تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان

با توجه به افزایش جمعیت جهان و استفاده بیشتر از خودروها یا وسایل آلاینده، امروزه آلودگی هوا به یکی از بزرگترین مشکلاتی تبدیل شده که بشر در هر نقطه از جهان با آن درگیر است. بیشتر مردم تا حدودی از اثرات آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی انسان آگاهی دارند.

اما یکی از بزرگترین تاثیراتی که این موضوع به جا می‌گذارد، روی مغز انسان است. در این مطلب تصمیم داریم درباره تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان اطلاعات بیشتری را دهیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

آلودگی هوا چه تاثیری بر مغز انسان می‌گذارد؟

دود اگزوز خودروها و کارخانه‌ها و ذرات گرد و غبار می‌توانند به مغز ما آسیب برسانند. بیشتر مردم فکر می‌کنند مغز منطقه‌ای حفاظت شده است و به‌همین علت عوامل محیطی نمی‌توانند روی آن تاثیر بگذارند.

اما واقعیت این است که آلودگی‌هایی که از طریق دستگاه گوارش یا دستگاه تنفسی وارد بدن می‌شوندِ، مغز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. شیوع بیماری‌های عصبی در کشورهای صنعتی که آلودگی هوای زیادی دارند بیشتر است و این موضوع صحت تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان را نشان می‌دهد.

گرچه میزان دقیق آلاینده‌هایی که انسان در معرض آن قرار دارد، قابل اندازه‌گیری نیست. از طرفی دیگر محل زندگی افراد ثابت نیست و آن‌ها همیشه در رفت‌وآمد هستند. به‌همین دلیل نمی‌توان ارتباط مستقیمی بین نوع و میزان آلاینده‌ها و نوع بیماری‌های انسانی پیدا کرد.

توصیه می‌کنیم برای آگاهی بهتر از تاثیر آلودگی هوا روی مغز انسان، حتما با یک دکتر متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

اختلالات عصبی که تحت تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان ایجاد می‌شوند

سکته مغزی، اوتیسم، آلزایمر، افسردگی، بیش‌فعالی و پارکینسون از بیماری‌هایی هستند که بر اثر آلودگی هوا شیوع بیشتری پیدا کردند.

سکته مغزی

ذرات ناشی از آلودگی هوا می‌توانند رگ‌های خونی مغز را مسدود کنند و از این طریق باعث سکته مغزی می‌شوند.

اوتیسم

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که آلودگی هوا احتمال ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد. آلودگی هوا در دوران بارداری هوا با تولد فرزندانی که اوتیسم دارند، مرتبط است و این موضوع تاثیر آلودگی هوا بر مغز جنین را نشان می‌دهند. البته این تحقیقات همچنان ادامه دارند.

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)یا ام اس

اگر چه رابطه آلودگی هوا با بیماری ام اس دقیقا مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند مکانیسم‌هایی را تحریک کند که در نهایت منجر به این بیماری می‌شود. این موضوع تاثیر آلودگی هوا بر سیستم مغز و اعصاب را نشان می‌دهد.

بیش ‌فعالی یا ADHD

تحقیقات نشان دادند کودکانی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند احتمال ابتلا آن‌ها به بیش ‌فعالی، ۶۲ درصد بیشتر است. از طرفی دیگر کودکانی که در مکان‌های سرسبزتر زندگی می‌کنند، احتمال ابتلایشان به بیماری‌های عصبی تا ۵۰ درصد کمتر است.

همچنین تحقیقاتی که درباره تاثیر آلودگی هوا بر مغز برای کودکان انجام گرفته است، نشان می‌دهد که حافظه کودکان ۷ تا ۱۰ سالی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند نیز حدود ۵ درصد کمتر از کودکانی بوده که هوای محل زندگی آن‌ها پاک است.

اگر در منطقه آلوده‌ای زندگی می‌کنید یا می‌خواهید از سلامت مغز خود مطمئن شوید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ به‌شکل آنلاین با دکتر آنلاین مغز و اعصاب ارتباط برقرار کنید.

سخن نهایی

توسعه شهرها، دستاوردهای جدید فناوری و زندگی روزبه‌روز بیشتر شهری باعث افزایش میزان آلودگی هوا شده است. اما باید این موضوع و اثراتی که می‌تواند بر انسان داشته باشد، جدی گرفت.

در این مطلب تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان را بررسی کردیم و اختلالات عصبی را که ممکن است بر اثر این مشکل جهانی به‌وجود بیاید، نام بردیم. برای اطلاعات بیشتر درباره این بیماری‌ها می‌توانید با یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب در پذیرش۲۴ مشورت کنید.

سوالات متداول تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان

در این قسمت به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

۱. هوای آلوده چه بلایی بر سر مغز می آورد؟

تمرکز نداشتن، افسردگی، زوال عقل، مشکل حافظه و پرخشاگری می‌توانند از عوارض زندگی در منطقه‌ای با هوای آلوده باشند. ذرات ریز گرد و غبار نیز می‌توانند اندکی در ساختار مغز تغییر ایجاد کنند.

۲. چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم؟

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده از وسایل کم ‌مصرف از مواردی است که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند.

۳. چگونه تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان را کاهش دهیم؟

سعی کنید تا جای ممکن در روزهایی که آلوده اعلام می‌شود، از خانه‌هایتان بیرون نروید و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید.

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
brainandlife.orgec.europa.eu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جمشیدرضایی لری
جمشیدرضایی لری
4 ماه قبل

طبیعت سالم آینده جهان

دکمه بازگشت به بالا