اثرات کرونا بر مغز و سیستم عصبی

طبق مطالعات انجام‌شده، از هر ۷ نفری که به ویروس کرونا جدید مبتلا می‌شود یک نفر دچار عوارض جانبی عصبی یا علائمی می‌شود که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. اغلب این ویروس مستقیما به بافت مغز یا اعصاب شما حمله نمی‌کند بلکه می‌تواند با ایجاد نارسایی‎هایی باعث بروز عوارضی مانند سردرگمی موقت، از دست دادن بویایی و چشایی، تشنج و سکته مغزی شود. این روند در مورد ویروس‌های قبلی مانند SARS و H1N1 نیز دیده شده است.

اگرچه محققان هنوز پاسخ دقیقی در مورد اینکه چرا مغز ممکن است آسیب ببیند ندارند، اما چندین نظریه ارائه شده است. به عنوان مثال، اثرات کرونا بر مغز به احتمال زیاد نتیجه التهاب شدید و آسیب سیستم عصبی عروقی است و این مساله ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده سلول‌های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون را در نسل‌های آینده افزایش دهد.

مساله دیگر عوارض مزمن یا طولانی‌مدت کووید-۱۹ است که می‌تواند پس از بهبودی از این بیماری در قالب سردرد، مشکلات حافظه و زوال شناختی خود را نشان دهد. محققان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو اولین کسانی بودند که گزارش دادند، حتی افراد غیربستری مبتلا به کووید-۱۹ نیز اختلال شناختی قابل توجهی را نشان می‎دهند که ممکن است بیش از ۶ هفته پس از عفونت حاد ادامه داشته باشد. در ادامه به جزئیات بیشتری از عوارض کرونا بر مغز و اعصاب اشاره خواهیم کرد.

ایجاد تغییرات در مغز در نتیجه ابتلا به عفونت کووید ۱۹

کرونا می‌تواند منجر به مشکلات عصبی هم بشود.
کرونا می‌تواند منجر به مشکلات عصبی هم بشود.

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند انواع مشکلات مرتبط با مغز را تجربه کنند، از جمله:

  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج
  • سکته
  • از دست دادن قدرت بویایی و چشایی
  • سردرد
  • مشکل در تمرکز
  • تغییرات رفتاری و تغییر در خلق‌وخو

بیماران هم‌چنین ممکن است درگیر مشکلات اعصاب محیطی مانند سندرم گیلن باره شوند که می‌تواند منجر به فلج و نارسایی تنفسی شود. تخمین زده شده است که حداقل نیمی از بیماران علائم عصبی دارند.

کرونا ویروس چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

عوارض کرونا بر مغز شایع است و می‌تواند از کاهش عملکرد ذهنی تا سکته مغزی متغیر باشد. براساس تحقیقات مشخص شده است که ویروس کرونا می‌تواند از چهار راه به مغز آسیب برساند. در ادامه به جزئیات علل بروز عوارض کرونا بر روی مغز اشاره خواهیم کرد.

۱. عفونت شدید

ممکن است در بعضی از افراد این ویروس ظرفیت ورود به مغز و ایجاد عفونت شدید و ناگهانی را داشته باشد. زیرا مطالعات گزارش‌شده در چین و ژاپن، مواد ژنتیکی ویروس را در مایع نخاعی و یک مورد در فلوریدا ذرات ویروسی را در سلول‌های مغز پیدا کرده‌اند.

در واقع این مساله به‌دلیل ورود ویروس به جریان خون و سپس سیستم عصبی و مغز است. از دست دادن بویایی که در برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ رخ می‌دهد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ویروس از طریق پیاز بویایی که درست بالای بینی قرار دارد وارد شده و در انتقال اطلاعات مربوط به تشخیص بوها به مغز اختلال ایجاد می‌کند.

۲. عملکرد بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن

احتمال دوم این است که سیستم ایمنی در تلاش برای مبارزه با کووید-۱۹ بیش‌ازحد فعال می‌شود و یک پاسخ التهابی «ناسازگارانه» ایجاد می‌کند که ممکن است باعث آسیب بیشتر به بافت و اندام‌هایی مانند مغز شود.

اخیرا مطالعات نیز به افزایش نشانگرهای فعال شدن ایمنی و التهاب در CSF و مغز اشاره کرده‌اند که ممکن است زمینه‌ساز بروز علائم باشد. در واقع سلول‌های ایمنی پروتئین‌های خاصی را برای مبارزه با عفونت آزاد می‌کنند، اما این پروتئین‌ها می‌توانند اثرات خارج از هدف داشته باشند و در عملکرد عصبی اختلال ایجاد کنند.

۳. هرج‌ومرج در بدن

نظریه سوم این است که تمام تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از کووید-۱۹ در بدن، از تب‌های بالا گرفته تا سطوح پایین اکسیژن و نارسایی‌های متعدد ارگان‌ها، به بروز اختلال عملکرد مغز کمک می‌کنند. این تاثیر کرونا بر مغز و اعصاب واقعا خطرناک است و می‌تواند منجر به بروز هذیان یا کما شود.

۴. ناهنجاری‌های لخته شدن خون

تاثیرات کرونا بر مغز و سیستم عصبی خود را جدی بگیرید!
تاثیرات کرونا بر مغز و سیستم عصبی خود را جدی بگیرید!

چهارمین راه تاثیر کرونا بر مغز ممکن است به تمایل این بیماری در بروز سکته مغزی مربوط شود. زیرا اغلب وضعیت سیستم انعقاد خون در بیماران بسیار غیرطبیعی است و احتمال بروز لخته خون زیاد است. لخته‌ها می‌توانند در سیاهرگ‌های عمیق داخل بدن یا در ریه‌ها ایجاد شوند و باعث قطع جریان خون به مغز و سایر اندام‌ها شوند. اگر یک لخته خون شریان‌های منتهی به مغز را مسدود یا تنگ کند، ممکن است سکته مغزی رخ دهد.

جالب است بدانید که خطر بروز سکته مغزی جوانان را نیز تهدید می‌کند و برخی از بیماران ۳۰ تا ۴۰ ساله با این مورد از تاثیرات کرونا بر مغز مواجه شده‎اند.

سیستم دیگری که در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بیش‌فعال می‌شود، سیستم اندوتلیال است و از سلول‌هایی تشکیل شده است که مانع بین رگ‌های خونی و بافت بدن هستند. این سیستم از نظر بیولوژیکی در بیماران جوان‌تر فعال‌تر است. ترکیب اثرات کرونا روی مغز، سیستم اندوتلیال بیش‌فعال و انعقاد خون غیرطبیعی، این بیماران را در معرض خطر عمده ایجاد لخته‌های خون و سکته قرار می‌دهد.

از نظر پزشکان بهترین راهکار برای کنترل تاثیر کرونا بر مغز و حافظه، عدم ابتلا به این ویروس و در صورت ابتلا درمان به‌موقع آن تحت نظر متخصص کرونا است. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از کرونا ویروس و آسیب به مغز، همچنان ماسک بزنید و برای تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در زمان ابتلا به کرونا چنانچه تغییر شدیدی در سیستم عصبی خود متوجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.
در زمان ابتلا به کرونا چنانچه تغییر شدیدی در سیستم عصبی خود متوجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.

۲۱اگر بعد از ابتلا به کووید-۱۹ متوجه تغییرات عصبی و رفتاری شدید، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. وی می‌تواند به شما در درمان علائم کمک کند تا در اسرع وقت احساس بهتری داشته باشید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره بهترین دکتر مغز و اعصاب برای درمان اثرات کرونا بر مغز استفاده کنید.

بی حسی دست و پا بعد از بهبودی کرونا

سلام. پسر ٣٢ ساله ای هستم. به کرونا مبتلا شدم و ٢۵ روز میگذره. بی حسی و بی رمقی دست و پا و سوزن سوزن شدن اونها گاهی برام اتفاق میفته. گاهی سردرد خفیف بین دو ابرو هم هست. اضطراب شدیدی هم دارم و سابقه اختلال اضطرابی و وسواس فکری دارم. نگرانم از اینکه کرونا به عروق مغزم آسیب نزده باشه و اینکه این حس بد رو چطور از بین ببرم ؟
به نظر میاد کروناتون کامل خوب شده،و این علائم بیشتر حالتهای عصبی و استرسیه،دیگه شما بیماری رو طی کردین و در حال بهبود هستین،نگران کرونا نباشین،به نظرم یه چندتا آمپول نوروبیون،امگا۳،ویتامین د۳،کپسول زینک پلاس استفاده کنید

پاسخ به سوالات متداول اثرات کرونا بر مغز

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در این زمینه دست پیدا کنید.

۱. کرونا چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

کرونا قدرت ایجاد تغییرات حاد مانند گیجی و خواب‌آلودگی یا تغییرات مزمن مانند سردرد و کاهش قدرت هوشیاری و حافظه را در مغز دارد. بنابراین مهم است که برای پیشگیری از بروز عوارض مزمن هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۲. علت اثرات کرونا بر مغز چیست؟

عوامل مختلفی مانند عفونت شدید، نارسایی سایر ارگان‌ها مانند ریه و قلب، بروز عوارض خودایمنی و حتی آسیب به سلول‌های مغز در اثر سکته مغزی، به ظهور اثرات کرونا بر مغز کمک می‎کنند.

۳. روند درمان اثرات کرونا بر مغز چگونه است؟

معمولا پزشکان متخصص مغز و اعصاب سعی می‌کنند که با تجویز داروهای تقویت‌کننده حافظه، ضدانعقاد خون و مختص درمان زوال عقل مانع از گسترش اثرات کرونا بر مغز شوند.

۳.۴/۵ (۱۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 ماه قبل

البته خیلی ازینا عوارض واکسن کروناست

مریم
مریم
3 ماه قبل

معلمم امیکرون گرفته من خیلی دوستش دارم خدا کنه خوب بشه

سجاد
سجاد
6 ماه قبل

سلام اقا من ۲۹ساله هستم کرونا گرفتم بعد یک ماه ونیم هست هنوز بیحال و گیچم رنگ پوستمم زرد شده

امیر
امیر
9 ماه قبل

سلام من دوسال پیش کرونا گرفتم و بعد از اینکه خوب شدم دچار مشکلات عصبی شدم و دست چپم احساس خستگی و بی حسی داره و مور مور میکنه و در حین تمرین کردن با دمبل به کلی بی حس میشه

امیر عباس
امیر عباس
پاسخ به  امیر
6 ماه قبل

سلام. همه اینطوری شدن . من تست کردم با قرص نورودینون بهتر شدم . ولی موقت هست

غلامرضا گلشن
غلامرضا گلشن
1 سال قبل

سلام بنده یک هفته پیش دچار آب ریزش بینی شدم بعد چند دوز استراحت خوب شدم دراین چندروز زیاد آب بینی خودرا میگرفتم (فین)میکردم حالا بعداز خوب شدم دچار سردرد شدم آیا ربطی داره به فین کردن

داودجبارزاده
داودجبارزاده
1 سال قبل

سلام دوهفته قبل کرونا گرفتم هفته دوم صورتم بی حس شد بعدازظهر نیم ساعت خوب شد دوباره بعد ازدوروز همین حالت اماضعیفتر رخ داد تنگی نفس ندارم بدن درد ندارم تنها حالت تهوع دارم کمی هم لرز دارم روانپزشک هم رفته ام

علی درودی نیا
علی درودی نیا
1 سال قبل

سلام
بعد از کرونا اومیکرون ابتدا دست چپ شدیداً خواب رفت بعد از چند روز کلا اکثر نقاط سمت چپ شدیداً به طور دایم به خواب رفت
دلیلش چی هست
ممنون

مهناز
مهناز
1 سال قبل

درود پ وقت بخیر،من بیست روز پیش مرونا سختی گرفتم،بعد یک هفته عصب ششم چشمم فلح شده،دچار انحراف چشم و دوبینی شدیدم،ایا خوب میشم؟

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

سلام برای کسی که از اولین علائم کروناش بیست روز گذشته و کرونای بسیار سختی را پشت سر گذاشته والان سردرد شدید داره مخصوصا صبح ها که از خواب بیدار میشه باید چیکار کرد ؟، نیاز به گرفتن ام آر آی هست؟ چون در حین بیماری چند بار هم خونریزی بینی داشته همراه با تب بالا در ده روز و درگیری ریه که با تزریق رمدسیویر بهبود پیدا کرده
آیا نیاز به ویزیت متخصص اعصاب هست؟
ممنون از پاسخگویی تون

ناصر
ناصر
1 سال قبل

سلام بعدازتزریق واکسن کروناازنوع آسترازنکاصدای سوت مدام افتاده توسرم همراه سردردنز دیک بین چشام هم ضعیف شده پیش دکترمغزواعصاب رفتم خوب نشدم لطفاراهنمایی کنیدممنون

سجاد
سجاد
پاسخ به  ناصر
6 ماه قبل

سلام چند وقته بیحالم وگیچم

ناصر
ناصر
1 سال قبل

سلام بعدازواکسن کروناازنوع آسترزنکافشارخونم رفت بالا مشکل تنفسی برام پیش اومدصدای سوت مدام همراه باسر دردافتاده توسرم نزدیک بین چشام هم کم شده لطفاً راهنمایی کنید ممنون

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ناصر
خ حسین پور
خ حسین پور
1 سال قبل

.

خ حسین پور
خ حسین پور
1 سال قبل

سلام خانم ۴۴ساله هستم حدود۴هفته قبل کروناگرفتم سال قبل وقبلترنیزگرفته بودم الان دچارفراموشی گیجی سردرگمی گاهی سردرد مخصوصا شبها شدم میترسم به آلزایمر مبتلا شوم ممنون میشم جواب بدهید

قویدل
قویدل
پاسخ به  خ حسین پور
2 ماه قبل

سلام انها که آمپول کرونا زددن همه چیز یادش میره ان چه بود الان ملت همه چیزرا فراموشی گرفتن

دکمه بازگشت به بالا