از شیردهی، به‌خصوص اگر کرم اوره را در ناحیه پستان استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

این مسئله که هر چند وقت یکبار باید از این دارو استفاده کنید، به نوع کرم و شرایط پوستی شما بستگی دارد. معمولا در کودکان بزرگتر از ۳ سال و بزرگسالان، ۱ تا ۳ بار در روز از این کرم روی نواحی آسیب‌دیده مالیده می‌شود. فقط روی پوست یا ناخن بزنید و از تماس آن با نواحی حساس مانند چشم، لب، داخل دهان و بینی و ناحیه واژن و کشاله ران خودداری کنید.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید و به‌خوبی مالش دهید تا جذب شود. دستان خود را بعد از استفاده بشویید، مگر اینکه در حال درمان خشکی دست‌ها باشید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید ناحیه تحت درمان را با باند یا گاز بپوشانید یا خیر.

اصولا محصولات مراقبت از پوست که حاوی کمتر از ۱۰ درصد اوره هستند، در درجه اول به عنوان مرطوب‌کننده برای رفع خشکی پوست عمل می‌کنند.

در غلظت‌های ۱۰ تا ۲۰ درصد، کرم‌ها و لوسیون‌های اوره عملکرد کراتولیتیک دارند و به لایه‌برداری پوست خشک در لکه‌های پوستی، رفع پینه و ترک پاشنه کمک می‌کنند.

محصولات اوره با غلظت بالاتر از ۲۰ درصد بیشترین عمل لایه‌برداری را دارند و معمولا برای درمان قارچ ناخن، نرم شدن ناخن‌های ضخیم در بیماری‌های ناخن و رفع میخچه مصرف می‌شوند.

موارد منع مصرف کرم اوره

در صورت بروز حساسیت، مصرف آن را متوقف کنید. هرگز بر روی نواحی دارای زخم، بریدگی یا عفونت از آن استفاده نکنید. اصولا اوره تداخل زیادی با سایر داروها ندارد، اما در این زمینه حتما با پزشک پوست و مو خود صحبت کنید.

عوارض جانبی کرم اوره

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که حتی در دوزهای زیاد، کرم اوره عوارض جانبی زیادی ندارد. در بعضی موارد، کرم اوره ممکن است باعث تحریک خفیف پوست و علائمی مانند خارش یا سوزش شود. هم‌چنین می‌توانددر موارد شدیدتر علائمی مانند مشکلات تنفسی یا ضربان قلب سریع در اثر واکنش آلرژیک ایجاد کند که باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اوره ممکن است باعث افزایش جذب برخی دیگر از مواد موجود در محصولی شود که استفاده می‌کنید. پس اگر به ماده دیگری حساس هستید، اوره ممکن است واکنش شما را بدتر کند.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف کرم اوره

قبل از استفاده از داروی کرم اوره، اگر مواردی از بریدگی، عفونت و زخم پوستی در پوست خود دارید و یا احتمال می‌دهید به آن آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

کرم اوره می‌تواند حساسیت پوست شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند. پس بهتر است در زمان مصرف آن، کمتر زیر نور آفتاب بمانید، از برنزه کردن پوست خود با دستگاه سولاریوم اجتناب کنید و در خارج از منزل از ضدآفتاب استفاده کنید. در صورت آفتاب‌سوختگی یا بروز تاول‌های پوستی یا قرمزی فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از محصولات کرم اوره ممکن است باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ در لباس شوند.

شرایط نگهداری از کرم اوره

کرم اوره باید در دمای اتاق به دور از رطوبت و تماس نور مستقیم خورشید و دور از دسترس خردسالان و کودکان نگهداری شود. هم‌چنین نباید آن را در یخچال و فریزر نگهداری کرد.

برای دسترسی سریع و آسان و گفتگو با پزشک آنلاین می توانید از سرویس مشاوره آنلاین متخصص پوست به صورت متنی و تلفنی در پذیرش۲۴ استفاده کنید.

مشاوره آنلاین پوست و مو

۳/۵ (۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صثفاه
صثفاه
4 ماه قبل

‌ باعببعکطبهح
احه۵لقگ&×£۹£÷^

حسین
حسین
6 ماه قبل

من کرم اوره ۱درصد را صبح کف و روی پاهام زدم و چند ساعت بعد صورتم و دور چشام ورم کرده،، امکان داره علتش این کرم باشه؟

بهار
بهار
پاسخ به  حسین
1 ماه قبل

برای دست وپا فک نکنم به صورت تاثیرکنه تازه اونم ۱درصدبوده

محمد
محمد
6 ماه قبل

یه چوچوله پسر ۸ ماهم داخل دهانش کرد خورد مشکلی پیش نمیاد

رضا
رضا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید
آیا می توان ازاین کرم برای رفع یاتسکین خارش که به بخاطر بیماری سرطان مجاری صفراوی بوجود آمده استفاده کرد؟

فریبا معروفی
فریبا معروفی
1 سال قبل

باعرض سلام خدمت شما،میخواستم بدونم کرم اوری فاب که ۱۵درصد اوره دارد را برای صورت میشود استفاده کرد با توجه به اینکه من چند ماه است که صورتم دچار حساسیت شده وپزشک به من دو. آمپول به نام بتامتازون و کلورامین تجویز کرده ودو دوره استفاده کرم اخیرا ولی چون عوارض دارند تصمیم دارم جایگزینش این کرم را مصرف کنم

فرشته
فرشته
1 سال قبل

سلام ناخن پاهام ضخیم و لوله ای شده و میره داخل گوشت و دردناک میشه استفاده از کرم اوره مناسبه و چند درصد؟

ارشام
ارشام
1 سال قبل

با سلام میشه برای پوست سر از این کرم استفاده کرد؟

پروین
پروین
پاسخ به  ارشام
11 ماه قبل

با سلام ناخن شصت پام شاخی شده وبصورت عمودی رشد میکت ولوله ای شده ودرد ناک است

فروغ
فروغ
پاسخ به  پروین
3 ماه قبل

سلام ناخن پام ضخیم شده و قادر به کوتاه کردنشان هم نیستم ایا کرم اوره نرمالشون میکنه؟؟؟

دلارا
دلارا
پاسخ به  ارشام
5 ماه قبل

ملحق شدن به بحث

مظلوم
مظلوم
2 سال قبل

با سلام .برای صورت هم میشه استفاده کرد

5566
5566
پاسخ به  مظلوم
2 سال قبل

خیر

مصطفی امامی
مصطفی امامی
پاسخ به  مظلوم
7 ماه قبل

سلام ببخشید من درماتیت سبورئیک صورت دارم ناحیه صورت پوستم ضخیم شده پوسته پوسته و قرمزی داره فقط خارش اصلا نداره از چه کرمی استفاده کنم با تشکر

دکمه بازگشت به بالا