پارکینسون در جوانان هم شایع است؟علل، علائم و درمان

بیماری پارکینسون (PD) معمولا در افراد بالای ۶۰ سال با میانگین سنی ۶۲ سال تشخیص داده می‌شود. با این حال، برخی افراد در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. برخی از پزشکان هر فردی را که زیر ۵۰ سال مبتلا به PD تشخیص داده شده است را دارای بیماری پارکینسون جوان می‌دانند. بین ۲ تا ۱۰ درصد از یک میلیون نفری که با پارکینسون زندگی می‌کنند، مبتلا به بیماری پارکینسون در جوانان هستند.

علل شروع بیماری پارکینسون در جوانی

علت دقیق بیماری پارکینسون در جوانان مشخص نیست، اگرچه دانشمندان بر این باورند که این بیماری ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. عوامل ژنتیکی نقش بیشتری در بروز نشانه های پارکینسون در جوانی دارند و محققان جهش‌های ژنتیکی خاصی را یافته‌اند که با خطر بالاتر ابتلا به پارکینسون در دوران جوانی مرتبط است، از جمله:

  • PRKN
  • SNCA
  • پارکین (Park2)
  • PINK1 (Park6)
  • LRRK2

بنابراین برای تشخیص بیماری پارکینسون بهترین روش، انجام آزمایشات ژنتیکی است. با توجه به این که آزمایش ژنتسک در دسترس همه است، همه کسانی که این جهش‌های ژنتیکی دارند به پارکینسون مبتلا نمی‌شوند و وجود این جهش‌های ژنتیکی بر تصمیم‌گیری‌های درمانی تاثیری ندارد.

پارکینوسن نوعی بیماری پیشرونده است که نمی‌توان آن را محدود به سن خاصی دانست.
پارکینوسن نوعی بیماری پیشرونده است که نمی‌توان آن را محدود به سن خاصی دانست.

علائم بیماری پارکینسون در جوانی چیست؟

ممکن است این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که ” علائم بیماری پارکینسون در جوانی چیست؟” در پاسخ به این سوال باید بگوییم، پارکینسون در میان افراد در تمام سنین مشابه این اما پیشرفت این بیماری در افرادی که در سنین پایین‌تر هستند، آهسته تر خواهد بود. آنها همچنین معمولاً عوارض جانبی بیشتری را از داروهای دوپامینرژیک تجربه می‌کنند و در پاسخ به داروی لوودوپا احتمالاً دچار دیسکینزی می‌شوند. دیسکینزی حرکات غیر طبیعی و غیر ارادی است. آنها مانند یک “رقص” با حرکات تکان دهنده بازوها، پاها، بدن یا صورت ظاهر می شوند.

سایر نشانه های پارکینسون مانند از دست دادن حافظه، گیجی، و مشکلات تعادل معمولاً در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در جوانان کمتر رخ می‌دهد. با این حال، مانند پارکینسون در بیماران مسن‌تر، شدت و علائم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علائم اصلی بیماری پارکینسون در جوانی

همان علائمی که در بیماران مسن تر مبتلا به پارکینسون دیده می‌شود، در بیماری پارکینسون در جوانان نیز دیده می شود، از جمله:

  • لرزش دست ها، بازوها، پاها یا صورت
  • سفتی اندام و تنه
  • کندی حرکت
  • از دست دادن تدریجی حرکت خود به خود (برادی‌کینزی)
  • اختلال در تعادل
  • عدم هماهنگی
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • اختلال حافظه یا تفکر
  • مشکلات ادرار یا یبوست

به طور کلی، افراد مبتلا به پارکینسون در دوران جوانی کمتر دچار از دست دادن حافظه، سردرگمی و مشکلات تعادلی می شوند. افراد جوانی که به پارکینسون مبتلا می‌شوند معمولا علائمی مانند گرفتگی عضلات و حالت های غیر طبیعی مانند لرزش دست و بدن را تجربه کنند. در میان این علائم، لرزش دست در پارکینسون شایع‌تر است که در صورت بروز هر یک از این علائم می‌توانید از طریق وب سایت پذیرش ۲۴ با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در ارتباط باشید تا در صورت لزوم شما را به متخصص ارجاع دهد.

پارکینسون علت لرزش دست در جوانی است.
پارکینسون علت لرزش دست در جوانی است.

چالش های بیماری پارکینسون در جوانی

پارکینسون به عنوان یک بیماری که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد شناخته می‌شود، به همین دلیل فرآیند تشخیص این بیماری ممکن است در یک فرد جوان بیشتر طول بکشد، زیرا پزشکان ممکن است علائم را نادیده بگیرند یا آنها را با بیماری دیگری اشتباه بگیرند. علاوه بر این، تشخیص پارکینسون برای یک جوان می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا شیوع این بیماری در سنین بالاتر همواره بیشتر است. امکان تبادل نظر و کسب اطلاعات بیشتر درمورد چالش‌های پیش روی بیماران (PD) از طریق وب سایت‌های مختلف وجود دارد. شما می‌توانید با سرچ پارکینسون در جوانی نی نی سایت از تجربیات دیگر کاربران در این زمینه استفاده کنید.

درمان بیماری پارکینسون جوان

دکتر مغز و اعصاب معمولا برای بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون به منظور کنترل علائم حرکتی، داروهای کاربیدوپا/ لوودوپا تجویز می‌کنند. با این حال، افراد مبتلا به پارکینسون در دوران جوانی احتمال بیشتری برای عوارض جانبی این دارو مانند دیسکینزی دارند. دکتر پارکینسون نیز اغلب از داروهای دیگری برای درمان پارکینسون در جوانی تجویز می‌کند. از جمله این داروها می‌توان به مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز B (MAO-B) و آگونیست‌های دوپامین اشاره کرد.

تحریک عمیق مغز نیز ممکن است گزینه ای برای علائم حرکتی پارکینسون باشد. تحریک عمقی مغز یک تکنیک جراحی است که در آن الکترودها در نواحی خاصی از مغز قرار می گیرند و یک مولد ضربه (مشابه ضربان ساز) در زیر استخوان ترقوه یا شکم قرار می گیرد. این محرک تعادل شلیک عصبی را در ناحیه ای از مغز به نام گانگلیون پایه باز می‌گرداند. این ناحیه مغز مسئول حرکات کنترل شده است.

بیماران مبتلا به پارکینسون در جوانی می‌توانند با روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و ورزش تا حدودی علائم این بیماری را کنترل کنند.

جمع بندی

بیماری پارکینسون در جوانان معمولا با علائم لرزش دست، گرفتگی ناگهانی عضلات و آرتروز بروز پیدا کند. اگر چه بیماری پارکینسون در سنین پیری شایع است اما در سن ۳۰-۴۰ نیز امکان پذیر است. در صورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری باید به دکتر بیماریهای مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوالات متداول پارکینسون در جوانان

علائم بیماری پارکینسون در جوانی چیست؟

علائم بیماری پارکینسون در جوانی مشابه علائم این بیماری در سنین پیری است. از جمله عوارض ایع این بیماری می‌توان به لرزش دست در جوانی، گرفتگی عضلات و افسردگی اشاره کرد.

آیا پارکینسون در جوانی درمان دارد؟

برای کاهش علائم پارکینسون در جوانی و کنترل علائم این بیماری علاوه بر دارو درمانی می‌توان از روش‌های درمانی طب سنتی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و غیره استفاده کرد.

۳/۵ (۸ نظر)

منبع
parkinsonsdisease.net

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شمس
شمس
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر .مدتیه برادر من یهو بدنش قفل میکنه و بعد از چند دقیقه ول میکنه و حتی یادش نمیاد که چه اتفاقی براش افتاده وقتی هم بهش میگی میگه نه من خوبم چیزیم نیست چیزی هم نشده آیا این علائم پارکینگسون در جوانیه؟؟

سعیدزارع
سعیدزارع
11 ماه قبل

سلام روزتون بخیر یکی ازبستگان موقع ایستادن تعادل نداردخیلی زودخسته میشودوزانودردسفتی عضلات داردآیااین بابیماری پارکینسون مرتبط هست

نسرین احمدی
نسرین احمدی
1 سال قبل

سلام . وقت بخیر .آیا سفتی در انگشتان دست و پا و درد و گز گز کردن آنها می تواند از علایم اولیه پارکینسون باشد . در ضمن پدرم مبتلا هستن به پارکینسون و من خیلی نگرانم هم برای خودم و بابام میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

دکمه بازگشت به بالا