تاثیر تماشای فیلم پورن روی مغز چیست؟

مطالب جنسی باعث تحریک نورون‌های آینه‌ای در مغز می‌شوند. واقعیت تاسف‌بار این است که این مساله اغلب با خودارضایی همراه است و خطراتی در زمینه مشکلات هورمونی و عصبی دارد.

پنج ماده شیمیایی در تحریک و پاسخ جنسی دخیل هستند. دوپامین نقش مهمی در سیستم مغزی ایفا می‌کند و مسئول یادگیری مبتنی بر پاداش است. هر نوع پاداشی سطح انتقال دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد و انواع داروهای اعتیادآور مانند کوکائین، آمفتامین و متامفتامین مستقیما بر روی سیستم دوپامین اثر می‌گذارند.

دوپامین زمانی افزایش می‌یابد که فرد در معرض محرک‌های جدید (به‌ویژه جنسی) قرار ‌گیرد یا زمانی‌که یک محرک بیش‌ازحد انتظار تحریک‌کننده باشد. به‌همین‌دلیل است که این هورمون مهم‌ترین نقش را در اعتیاد به پورنوگرافی ایفا می‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از اثر پورنوگرافی بر مغز اشاره خواهیم کرد.

اثرات پایدار پورن بر مغز

به اثرات پورنوگرافی بر زندگی کودکان و نوجوانان خود توجه کنید!
به اثرات پورنوگرافی بر زندگی کودکان و نوجوانان خود توجه کنید!

ازآنجایی‌که امروزه دسترسی به سایت‌های پورنوگرافی خیلی دشوار نیست، نمی‌توان به اثر پورنوگرافی بر مغز به‌خصوص روی نوجوانان بی‌توجه بود. متأسفانه، بسیاری از نوجوانان و جوانان آموزش‌های جنسی خود را از پورنوگرافی رایج دریافت می‌کنند که می‌دانیم عمیقا مشکل‌ساز است و تصاویر غیرواقعی از رابطه جنسی به آن‌ها نشان می‌دهد.

به‌همین‌دلیل، بسیار مهم است که مدارس و والدین از طریق صحبت با جوانان با این آموزش نادرست مقابله کنند. یکی از جنبه‌های مهم پورنوگرافی که آن‌ها باید در مورد آن بدانند، تأثیر آن بر مغز است.

تحریک بیش‌ازحد مغز و افزایش مکرر دوپامین در اثر تماشای پورنوگرافی، باعث حساسیت‌زدایی می‌شود. در واقع وقتی گیرنده‌های دوپامین پس از تحریک بیش‌از‌حد کاهش می‌یابند، مغز به‌درستی پاسخ نمی‌دهد و ما به‎مررو پاداش کمتری را از مشاهده فیلم‌های پورن احساس می‌کنیم.

این مساله باعث می‌شود که برای کسب رضایت، به جلسات طولانی‌تر یا مشاهده مکرر فیلم‌های پورن روی بیاوریم. ادامه این روند حاصلی جز اضطراب اجتماعی، افسردگی، انگیزه پایین، اختلال نعوظ، مشکلات تمرکز و ادراک منفی از خود از نظر ظاهر فیزیکی و عملکرد جنسی نخواهد داشت. برای رفع این مشکلات روحی لازم است که با یک متخصص روانشناسی مشورت کنید.

چگونه پورنوگرافی باعث تغییر ساختار مغز می‌شود؟

پورنوگرافی باعث تغییر ساختار مغز شما می‌شود.
پورنوگرافی باعث تغییر ساختار مغز شما می‌شود.

همانطورکه ذکر شد، تصاویر پورن برای مغز بسیار تحریک‌کننده هستند و مشاهده آن‌ها باعث می‌شوند که مغز سطوح غیرطبیعی از دوپامین را آزاد ‌کند. تلاش برای انجام مکرر این فرآیند، می‌تواند سیستم را فرسوده کند. در ادامه به انواع تاثیر پورنوگرافی بر مغز انسان اشاره خواهیم کرد.

پورن می‌تواند سیستم پاداش مغز ما را فرسوده کند

پورنوگرافی چنان سطوح بالایی از دوپامین را در مغز آزاد می‌کند که تماشای مکرر آن می‌تواند مغز را نسبت به منابع طبیعی لذت بی‌حس کند. ادامه این روند توانایی طبیعی ما برای تولید دوپامین را مختل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند هر چیزی که تغییرات قابل‌توجهی در انتقال دوپامین ایجاد کند، می‌تواند به بروز افسردگی و اضطراب کمک کند. به‌همین‌دلیل است که علاقه‌مندان به مشاهده مکرر فیلم پورن علائم افسردگی، کیفیت زندگی پایین‌تر و سلامت روانی ضعیف‌تری را در مقایسه با کسانی‌که این کار را انجام نمی‌دهند نشان می‌دهند. بنابراین، اثر پورنوگرافی بر مغز در رفتارهای ظاهری افراد نیز نمود پیدا می‌کند.

پورن ممکن است ذهنیت ما را نسبت به روند طبیعی برقراری روابط جنسی تغییر دهد

اگرچه هر فردی می‌تواند طبق روحیات خود علایق، رفتارها و انتظارات جنسی متفاوتی داشته باشد. اما مطالعات نشان داده‌اند که پورنوگرافی می‌تواند تغییرات اساسی در گرایش‌های طبیعی افراد ایجاد کند. در واقع ذهن مشاهده‌کنندگان را به سوی تحقیر زنان و خشونت مردانه نسبت به آن‌ها سوق می‌دهد.

هرچه یک مرد بیشتر پورنوگرافی تماشا کند، احتمال بیشتری دارد که از الگوهای آن در حین روابط جنسی خود استفاده کند و از شریک جنسی خود درخواست اعمال جنسی هرزه‌نگاری خاص کند. ادامه این اثر پورنوگرافی بر مغز باعث می‌شود که مردان کمتر با حالات طبیعی زنان تحریک و برانگیخته شوند و به تعدد شرکای جنسی روی بیاورند.

پورن می‌تواند منجر به بروز اختلال نعوظ شود

مطالعات نشان می‌دهند که امروزه بین ۱۴ تا ۳۵ درصد از مردان جوان اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند. این عدد تا سال ۲۰۰۲ بین ۲ تا ۳ درصد بود. البته اختلال نعوظ موضوع پیچیده‌ای است که می‌تواند به عوامل بسیاری از جمله مصرف مواد مخدر و الکل، استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط باشد.

اما برخی از محققان بر این باورند که مشاهده مکرر پورن نیز عامل مهمی در بروز این مساله است. در واقع اثر پورنوگرافی بر مغز باعث عوارض جسمی مانند اختلال نعوظ می‌شود.

تاثیر پورنوگرافی بر روی عوارض جنسی مانند اختلال نعوظ
تاثیر پورنوگرافی بر روی عوارض جنسی مانند اختلال نعوظ

پورن ممکن است بر توانایی ما برای به تأخیر انداختن لذت تأثیر بگذارد

یک مطالعه از ژورنال تحقیقات جنسی نشان داد که اثر پورنوگرافی بر مغز ممکن است باعث شود که فرد لذت‌های فوری را به لذت‌های طولانی‌مدت ترجیح دهد. این مساله دقیقا به چه معنی است؟ یعنی به‌جای صبر کردن یا کار کردن برای چیزی که پاداش بالاتری برای ما به ارمغان می‌آورد، به‌دنبال هر لذتی که در حال حاضر در مقابل ما قرار دارد برویم.

توانایی ما برای داشتن ذهنیت بلندمدت در مورد پاداش‌ها کمک می‌کند تا برای چیزی مهم پول پس‌انداز کنیم یا روی یک پروژه معنادار سخت کار کنیم، حتی اگر مشکل باشد. بنابراین، اثر پورنوگرافی بر مغز روی سبک زندگی ما نیز موثر است. می‌توان ادعا کرد که پورنوگرافی ما را تغییر می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که مشاهده فیلم‌های پورن به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل شده است، احتمالا دچار اعتیاد به پورنوگرافی شده‌اید و باید هرچه سریع‌تر برای درمان روانی و جسمی اقدام کنید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب و دکتر روانشناس آنلاین برای درمان استفاده کنید. در این سامانه امکان پرسش و پاسخ در مورد اثر پورنوگرافی بر مغز نیز وجود دارد.

پاسخ به سوالات متداول در مورد اثر پورنوگرافی بر مغز

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در این زمینه دست پیدا کنید.

۱. اثر پورنوگرافی بر مغز چه تاثیری روی خلق‌وخو دارد؟

تاثیر پورنوگرافی یک اتفاق انتزاعی نیست بلکه مسئله جدی است که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پورنوگرافی اغلب می‌تواند منجر به افسردگی یا احساس انزوا شود، چراکه باعث می‌شود خودمان را با یک دید منفی ببینیم. تأثیر پورنوگرافی از مغز شروع می‌شود، سپس به قلب می‌رسد و در نهایت ماهیت ما را تغییر می‌دهد.

۲. پورنوگرافی با اندازه مغز چه ارتباطی دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند که پورنوگرافی با تغییرات فیزیکی در مغز مرتبط است. محرک بصری پورنوگرافی سیستم پاداش مغز را ربوده و آن را با سطوح غیرطبیعی دوپامین غرق می‌کند. نتیجه این مساله آن است که مغز از نظر شکل، اندازه و تعادل شیمیایی تغییر می‌کند.

۳. برای درمان اثر پورنوگرافی بر مغز باید به چه کسی مراجعه کرد؟

روانشناس و روانپزشک می‌توانند به درمان اثرات روحی آن کمک کنند و بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب به روش‌های بهبود تغییرات فیزیکی مغز مسلط است.

۳.۶/۵ (۲۳ نظر)

منبع
endsexualexploitation.orgaddictionhope.combellevue.orgsexeducationaustralia.com.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس خانوم هستم
ناشناس خانوم هستم
3 ماه قبل

سلام همسرمن هرشب فیلم های مستهجن همجنس گرایی نگاه میکنه من به روش نیاوردم بایدچیکارکنم

یک ایرانی
یک ایرانی
پاسخ به  ناشناس خانوم هستم
2 ماه قبل

درود و وقت بخیر ، عدم توجه و رسیدگی به این مسئله بازتاب نگران کننده ای دارد ، شما با هنر و حس دوست داشتن باید جایگزینی به این حرکت باشید چون دیدن این فیلم ها مرحله اول داستان هست و اگر زود دنبال چاره نباشی ایشان در مرحله بعدی به دنبال کسب لذت و راه کارهای این چیزی که درحال آموزش و تجربه کردن هست خواهد رفت ، شما اول با مهربانی و خاصیت عشق و علاقه سعی کن از این داستانها دورش کنی و دوم بهتره از یک مشاور خانواده کمک بگیری و راه گارهای جدید و علمی را پیش بگیری ،
و عامیانه ترین جواب روان پزشکی :
اگر میخواهی بچه شکلات نخوره سرش رو با چیزهای دیگه مشغولش کن
خواستن = توانستن

ناشناسم
ناشناسم
4 ماه قبل

بیا کتاب راز کنترل شهوت رو دانلود کن تکنیک هاشو انجام بده پاک میشی

saeed
saeed
پاسخ به  ناشناسم
1 ماه قبل

کجا میتونم دانلود کنم

عزیز
عزیز
1 سال قبل

سلام داکتر من عزیز هستم اگر من دوی ضد افسردگی استفاده کنم دیدن فیلم های مستهجن را از یاد میبرم اگر دوا را استفاده نکنم باز اختلال جنسی وفکریم پیدا میشه بیاد چی کار کنم

amir
amir
پاسخ به  عزیز
1 سال قبل

خداوند کمکت کنه عزیز جان ما هممون به این درد گرفتاریم اونم بخاطر زندگی دورستی نداریم ارزوی زن وبچه به دلمون مونده

هیوا
هیوا
پاسخ به  amir
2 ماه قبل

آدمهای امروزی بدبخت تر از آن هستن که از خدا کمک بگیرن

الو الو من جوجوام
الو الو من جوجوام
پاسخ به  هیوا
1 ماه قبل

حرف مفت نزن.
اگر در بی ارزشی خاک هم باشی باز خدا بارون میفرسته.

دکمه بازگشت به بالا